Paragraaf Weerstandsvermogen

Waar gaat het over? 
Het weerstandsvermogen is het vermogen om incidentele (voornamelijk financiële) risico’s op te vangen, zonder dat het beleid of de uitvoering van de gemeente in gevaar komt. Het gaat dus om onverwachte, niet-begrote, kosten. Daarnaast is het weerstandsvermogen van belang voor het bepalen van de financiële gezondheid van de gemeente. Het weerstandsvermogen richt zich voornamelijk op het opvangen van de financiële risico’s. 

Bestaand beleid

Beleidsdoelstelling
Een reëel benodigd weerstandsvermogen wordt bepaald door de ingeschatte financiële gevolgen van de benoemde risico’s af te zetten tegen de weerstandscapaciteit. 

Risicomanagement 

 1.    Aanleiding en achtergrond
De gemeente Texel vindt het wenselijk om risico's die van invloed zijn op de bedrijfsvoering beheersbaar te maken. Door inzicht in de risico's wordt de organisatie in staat gesteld om op verantwoorde wijze besluiten te nemen, zodat de risico’s nu en de risico’s gerelateerd aan toekomstige investeringen in verhouding staan tot de vermogenspositie van de organisatie.
Om inzicht in de risico’s van de gemeente te kunnen verkrijgen is er een risico-inventarisatie uitgevoerd. Hieronder wordt verslag gedaan van de resultaten van de risico-inventarisatie. Op basis van de geïnventariseerde risico’s is tevens het weerstandsvermogen berekend.

2.    Samenvattend beeld
Onderstaand een samenvatting van de risico-inventarisatie en de relatie met weerstandsvermogen en capaciteit: 

Top 10 risico's financieel vertaald  11.610.000
Op basis van kansberekening en risico-simulatie vertaalt dit zich in een benodigde weerstandscapaciteit  2.806.217
De beschikbare weerstandscapaciteit bedraagt  20.667.214
Het ratio weerstandsvermogen bedraagt 7,36
Krijgt daarmee de kwalificatie Uitstekend

Voor de uitwerking, berekening en kwalificatie van de normstelling is uitgegaan van het beleid zoals door de raad is vastgesteld in de ‘Nota risicomanagement en weerstandsvermogen’(2023). Deze nota wordt vierjaarlijks geëvalueerd. Volgens afspraak met de gemeenteraad is onderstaand overzicht opgenomen waarbij uitgegaan is van de ondergrens van de algemene reserve zijnde € 2 miljoen. 

Beschikbare weerstandscapaciteit bij algemene reserve ondergrens € 2 miljoen 

Weerstandcapaciteit Capaciteit in €
Onvoorzien 10.000
OZB 6.692.699
Rechten en leges 78.515
Stille reserves 1.838.000
Minimale algemene reserve 2.000.000
Totale weerstandscapaciteit 10.619.214

Op basis van een algemene reserve van € 2 miljoen zorgt dit voor onderstaand overzicht omtrent de ratio van het weerstandsvermogen.

Top 10 risico's financieel vertaald  11.610.000
Op basis van kansberekening en risico-simulatie vertaalt dit zich in een benodigde weerstandscapaciteit  2.806.217
De beschikbare weerstandscapaciteit bedraagt met alleen de omvang van de  ondergrens van de algemene reserve van € 2.000.000 10.619.214
Het ratio weerstandsvermogen bedraagt 3,78
Krijgt daarmee de kwalificatie Uitstekend

3.     Risicoprofiel  
Om de risico’s van de gemeente Texel in kaart te brengen is een risicoprofiel opgesteld. Hierbij is gebruik gemaakt van het softwareprogramma NARIS® (NAR Risicomanagement Informatie Systeem) waarmee risico's systematisch in kaart kunnen worden gebracht en beoordeeld. Uit de inventarisatie zijn in totaal 10 risico's in beeld gebracht. Op verzoek van de Auditcommissie zijn de risico’s niet meer opgenomen op volgorde van “invloed”, maar op risiconummer. De reden hiervoor is dat op deze wijze de risico’s makkelijker in de jaren gevolgd kunnen worden. 

