Programma 2 - Goede bereikbaarheid

Visie

Terug naar navigatie - Visie

Wij streven naar een duurzaam en efficiënt mobiliteitsbeleid op Texel, waarbij het toeristisch autogebruik aanzienlijk wordt verminderd. Hierdoor willen we het gebruik van fossiele brandstoffen terugdringen en de leefbaarheid op het eiland verbeteren. Minder autoverkeer betekent ook minder irritatie door het zoeken naar parkeerplaatsen, vooral in de bebouwde kom. Om dit te bereiken, scherpen we waar nodig de parkeervoorschriften voor Bed & Breakfasts aan en zorgen we voor handhaving. Daarnaast onderzoeken we of het verbeteren van het openbaar vervoer een passende oplossing is om het autogebruik verder te verminderen.  

We willen Texel positioneren als een fietsvriendelijk eiland, waar fietsen niet alleen veilig, maar ook de eerste keuze voor toeristen is. 

Het vervoer naar en van Texel per boot moet soepel en efficiënt blijven verlopen. Ook willen we dat horecabezoekers na sluitingstijd op een praktische en veilige manier naar huis kunnen reizen. Tot slot streven we naar het minimaliseren van irritatie en onveiligheidsgevoelens veroorzaakt door de verhuur en het gebruik van fun voertuigen. Dit geldt met name in de bebouwde kom, maar ook op populaire locaties daarbuiten en de routes ernaartoe. 

Link naar Visie en Beleid - Texel

2.1 Verkeer en vervoer

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

2.1 Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - 2.1 Verkeer en vervoer

Bereikbaarheid op en van/naar Texel staat in dit programma centraal. Wij zijn verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van een wegen-, straten- en fietspadennetwerk over het hele eiland met onder meer voetpaden binnen de bebouwde kom. We willen een veilige infrastructuur die past bij het verkeersaanbod. Bij herstel en reconstructies van de infrastructuur richten we de weg zo veilig mogelijk in, zo mogelijk met financiële ondersteuning van de provincie om verkeersveilige fietsoversteken te verbeteren. 

Wat hebben we gedaan in 2024?
Openbaar vervoer 
Een belangrijk onderdeel van de bereikbaarheid is goed functionerend openbaar vervoer. De verantwoordelijkheid voor het busvervoer ligt bij de provincie en wij blijven met haar in gesprek over mogelijke verbeteringen. Deze verbeteringen hebben we met een pilot onderzocht en verlengen we naar volgend jaar. In 2025 vindt een eindevaluatie plaats. 

TESO 
Als eiland zijn wij sterk afhankelijk van de veerverbinding met Den Helder. We werken samen met TESO aan de bereikbaarheid van het opstelterrein op Texel. Waar mogelijk ondersteunen we de lobby richting Rijkswaterstaat over het onderhoud en een spoedige reconstructie van de aanlandingen in Den Helder en op Texel. 

Fietspaden
Sinds 2021 hebben we de fietspaden, wegen en parkeerterreinen van Staatsbosbeheer overgenomen. De afgelopen jaren zijn met name de fietspaden voortvarend opgeknapt. De waardering van bezoekers op het onderdeel fiets- en wandelpaden is hierdoor ook flink gestegen. Deze lijn willen we vasthouden. 

Voorbeelden van projecten die reeds in de planning stonden zijn succesvol afgerond zoals de Rommelpot, Rozendijk en Schetterswei/Tureluur - onderdeel van de derde tranche projecten. Er ligt nog een aantal kansen om de fietsvriendelijkheid van Texel te verbeteren. Vooral het verbeteren (verkeersveiligheid, bereikbaarheid, onderhoudstoestand) van bestaande infrastructuur en eveneens het uitbreiden van het fietspadennetwerk om aansluitingen te realiseren en daarmee gaten in het netwerk op te vullen. Deze aspecten zijn ook onderdeel van Mobiliteitsvisie 2025-2035. 

Wateroverlast 
Als gevolg van de toenemende wateroverlast zien we knelpunten ontstaan op wegen en fietspaden, vooral rond het bos- en duingebied. Daarom verwachten we in de toekomst herstelprojecten in het wegen- en fietspadenareaal om structurele wateroverlast (die niet door de waterbeheerder opgelost kan worden) het hoofd te bieden.  

