Paragraaf Verbonden Partijen

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

Waar gaat het over?
In deze paragraaf wordt beleidsinhoudelijke en financiële informatie verstrekt over de verbonden partijen. De algemene visie en het beleid ten aanzien van verbonden partijen zijn opgenomen in de Nota Verbonden Partijen. 

Verbonden partijen zijn rechtspersonen waarin de gemeente een bestuurlijk én een financieel belang heeft. Onder bestuurlijk belang wordt verstaan: een zetel in het bestuur van een participatie of het hebben van stemrecht. Met een financieel belang wordt bedoeld dat de gemeente middelen ter beschikking heeft gesteld. Deze middelen kunnen verloren gaan in geval van faillissement van de verbonden partij en/of als de financiële problemen bij de verbonden partijen kunnen worden verhaald op de gemeente. 

Bestaand beleid 

Nota Verbonden Partijen (2023) 
Plan van Aanpak samenwerkingstrajecten (2012) 
Gemeentelijke vertegenwoordiging verbonden partijen (2022) 
Financiële uitvoeringsregeling gemeenschappelijke regeling (2019) 

Trends en ontwikkelingen 

Het bestuurlijk en financieel belang van verbonden partijen is binnen de overheid (ook voor Texel) de laatste jaren toegenomen en zal naar verwachting blijven groeien. 
Kleinere gemeenten zullen vanwege ontwikkelingen binnen de overheidssector in toenemende mate in samenwerkingsverbanden participeren om bestuurskracht en uitvoeringskracht te kunnen garanderen. 
Van college en raad wordt in toenemende mate een balans gevraagd tussen ‘loslaten’ en ‘grip hebben op’. Dit vraagt een nauwer samenspel tussen raad, college en ambtelijke organisatie (intern) en in de samenwerking met andere gemeenten. 

Op basis van de vernieuwing van het Besluit Begroten en Verantwoorden (BBV) en de uitkomsten van onderzoeken naar sturing op verbonden partijen (concern control) en informatievoorziening verbonden partijen (rekenkamercommissie) zijn verbeteringen in de informatievoorziening uitgevoerd in deze paragraaf. Tevens wordt in de programma’s expliciet aangegeven welke verbonden partijen betrokken zijn en voor/binnen welke taakvelden zij actief zijn. Bij beleidsvoorstellen in de programma’s wordt ook vermeld – indien van toepassing – welke verbonden partij betrokken is. 

Beleidsdoelstellingen 

Uitvoering geven aan de in 2023 vastgestelde Nota Verbonden Partijen; verbeteren van de informatievoorziening aan de gemeenteraad over de verbonden partijen – met name in relatie tot sturing en toezicht op de uitvoering – volgens de uitgangspunten die zijn overeengekomen tussen college en raad. 

Totaaloverzicht verbonden partijen gemeente Texel 

De nota verbonden partijen is in 2023 geactualiseerd en dit heeft als gevolg dat veranderingen hebben plaatsgevonden in de verbonden partijen waarin de Gemeente Texel participeert. De onderstaande verbonden partijen worden opgenomen in de paragraaf verbonden partijen: 

Publiekrechtelijke verbonden partijen  

Naamloze vennootschappen 

Stichtingen   

Informatievoorziening verbonden partijen van college aan de raad 

Op 29 juni 2023 heeft de raad de ‘Nota verbonden partijen gemeente Texel 2023’ vastgesteld. Hierin staat dat de gemeenteraad geïnformeerd wordt over verbonden partijen via de programmabegroting en de jaarrekening. Dit gebeurt in de paragraaf verbonden partijen. 
Artikel 15 (BBV) schrijft voor dat er een lijst van verbonden partijen is opgenomen in de programmabegroting en jaarrekening en dat deze per verbonden partij minimaal de volgende gegevens bevat: 
1. de naam en de vestigingsplaats; 
2. het openbaar belang dat op deze wijze wordt behartigd; 
3. de veranderingen die zich hebben voorgedaan gedurende het begrotingsjaar in het belang dat de gemeente in de verbonden partij heeft; 
4. het eigen vermogen en het vreemd vermogen van de verbonden partij aan het begin en aan het einde van het begrotingsjaar; 
5. het resultaat van de verbonden partij. 
 
Informatie over verbonden partijen 

Hierna treft u de beleidsinhoudelijk en financiële informatie per verbonden partij. Een aantal onderdelen is wettelijk verplicht, overige onderdelen zijn opgenomen op basis van de door de raad vastgestelde Nota verbonden partijen. De informatie is zo actueel mogelijk ingevoerd op basis van beschikbare informatie per verbonden partij. 

Samenwerking op het gebied van sociaal domein 

De informatie over de regionale samenwerking in het sociaal domein is te vinden in programma 6. 