Belangrijkste risico's 

Risico nr.

Risico

Gevolgen

Maatregelen/stand van zaken

Kans

Financieel gevolg in €

Invloed

R7

Verplichte grondsanering voormalige vuilnisstortplaats.

Financieel - Verplichte kosten grondsanering van voormalige stortplaatsen (Den Hoorn, Veenselangweg en andere NNB locaties).

Doelstellingen - Effect op mogelijke grondexploitatie. Imago - Beeld van Texel als schoon en duurzaam eiland in het geding.

Milieu -  grond moet mogelijk gesaneerd worden vanwege effecten op omgeving/ grondwater.

Op 17 september 2020 is door de raad een motie aangenomen om actie te ondernemen op de vuilnisstortplaats Den Hoorn. Gebleken is dat de situatie complex is en het niet mogelijk is om op korte termijn maatregelen te nemen. Samen met provincie en hoogheemraadschap wordt onderzocht welke maatregelen tegen maatschappelijk verantwoorde kosten genomen kunnen worden voor het oplossen van de ammoniumproblematiek.

25%

max. 500.000

3,50%

R8

Jeugdzorg budgetten sociaal domein ontoereikend door openeindfinanciering.

Financieel - Door een openeindfinanciering en niet kunnen sturen op zowel de zwaarte als het tijdspad van de vraag naar ondersteuning sociaal domein loopt de gemeente een risico.

Actieve monitoring budgetten Sociaal domein. Voor het hele Sociaal Domein geldt dat steeds meer wordt ingezet op de zogenaamde 'voorkant'. Dit is echter een ontwikkeling waarin de 'kost voor de baat uitgaat'. De effecten van de inzet gaan pas op langere termijn hun vruchten afwerpen.

50%

max. 750.000

21,27%

R11

De staat van sommige wegen op Texel dreigt op korte termijn onder het veiligheidsniveau te komen, waardoor de kans op ongelukken en aansprakelijkheidsstelling steeds groter worden.

Financieel - Dit risico wordt berekend op € 275.000. Door grote investeringen in de wegen de afgelopen jaren zijn de risico’s verminderd, maar de onzekerheid van de wegen die de gemeente in totaliteit heeft overgenomen van SBB en het Hoogheemraadschap geven aanleiding om hierin wel voorzichtig te zijn.

Doelstellingen - bereikbaarheidsdoelstellingen worden niet gerealiseerd.

Imago - imago van toeristen-eiland loopt gevaar.

In 2018 is het wegenbeheerplan 2019-2023 vastgesteld. Daarin is de aanpak van onze wegen voor de nog komende  jaren bepaald en ook de benodigde investering.
Door jaarlijks de nog vast te stellen investeringen beschikbaar te stellen wordt het risico beperkt.
Stand van zaken:
Op basis van jaarlijkse inspecties wordt het risico zo goed mogelijk in kaart gebracht en met onderhoudsmaat-regelen beperkt.

50%

max. 275.000

7,75%

R17

Een deel van de wegen en bermen op Texel heeft te maken met bodemverontreiniging. De komende jaren blijft dit ook een reëel risico, met name bij het aanleggen van graskeien van buitenwegen.

 

 

Financieel - De kosten voor bodemsanering lopen op naarmate de wettelijk regels aangescherpt worden en we steeds oudere wegen of bermen gaan opknappen. Jaarlijkse extra kosten  van € 300.000.

Milieu - Het betreft verontreiniging met asbest van wegfunderingen, verontreiniging met PAX, teerhoudend asfalt van oude asfalt wegen.

Met de aanpak van wegen wordt het risico steeds beter in kaart gebracht en waar mogelijk sanering in de projecten worden meegenomen.


75%

max. 300.000

9,15%

R29

Uitbreiding gemeentelijk belastinggebied /Afschaffen gemeentelijke toeristenbelasting-forensenbelasting.

In combinatie met Herijking gemeentefonds (verdeling Overig Eigen Middelen OEM), met name landelijke verdeelsleutel Toeristenbelasting.

