Hoofdstuk 4A -> Programma's 6 - Zorg voor elkaar

Visie

Terug naar navigatie - Visie

Een sociaal en gezond Texel: samen voor en met inwoners.

We willen bijdragen aan de kwaliteit van leven van alle Texelaars. We streven ernaar dat inwoners zo volledig, volwaardig en onafhankelijk mogelijk kunnen meedoen in de samenleving. Wanneer dat tijdelijk of langdurig niet lukt, ondersteunen we hen zo goed mogelijk. Daarbij maken we zoveel als kan gebruik van de eigen kracht en het eigen netwerk van de inwoner. We doen wat er voor de samenleving echt toe doet. Dit geldt zowel voor de gemeente als voor maatschappelijke organisaties, ondernemers en bewoners.  We zetten in op het voorkomen van problemen. Daar waar problemen zijn, zorgen we voor creatieve oplossingen door gerichte ondersteuning en integraal werken binnen het brede sociaal domein. 

Leer-werkbedrijf de Bolder levert hierin een passende en waardevolle bijdrage. Het ondersteunt Texelaars bij een (vorm van) arbeidsmatige deelname aan de samenleving. Daarnaast zorgt het Huis van Ontwikkeling ervoor dat op Texel niemand verdwaalt in de infrastructuur van arbeidsmarkt en opleidingen en dat iedereen tijdig toegang krijgt tot passende begeleiding en ondersteuning waar dat nodig is. Dit geldt voor zowel werkzoekenden, werkenden, werkgevers als maatschappelijke (vrijwilligers-)organisaties. 

De druk op het sociaal domein neemt toe.  Er zijn meerdere opgaven voor het sociaal domein breed verankerd in verschillende (landelijke) beleidsstukken, zoals  Integraal Zorg Akkoord (IZA) en Gezond & Actief Leven Akkoord (GALA). Deze uitdagingen vragen om een intensieve samenwerking tussen alle maatschappelijke partners in het sociaal domein. We gaan hierin opgavegericht aan de slag, waarbij gezamenlijke doelen door verschillende partners worden nagestreefd, en waarbij de gemeente voornamelijk de procesregie voor haar rekening neemt. Het voornemen is om elke vier jaar samen met de maatschappelijk partners nieuwe uitvoeringsprogramma's op te stellen. 

Link naar Visie en Beleid - Texel

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

Terug naar navigatie - 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

De gemeente heeft specifiek aandacht voor wonen, welzijn en zorg voor ouderen. Inwoners kunnen zolang mogelijk op een voor hen goede en veilige manier in hun eigen omgeving blijven wonen. Onze samenleving staat open voor iedereen. Ook voor mensen met bijvoorbeeld dementie of verward gedrag. Iedere inwoner ontvangt de ondersteuning die hij of zij nodig heeft. Met zoveel mogelijk eigen regie.

We streven ernaar de kwaliteit van leven van onze inwoners te verhogen. We richten ons daarbij op alle leeftijden, van nul tot honderdplus, en focussen op de speerpunten uit het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA), die zijn uitgewerkt in de verschillende opgaven zoals benoemd in de uitvoeringsprogramma's Sociaal Domein 2024-2027:

  • extra aandacht voor de mentale gezondheid van de jeugd
  • het versterken van de sociale basis
  • het terugdringen van gezondheidsachterstanden
  • een gezonde leefstijl
  • voorkomen en vroegsignalering van middelengebruik
  • sport- en beweegparticipatie
  • mantelzorg
  • vitaal ouder worden

Waar hebben wij al op ingezet?

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Uitbreiding formatie Sociaal Domein
Program/taakveld 6-6.1
Perspectiefnota Ja, is opgenomen in de perspectiefnota 2025 
Motivatie We maken regelmatig gebruik van inhuur om ervoor te zorgen dat (complexe) aanvragen binnen de termijn afgehandeld kunnen worden. Het tijdelijk inhuren kost meer dan wanneer we de formatie structureel zouden uitbreiden. De (structurele) uitbreiding is nodig, omdat we een toename zien in de complexiteit van de aanvragen. Dit geldt voor het hele sociaal team. De komende tijd zal het aantal aanvragen van statushouders toenemen, omdat we ernaar streven het aantal toegewezen statushouders ook werkelijk op Texel te plaatsen. Daarnaast zijn wetswijzigingen doorgevoerd, waardoor inwoners sneller bij de gemeente terechtkomen. Denk hierbij aan de vroegsignalering; hierdoor komen inwoners met schulden eerder bij de gemeente in beeld. Maar ook het openstellen van het gemeentehuis als briefadres heeft geholpen om inwoners beter in beeld te krijgen en ze toegang te verlenen tot de gemeentelijke regelingen.  
Binnen de jeugdzorg zijn lange wachtlijsten. Inwoners moeten langer wachten op de juiste ondersteuning. Hierdoor doen ze, na hun doorverwijzing naar een jeugdzorgaanbieder, langer een beroep op de klantmanagers van het sociaal team. 
Financieel Bedrag Lasten Dekking

