Verantwoording rechtmatigheid

Verantwoording rechtmatigheid

Terug naar navigatie - Verantwoording rechtmatigheid

Verantwoordelijkheid college van burgemeester en wethouders 
De baten en lasten alsmede de balansmutaties moeten getrouw in de jaarrekening worden opgenomen. Uit het getrouw opnemen van de baten en lasten alsmede de balansmutaties, blijken een drietal rechtmatigheidscriteria niet expliciet. Dit betreffen het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium. In deze rechtmatigheidsverantwoording licht het college van burgemeester en wethouders toe in hoeverre bij de in de jaarrekening verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium zijn nageleefd. Dit houdt in dat de verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties in overeenstemming zijn met door de raad vastgestelde kaders zoals de begroting en gemeentelijke verordeningen en met bepalingen in de relevante wet- en regelgeving. Bij de waarderingsgrondslagen in de jaarrekening is het door de raad op 18 december 2024 vastgestelde normenkader van de relevante wet- en regelgeving verder toegelicht. 
Deze verantwoording hanteert een grensbedrag omdat alleen de van belang zijnde aspecten in de verantwoording hoeven te worden betrokken. Deze grens is door de raad bepaald en bedraagt 3% van de totale lasten inclusief toevoegingen aan de reserves en is daarmee vastgesteld op 
€ 2.169.000,-. De grondslag voor deze verantwoording is de Kadernota Rechtmatigheid 2024 van de Commissie BBV van oktober 2024. 

Bevinding 
Het college stelt vast dat de omvang van de in deze jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties die niet rechtmatig tot stand zijn gekomen bedrag € 22.029.000,- bedraagt. Dit is hoger dan de daarvoor gestelde grens van € 2.169.000,-. Van de niet rechtmatig tot stand gekomen verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties is volgens het college overigens een bedrag van € 4.761.000,- acceptabel op basis van door de gemeenteraad vastgestelde afspraken. 

Onderstaand overzicht is opgenomen op advies van de Commissie BBV en van ETL accountants.

Onrechtmatigheden

Terug naar navigatie - Onrechtmatigheden

Excel-tabel

Begrotingscriterium X € 1 miljoen
1A. Overschrijding lasten programma's 5.346
1B. Overschrijding investeringsbudgetten (kredieten) 547
2. Ongeautoriseerde reservemutaties (dit zijn veelal ook getrouwe beeld fouten die in de jaarstukken aangepast kunnen worden. Zie par. 4.2.3 Kadernota Rechtmatigheid 2024) 150
3. Overschrijding van baten en/of onderschrijding van lasten, investeringen en baten die niet tijdig tot een begrotingswijziging hebben geleid of niet tijdig aan de raad zijn gemeld. (hangt af van de intern vastgelegde spelregels in bijv. de financiële verordening art. 212 Gw. over de P&C cyclus, budgetafwijkingen, budgetoverheveling etc.) 8.328
4. Totaal begrotingsonrechtmatigheden (1A+1B+2+3) 14.371
5. Totaal van de begrotingsonrechtmatigheden (van onderdeel 1 en 2) dat past binnen het vooraf vastgestelde beleid en daarmee vooraf als acceptabel is geduid. In de rechtmatigheidsverantwoording wordt verwezen naar dit vooraf vastgestelde beleid. 4.761
6. De niet-acceptabele begrotigsonrechtmatigheden worden inhoudelijk in de rechtmatigheidsverantwoording en in de paragraaf bedrijfsvoering toegelicht. 9.610
Voorwaardencriterium
7. Inkopen ten onrechte niet Europees aanbesteed 12.419
M&O criterium
8. Geen bevindingen
9. Totaal Onrechtmatigheden (4+7) 26.790
10. Waarvan Acceptabel (5) 4.761
Waarvan niet-acceptabel (9 -/- 10) 22.029