Publiekrechtelijk verbonden partijen 

Veiligheidsregio Noord-Holland Noord

Naam Veiligheidsregio Noord-Holland Noord
Rechtsvorm Publiekrechtelijk; gemeenschappelijke regeling
 Vestigingsplaats Alkmaar
Doelstelling en openbaar belang De doelstelling van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN) is het verkleinen van risico’s en het beperken van leed en (gezondheids-)schade bij incidenten. De Veiligheidsregio bereikt dit door het bieden van adequate hulp en door intensief samen te werken met andere betrokken partijen.
Relatie met beleidsprogramma 1: Veiligheid op orde
Deelnemende partijen De gemeenten Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Dijk en Waard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland,  Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec en Texel
Bestuurlijk belang De burgemeester is lid van het algemeen bestuur
Bestuurlijk aandeel In de gemeenschappelijke regeling is opgenomen dat de stemverhouding gelijk is aan de (procentuele) bijdrage aan de begroting en dat het algemeen bestuur deze stemverhouding ieder jaar in de eerste vergadering (of de vergadering na een wijziging van de gemeenschappelijke regeling) formeel vaststelt. Voor Texel is het aantal stemmen in 2025 vastgesteld op vier (aldus 3,39% van het totaal aantal stemmen) 
Financieel belang

Totale begroting 2024 € 82.093.000
Bijdragen gemeenten € 49.377.142 
Totale begroting 2025 € 89.270.000
Bijdragen gemeenten € 54.222.854

Bijdrage gemeente

Bijdrage 2022: € 1.837.672
Bijdrage 2023: € 1.895.994
Bijdrage 2024: € 1.673.470
Bijdrage 2025: € 1.819.080

Eigen Vermogen

2022: € 6.756.000
2023: € 5.333.000
2024: € 5.135.000

Vreemd vermogen 2022: € 41.948.000
2023: € 42.613.000
2024: € 48.362.000 
Solvabiliteitsindex 2022: 13,9%
2023: 11,1%
2024: 10,0%
Financieel resultaat 2022:  € 798.000
2023:  € 850.000 negatief
2024:  € 207.000
Risico’s

In verband met Europese wet- en regelgeving is het noodzakelijk om differentiatie aan te brengen tussen vrijwilligers en beroepsmedewerkers van de brandweer, dat tegelijkertijd geen afbreuk doet aan het niveau en kwaliteit van de brandweerzorg.  Naar aanleiding daarvan zijn inmiddels diverse onderzoeken gedaan. Het laatste onderzoek vat samen dat het Nederlands stelsel van vrijwillige brandweer grotendeels kan worden gehandhaafd zonder taakdifferentiatie. Voorwaarde hiervoor is dat de rechtspositie van brandweer vrijwilligers expliciet wordt gebaseerd op het concept van vrijwilligheid en het contrast met beroepsbrandweer wordt verscherpt. Daarom moet verplichte beschikbaarheid voor vrijwilligers verdwijnen. Dit betekent onder meer dat er niet meer gewerkt kan worden met consignatie of kazernering. Dit spoor wordt nu verder concreet uitgewerkt, hetgeen een langdurig proces is. Financieel bestaat het risico dat een Europese rechter conclusies uit het onderzoek niet volgt, en alsnog een taakdifferentiatie moet worden geïmplementeerd. Dat kan leiden tot een mogelijke verplichting tot betaling minimumloon, pensioen en betaling bij ziekte.

Ontwikkelingen

Brandweer 
 Op 15 maart 2024 werd het meerjarenontwikkelplan door het algemeen bestuur vastgesteld, een belangrijke mijlpaal in de versterking van de brandweerorganisatie. In dit plan is de nadrukkelijke vraag opgenomen om structureel extra middelen beschikbaar te stellen die gericht zijn op het versterken van de paraatheid en de vakbekwaamheid van de brandweermedewerkers, waarbij de fijnmazigheid is geborgd. Daarnaast wordt beoogd om te investeren in noodzakelijke modernisering, zodat in kan worden gespeeld op de veranderende eisen en uitdagingen binnen de brandweerzorg. 

In de Kadernota 2025 werd daarom verzocht om de eerste tranche van deze middelen beschikbaar te stellen via het programma ‘Versterking Brandweerzorg. Dit programma is gestoeld op vier strategische pijlers die als leidraad dienen voor de komende jaren: 
 - Versterken van de vrijwilligheid 
 - Versterken van de paraatheid 
 - Versterken van de vakbekwaamheid 
 - Moderniseren voor een effectieve brandweerzorg en veilig optreden. 

  Crisisbeheersing 
 De veiligheid en vrijheid in Nederland is kwetsbaarder dan voorgaande jaren. Spanningen tussen landen zijn toegenomen. Nederland wordt regelmatig bedreigd door cyberaanvallen en spionage. De kans dat er een grootschalig incident komt, is groot. Dat kan heftige gevolgen hebben. Thema’s zoals militaire dreiging, het bijdragen aan een veerkrachtige en weerbare samenleving, langdurige uitval van elektriciteit en problemen rondom extreem weer zijn belangrijke onderwerpen geworden binnen het programma crisisbeheersing. Deze thema’s vragen niet alleen een andere voorbereiding en inzet van de veiligheidsregio, maar ook om een intensievere samenwerking met onze crisispartners.  
Naast de specifieke voorbereiding op de bovengenoemde thema’s heeft het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio de komende beleidsperiode vier opgaven voor crisisbeheersing onderschreven, te weten: 
 - de Veiligheidsregio is aanjager of regisseur in het crisisnetwerk 
 - de Veiligheidsregio ontwikkelt zich naar een flexibele en robuuste crisisorganisatie 
 - crisisbeheersing is informatiegestuurd 
 - bevolkingszorg is toekomstbestendig 

Zorg in de Veiligheidsregio 
 Als we het over zorg in de veiligheidsregio hebben, dan gaat het om de organisatieonderdelen GHOR, ambulancezorg en het Zorg- en Veiligheidshuis. Die hebben alle drie hun eigen netwerken, specifieke verantwoordelijkheden en deskundigheid. 

