Paragraaf Onderhoud openbare ruimte en gebouwen

Paragraaf Onderhoud openbare ruimte en gebouwen

Terug naar navigatie - Paragraaf Onderhoud openbare ruimte en gebouwen

Waar gaat het over?
Deze paragraaf gaat over de voortgang van het geplande onderhoud en het eventuele achterstallig onderhoud aan openbaar groen, water, wegen en kunstwerken, verlichting, speeltoestellen, riolering, gebouwen en maatschappelijke voorzieningen.

In deze paragraaf geven we aan hoe we kapitaalgoederen in gemeentelijk eigendom beheren. In de Financiële verordening is onder andere opgenomen hoe en wanneer de gemeente haar kapitaalgoederen afschrijft.

Kapitaalgoederen Openbare Ruimte 
Tot de kapitaalgoederen in de openbare ruimte rekenen we de wegen-straten-pleinen, de civiele kunstwerken, de openbare verlichting, riool en water, het groen, maar ook de havens, de sportaccommodaties en gebouwen & terreinen. Voor onderhoud van de kapitaalgoederen hebben we een budget opgenomen van circa € 12 miljoen in de programma’s 0, 1, 2, 3, 4, 7 en 8. Het onderhoud bestaat uit dagelijks onderhoud, groot onderhoud, rehabilitatie en reconstructie/ herinrichting. Het beheer van de openbare ruimte wordt uitgevoerd op kwaliteitsniveau B (op basis van de kwaliteitscatalogus van het CROW) met een uitzondering voor centra en begraafplaatsen op niveau A. Naast het reguliere onderhoud zijn investeringen in de openbare ruimte nodig om het vastgestelde niveau te kunnen blijven realiseren. De raad stelt daarvoor beheerplannen vast voor de verschillende werkvelden. Om onze middelen zo optimaal mogelijk in te zetten, monitoren we de staat van onderhoud en houden we schouwen met de dorpscommissies. Bij het maken van keuzes werken we zoveel mogelijk risico gestuurd (te denken valt aan tijd, geld, veiligheid, bereikbaarheid, doorstroming, leefbaarheid, imago). In 2024 is er vanwege flink gestegen kosten, een indexatie van budgetten verwerkt. Ook voor 2025 wordt een indexatie voorgesteld. Zonder indexering moeten alle plannen bijgewerkt en opnieuw vastgesteld worden. 

Gegevensbeheer
Met het bijhouden van onze gegevens in een Geo Informatie Systeem (GIS) leggen we de basis voor de beheerplannen. Eind 2022 heeft de raad het nieuwe Programma Stedelijk Water en Riool (PSWR, voorheen Gemeentelijk RioleringsPlan) vastgesteld. Naast de recent vastgestelde beheerplannen  voor wegen, gebouwen en spelen, wordt op dit moment gewerkt aan een nieuw beheerplan voor groen en straatmeubilair.

Beleidskader Groen en spelen
Op basis van het Groenbeheerplan uit 2018 is tot en met 2026 een totaalbedrag van € 600.000 gereserveerd voor vervangingen. Hiervan wordt jaarlijks € 75.000 in de begroting opgenomen.  In november 2024 heeft de gemeenteraad het beleidsplan groene infrastructuur vastgesteld. 

In 2024 zijn er diverse reconstructies geweest onder andere is door vergroening aan de Wilhelminastraat de overlast van wortelopdruk vermindert.  

Is aan de Buytengors door een reconstructie wateroverlast beperkt en bij de nieuwe rotonde in de Cocksdorp extra groen aangelegd. 

En zijn er reconstructies geweest na riool- en wegenwerkzaamheden.  

Er wordt een samenwerking in de regio opgezet voor de aanpak van de gevolgen van iepziekte. Dit heeft even stil gelegen maar hopelijk gaan we hier in 2025 mee door waarbij de nadruk komt te liggen op inventarisatie van het Iepen-bestand op Texel. 

September 2024 is het nieuwe beleids- en beheerplan spelen vastgesteld door de raad.

Het certificeren of vervangen van speeltoestellen is succesvol afgerond. 