 

Financieel - Begrotingstekort / Verschuiving belastingdruk en lagere inkomsten gemeenten. Toelichting: Als de Toeristenbelasting per gemeente wordt gecorrigeerd, dan leveren wij bijna € 9.000.000 in. Stel dat we daarvan 25% weer via de algemene uitkering ontvangen, dan is dat netto ongeveer € 6.750.000,-. Eventuele verdeelsleutels zijn (nog) niet bekend. Aanvullend: nog steeds onderzoek naar afschaffen kleinere belastingen i.h.k.v. uitbreiding gemeentelijk belastinggebied.

De gemeente Texel trekt samen met toeristische nadeelgemeenten op om mogelijke wetswijziging te voorkomen. Dit gebeurt samen met Valkenburg,  Zandvoort, Bergen en de andere Waddeneilanden. Valkenburg vertegenwoordigt de belangen van bovengenoemde gemeenten. Het onderzoek van de begeleidingscommissie (Rijk, VNG ROB en Cebeon) is afgerond en op basis daarvan heeft de minister een nieuw onderzoek aangekondigd aangezien het afgeronde onderzoek te weinig aanknopingspunten bood om de toeristenbelasting te vereffenen. Mogelijke financiële consequenties worden via de meicirculaire voorafgaande aan het jaar van ingang via ingroeipad aangekondigd. Naar verwachting is dat niet eerder dan 2027.

10%

max. 6.750.000

19,17%

R76

PrivacyAVG-schending/ WPG schending/ Telecommunicatiewet schending boete.

Financieel - Autoriteit Persoonsgegevens legt een boete op vanwege het niet voldoende uitvoeren van de AVG/ WPG/ Telecommunicatiewet en UAVG. Dit kan onder andere betrekking hebben op:Datalekken, Tijdige uitvoering en aanwezigheid van DPIA’s, Register van verwerkingen, Rechten van betrokkenen, Privacy by design/default, verwerking van bsn nummer,  Cookie meldingen, geautomatiseerde besluitvorming.

In het algemeen is het zo dat de gemeente voor de meeste zaken wel procedures heeft. Echter is er nog wel een en ander te doen aan bewustwording waardoor soms datalekken niet (tijdig) worden herkend. Of niet in het oog is dat een DPIA moet worden gedaan voordat een gegevensverwerking gestart wordt. Voor de WPG geldt dat gemeente Texel te laat een audit heeft laten uitvoeren waardoor er een risico is ontstaan op een boete, dit is in het derde kwartaal van 2024 in gang gezet.

10%

max. 1.000.000

2,81%

R78

Hoger ziekteverzuim en uitval van personeel dan de prognose in de programmabegroting. 

Financieel - Hierdoor dient extra personeel te worden ingehuurd om de werkzaamheden uit te voeren.

In 2025 wordt het preventief medisch onderzoek ingezet om de medewerkers de mogelijkheid te kunnen geven om hun gezondheid te checken. Dit zorgt ervoor dat we een beeld krijgt van de vitaliteit van de organisatie en komen daarna met een vitaliteitsaanpak. 

70%

max. 510.000

10,06%

R81

Overschrijding open einde regeling WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning)

Financieel - Door een openeindfinanciering en niet kunnen sturen op zowel de zwaarte als het tijdspad van de vraag naar ondersteuning sociaal domein loopt de gemeente een risico.

Actieve monitoring budgetten Sociaal domein. Voor het hele Sociaal Domein geldt dat steeds meer wordt ingezet op de zogenaamde 'voorkant'. Dit is echter een ontwikkeling waarin de 'kost voor de baat uitgaat'. De effecten van de inzet gaan pas op langere termijn hun vruchten afwerpen.

50%

max. 250.000

3,51%

R82

Participatie onevenredige kostenstijging ten opzichte van Rijksbijdragen.

Financieel - Door de huidige regelgeving ligt een deel van het risico op overschrijding van het participatiebudget bij de gemeente.