Zoals bekend is er een groeiende kloof tussen de zorgvraag en het zorgaanbod in Nederland, en dit geldt ook voor de Veiligheidsregio. Door factoren zoals de toenemende vergrijzing, personeelstekorten en de betaalbaarheid van zorg, zal deze kloof waarschijnlijk alleen maar toenemen. Er wordt zelfs gesproken van een dreigende “zorgkloof.” Zorgorganisaties, overheden en verzekeraars hebben in de IZA-akkoorden en ROAZ-plannen de handen ineengeslagen om deze kloof te overbruggen. 

In lijn met de missie van de Veiligheidsregio, namelijk “leed en schade voorkomen en beperken,” en aansluitend op hun rol binnen het zorgdomein, neemt “Zorg in de Veiligheidsregio” mede de verantwoordelijkheid om bij te dragen aan oplossingen. Dit is gerechtvaardigd, omdat de groeiende druk op de acute zorg ook duidelijk voelbaar is in de dagelijkse praktijk (bijvoorbeeld op de meldkamer ambulance 112 en binnen de ambulancezorg). 

Het ROAZ-plan voor Noord-Holland Noord bevat een breed scala aan initiatieven van gezamenlijke zorgpartners in Noord-Holland Noord om deze druk te verlichten. Dankzij specifieke financiering door zorgverzekeraars kunnen deze initiatieven uitgevoerd worden. Gezien de positie van de Veiligheidsregio in de acute zorgketen ligt hun focus op initiatieven die de onterechte zorgvraag naar acute spoedzorg verminderen. 

 

GGD Hollands Noorden

Naam Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Hollands Noorden (GGD Hollands Noorden)
Rechtsvorm Publiekrechtelijk; gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
Vestigingsplaats Alkmaar

Doelstelling en openbaar belang

Doel van de samenwerking is het behartigen van belangen, die de schaal van de individuele gemeenten te boven gaan. GGD Hollands Noorden bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid en veiligheid van de inwoners van Noord Holland-Noord.
Gemeentelijk belang:
uitvoering inspectie kinderopvang, bescherming en bevordering van de gezondheid van onze inwoners, input gemeentelijk gezondheidsbeleid, uitvoering jeugdgezondheidszorg en preventie, monitoren gezondheid inwoners, vangnet openbare geestelijke gezondheidszorg, forensische geneeskunde, Wet verplichte GGZ.

Relatie met beleidsprogramma 6: Zorg voor elkaar,  1: veiligheid op orde
Deelnemende partijen De gemeenten Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Dijk en Waard, Enkhuizen, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec en Texel
Bestuurlijk belang De wethouder van o.a. Sociaal Domein/Zorg is gemeentelijk vertegenwoordiger in het algemeen bestuur van de GGD
Bestuurlijk aandeel Ieder lid van het algemeen bestuur heeft een aantal stemmen afhankelijk van het aantal inwoners van de gemeente. De verdeelsleutel voor stemmen is: één stem per volle 10.000 inwoners per gemeente. Het totaal aantal stemmen is 75. Hiervan zijn twee stemmen voor Texel. Ieder lid van het dagelijks bestuur heeft één stem
Financieel belang De totale lasten van GGD Hollands Noorden voor 2022 bedraagt € 94.149.000 
De totale lasten van GGD Hollands Noorden voor 2023 bedraagt € 63.048.000
Bijdrage gemeente Texel

2022: € 662.000 
2023: € 677.226
2024: € 722.000
2025: € 750.158

Eigen Vermogen

2022: - € 1.954.000
2023:   € 2.111.000
2024:   €  1.910.000

Vreemd Vermogen

2022:   € 25.057.000
2023:   € 23.835.000
2024:   € 28.055.000

Solvabiliteitsindex

2022:  -8,5%
2023:    8,1%
2024:  6,4%

Financieel resultaat

2022:  € 3.691.000 negatief
2023:  € 761.000
2024:  €  74.529

Risico’s

De omvang van de algemene reserve en de weerstandscapaciteit staan onder druk als gevolg van het ongedekte cao-gat dat is ontstaan in 2023. Bij GGD HN wordt de beschikbare weerstandscapaciteit gevormd door de algemene reserve. Rekening houdend met de kans van 75% en de impact van € 2.175.00 wordt het financiële risico voor 2025 ingeschat op € 1.631.000. De algemene reserve is ultimo 2025 begroot op € 747.000 en daarmee ontoereikend om alle begrotingsrisico’s in 2025 op te vangen. 

Ontwikkelingen

Voor het jaar 2025 verwacht GGD HN geen extra (structurele) financiering van de gemeenten nodig te hebben. Met het oog op de komende veranderingen in de uitkering uit het Gemeentefonds is GGD HN zich ervan bewust dat kritisch gekeken moet worden naar de GR-taken en aanvullende diensten. Hiertoe is in het algemeen bestuur van 13 maart 2024 afgesproken dat (algemeen) bestuur en directie met elkaar in gesprek gaan over de financiële vooruitzichten voor 2026 en verder in de context van het ravijnjaar. 

In de kadernota 2026 van de GGD is een plan uitgewerkt om te voldoen aan het bezuinigingsvraagstuk 2026 dat de gemeenten hebben neergelegd bij de GR-en. 

In dit plan zijn de scenario’s uitgewerkt welke behoren bij resp 3%,5% en 7% bezuinigingen. Er is tussen de gemeenten op het moment van schrijven geen consensus bereikt over het te volgen scenario.