Analyse begrotingsrechtmatigheid lasten

Terug naar navigatie - Analyse begrotingsrechtmatigheid lasten

Excel-tabel

Begrotingsrechtmatigheid
Onderstaande tabel geeft een overzicht van de begrotingsafwijking aan de lastenkant:
Programma (bedragen x €1.000,-) Lasten Acceptabel Toelichting
0 Voor- en door bewoners 1.949 1.348 Treffen van voorzieningen van goed €1,3 mln. voor pensioenen, verlofsparen en vm. Personeel.
1 Veiligheid op orde -81
2 Goede bereikbaarheid -756
3 Mooi en gastvrij Texel -136
4 Toekomst voor de jeugd 267 69 Treffen van voorziening onderhoud
5 Samen beleven en bewegen -304
6 Zorg voor elkaar -23
7 Volksgezondheid, duurzaam en schoon 42
8 Goed wonen 3.088 3.194 Hogere lasten waar tegenover hogere inkomsten staan en (verplicht) treffen van voorziening GREX Oudeschild. Confom nota Grondbeleid.
Totaal 4.046 4.611
Toelichting afwijkingen op hoofdlijnen:
Programma 0 bedragen x €1.000,-
Voorziening verlofsparen 143 Acceptabel, voorziening conform vigerende Nota Reserves & Voorzieningen
Voorziening pensioenen (oud) wethouders 1.130 Acceptabel, voorziening conform vigerende Nota Reserves & Voorzieningen
Voorziening WW verplichtingen vm-personeel 75 Acceptabel, voorziening conform vigerende Nota Reserves & Voorzieningen
juridische aansprakelijkheidstelling 51
Budget personeel 195
Rentevoordeel vanwege lagere aangetrokken leningen vanwege vertraagde uitvoering investeringsplan + lagere rente. 150
Lagere diverse ICT-uitgaven dan begroot. 110
Saldo afsluiting project vervanging financieel systeem 72
Overige 23
Totaal afwijkingen programma 0 1.949
Programma 1 bedragen x €1.000,-
Budget personeel -35
Crisibeheersing en brandweer: lagere onderhoudslasten brandkranen + uitgesteld onderhoud -72
Overige 26
Totaal afwijkingen programma 1 -81
Programma 2 bedragen x €1.000,-
Budget personeel -375
Parkeren: lagere kosten -122
Beheer kunstwerken: lagere kosten -63
Postweg/Nieuwlander-weg: reconstructie nog niet voltooid, daardor lagere kapitaalslasten -379
Overige
Economische havens en waterwegen: Hogere kosten walstroom 217
Overige -34
Totaal afwijkingen programma 2 -756
Programma 3 bedragen x €1.000,-
Door nieuw Toeristisch Toekomstplan 2025-2028 in 2024 vervalt uitvoeringsplan 2022-2024 -91
Overige -45
Totaal afwijkingen programma 3 -136
Programma 4 bedragen x €1.000,-
Onderwijshuisvesting: Voorziening onderhoud OSG De Hogeberg 69 Acceptabel, voorziening conform vigerende Nota Reserves & Voorzieningen
Onderwijsbeleid en leerlingzaken: hogere inkomsten ontvangen voor Onderwijs Achterstandsbeleid (OAB-gelden) waar tegenover hogere uitgaven staan. -298
Niet geraamde nutskosten BBO De Fotein, De Jozefschool en de Vrije School -66
Onderwijsachterstandenbeleid: regeling loopt door tot en met 2025, saldo wordt overgeheveld naar 2025 76
Overige -48
Totaal afwijkingen programma 4 -267
Programma 5 bedragen x €1.000,-
Sportbeleid en activering: tegenover de kosten staat een SPUK subsidie bij de baten -107
Thijssehuis: lagere kapitaalslasten en lagere exploitatiekosten -242
Overige 45
Totaal afwijkingen programma 5 -304
Programma 6 bedragen x €1.000,-
BUIG: Hogere BUIG lasten waar tegenover ontvangen inkomsten staan -325
WMO: PGB 343
Wet Inburgering: niet begrote lasten 108
Overige bij Jeugdhulp, jeugdbescherming, -reclassering c.a. -93
Overige -56
Totaal afwijkingen programma 6 -23
Programma 7 bedragen x €1.000,-
Riolering: hogere lasten waar tegenover hogere baten staan 87
Volksgezondheid: lagere kosten -56
Afval: hogere kosten 56
Riolering: hogere lasten 79
Milieubeheer: lagere kosten -98
Overige -26
Totaal afwijkingen programma 7 42
Programma 8 bedragen x €1.000,-
GREX: hogere lasten waar hogere baten tegenover staan -3.031 Acceptabel, conform vigerende nota Grondbeleid
GREX: conform BBV treffen van voorziening t.b.v. grex Oudeschild -163 Acceptabel, conform vigerende nota Grondbeleid
Ruimte en leefomgeving: o.m.lagere afschrijvingskosten vanwege latere afronding herinrichting vm. IJsbaan Den Burg 158
GREX: O.m. voorbereidingskosten ontwikkeling bouwlocaties -45
Overige -7
Totaal afwijkingen programma 8 -3.088