Beleidskader Wegen
Voor het beheer van Wegen is in 2023 een beheerplan vastgesteld. Het beheerplan heeft een doorlooptijd van 5 jaar, te weten van 2024-2008. Voor het rehabiliteren is per jaar een bedrag opgenomen afhankelijk van de hoeveelheid te rehabiliteren wegen. Het nieuwe beheerplan Wegen is inmiddels aan de raad aangeboden. Begin 2025 wordt de 4e tranche fietspaden van SBB gereconstrueerd en waar mogelijk vervangen voor duurzame betonpaden. Het gaat daarbij om het fietspad langs de Rommelpot, en de reconstructie van het zuidelijke deel van de Rozendijk. Vele wegvakken verdeeld over Texel hebben groot onderhoud gehad aan het asfalt. Veelal is de toplaag vernieuwd. De achterstanden in het straatmeubilair zijn zo goed als weggewerkt. Verder zijn sommige wegen totaal vernieuwd zoals de Redoute. De parkeerterreinen bij strandslagen 12 en 15 zijn volledig aangepakt, verhoogd om risico van overstroming te verkleinen en voorzien van betonverharding voor de rijbanen en parkeergedeelten. Sommige wegen waar een krediet voor beschikbaar is gesteld konden in 2024 niet uitgevoerd worden omdat eerst kabels en leidingen (vooral asbestcementwaterleidingbuizen) vervangen moesten worden. Via coördinatie overleggen doen alle stakeholders hun best om planningen op elkaar af te stemmen en is vaak complexe afstemming met vertragingen als gevolg. 

Opbrengsten mobiliteit
De opbrengsten van het betaald parkeren zijn de afgelopen 2 jaar stabiel gebleven. De verwachte opbrengsten zijn in de begroting voor 2024 licht naar boven bijgesteld. Eind 2024 heeft de raad besloten de tarieven voor betaald parkeren te verhogen met ingang van 2025. 

Beleidskader Gebouwen en Civiele kunstwerken

Het beheer van gemeentelijke gebouwen wordt uitgevoerd conform een vastgesteld beheerplan. September 2024 is het nieuwe beheerplan Onderhoud Gemeentelijke Gebouwen vastgesteld door de raad. Middels een meerjarige onderhoudsplanning wordt onderhoud gepland en geld gespaard. Per jaarschijf wordt dan het werk aanbesteed en uitgevoerd.  

Het onderhoud en beheer van de gemeentelijke bruggen/civiele kunstwerken wordt op vergelijkbare wijze uitgevoerd. 

Afgelopen jaar zijn o.a. de kerktoren van De Waal gerestaureerd en is er een brug aan de stuifweg vervangen. 

Beleidskader Riolering
Eind 2022 is een nieuw rioolbeheerplan vastgesteld. Het Texelse Programma Stedelijk Water en Riool (PSWR) is een afgeleide van het riolering- en waterbeheer(s)plan dat is opgesteld binnen de samenwerking van de Noordkop. 

Beleidskader Water
Het open water op Texel wordt onderhouden door particuliere eigenaren, de Gemeente en het Hoogheemraadschap. Het Hoogheemraadschap stelt de waterpeilen vast, en heeft de verantwoordelijkheid voor het handhaven van die peilen. Het belangrijkste werk voor de Gemeente is het jaarlijks maaien en baggeren van watergangen. Dit onderhoud wordt deels uitgevoerd met eigen materiaal en personeel en voor een deel uitbesteed aan lokale aannemers. 

De hoeveelheid beschoeiing en kademuren in het gemeentelijk water is beperkt. 

Beleidskader Haven
Texel heeft drie havens, te weten de Veerhaven (Rijkswaterstaat), de NIOZ haven en de Haven Oudeschild.  Met de NIOZ-haven wordt door de gemeente samengewerkt in beheer en onderhoud. De vervanging van de damwanden van het Noordelijk deel van de haveningang is aanbesteed en is in april 2025 gestart met de uitvoering ervan. Er is een opdracht gegeven om een kwartiermaker aan te stellen die met een voorstel naar de Raad komt over verzelfstandiging van het havenbedrijf.