€ 90.000

Structureel Begroting 2025 e.v.
Toelichting financieel  

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Verhoging preventiebudget
Program/taakveld 6-6.1
Perspectiefnota Ja, is opgenomen in de perspectiefnota 2025 en amendement begrotingsvergadering 6 november 2024
Motivatie

Het structureel verhogen van de het preventiebudget dient om activiteiten die vallen binnen het preventiebeleid te blijven waarborgen. Het gaat om activiteiten, onder andere gericht op gezinnen, die in 2024  deels landelijk en regionaal worden gesubsidieerd, maar waarvan duidelijk is dat deze subsidies komen te vervallen. De activiteiten zijn van meerwaarde voor de Texelse samenleving. Zij verstevigen de sociale basis. Hoewel niet specifiek benoemd, wordt dit budget in 2025 gekoppeld aan TexelGezinnen. Naast de structurele verhoging wordt eenmalig nog € 20.000 beschikbaar gesteld, met als voorwaarde dat voor 2026 concrete afspraken, taken, doelstellingen en financiële afspraken op papier staan – met TexelGezinnen – ook in relatie tot andere instanties die in dat werkveld actief zijn, en daarbij betrekken of en welke meerwaarde de laagdrempelige en informele aanpak van Texelgezinnen hierin heeft.

Amendement begrotingsvergadering

Financieel Bedrag Lasten Dekking

€ 35.000

€ 20.000

Structureel

Incidenteel

Begroting 2025 e.v.

Begroting 2025

Toelichting financieel  

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Texelpas
Program/taakveld 6-6.1
Perspectiefnota Ja, is opgenomen in de perspectiefnota 2025
Motivatie Om de drempel voor het gebruik van Bijzondere Bijstand en extra regelingen voor minima en lagere inkomens voor inwoners te verlagen, wordt de Texelpas ingevoerd. Voor de opstart wordt € 100.000 incidenteel budget beschikbaar gesteld, en aanvullend € 25.000 structureel budget voor de voortzetting van de pas.
Financieel Bedrag Lasten Dekking

€ 100.000

€    25.000

Incidenteel

Structureel

Algemene Reserve

Begroting 2025 e.v.

Toelichting financieel  

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Project Ankerplaatsen
Programma/taakveld 6-6.1
Programmabegroting Nieuw
Motivatie

Het doel is om drie duurzame mobiele units te plaatsen door wooncoöperatie Woontij, op Pontweg 89 voor bewoners van Texel die zich moeilijk kunnen aanpassen aan een gewone woonomgeving. Dit project sluit aan bij de bredere visie van de gemeente Texel en beleidskaders op maatschappelijke opvang, een vangnet bieden aan (kwetsbare) inwoners en het nationale actieplan Dakloosheid ‘Eerst een thuis’ van de rijksoverheid, met als doel om dakloosheid tegen 2030 te beëindigen en structurele woonoplossingen te bieden.
Dit project beoogt een bijzondere woonvorm te creëren waar de bewoners in een rustige, prikkelarme omgeving blijvend kunnen wonen onder begeleiding, om structurele dakloosheid en de daarmee gepaarde hogere maatschappelijke kosten te beëindigen. Het gaat hierbij om gemeentegrond waardoor huurderving ontstaat. Daarnaast worden kosten gemaakt voor cameratoezicht, het bouwrijp maken van de locatie en toezichtsubsidie vanuit de WMO.