Met het Huis van Ontwikkeling is een stap gezet om de inwoners die het betreft goed in beeld te hebben,  gesprekken mee te voeren en daarop basis te handelen. Voor de Bolder is een toekomstplan geschreven en die wordt op dit moment uitgevoerd. 

75%

max. 275.000

4,22%

R85

Uitval van ICT systemen door ongewenste toegang tot systemen.

Financieel - Als een datalek optreedt, zal er gevolgschade ontstaan in het kader van corrigerende acties, communicatie, gevolgschades derden etc.

In het algemeen is het zo dat de gemeente voor de meeste zaken wel procedures heeft. Echter is er nog wel een en ander te doen aan bewustwording waardoor soms datalekken niet (tijdig) worden herkend. Of niet in het oog is dat een DPIA moet worden gedaan voordat een gegevensverwerking gestart wordt. Voor de WPG geldt dat gemeente Texel te laat een audit heeft laten uitvoeren waardoor er een risico is ontstaan op een boete, dit is in Q3 2024 in gang gezet.

30%

max. 1.000.000

8,47%

 

 

 

Totaal

 

11.610.000

 

Totaal grote risico's: € 11.610.000

Fiscale risico’s 

De fiscale risico’s zijn niet opgenomen in bovenstaand overzicht.  

4.    Beschikbare weerstandscapaciteit  
De beschikbare weerstandscapaciteit van gemeente Texel bestaat uit het geheel aan middelen dat de organisatie daadwerkelijk beschikbaar heeft om de risico's in financiële zin af te dekken. 

De weerstandscapaciteit exploitatie (structureel) kan ingezet kunnen worden om de begroting structureel dekkend te maken. 

Van de weerstandscapaciteit vermogen (incidenteel) is de algemene reserve inzetbaar. De raad heeft de ondergrens bepaald op € 2 miljoen. Stille reserves kunnen alleen worden ingezet als deze te gelde kunnen worden gemaakt. 

Weerstandscapaciteit exploitatie (structureel)

1)   OZB € 6.692.699  
2) Rechten en leges € 78.515  
Totaal onbenutte belastingcapaciteit € 6.771.214  
3) Onvoorzien € 10.000  
Weerstandscapaciteit exploitatie   € 6.781.214

Weerstandscapaciteit vermogen (incidenteel)

4) Algemene reserve gemeente Texel € 12.048.000  
5) Stille reserves € 1.838.000  
Weerstandscapaciteit vermogen   € 13.886.000 
Totaal Weerstandscapaciteit   € 20.667.214 

Toelichting

1   De waarde van de woning en niet-woning is bijna €  5 miljard. De onbenutte belastingcapaciteit OZB is berekend op iets minder dan € 7  miljoen.

Omschrijving

WOZ-waarde 2024

 

 

Opbrengst OZB

Texel 2024

% toelating art.12

gemeenten 2024

(meicirculaire 2023)

Opbrengst toelating art. 12

gemeenten

onbenutte belasting-

capaciteit OZB

1) Woningen €4.030.742.000 €1.333.160 0,1614% € 6..505.618 € 5.172.458
2) Niet woningen eigenaar € 804.075.000 € 637.935 0,1614% € 1.297.000 € 659.065 
3) Niet woningen gebruiker € 651.628.000 €  190.552 0,1614% € 1.051.728 € 861.176
Totaal   *€ 4.834.817.000 € 2.161.647   € 8.854.346 €6.692.699 

* omvang excl. niet woningen gebruiker die is al meegenomen in niet woningen eigenaar.

2   Het beleid is dat leges en rechten kostendekkend zijn. Echter zijn deze in 2024 lager dan kostendekkend. De belastingcapaciteit berekend over de leges en heffingen is € 78.515. Zie voor een nadere toelichting paragraaf G: lokale lasten.

3   Voor onvoorziene uitgaven wordt jaarlijks een bedrag van € 10.000 gereserveerd.

4   Het (werkelijk) saldo van de algemene reserve van de gemeente Texel is per 31-12-2024 € 12.048.000. De ondergrens is € 2.000.000 maar is wel vrij besteedbaar.

