Programma 0 - Voor en door bewoners

Visie

Terug naar navigatie - Visie

De menselijke maat als uitgangspunt
In onze dienstverlening aan inwoners, ondernemers en bezoekers staat de menselijke maat centraal. Dat betekent dat we helder communiceren en iedereen met respect behandelen. We willen alle inwoners goed informeren, actief betrekken bij wat er speelt en onze communicatie continu verbeteren. Daarbij vinden we het belangrijk om te weten wat inwoners denken over belangrijke onderwerpen. De gemeenteraad betrekken we daarom vroegtijdig bij besluiten over participatie in belangrijke dossiers. 

Toegankelijke en persoonlijke dienstverlening
Onze dienstverlening is voor iedereen toegankelijk en begrijpelijk. Wie persoonlijke aandacht nodig heeft, krijgt die ook. Door meer op afspraak te werken, kunnen we deze aandacht beter organiseren. Ons doel is dat inwoners moeiteloos contact met ons kunnen hebben: digitaal waar dat kan en gewenst is, persoonlijk waar dat nodig is. 

In persoonlijk contact worden onze medewerkers soms geconfronteerd met grensoverschrijdend gedrag. Een veilige werkomgeving blijft daarom een belangrijk aandachtspunt binnen onze organisatie. 

Een zelfstandige en betrouwbare gemeente
We willen als gemeente Texel zelfstandig blijven en werken daarvoor nauw samen met collega-gemeenten in Noord-Holland en op de Wadden. Voor hen willen we een betrouwbare partner zijn en blijven. Dat vraagt om duidelijke keuzes: wat doen we wel, en wat niet? Waar richten we onze aandacht en energie op? 

Onze financiële basis is stabiel, met een strakke begroting. We maken gebruik van moderne, toekomstbestendige ICT-systemen en hechten veel waarde aan informatiebeveiliging en privacy. We werken hybride, waar dat past bij het werk en de situatie. 

De samenleving verandert voortdurend, en dat heeft invloed op onze rol als lokale overheid. Daarom blijven we als organisatie in ontwikkeling via Organisatie op Koers 2.0. 

 

Link naar Visie en Beleid - Texel

0.1 Bestuur

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

0.1 Bestuur

Terug naar navigatie - 0.1 Bestuur

Het is noodzakelijk om samen te werken met diverse partijen, omdat de opgaven steeds groter worden en wij als gemeente Texel te weinig slagkracht hebben om dat alleen op te pakken. Daarnaast vinden we het belangrijk dat de kennis en kunde van het eiland wordt benut.  

Wat hebben we gedaan in 2024?
Samenwerken 
We werkten in 2024 samen met diverse partijen zoals de dorpscommissies en het Texels Ondernemersplatform TOP. De samenwerking met de regio heeft gezorgd voor het binnenhalen van de Regiodeal Noord-Holland-Noord. De regiodeal de Wadden is in 2024 gestart met de uitvoering.    

Zo gaan we dat doen

0.2 Burgerzaken

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

0.2 Burgerzaken

Terug naar navigatie - 0.2 Burgerzaken

Ook in 2024 heeft de Gemeentewinkel uitvoering gegeven aan de wettelijke verplichtingen en taken op het gebied van Burgerzaken en Burgerlijke stand. Dit klinkt als de gebruikelijke werkzaamheden, maar het werkterrein van Burgerzaken en Burgerlijke stand is allesbehalve standaard en continue (inhoudelijk) in beweging. Dit vraagt veel van de flexibiliteit van onze medewerker zelf en de bedrijfsvoering in het algemeen.  

Wat hebben we gedaan in 2024?
Zo heeft de Gemeentewinkel in 2024 bijvoorbeeld te maken gehad met het eerste jaar van de Reisdocumentenpiek. Dit betekent dat het aantal aanvragen meer dan tweemaal zoveel was dan in het jaar daarvoor.  
Binnen Burgerlijke stand was sprake van een overgangsjaar om onder bepaalde voorwaarden een naamswijziging aan te vragen voor eerder geboren kinderen. Dit is complexe materie die er ‘even’ bij komt.  
Daarnaast zijn er in het afgelopen jaar een viertal ervaren medewerkers vertrokken met de nodige senioren kennis. Een dergelijke ontwikkeling heeft zijn weerslag op een team. Medewerkers krijgen een andere rol en moeten de kans krijgen om in deze rol te groeien en zich te ontwikkelen. Nieuwe medewerkers moeten geschoold worden. Dit heeft veel van het team en met name van de twee overgebleven senioren gevraagd. 