Analyse begrotingsrechtmatigheid baten

Terug naar navigatie - Analyse begrotingsrechtmatigheid baten

Excel-tabel

Begrotingsrechtmatigheid
Onderstaande tabel geeft een overzicht van de begrotingsafwijking aan de batenkant:
Programma (bedragen x €1.000,-) Baten Acceptabel Toelichting
0 Voor- en door bewoners 3.009
1 Veiligheid op orde 5
2 Goede bereikbaarheid -67
3 Mooi en gastvrij Texel 308
4 Toekomst voor de jeugd 298
5 Samen beleven en bewegen 55
6 Zorg voor elkaar 225
7 Volksgezondheid, duurzaam en schoon 177
8 Goed wonen 3.018 3.031 Hogere lasten waar tegenover hogere inkomsten staan en (verplicht) treffen van voorziening GREX Oudeschild. Confom vigerende nota Grondbeleid.
Totaal 7.028 3.031
Toelichting afwijkingen op hoofdlijnen:
Programma 0 bedragen x €1.000,-
Overschot begroting 2024 157
Ontvangen dwangsom 345
Nieuwe CAO 320
Rente tijdelijk liquiditeitsoverschot schatkistbankieren + rekening courant BNG 263
Algemen uitkering: afreken methodiek 27
Opbrengst verkoop gronden 586
Lagere afschrijvinglasten 590
Rente voordeel 218
Rente voordeel leningen SVN 52
Belastingen: hogere opbrengst OZB, parkeerbelasting, precario en aanmaningen/dwang-bevelen 138
Overige onderschrijdingen 313
Totaal afwijkingen programma 0 3.009
Programma 1 bedragen x €1.000,-
Overige 5
Totaal afwijkingen programma 1 5
Programma 2 bedragen x €1.000,-
Regionale agenda mobiliteit: nagekomen bijdrage gemeente Den Helder 63
Economische havens en waterwegen: Minder inkomsten -169
Hogere doorbelasting aan riolering 54
Overige -15
Totaal afwijkingen programma 2 -67
Programma 3 bedragen x €1.000,-
Hogere ontvangen Toeristenbelasting 2023 316
Overige -8
Totaal afwijkingen programma 3 308
Programma 4 bedragen x €1.000,-
Onderwijsbeleid en leerlingzaken: hogere inkomsten ontvangen voor Onderwijs Achterstandsbeleid (OAB-gelden) waar tegenover hogere uitgaven staan. 298
Totaal afwijkingen programma 4 298
Programma 5 bedragen x €1.000,-
Sportbeleid en activering: tegenover de kosten staat een SPUK subsidie van €107K bij de baten 107
Sportbeleid en activering: lagere inkomten -39
Overige -13
Totaal afwijkingen programma 5 55
Programma 6 bedragen x €1.000,-
BUIG: Hogere ontvangen inkomsten BUIG waar tegenover hogere lasten staan 325
Wet Inburgering: niet begrote lasten + lasten 108
SiSa + SPUK lagere baten -172
Overige -36
Totaal afwijkingen programma 6 225
Programma 7 bedragen x €1.000,-
Riolering: hogere lasten waar tegenover hogere baten staan 87
Afval: lagere opbrengsten reinigingsrechten c.a. -82
Milieubeheer: Ontvangen CDOKE Subsidiegelden 197
Overige -25
Totaal afwijkingen programma 7 177
Programma 8 bedragen x €1.000,-
GREX: hogere lasten waar hogere baten tegenover staan 3.031 Acceptabel, conform vigerende nota Grondbeleid
Overige -13
Totaal afwijkingen programma 8 3.018