5   De stille reserves zijn in de nota reserves en voorzieningen 2024 geactualiseerd en hebben betrekking  op het woningcomplex, overige gebouwen, voorraad gemeentewerken en kunstbezit. Dit bedrag is onveranderd overgenomen uit deze nota. Voor een nadere  toelichting wordt verwezen naar de nota reserve en voorzieningen 2024.

5.     Relatie benodigde en beschikbare weerstandscapaciteit  
Om te bepalen of het weerstandsvermogen toereikend is, dient de relatie te worden gelegd tussen de financieel gekwantificeerde risico's en de daarbij gewenste weerstandscapaciteit en de beschikbare weerstandscapaciteit. De relatie tussen beide componenten wordt in onderstaande figuur weergegeven. 

De benodigde weerstandscapaciteit die uit de risicosimulatie voortvloeit kan worden afgezet tegen de beschikbare weerstandscapaciteit. De uitkomst van die berekening vormt het weerstandsvermogen. 

De normtabel is ontwikkeld in samenwerking met de Universiteit Twente. Het biedt een waardering van de berekende ratio. 

Tabel 4: Weerstandsnorm 

Waarderingscijfer  Ratio Betekenis

A

>2.0 Uitstekend
B 1.4-2.0 Ruim voldoende
C 1.0-1.4 Voldoende
D 0.8-1.0 Matig
E 0.6-0.8 Onvoldoende
F <0.6 Ruim onvoldoende

Het ratio van de organisatie valt in klasse A. Dit duidt op een uitstekend weerstandsvermogen. 

6.    Verdere ontwikkelingen  
In het eerste kwartaal van 2023 is de nota risicomanagement en weerstandsvermogen geëvalueerd en aangepast. Het risicomanagement is een blijvend punt van aandacht voor de organisatie. Voor de programmarekening 2024 is gestart met een risicogesprek tussen de diverse risico eigenaren. De bedoeling is dat dit gesprek twee keer per jaar plaatsvind om het risicomanagement beter in de organisatie te laten landen. Het gaat naast het benoemen van risico’s ook om bewustwording en het beheersen van risico’s. Door een actueler beeld van mogelijke risico’s ben je in staat om tijdig hierop de beheersmaatregelen te nemen. 

Kengetallen: Beoordeling van de financiële positie: 
Inleiding 

Voor de beoordeling van de financiële positie is het belangrijk om zowel naar de exploitatie als naar de balans te kijken. Onderstaande kengetallen maken inzichtelijk hoe de gemeente er financieel voorstaat en in hoeverre de gemeente in staat is om structurele en incidentele lasten te kunnen opvangen. De kengetallen zijn uitgerekend op basis van de cijfers van de vastgestelde jaarrekeningen 2022 en 2023, de programmabegroting 2024 en jaarrekening 2024. Dit is afgezet tegen de normen die de VNG hanteert die daaronder staan aangegeven. We zien dat de begroting 2024 negatievere ratio's liet zien dan uiteindelijk is gerealiseerd bij de jaarrekening 2024. Dit komt doordat er in 2024 diverse projecten niet zijn uitgevoerd waardoor ook minder geld hoeft te worden geleend dan verwacht. 

Kengetallen

  Rekening 2022 Rekening 2023 Begroting 2024 Rekening 2024
Netto schuldquote 57% 56% 82% 57%
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen 53% 52% 79% 52%
Solvabiliteitsratio 35% 37% 25% 35%
Structurele exploitatieruimte 7% 4% 3% 2%
Grondexploitatie 2% 1% 2% 2%
Belastingcapaciteit (voor vergelijking andere gemeenten) 95% 77% 95% 76%

De kengetallen hebben de kleur die overeenkomt met onderstaande normeringstabel van de VNG. 