Zo gaan we dat doen

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

Terug naar navigatie - 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

Wat hebben wij gedaan in 2024?
Beheerplan gemeentelijke gebouwen 
In september 2024 is het beheerplan onderhoud gemeentelijke gebouwen vastgesteld. Dit beheerplan stelt de kaders vast voor de komende 5 jaar. In het beheerplan is de doelstelling beschreven dat in 2035 alle gemeentelijke gebouwen van het gas af zijn.

Zo gaan we dat doen

0.4 Overhead

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

0.4 Overhead

Terug naar navigatie - 0.4 Overhead

Wat hebben we gedaan in 2024?
Arbeidsmarkt 
De nieuwe arbeidsmarktcampagne is in 2024 gestart. ‘Psst Texel roept je’ is een succes. Dit zien we onder andere door de grote hoeveelheid positieve reacties, de twintig open sollicitaties en dat de campagne slogan is gaan leven op het eiland.  

Deze campagne is nodig omdat we grote ambities hebben, maar nog niet alle medewerkers om die ambities te realiseren. Daarnaast is er nog natuurlijk verloop waarvoor ook nieuwe collega's moeten worden geworven. We hebben in 2024 veel energie gestoken in het werven van nieuwe collega's. En met succes! We hebben 56 nieuwe medewerkers, 30 tijdelijke inhuurmedewerkers en 15 stagiairs aangenomen. En we hebben ook veel aandacht besteed om onze nieuwe collega's goed in te werken, bijvoorbeeld door het ontwikkelen en implementeren van een nieuw onboardingsprogramma. 

Interne organisatie
In 2024 hebben we een grote stap gezet in de doorontwikkeling van onze organisatie. We hebben afscheid genomen van de oude programmalijnen en een solide basis gelegd voor de toekomst met de vaststelling van onze interne missie, visie en kernwaarden onder de noemer Eilandkracht. Deze kernwaarden vormen de drijvende kracht waaruit we verder blijven bouwen aan onze organisatie. 

Ook ontwikkelden we diverse initiatieven en instrumenten die aansluiten op Eilandkracht. Zo introduceerden we de functie van Bestuursondersteuner: een nieuwe rol om de bestuurlijke besluitvorming effectiever te ondersteunen. 

Tot slot is hard gewerkt aan de uitvoering van het Strategisch Personeelsplanning, waarmee we onze personeelsstrategie toekomstbestendig maken. 

Agressieprotocol 
De veiligheid van de medewerkers is een belangrijk thema en in 2024 actueler dan ooit. Daarom is een nieuw Agressieprotocol vastgesteld en het plan van aanpak vanuit de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RIE) geactualiseerd. 

Inwonersberaad 
We hebben in 2024 stappen gezet op het gebied van communicatie en participatie. Een mooi voorbeeld is de betrokkenheid van inwoners bij de herinrichting van het ijsbaanterrein. Tegelijkertijd erkennen we dat de uitvoering nog beter kan. En ook het inmiddels afgeronde inwonersberaad is in 2024 gestart en heeft eind 2024 de concept aanbevelingen overgedragen aan de gemeente.  

Zo gaan we dat doen

0.63 Parkeerbelasting

0 Wat is gedaan in 2024 wat op de planning stond in 2023

Terug naar navigatie - Wat is gedaan in 2024 wat op de planning stond voor 2023

Het opstellen van het onboardingsprogramma stond op de planning om in 2023 uit te voeren maar is in 2024 vastgesteld en geïmplementeerd. 

Het Agressieprotocol heeft een langere doorlooptijd gehad. Het protocol is tot stand gekomen met brede input uit alle lagen van de organisatie en is in 2024 vastgesteld en geïmplementeerd.

Eind 2023 is de basis gelegd voor Eilandkracht, onze missie, visie en kernwaarden. In 2024 is dit verder uitgewerkt en intern vastgesteld. Daarmee is een belangrijke stap gezet in de richting van een toekomstgerichte organisatie. 

Het beheerplan gebouwen is in 2024 vastgesteld. Hiermee zijn de randvoorwaarden voor het toekomstgerichte beheer van onze gebouwen vastgelegd.