Wegen
In 2023 is het Wegenbeheerplan vastgesteld voor een periode van vijf jaar (2024-2028). Dit is de basis voor de uitvoering van groot onderhoud en eveneens de realisatie van kredietprojecten. Afgelopen periode zijn diverse wegen gerehabiliteerd, asfalt vervangen op veel buitenwegen, her bestraat, bermverharding aangebracht en zijn diverse straten opnieuw ingericht. Voorbeelden daarvan zijn de Redoute, De Zaandammerdijk en Kamperfoelieweg waarmee we de veiligheid en bereikbaarheid op de weg hebben verbeterd.  

Kogerstrand 
We zijn gestart met het uitvoeren van een nieuwe toegangsweg (zandlichaam i.p.v. een brug) naar het Kogerstrand. Hiermee waarborgen we de toegang tot het strand en aan het strand gelegen horeca. Ook hebben we bij de nieuw te realiseren situatie rekening gehouden met verkeer van en naar camping Kogerstrand. Een duurzaamheidsaspect van dit project is dat de nieuwe situatie ons in de toekomst meer flexibiliteit biedt om in te spelen op dynamische ontwikkelingen voortkomend uit de kustvisie. 

Zo gaan we dat doen

2.2 Parkeren

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

2.2 Parkeren

Terug naar navigatie - 2.2 Parkeren

Wat hebben we gedaan in 2024?
Pilot parkeerplaatsen Paal 12 en Paal 15 
Afgelopen jaar zijn we gestart met de pilot: ophogen van de parkeerplaatsen van twee strandslagen, namelijk bij Paal 12 en Paal 15. Vooral de beschikbaarheid van het parkeerterrein van Paal 12 had te lijden onder ernstige wateroverlast. Ophoging in combinatie met een herinrichting levert een enorme verbetering op. Diverse vergunningstrajecten blijken complex en tijdrovend, waardoor er impact op de planning komt (tijdsdruk) en daarmee druk op de uitvoering. 

Andere strandslagen 
Aansluitend op de verhoging van de parkeerplaatsen bij Paal 12 en 15, worden in toekomstige projecten knelpunten bij andere strandslagen verbeterd. In eerste instantie gaat het om Paal 28 en vervolgens de strandslagen 31 en 33. We zien bij de pilots dat diverse vergunningen-trajecten in combinatie met gestegen kosten, grote impact hebben op de doorlooptijd van de projecten en veel meer kosten dan de oorspronkelijk gemaakt inschatting per strandslag. 

Zo gaan we dat doen

2.4 Economische havens en waterwegen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

2.4 Economische havens en waterwegen

Terug naar navigatie - 2.4 Economische havens en waterwegen

Wat hebben we gedaan in 2024?
Haven 
In 2024 hebben we samen met de werkgroep haven de gemeenteraad geadviseerd om de exploitatievorm van de haven te wijzigen. We hebben een kwartiermaker aangesteld die samen met belanghebbenden en de werkgroep voor de zomer van 2025 een voorstel geeft aan de gemeenteraad. 

We zijn gestart met de aanbesteding van de vervanging van damwanden, steigers en dukdalven in de haven. De uitvoering vindt in 2025 plaats. Het reguliere geplande onderhoud, zoals baggerwerken, aan de haven wordt uitgevoerd. 

Zo gaan we dat doen

2.5 Openbaar vervoer

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

2.5 Openbaar vervoer

Terug naar navigatie - 2.5 Openbaar vervoer

Wat hebben we gedaan in 2024?
Openbaar vervoer 
We willen autogebruik terugdringen. Hiervoor is een antwoord nodig op de vraag of meer openbaar vervoer een goede oplossing is. In overleg met de provincie, Connexxion, TBO en TOP hebben we de eerste verkennende gesprekken gevoerd hoe hier in de nieuwe concessie vorm aan te geven. 

Veerverbinding 
De veerverbinding tussen Den Helder en Texel is van cruciaal belang en we bespoedigen de vervanging van de Rijkswaterstaat-bruggen zoveel mogelijk. Hierover hebben we intensief overleg gevoerd met alle partijen. 

Zo gaan we dat doen

2 Wat is gedaan in 2024 wat op de planning stond in 2023

2 Aangevraagde en toegekende subsidies

Terug naar navigatie - Aangevraagde en toegekende subsidies

Fietspaden Staasbosbeheer (SBB) 3e tranche: 

Provincie Noord-Holland € 909.333
Stift € 300.000
Provincie Noord-Holland € 692.957
 SBB € 419.075

Fietspad SBB Rozendijk: 

Stift € 130.000
Provincie Noord-Holland € 347.168. 