VNG normen

Terug naar navigatie - VNG normen
Normering VNG Voldoende Matig Onvoldoende
1. Netto schuldquote < 100 100 > X < 130 > 130
2. Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen < 100 100 > X < 130 > 130
3. Solvabiliteitsratio > 50 30 < > 50 < 30
4. Structurele exploitatieruimte > 0,6 0 < > 0,6 < 0
5. Grondexploitatie Geen norm
6. Belastingcapaciteit (voor vergelijking andere gemeenten) < 100 100 > X < 120 > 120

Algemeen 
Elk afzonderlijk kengetal zegt weinig over de beoordeling van de financiële positie. De kengetallen moeten in 
samenhang worden bekeken. Onderstaand volgt een korte uitleg per kengetal, tenslotte wordt een algehele 
beoordeling van de kengetallen gegeven. 

Netto-schuldquote (en gecorrigeerde netto-schuldquote) 
Hoe hoger de schuld, hoe hoger de netto-schuldquote. De netto schuldquote geeft het niveau van de 
schuldenlast van de gemeente en geeft een indicatie van de druk van de rentelasten en aflossingen op de exploitatie.  
De netto-schuldquote is ten opzichte van de jaarrekening 2023 met een procentpunt gestegen. Dit komt vooral omdat de baten zijn toegenomen ten opzichte van 2023 waardoor de hogere schuld niet zorgt voor een hogere schuldquote. Bij een percentage van 130 adviseert de VNG om de schuldenlast af te bouwen. De netto-schuldquote is ruim beneden deze VNG norm. 

Solvabiliteitsratio 
De solvabiliteitsratio geeft inzicht in de mate waarin de gemeente in staat is om aan de financiële verplichtingen te voldoen. De solvabiliteitsratio drukt het eigen vermogen uit als percentage van het totale vermogen. Hoe hoger de solvabiliteitsratio, hoe groter de weerbaarheid van de gemeente. De solvabiliteitsratio is ten 
opzichte van vorig jaar licht gedaald en ten opzichte van de begroting fors gestegen. Dit komt vooral doordat niet alle investeringen ook daadwerkelijk zijn uitgevoerd in 2024 waardoor minder is geleend dan verwacht. Het kengetal geeft in een percentage aan welk deel van het bezit op de linkerzijde van de balans niet met schuld is belast en in fictieve zin vrijkomt als al het gemeentebezit vandaag wordt verkocht. Als signaalwaarde voor de solvabiliteitsratio geldt een percentage van 20%. Bij een solvabiliteitsratio lager dan 20% bevindt de gemeente zich op glad ijs. 

Structurele exploitatieruimte 
Dit kengetal geeft aan hoe groot de structurele ruimte is doordat wordt gekeken naar de structurele baten en structurele lasten, die vervolgens worden vergeleken met de totale baten. Een positief percentage betekent dat de structurele baten toereikend zijn om de structurele lasten (waaronder de rente en aflossing 
van de leningen) te dekken. 
De structurele exploitatieruimte is voor 2024 2%. Lager dan in het jaar 2023. Wat te maken heeft met structurele extra lasten die zijn opgenomen in de begroting. 

Grondexploitatie 
Het kengetal grondexploitatie geeft weer hoe groot de grondpositie (boekwaarde van de grond) is ten opzichte van de totale geraamde baten van de gemeentelijke begroting. 
Bij de gemeente Texel is de omvang van de grondexploitatie relatief gering en de afgelopen jaren stabiel rond de 2%. De lopende exploitaties hebben een relatief lage boekwaarde. Bij een tekort op de grondexploitatie wordt direct een voorziening gevormd. 

Belastingcapaciteit (in relatie tot andere gemeenten) 
De belastingcapaciteit geeft inzicht in de mate waarin een financiële tegenvaller kan worden opgevangen of dat er ruimte is voor nieuw beleid. Om deze ruimte te kunnen weergeven moet als ijkpunt het gemiddelde landelijke tarief voor OZB, afvalstoffenheffing en rioolheffing voor meerpersoonshuishoudens met een eigen 
woning genomen. Dit is een andere grondslag dan de eerder in deze paragraaf berekende maximale opbrengst OZB voor het weerstandsvermogen. Voor die berekening is het verplicht uit te gaan van het minimaal door te berekenen tarief om in aanmerking te komen voor de artikel 12 status. 
Ten opzichte van het landelijk gemiddelde is de belastingcapaciteit hoger. Voornaamste oorzaak hiervoor is  dat het OZB-tarief op Texel erg laag is. Daar staat tegenover dat de (kostendekkende) tarieven voor afvalstoffenheffing en rioolheffing relatief hoog zijn. Per saldo liggen de woonlasten op Texel dus ruim lager dan het landelijk gemiddelde. 