 

Omgevingsdienst Noord-Holland Noord

Naam Omgevingsdienst Noord Holland Noord
Rechtsvorm Publiekrechtelijk; gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats Hoorn
Doelstelling en openbaar belang De gemeentelijke milieutaken uitvoeren op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH-taken) te verbeteren en een uniform karakter te geven. Openbaar belang: een schone en veilige leefomgeving
Relatie met beleidsprogramma

1: Veiligheid op orde
7: Volksgezondheid, duurzaam en schoon

Deelnemende partijen De gemeenten Alkmaar, Drechterland, Dijk en Waard, Hollands Kroon, Medemblik, Stede Broec, Bergen, Enkhuizen, Hoorn, Opmeer, Castricum, Koggenland, Den Helder, Heiloo, Schagen, Texel en de Provincie Noord-Holland
Bestuurlijk belang De wethouder van o.a. Gemeentewerken is gemeentelijk vertegenwoordiger in het algemeen bestuur van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord
Bestuurlijk aandeel

De stemverhouding is op basis van inwoneraantal en financiën
Texel heeft 2 van de 100 stemmen

Financieel belang

Lumpsum bijdrage deelnemende gemeenten en provincie  2024:  € 24.322.000 waarvan    
€ 631.000 voor de gemeente Texel.

Lumpsum bijdrage deelnemende gemeenten en provincie  2025:  € 25.825.000 waarvan    
€ 656.000 voor de gemeente Texel.

Bijdrage gemeente

2023: €    499.806
2024: €    631.000
2025: €    656.000 

Eigen vermogen

2022: €  4.841.181
2023: €  4.188.000
2024: €  3.566.000

Vreemd vermogen

2022: €  5.481.406
2023: €  5.814.000
2024: €  6.534.000

Solvabiliteitsindex

2022: 46,9%
2023: 41,8%
2024: 34,5%

Financieel resultaat

2022: € 1.110.040
2023: € 1.742.000
2024: € 1.690.000

Risico’s

1. Claims aansprakelijkheid door verwijtbaar handelen. 
In deze begroting is het impactbedrag verhoogd door de verkorting van de proceduretijd in het kader van de Omgevingswet, het stijgend aantal WOO- en handhavingsverzoeken en claims (niet zijnde de boete, zoals opgenomen bij 2) n.a.v. datalekken.  

2. Datalek van geregistreerde gegevens 
De maximale boete kan 4% van de jaaromzet bedragen 

3. Aanbestedingsrisico’s 
De komende periode zijn er diverse Europese aanbestedingen. Aanbesteden biedt in beginsel optimale mogelijkheden om de beste prijs-kwaliteitverhouding te behalen. Het opnieuw aanbesteden neemt echter ook financiële risico’s met zich mee 

4. Projecten ten laste van het rekeningresultaat
In de Financiële Uitgangspunten Gemeenschappelijke Regelingen (FUGR) staat dat begrotingswijzigingen (tussentijdse vraag om extra financiële middelen) niet wenselijk zijn. In het project ‘Een sterker fundament’ is daardoor opgenomen dat de eventuele extra kosten in de exploitatie zullen worden verwerkt en invloed hebben op het rekeningresultaat 


6. Omgevingswet en het Digitaal Stelsel Omgevingswet 
Door de invoering van de Omgevingswet zijn andere competenties noodzakelijk. Hier wordt momenteel al aan gewerkt. Ook het Digitaal Stelsel Omgevingsdiensten (DSO) zal impact hebben op de informatievoorziening. In het Masterplan ICT is rekening gehouden met de kosten voor aansluiting op het DSO 

7. Basistaken moeten in overleg met de deelnemers worden opgenomen in het uitvoeringsprogramma. Opname van plustaken in het uitvoeringsprogramma is niet verplicht. Door als deelnemer de plustaken zelf uit te voeren, kan een risico ontstaan in de robuustheid en kwaliteit binnen de OD NHN. Door tekort aan adviseurs bij de ODNHN op het gebied van natuur en stikstof is dit nog niet weggenomen. De gemeente heeft deze taken daarom neergelegd bij externe adviseurs

Ontwikkelingen

De ODNHN heeft een plan van aanpak opgesteld om te kunnen voldoen aan de robuustheidscriteria van het Rijk. Welke investeringen nodig zijn en wat de hoogte is van de extra bijdrage die Texel moet betalen, is nog niet bekend. 

 

Gemeenschappelijke regeling de Waddeneilanden

Naam De Waddeneilanden
Rechtsvorm Publiekrechtelijk; gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
Vestigingsplaats Harlingen
Doelstelling en openbaar belang

Het doel van de gemeenschappelijke regeling:

•    de behartiging van de gemeenschappelijke belangen van de vijf Nederlandse Waddeneilanden 
•    het versterken van de bestuurskracht van de afzonderlijke gemeenten door onomkeerbare, niet vrijblijvende en doelgerichte samenwerking met behoud van bestuurlijke  zelfstandigheid
•    het uitdragen van het standpunt van de deelnemende gemeenten richting andere betrokken overheden
•    overleg, coördinatie en afstemming ten aanzien van beleids- en beheeraspecten
•    samenwerking en ondersteuning aangaande uitvoeringszaken van deelnemende gemeenten die te kennen hebben gegeven bij deze deelactiviteit betrokken te willen zijn
•    het voorbereiden, vaststellen en uitvoeren van gemeenschappelijke beleidskaders voor zover de bevoegdheid hiertoe door de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten aan het openbaar lichaam is overgedragen