0 Aangevraagde en toegekende subsidies

Verbonden partijen in programma 0

Terug naar navigatie - Verbonden partijen in dit programma
Naam verbonden partijen  Taakvelden  Bijdrage aan gemeentelijke doelen 
De waddeneilanden  0.4 Overhead 
2.3 Recreatieve havens 
3.4 Economische promotie 
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 
8.1 Ruimtelijk en leefomgeving 
Samenwerking toepassing Convenant vaarrecreatie en kwaliteitsverbetering jachthavens. Bevordering toerisme naar Waddeneilanden in relatie tot Werelderfgoed-status Wadden. Samenwerken op het vlak van de omgevingswet. 
GR Regionaal Historisch Centrum Alkmaar  0.4 Overhead  Beheer overgebrachte archieven, inspectie uitvoering informatiebeheer, advisering en ondersteuning kwaliteitsverbetering. 

Meer informatie over de verbonden partijen is te lezen in de paragraaf verbonden partijen.

0 Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - 0 Beleidsindicatoren
Taakveld Indicator Eenheid Bron Jaar Texel
0. Bestuur en ondersteuning Formatie Fte per 1.000 inwoners Eigen gegevens 2022 13,09 fte

2023

13,14 fte
2024 13,60 fte
0. Bestuur en ondersteuning Bezetting Fte per 1.000 inwoners Eigen gegevens 2022 12,86 fte
2023 13,40 fte
2024 13,55 fte
0. Bestuur en ondersteuning Apparaatskosten Kosten per inwoner in € Eigen begroting 2022 € 1.341
2023 € 1.499
2024 € 1.756
0. Bestuur en ondersteuning Externe inhuur Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen Eigen begroting 2022

 € 2.418.908

14,53%

2023

€ 3.020.216

16,26%

2024

 €4.298.398 

20,26%

0. Bestuur en ondersteuning Overhead % van totale lasten (exclusief De Bolder) Eigen begroting 2022 12,0%
2023 12,1%
2024 11,8% 

 

0 Wat heeft het gekost

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost programma 0
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2022 Realisatie 2023 Primaire Begroting 2024 Begroting na wijzigingen 2024 Realisatie 2024
Lasten
PROGRAMMA 0 Voor en door bewoners
TV_0.1 Bestuur 1.708 8.220 1.784 6.802 9.539
TV_0.10 Mutaties reserves 6.368 9.295 0 0 0
TV_0.2 Burgerzaken 810 850 869 871 947
TV_0.4 Overhead 8.937 10.180 11.378 12.855 12.377
TV_0.5 Treasury 999 1.131 2.220 1.717 1.311
TV_0.61 OZB woningen 3 5 5 5 7
TV_0.63 Parkeerbelasting 0 0 0 0 0
TV_0.64 Belastingen overig 558 543 722 722 619
TV_0.8 Overige baten en lasten -122 152 1.008 517 636
Totaal Voor en door bewoners 19.261 30.376 17.985 23.487 25.436
Baten
PROGRAMMA 0 Voor en door bewoners
TV_0.1 Bestuur 613 6.504 28 5.028 6.660
TV_0.10 Mutaties reserves 6.996 11.329 0 0 0
TV_0.2 Burgerzaken 187 172 229 229 294
TV_0.4 Overhead 290 296 899 1.073 1.041
TV_0.5 Treasury 1.146 1.356 1.537 1.537 1.594
TV_0.61 OZB woningen 1.152 1.271 1.132 1.232 1.333
TV_0.62 OZB niet-woningen 761 798 879 879 828
TV_0.63 Parkeerbelasting 4.568 4.634 4.527 4.577 4.611
TV_0.64 Belastingen overig 241 241 261 261 296
TV_0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds 32.014 34.296 34.957 36.803 36.776
TV_0.8 Overige baten en lasten 273 516 15 15 1.210
Totaal Voor en door bewoners 48.241 61.413 44.464 51.634 54.644
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 28.980 31.037 26.478 28.147 29.207
Onttrekkingen
PROGRAMMA 0 Voor en door bewoners
TV_0.10 Mutaties reserves 0 0 5.680 17.281 17.270
Stortingen
PROGRAMMA 0 Voor en door bewoners
TV_0.10 Mutaties reserves 0 0 3.136 16.461 16.299
Mutaties reserves 0 0 2.544 820 970