Beoordeling 
De gemeente Texel is financieel gezond. 
De gemeente scoort een plus op de exploitatieruimte. De baten zijn voldoende om de lasten op te vangen. Daarnaast is er ruimte voor tegenvallers. 
De gemeente heeft op dit moment de volgende grondexploitaties; Den Burg oost, Gezondheidsplein, 
voormalige Kompasschool, Oosterend, Oudeschild, De Cocksdorp, Den Hoorn (locatie Drijverschool) en de Marsweg. In totaliteit is voor de grondexploitaties een voorziening ingesteld van € 3.380.000. 
De belastingdruk op Texel ligt beneden de landelijk gemiddelde belastingdruk. Door het lage OZB tarief is er nog veel potentiële belastingruimte om financiële tegenslagen op te kunnen vangen.

Vermogensbeleid 
Texel heeft op basis van de jaarrekening 2024 een weerstandsvermogen (inclusief algemene reserve) van  ca. € 20,7 miljoen. Dat is bijna twee keer het becijferde bedrag van de totale geschatte risico's. Daarnaast heeft de gemeente bestemmingsreserves van  ruim  € 32 miljoen.

Het reserveringsbeleid is vastgelegd in de nota reserves en voorzieningen 2024. Deze nota wordt vierjaarlijks geactualiseerd. 

De schuldenpositie is per 2024 gezond. Dat wil zeggen dat de netto schuldquote ruim onder de 100% is. Een vuistregel zegt dat deze niet meer dan 100% zou moeten zijn. Bij 130% is er sprake van hoge schuld en vanaf 130% te hoge schuld. 

In de nabije toekomst gaat deze quote verder stijgen als gevolg van lenen voor de uitvoering van grote infrastructurele projecten, het Thijssehuis en het project flex-woningen Marsweg. 
Het verschil tussen de begrote cijfers en de werkelijks cijfers ontstaat omdat bij de berekening van de begrotingscijfers ervanuit wordt gegaan, dat alle werken worden uitgevoerd. Dit is in werkelijkheid niet zo. Daarnaast zijn de baten hoger in de jaarrekening dan bij de begroting.  
Er is op dit moment geen reden om het vermogensbeleid aan te passen. 

Meerjarige balans
Naast een financieel meerjarenoverzicht om de begrotingsruimte voor de komende jaren inzichtelijk te maken,  wordt er ook indicatief meerjarig overzicht in de balanspositie gegeven.

(bedragen x € 1.000)

Activa 2024 2025 2026 2027 2028
Vaste activa          
Materiele vaste activa 106.199 121.788 136.599 144.731 146.995
Financiële vaste activa 5.192 6.692 8.192 9.692 11.192
Vlottende activa          
Voorraden -1.686 318 318 318 318
Uitzettingen 10.789 10.000 10.000 10.000 10.000
Liquide middelen 3.504 1.000 1.000 1.000 1.000
Overlopende activa 13.520 13.000 13.000 13.000 13.000
Totaal generaal 137.518 152.798 169.109 178.741 182.505

 

Passiva 2024 2025 2026 2027 2028
Vaste passiva          
Eigen vermogen 48.750 49.000 49.000 49.000 49.000
Voorzieningen 13.515 11.511 11.000 11.000 11.000
Schulden langer dan 1 jaar 60.121 78.083 94.523 103.191 105.036
Vlottende passiva          
Schulden korter dan 1 jaar 9.011 9.000 9.000 9.000 9.000
Overlopende passiva 6.121 5.204 5.586 6.550 8.469
Totaal generaal 137.518 152.798 169.109 178.741 182.505