 

Relatie met beleidsprogramma

0: Voor en door bewoners
3: Mooi en gastvrij Texel/Texel werkt!
4: Toekomst voor de jeugd
8: Goed wonen

Deelnemende partijen De gemeenten Texel, Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog
Bestuurlijk belang

Vanuit het college maakt de burgemeester deel uit van het dagelijks bestuur
Het voltallige college maakt deel uit van het algemeen bestuur

Bestuurlijk aandeel

De stemverhouding is op basis van inwoneraantal en financiën 
Texel heeft 2 van de 100 stemmen 

Financieel belang

Begroting 2022: € 746.500
Begroting 2023: € 1.024.105
Begroting 2024: € 738.588
Begroting 2025: € 884.000

Bijdrage gemeente Texel

2022: € 177.870
2023: € 181.961
2024: € 221.576 
2025: € 265.200

Eigen Vermogen

€ 50.000

Vreemd Vermogen

n.v.t.

Solvabiliteitsindex

n.v.t.

Financieel resultaat

n.v.t.

Risico’s

De lasten van de gemeenschappelijke regeling worden in de komende jaren geheel gedekt door bijdragen van de deelnemende gemeenten. Wel kan het zo zijn dat bij een verder teruglopende financiering van de deelnemende gemeenten door de rijksoverheid, de bijdragen van deze gemeenten aan de gemeenschappelijke regeling onder druk komen te staan, waardoor de activiteiten wellicht moeten worden ingeperkt. In verband met geldende regelgeving, is de GR eigen risicodrager voor wat betreft de in Hoofdstuk 10D van de CAR/UWO opgenomen bepalingen over werkloosheid. Hieruit kunnen voor de GR aanzienlijke financiële verplichtingen ontstaan, die door de deelnemende gemeenten moeten worden gedragen. Daarnaast kunnen bij uitval door ziekte risico’s ontstaan als voor de werkzaamheden externe vervanging moet worden ingehuurd. De kantoorruimte wordt gehuurd van de gemeente Harlingen. Vooralsnog is uitgegaan van continuering van deze huurovereenkomst. Bij opzegging van de huurovereenkomst door een van beide partijen, kunnen financiële verplichtingen ontstaan in verband met het afkopen van het huurcontract of in verband met de verhuizing naar een andere locatie

Ontwikkelingen

In 2023 is een Regio Deal aangevraagd en toegekend om met het Rijk en provincies onze opgaven gezamenlijk aan te pakken met het programma Waddeneilanden. Samen met de vier overige eilanden, beide provincies en het Rijk gaan we op zoek naar samenwerking en cofinanciering om  de brede welvaart op de eilanden te stimuleren

 

Gemeenschappelijke regeling Regionaal Historisch Centrum Alkmaar

Naam Gemeenschappelijke Regeling Regionaal Historisch Centrum Alkmaar
Rechtsvorm Publiekrechtelijk; gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats Alkmaar
Doelstelling en openbaar belang Het Regionaal Archief Alkmaar is een publieksgerichte erfgoedinstelling die het voor mensen mogelijk, makkelijk en aantrekkelijk maakt om de geschiedenis van Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Dijk en Waard, Heiloo, Hollands Kroon, Schagen en Texel te leren kennen. Voor de aangesloten overheidsorganisaties is het Regionaal Archief een deskundige partner die volgens zijn wettelijke opdracht informatie langdurig betrouwbaar en toegankelijk houdt omwille van bedrijfsvoering, bewijsvoering, onderzoek en democratische controle
Relatie met beleidsprogramma 0: Voor en door bewoners
Deelnemende partijen De gemeentes Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Dijk en waard, Heiloo,
Hollands Kroon, Schagen en Texel
Bestuurlijk belang De burgemeester heeft namens Texel zitting in het algemeen bestuur
Bestuurlijk aandeel 2 stemmen van de in totaal 50
Financieel belang

Omvang totale begroting 2022: € 2.809.772
Omvang totale begroting 2023: € 2.894.112
Omvang totale begroting 2024: € 3.219.884

Bijdrage gemeente Texel

2023: € 65.150
2024: € 74.996
2025: € 77.175 

Eigen Vermogen

2022: € 391.648
2023: € 354.946
2024: € 395.761 

Vreemd Vermogen

2022: € 940.914
2023: € 1.071.457
2024: € 1.228.381

 Solvabiliteitsindex

2021: 29,4%
2022: 24,9%
2023: 24,4 % 

 Financieel resultaat

2022: €  117.977 
2023:  € 36.703 negatief
2024: € 40.815 

 Risico’s

Jaarlijks worden financiële risico’s ingeschat over de mogelijke omvang en de kans dat deze zich voor doen. Per risico wordt een bedrag berekend en wordt de benodigde weerstandscapaciteit berekend.