0 Analyses

Terug naar navigatie - Analyse
Analyse
De kolom begroting 2024 na wijziging minus rekening 2024 waarbij rekening moet worden gehouden met de opgenomen lasten en opgenomen baten. Die zijn bij de analyse getotaliseerd. (bedragen x € 1.000)
Bestuur -1.105
Uit gegevens van Proambt, die jaarlijks het benodigde reservermogen van pensioenen (oud)wethouders berekend, is een extra storting in de voorziening nodig. Dit jaar heeft de gemeente twee berekeningen ontvangen. Eén op basis van het huidige stelsel en één gebaseerd op het nieuwe pensioenstelsel dat naar verwachting ingaat per1 januari 2028. Op dat moment moet het opgebouwde reservevermogen (voorziening) toereikend zijn om aan een pensioenfonds over te dragen. Op advies van PROambt is vooruitlopend hierop aansluiting gezocht bij de verwachte waardeoverdracht te zijner tijd. Dit heeft geresulteerd in een extra storting van 850K. Daarnaast is de rekenrente gedaald ten opzichte van vorig jaar waardoor een extra storting van 280K nodig is. -1.130 N
Overige oorzaken <€50k 25 V
Mutaties reserves 150
Saldo afrekening exploitatie haven 2024 en vrijval afschrijvingslasten nog niet afgesloten investeringen haven Oudeschild 2023 en 2024. 110 V
In 2024 is meer dan het jaarlijks gereserveerde bedrag aan subsidie voor monumenten toegekend (programma 5, taakveld cultureel erfgoed). De meerkosten zijn uit de egalisatiereserve monumenten onttrokken. Per saldo neutraal in de jaarrekening 2024. 58 V
In 2024 is minder dan het gereserveerde bedrag aan subsidie toegekend voor restauratie schapenboeten (programma 5, taakveld cultureel erfgoed). Het resterende budget is naar de egalisatiereserve schapenboeten gestort. Per saldo neutraal in de jaarrekening 2024. -18 N
Burgerzaken -11
Overige oorzaken <€50k -11 N
Overhead 445
Hogere doorbelastingen (42K) gas, water en electra (46K) enn OZB (5K). Voor wat de hogere kosten gas, water en electra betreft gaat het om een structurele overschrijding. Deze wordt meegenomen in de tussenrapporage 2025. De hogere doorbelasting is overigens neutraal in de rekening. -93 N
Het verzuimpercentate in 2024 is 7,4% waarvan 6% lang verzuim. Door het relatief hoge verzuimpercentage moest meer worden ingehuurd voor vervanging wegens ziekte dan begroot. -94 N
Het overschot op de flexibele schil komt o.a. door de inzet van het tijdelijk beschikbaar gesteld budget voor inhuur via de programmabegroting 2024. 153 V
In 2024 zijn veel nieuwe medewerkers aangenomen die vakinhoudelijke opleidingen nodig hadden. Daarnaast is ingezet op coaching teamtrajecten. -104 N
Er is financiële ruimte voor 4 full-time trainees. In 2024 zijn 5 trainees werkzaam geweest maar niet allen het volledige jaar waardoor een voordeel is ontstaan. 75 V
Om de voorziening verlofsparen op peil te houden is per saldo een hogere storting nodig zodat de omvang van de voorziening correspondeert met de omvang van verzoeken verlofsparen per 31/12/2024. -143 N
Het project vervanging van het financieel systeem is afgerond en het budget is niet volledig nodig. Het gaat om een incidenteel voordeel. 72 V
De offertes aanbesteding extra beveiligingsmaatregelen zijn hoger uitgevallen dan het beschikbaar budget daarvoor. In 2025 vindt daarom opnieuw een aanbesteding plaats waardoor van het structurele budget in 2024 € 40K incidenteel over is. De vervanging van het intranet is niet gerealiseerd waardoor eenmalig € 30K over is. Het voordeel op automatisering is nagenoeg incidenteel. Via de perspectiefnota 2026 is een gedeelte van dit overschot ingezet voor dekking van nieuwe voorstellen (15K structureel en 20K incidenteel). In 2025 is het de verwachting dat het volledige budget nodig is. 110 V