Fietspad SBB Rommelpot: 

Stift € 182.000
Provincie Noord-Holland € 746.165 

2 Beleidsindicatoren

2 Wat heeft het gekost

Wat heeft het gekost programma 2

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost programma 2
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2022 Realisatie 2023 Primaire Begroting 2024 Begroting na wijzigingen 2024 Realisatie 2024
Lasten
PROGRAMMA 2 Goede bereikbaarheid
TV_2.1 Verkeer en vervoer 5.452 6.198 6.861 6.396 5.536
TV_2.2 Parkeren 588 609 757 842 720
TV_2.3 Recreatieve havens 3 59 2.085 142 151
TV_2.4 Economische havens en waterwegen 821 1.132 959 845 1.062
Totaal Goede bereikbaarheid 6.864 7.998 10.662 8.225 7.469
Baten
PROGRAMMA 2 Goede bereikbaarheid
TV_2.1 Verkeer en vervoer 227 268 114 114 215
TV_2.2 Parkeren 5 1 0 0 1
TV_2.4 Economische havens en waterwegen 409 711 919 919 751
Totaal Goede bereikbaarheid 641 980 1.033 1.033 966
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -6.223 -7.018 -9.629 -7.192 -6.503

2 Analyses

Analyse

Terug naar navigatie - Analyse
Analyse
De kolom begroting 2024 na wijziging minus rekening 2024 waarbij rekening moet worden gehouden met de opgenomen lasten en opgenomen baten. Die zijn bij de analyse getotaliseerd. (bedragen x € 1.000)
Verkeer en vervoer 961
Het budget voor inhuur op van een projectleider voor aanpassingen aan de veerhaven van 2 keer € 85K, oorspronkelijk begroot voor 2023 en 2024, is vanwege uitstel van het project niet benut. 169 V
Een aantal projecten voor het aanleggen van bermverharding zijn doorgeschoven, vanwege vertraging in de uitvoering van werkzaamheden door de nutsbedrijven. Vanwege het natte voorjaar is er ook minder geld uitgegeven aan het aanvullen en afromen van bermen. 150 V
Van het budget beheer kunstwerken is 120K bestemd voor de uitvoering van werkzaamheden. Hiervan is ca. 85K gebruikt en 37K onbenut gebleven. Het restant van het budget bestaat uit kapitaallasten, waar ca 23K minder op geboekt is. 63 V
Het voordeel aan kapitaallasten wordt veroorzaakt, doordat de reconstructie van de Postweg/ Nieuwlanderweg nog niet voltooid is. Hierdoor is niet geactiveerd, waardoor ook geen kapitaallasten worden toegekend en dit derhalve een voordeel van ca € 379K oplevert 379 V
In 2024 zijn meerdere grote bijdragen voor degeneratie ontvangen van PWN en Alliander, die ervoor hebben gezorgd dat er per saldo een voordeel ontstaat op het taakveld kabels en leidingen. 152 V
Begroot bedrag is een gewogen gemiddelde. Meerdere jaren (tot 2020) was de begroting zonder uitgaven voor onderhoud van duikers en stuwen. Nu enkele jaren grotere overschrijdingen. -151 N
Geen uitvoeringscapaciteit gehad om werkzaamheden voor te bereiden en over te gaan tot uitvoering van onderhoud beschoeiing. 56 V
In 2024 is er voor schouw een hoger bedrag doorberekend aan riolering, wat leidt tot een voordeel van € 54K. 54 V
Op het budget van de Regionale agenda mobiliteit is een voordeel ontstaan ten bedrage van € 63K. Dit bedrag is in de jaarrekening 2023 meegenomen als een nadeel. In 2024 is het bedrag van de Gemeente Den Helder als nog ontvangen, waardoor een voordeel ontstaat in het huidige boekjaar. 63 V
Overige oorzaken <€50k 26 V
Parkeren 122
In 2024 is er door lagere kosten op parkeerautomaten, administratieve afhandeling en minder mensuren voor het parkeren een voordelig saldo ontstaan van per saldo 122K. 122 V
Recreatieve havens -9
De onderhoudswerkzaamheden die in 2024 zijn uitgevoerd hebben geleid tot een overschrijding van het budget van ca € 9K. -9 N
Economische Havens en waterwegen -386
In het jaar 2024 zijn er 2 grote oorzaken aan te wijzen voor het nadeel dat ontstaan is. Ten eerste zijn er minder inkomsten gegenereerd dan geraamd, wat ertoe geleid heeft dat een nadeel van € 169K is ontstaan. Daarnaast zijn er hogere kosten gemaakt voor de Walstroom € 382K. Samen met een aantal voordelen op het gebied van onderhoud manuren en baggerwerkzaamheden komt het nadeel uit op € 378K. -386 N
Totaal programma 2 V 688