Risico’s (uit begroting 2025 RHCA)
Begin 2024 zijn de volgende risico’s te onderscheiden die effect kunnen hebben op de financiële huishouding van het Regionaal Historisch Centrum:
1. minder opbrengsten depotgebruik derden
Het risico dat de verhuur van archiefruimte vermindert is een continu aanwezig risico. De overeenkomsten betreffen voornamelijk langlopende contracten, dus de kans dat een van de partijen de overeenkomst opzegt, wordt laag ingeschat. Uitgaande van het maximaal wegvallen van € 50.000 en de lage kans hierop (25%), is een weerstandsvermogen op dit onderdeel van € 12.500 voldoende
2. hogere energiekosten
De ontwikkeling van de energiekosten is een zorg van de gehele samenleving. Inmiddels lijkt er enige rust op de energiemarkt weergekeerd te zijn, maar voor de langere termijn blijft het onzeker. Op dit moment zijn de gestegen energiekosten meegenomen in de begroting, maar het risico op prijsstijgingen blijft. Bij een schatting van een maximaal risico van € 70.000 en een hoog risico (75%) is het benodigde weerstandsvermogen hiervoor € 52.500. In dit kader kan ook het streven naar een meer energieneutrale klimaatinstallatie genoemd worden. Op dit moment bevinden die ontwikkelingen zich in de planfase. Hiervoor is de bestemmingsreserve Duurzaamheid en lastenstijging beschikbaar.

 Ontwikkelingen

Algemeen:
Ten opzichte van de voorgaande jaren (2023 en 2024) wordt de beleidslijn grotendeels bestendigd. De begroting 2025 zal verschillen laten zien ten opzichte van 2024 en de daarin opgenomen meerjarenbegroting. De ontwikkeling van de loonkosten is bijvoorbeeld omvangrijker dan in de huidige FUGR-percentages opgenomen. Correctie hiervan vindt pas plaats in 2026. Ook de ontwikkeling van de energielasten blijft onzeker. We hebben rekening gehouden met een toename van deze kosten in vergelijking met eerdere jaren, maar gezien de onzekere ontwikkelingen, blijft dit een risico.

Doelstellingen in 2025 zijn:
- de verdere ontwikkeling en inrichting van het E-depot voor de aangesloten gemeenten, zodat alle gemeenten hierop worden aangesloten 
- een samen met de gemeenten verder te ontwikkelen dienstverlening op dit gebied, waarbij het archief zich kan ontwikkelen tot een centraal beheer- en publicatiepunt voor wettelijk
openbaar te maken informatie, zoals dat nu al gebeurt met de bouwdossiers
- vanwege de toenemende vraag vanuit de gemeenten naar ondersteuning op het gebied van kennis over de overbrenging van digitale archieven en de nieuwe wetgeving die op dit gebied is vastgesteld (AVG, nieuwe Archiefwet, WOO, WHO etc.) zal het Regionaal Archief steeds meer een centrale kennis- en adviesfunctie vervullen op dit gebied
- het uitvoeren van de wettelijke advies- en inspectietaak, evenals de overige wettelijke taken beschikbaarstelling en beheer, zoals verwoord in de Archiefwet
- het digitaliseringsbeleid, waardoor meer bronnen (ook op verzoek) gedigitaliseerd worden en via internet beschikbaar worden gesteld aan de burger. 
- Intensivering van de samenwerking met erfgoedinstellingen (historische verenigingen en kleine musea) in het werkgebied door de beschikbaarstelling van de bij het Regionaal Archief Alkmaar bestaande digitale infrastructuur op het gebied van collectiebeheer en -beschikbaarstelling
- Via social media, educatie en andere activiteiten en publicaties de regionale geschiedenis onder de aandacht brengen van het brede publiek 

Verwachtingen ten aanzien van 2026-2028:
uitgegaan wordt van een voortzetting van de hierboven onder ‘Algemeen’ en ‘Doelstellingen’ genoemde activiteiten. Wel is er een wijziging van de Archiefwet op komst, waardoor de
overbrengingstermijn van overheidsarchieven teruggebracht wordt van twintig naar tien jaar. Dit zal in de daaropvolgende jaren kunnen leiden tot het versneld overbrengen van (digitaal) archief door de deelnemende gemeenten naar het Regionaal Archief. Indien hiervoor extra middelen nodig zijn, zal dit tijdig onder de aandacht van het bestuur en de deelnemende gemeenten worden gebracht.
Daarnaast is er een ontwikkeling gaande dat archiefinstellingen een belangrijkere rol gaan spelen bij beschikbaarstelling van informatie van gemeenten richting het publiek, zoals bij bijvoorbeeld de bouwdossiers, milieudossiers, WOO-verzoeken. De archiefinstelling treedt daarbij op als centraal beheer- en publicatiepunt voor wettelijk openbaar te maken informatie. Wanneer het Regionaal Archief deze dienstverlening verder uitbreidt, kunnen daar investeringen voor nodig zijn in applicaties, opslag en personele inzet. Uitgangspunt hierbij is dat zo'n  verbreding van informatievoorziening bij het Regionaal Archief Alkmaar efficiënter is en kostenbesparend werkt ten opzichte van andere oplossingen. Mocht dit leiden tot een verhoging van de gemeentelijke bijdrage, dan wordt hier vooraf aandacht voor gevraagd in het algemeen bestuur

 

Regionale archeologie West-Friesland

Naam GR Archeologie West-Friese gemeenten
Rechtsvorm Publiekrechtelijk; gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats Gemeente Hoorn
Doelstelling en openbaar belang

Ondersteunen en adviseren op het gebied van archeologie

De gemeenschappelijke regeling wordt ingesteld vanwege de regionale samenhang van archeologische structuren en om archeologisch beleid, en indien nodig uitvoerende werkzaamheden, gezamenlijk gestalte te geven. Hierbij zullen de dienst afnemende gemeenten gebruikmaken van de adviezen van Archeologie West-Friesland. Daarnaast zullen vondstmeldingen worden aangenomen, grondwerkzaamheden worden verricht en erfgoedvoorlichting/educatie worden uitgevoerd. Daarnaast wordt de archeologische waardenkaart geactualiseerd.