Een overschrijding op juridische kosten is het gevolg van een schikking door een foutieve toezegging van de gemeente waardoor een inwoner schade heeft geleden. Dergelijke aansprakelijkheidstellingen/schadeclaims worden niet begroot. Daarnaast moest de gemeente relatief meer proceskosten vergoeden. -51 N
Door de nieuwe CAO is via tussenrapportage 2024 aanvullend op de personeelsbegroting deze autonome kostenpost verhoogd. Uit praktische redenen is dit budget op één budget gezet terwijl de feitelijke uitgaven niet op deze post maar door de hele begroting verantwoord worden. Overigens wordt in de hoofdanalyse ingegaan op het gerealiseerde saldo van de salarissen waar ook dit budget onderdeel van uitmaakt. 320 V
WW verplichtingen voormalig personeel. -75 N
Op het budget voor tijdelijke dubbeling medewerkers bij uitstroom door pensionering is minder nodig geweest dan begroot. In 2024 is voor 4 functies gebruik gemaakt van dit budget. 165 V
Overige oorzaken <€50k 110 V
Treasury 462
Een voordeel op de rente van aangetrokken leningen langer dan 1 jaar als gevolg van een vertraging in het uitvoeren van het investeringsplan en het afsluiten van een lening tegen een gunstiger rentenpercentage dan begroot. Daarnaast hoefde minder geleend te worden door het per salso voordelige rekeningresultaat 2024. Via de tussenrapporage 2025 kan incidenteel en structureel budget vrijvallen. 365 V
Rente tijdelijk liquiditeitsoverschot schatkist en rekening courant BNG Bank. 263 V
Voordeel rente leningen SVN. Dit bedrag is niet opgenomen in de begroting en wordt via tussenrapportage 2025 structureel als voordeel meegenomen worden. 52 V
Minder rekenrente kapitaalgoederen toegrekend in verband met vertraagde uitvoering van het investeringsplan; overigens neutraal voor rekeningresultaat. -215 N
Overige oorzaken <€50k -3 N
OZB woningen 98
Groei woningen groter dan verwacht, meevaller is structureel en wordt meegenomen in de tussenrapportage 2025. 98 V
OZB niet-woningen -50
Meer leegstand en sloop alsmede niet-woningen onder bezwaar en gedeeltelijk toegekend. Tegenvaller is structureel en wordt meegenomen in de tussenrapportage 2025. -50 N
Parkeerbelasting 34
Overige oorzaken <€50k 34 V
Belastingen overig 138
De kosten van heffen en invordering zijn lager door minder kostentoerekening zoals overhead in afwachting van de doorontwikkeling van de dienstverlening. In 2025 wordt de samenwerking met Leeuwarden geëvalueerd. 82 V
Overige oorzaken <€50k waaronder hogere opbrengst precario en meeropbrengsten aanmaningen dwangbevelen. 56 V
Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds -27
Per saldo heeft het nadeel betrekking op nagekomen afrekeningen 2021-2023 -19 N
Berekeningsverschil 2024 conform specificatie 22 januari 2025 (Ministerie). -8 N
Overige baten en lasten 1.076
In de begroting wordt geen rekening gehouden met de realisatie van verkoop gronden. 586 V
Het voordeel heeft o.a. betrekking op het restant nog af te rekenen aankoop grond Achterom, Den Burg. Via resultaatbestemming 2024 wordt voorgesteld om € 35K hiervoor te behouden. Daarnaast zijn minder kosten gemaakt voor externe expertise voor het grondbedrijf. 66 V
Per saldo is op bijzondere baten en lasten een voordeel. Op deze post worden zaken geboekt die meestal betrekking hebben op voorgaande jaren en waarmee geen rekening is gehouden in de begroting. O.a. gaat het om een ontvangen dwangsom (345K), verkoop diverse tractie waaronder laadkraan, veegmachine en tractor (100K) en afrekening 2021 en 2022 vergoeding verpakkingsafval Nederlandse huishoudens (42K). Daarnaast oninbare vorderingen (-19K), interne afboekingen (-148K), afrekening meerkosten energie zwembad Molenkoog(-17K) en afboeking grexen voorgaande jaren (-14K). 289 V
Administratief overschot detailbegroting. 157 V
Overige oorzaken <€50k -22 N
Totaal programma 0 V 1.210