Analyse begrotingsrechtmatigheid reserves

Terug naar navigatie - Analyse begrotingsrechtmatigheid reserves

De reserves en de verrekeningen hiermee zijn beoordeeld. De inzet van de reserves hebben plaatsgevonden binnen de hiervoor door de raad geautoriseerde kaders en zijn daarmee rechtmatig tot stand gekomen. Voor meer informatie en details verwijzen wij naar de toelichting op de programmarekening (onderdeel Programma 0) in de jaarrekening.                                                
We lichten de volgende mutaties >€ 50.000,- in de reserves toe die afwijken van de begroting in relatie tot de rechtmatigheid van de bestedingen.                                                 
1. Reserves Haven                                                
Voordeel van € 110.000,- betreft een saldo afrekening exploitatie haven 2024 en vrijval afschrijvingslasten nog niet afgesloten investeringen haven Oudeschild 2023 en 2024, conform de vigerende nota Reserves & Voorzieningen.                                                
2. Egalisatiereserve monumenten                                                
In 2024 is meer dan het jaarlijks gereserveerde bedrag aan subsidie voor monumenten toegekend (programma 5, taakveld cultureel erfgoed). De meerkosten zijn uit de egalisatiereserve monumenten onttrokken, conform de vigerende nota Reserves & Voorzieningen.                                                 

Analyse begrotingsrechtmatigheid investeringen

Terug naar navigatie - Analyse begrotingsrechtmatigheid investeringen

De investeringskredieten en de uitputting hiervan zijn beoordeeld. De investeringen hebben plaatsgevonden binnen de hiervoor door de raad geautoriseerde kredieten en zijn daarmee rechtmatig tot stand gekomen. Voor meer informatie en details verwijzen wij naar de toelichting op de programmarekening (onderdeel investeringen) in de jaarrekening.        

De volgende kredieten zijn overschreden . Wij geven hierbij een nadere toelichting op de rechtmatigheid van de bestedingen. De niet eerder gemelde overschrijdingen >€50.000,- euro betreffen                                                
                                                                                               Beschikbaar krediet per 1-1-2024    Uitgaven 2024    Saldo                                
7124145    Fietspad SBB 2023 Rozendijk    € 23.349                                                            € 391.178    -€ 367.829                                
7124134    Strandslagen reconsuctie              € 460.000                                                         € 1.340.725    -€ 880.725                                
7124122    Trompstraat herinrichten              € 425.526                                                         € 604.515    -€ 178.989                                

Fietspad SBB 2023 Rozendijk                                                
De overschrijding zijn gedekt door verkregen subsidies van de provincie Noord/Holland en van STIFT. In het boekjaar 2025 worden deze bij de Tussenrapportage 2025 middels een begrotingswijziging bijgeraamd.                                               
                                                
Strandslagen reconstrueren                                                
Voor de strandslagen zijn 5 kredieten gevoteerd voor een totaal bedrag van goed €3,9 mln. De uitgaven zijn in de jaarrekening op 1, bovenstaande, krediet verantwoord, hetgeen op dit krediet tot een overschjrijding leidt. Dit wordt in het boekjaar 2025 in de Tussenrapportage 2025 gecorrigeerd. Per saldo is en zijn er dus geen overschrijdingen op de 5 gevoteerde kredieten voor de standslagen.                                                 
                                                
Herinrichten Trompstraat                                                
In het geraamde krediet zijn (nog) niet de bijdragen vanuit riool en openbare verlichting meegenomen. De bijdrage vanuit riool alleen al bedraagt bijna €6 ton en is er per saldo geen overschrijding op het krediet. Dit wordt in de Tussenrapportage 2025 gecorrigeerd.