 

Relatie met beleidsprogramma 5: Samen beleven en bewegen
Deelnemende partijen Gemeenten Drechterland, Enkhuizen, Hoorn, Hollands Kroon, Koggeland, Medemblik, Opmeer, Stede Broec, Schagen en Texel
Bestuurlijk belang De wethouder met portefeuille archeologie en de wethouder met portefeuille onderwaterarcheologie
Bestuurlijk aandeel n.v.t.
Bijdrage gemeente

2023: € 95.000
2024: € 95.000
2025: € 107.750 

Eigen Vermogen

2022: 0
2023: 0
2024: 0

Vreemd Vermogen

2022: 0
2023: 0
2024: 0

Solvabiliteitsindex

2022: 0
2023: 0
2024: 0

Financieel resultaat

2022: 0
2023: 0
2024: 0

Risico’s

 Te kort aan budget wegens de verhoging van het tarief in het midden van het kalenderjaar. 

Te kort aan personeel bij Archeologie West-Friesland/Gemeente Hoorn om alle beloofde producten te ontwikkelen/leveren.  

Er is meer werk op vlak van archeologie dan verwacht op basis van de activiteiten in voorgaande jaren. 

Ontwikkelingen

 Hollands Kroon gaat de procedure in om tot de GR toe te treden. In 2025 wordt de toetreding geformaliseerd. 

Er werd een dubbele tariefverhoging doorgevoerd, van januari tot juni was het tarief €75,- per uur, in juli-december €83 en voor 2025 wordt deze verhoogd naar €93. 

De archeologische beleidskaart werd in de raad van september vastgesteld. Wegens tijdgebrek bij Archeologie West-Friesland werd de cultuurhistorische elementenkaart hier niet in opgenomen. Deze wordt nu in 2025 aangeleverd.  

De motie ‘red ons maritieme erfgoed’ werd met ondersteuning van Archeologie West-Friesland uitgevoerd. Samen met gemeenten Den Helder en Hollands Kroon werd een brief naar de nieuwe minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap gestuurd. Ook werd de samenwerking hierbij geïntensiveerd. 

 

Centrumregeling samenwerking Vlieland, Ameland, Schiermonnikoog, Terschelling, Texel en Leeuwarden

Naam Centrum Gemeente Regeling VAST-Leeuwarden
Rechtsvorm Publiekrechtelijk; enkelvoudige centrumregeling
Vestigingsplaats Leeuwarden
Doelstelling en openbaar belang Het tot stand brengen van voorzieningen, ter ondersteuning van de uitvoering van de aan de gemeentelijke bestuursorganen opgedragen taken
Relatie met beleidsprogramma 1: Veiligheid op orde
Deelnemende partijen Vlieland, Ameland, Schiermonnikoog, Terschelling, Texel en Leeuwarden 
Bestuurlijk belang -
Bestuurlijk aandeel -
Financieel belang n.v.t. 
Bijdrage gemeente n.v.t. 
Eigen Vermogen n.v.t. 
Vreemd vermogen n.v.t. 
Solvabiliteitsindex n.v.t. 
Financieel resultaat n.v.t. 
Risico’s n.v.t. 
Ontwikkelingen n.v.t. 

 

Overzicht privaatrechtelijk verbonden partijen

NV Huisvuilcentrale

Naam NV Huisvuilcentrale (HVC)
Rechtsvorm Privaatrechtelijk; naamloze vennootschap
Vestigingsplaats Alkmaar
Doelstelling en openbaar belang

NV HVC  is in de jaren negentig van de vorige eeuw opgericht om een oplossing te bieden voor de groeiende afvalproblematiek. De vennootschap en haar groepsmaatschappijen, hierna aangeduid met ‘de groep’, heeft als doel voor het algemeen nut werkzaam te zijn op het gebied van afvalbeheer, reststromen en duurzame energie ten dienste van gemeenten en waterschappen. De activiteiten van de groep bestaan uit: afvalinzameling, sortering, recycling en compostering, verwerking van afval en de daarmee verbonden opwekking en afzet van elektriciteit, warmte en opwerking van reststoffen tot nuttige toepasbare restproducten, advisering van haar aandeelhouders over duurzame energie, ontwikkeling en beheer van duurzame energieproductie

 

Relatie met beleidsprogramma 7: Volksgezondheid, schoon en innovatief
Deelnemende partijen 48 Aandeelhoudende gemeenten en 8 aandeelhoudende waterschappen
Bestuurlijk belang De wethouder die verantwoordelijk is voor milieu vertegenwoordigt de gemeente Texel bij de aandeelhoudersvergaderingen
Bestuurlijk aandeel

De gemeente Texel bezit 24 van de in totaal 5425 aandelen (ca. 0,4%). Texel heeft aandelen A. Het maatschappelijk kapitaal bedraagt € 273.836,25 verdeeld in 5.000 gewone aandelen A van elk € 45,45, 400 gewone aandelen B, van elk € 45,45 en 25 gewone aandelen C, van elk € 45,45. De stemverhouding is naar rato (één stem per aandeel)

Financieel belang

Garantstellingprovisie ’24 Gemeente Texel € 36.627 

Bijdrage gemeente Geen aparte bijdrage. 
Eigen vermogen

2022: € 196.243.000
2023: € 231.154.000
2024: € 257.583.000

Vreemd vermogen

2022: € 618.826.000
2023: € 930.734.000
2024: € 966.359.000

Solvabiliteitsindex

2022: 24,1%
2023: 25,6%
2024: 21,0%

Financieel resultaat

2022: € 28.139.000 (na belastingen)
2023: € 34.897.000 (na belastingen)
2024: € 24.418.000 (na belastingen)

Risico’s

Onafhankelijk accountantsonderzoek naar NV HVC (de vennootschap) geeft getrouw beeld van de grootte en de samenstelling van het vermogen van de vennootschap en de groep
Alkmaar. De jaarrekening omvat de geconsolideerde jaarrekening van de groep en de vennootschappelijke jaarrekening.
De jaarrekening bestaat uit:
• de geconsolideerde en vennootschappelijke balans per 31 december 2024
• de geconsolideerde en vennootschappelijke winst-en-verliesrekening over 2024
• de toelichting met een overzicht van de gehanteerde grondslagen voor financiële verslaggeving en overige toelichtingen

Ontwikkelingen

Ultimo 2024 heeft NV HVC € 616.173.000 aan leningen die onder garantstelling van aandeelhouders uitstaan. NV HVC heeft ultimo 2024 een negatief werkkapitaal, dat wordt veroorzaakt door de aflossingsverplichtingen ad € 147.000.000 op de langlopende financiering, die onder de kortlopende schulden is opgenomen. Het betreft structurele financiering voor activa met een gemiddelde levensduur die langer is dan de looptijd van de leningen en ook wat er redelijkerwijs aan looptijd op de financieringsmarkt mogelijk is. NV HVC zal in 2024 aan haar aflossingsverplichtingen voldoen door het benutten van de verwachte operationele kasstromen, en ook via herfinanciering, waarbij ter overbrugging gebruik gemaakt kan worden van de bankfaciliteiten.

De in de onderhavige jaarrekening gehanteerde grondslagen van waardering en resultaatbepaling zijn dan ook gebaseerd op de veronderstelling van continuïteit van de vennootschap. De waardering van activa en passiva en de bepaling van het resultaat vindt plaats op basis van historische kosten. De aandeelhouders hebben medio 2020 besloten om met inachtneming van een minimum solvabiliteit van 13% te streven naar groei van de solvabiliteit en te streven naar een zodanige financiële positie van de onderneming dat er op termijn keuzemogelijkheid ontstaat om HVC te financieren zonder garantstelling

 

 

VVV / Stichting Texel Promotie

Naam Stichting VVV Texel promotie
Rechtsvorm Privaatrechtelijke samenwerking: stichting
Vestigingsplaats Den Burg
Doelstelling en openbaar belang

Het doel van de VVV is het stimuleren en managen van (kwalitatief) toeristisch bezoek aan het eiland, waarmee een groot algemeen economisch en maatschappelijk belang is gediend. Hiervoor voert de VVV intensief promotie en verschaft het informatie aan toeristen, verzamelt het toeristische kennis en wordt advies gedeeld met ondernemers 

In de statuten van de VVV is in de hoofddoelstelling van de VVV expliciet verbinding gelegd met de leefomgevingskwaliteit; het actief bevorderen van een toekomstbestendige toeristische bedrijfstak die waarde toevoegt aan de Texelse samenleving en zoveel mogelijk in balans is met de leefomgeving. 

Aan de doelstellingen van de VVV zijn afspraken toegevoegd:  
- de strategische keuzes worden uitgevoerd in lijn met het Toeristisch toekomstplan Texel (goedgekeurd door de raad februari 2021)  
- extra focus op het stimuleren van niet-traditionele aankomst- en vertrekdagen voor spreiding van de mobiliteitsdruk in Den Helder en op Texel 
- relevante en actuele parameters worden wekelijks gecommuniceerd middels een dashboard 

Dit is een vorm van publiek-private samenwerking waarbij gekozen is om die via een stichting vorm te geven. 

Relatie met beleidsprogramma 3: Mooi en gastvrij Texel/Texel werkt!
Deelnemende partijen TOP, TESO en Gemeente Texel
Bestuurlijk belang Wethouder van Economie, Toerisme, Onderwijs en Zorg
Bestuurlijk aandeel n.v.t.
Financieel belang TOP en gemeente betalen elk € 271.845,-, TESO draagt 50% bij van de bijdrage van TOP, € 135.922,- (peildatum 2023)
Bijdrage gemeente € 271.845 per jaar voor promotie, inclusief voorlichting en informatie (met jaarlijkse indexering)
Eigen vermogen

2022  € 541.439
2023: € 563.391
2024:  n.n.b.

Vreemd vermogen

2022  € 649.839
2023: € 561.308
2024:  n.n.b.

Solvabiliteitsindex

2022  45 %
2023: 50 % 
2024:  n.n.b.

Financieel resultaat

2022  €  9.444
2023: € 21.952
2024:  n.n.b.

Risico’s

Geen gemeentelijke risico’s

Ontwikkelingen

Ingezet wordt op versterking van het Texels product. De VVV houdt rekening met strategische keuzes vanuit het Toeristisch Toekomstplan Texel van gemeente Texel