Financieel Bedrag Lasten Dekking

€ 181.000

Incidenteel

Begroting 2025

Toelichting financieel  

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel WMO budget verlagen
Programma/taakveld 6-6.1
Programmabegroting Nieuw
Motivatie

In de Programmabegroting 2025 wordt een structurele verlaging van in totaal € 300.000 doorgevoerd op het WMO budget voor begeleiding en huishoudelijke hulp. We zien dat de kosten voor de WMO lager zijn dan begroot de afgelopen jaren. Bij de Perspectiefnota 2025 is vanwege de doorrekening van de Jaarrekening 2023 al € 100.000. Daar komt bij de Programmabegroting 2025 nu nog € 200.000 bij. 

  Bedrag Baten Dekking

-  € 200.000 (voordeel)

Structureel

Begroting 2025 e.v. 

Toelichting financieel  

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Jeugd budget verhogen
Programma/taakveld 6-6.1
Programmabegroting Nieuw
Motivatie

Vanwege de openeindfinanciering Jeugd is het essentieel om een extra budget van € 1.000.000 op te nemen in deze programmabegroting . De prognoses van de afgelopen boekjaren tonen aan dat de primaire budgetten die in de programmabegroting zijn opgenomen, te laag zijn geraamd. De kosten nemen toe door hogere tarieven en de toestroom van enkele cliënten met een langdurige en intensievere zorgbehoefte, wat ertoe kan leiden dat de uitgaven per cliënt kunnen oplopen van € 200.000 tot € 500.000 per jaar.

Financieel Bedrag Lasten Dekking

€ 1.000.000

Structureel

Begroting 2025 e.v.

Toelichting financieel  

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Beleidsadviseur Asiel & Migratie 
Programma/taakveld 6-6.1
Programmabegroting Nieuw
Motivatie

In de perspectiefnota 2025 – 2028 hebben wij vermeld dat wij voor de uitvoering van de Spreidingswet, de nieuwe tijdelijke wet opvang ontheemden Oekraïne en de gemeentelijke taakstelling voor het huisvesten van statushouders extra geld nodig hebben. Op het moment van het opstellen van deze nota was nog niet te overzien welke consequenties dit met zich mee zou brengen. Inmiddels is duidelijk dat de werkzaamheden op dit terrein alleen maar toenemen en het niet te verwachten is dit de komende jaren gaat afnemen. Vandaar dat we willen voorstellen om een vacature medewerker Migratie & Asiel open te stellen voor 32 uur per week. Vooruitlopend op dit besluit hebben wij na de zomervakantie de procedure opnieuw opgestart en is een medewerker aangenomen. 

Financieel Bedrag Lasten Dekking

€ 86.800

€ 86.800

Incidenteel

Incidenteel

Begroting 2025 

Begroting 2026

Toelichting financieel  

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Beleidsmedewerker Sociaal Domein
Programma/taakveld 6-6.1
Programmabegroting Nieuw
Motivatie Binnen de afdeling Beleid, onderdeel Sociaal Domein, is het aantal wettelijke taken toegenomen. Daarnaast worden een aantal nieuwe taken verwacht vanuit het rijk. Het gaat hierbij om de taken over vroegsignalering en participatie. Daarnaast vragen de huidige taken ook meer tijd zoals leerlingenvervoer, inkoop in de regio en de netwerkorganisaties. In de huidige formatie is hiervoor geen ruimte beschikbaar. Vanwege de uitbreiding van wettelijke taken stellen we voor de formatie structureel uit te breiden met 26 uur per week. De afgelopen jaren is dit opgevuld door tijdelijk personeel aan te trekken.  Door de krapte op de arbeidsmarkt lukte het niet de formatieruimte structureel in te vullen. Inmiddels is een sollicitatieprocedure afgerond en hebben wij 2 nieuwe medewerkers aangetrokken. Met het aantrekken van deze nieuwe medewerkers is de formatie bij het onderdeel Sociaal Domein weer op sterkte.
Financieel Bedrag Lasten Dekking

€ 72.500

Structureel

Begroting 2025 e.v.

Toelichting financieel  

6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen

Terug naar navigatie - 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen

De gemeente hecht er veel waarde aan om de eerstelijnsvoorzieningen op Texel te behouden. We stimuleren initiatieven van huisartsen en andere zorgaanbieders die belangrijke zorgfuncties bij elkaar willen brengen en meer faciliteiten naar het eiland willen halen.

De gemeente ondersteunt initiatieven van dorpscommissies om dorpsservicepunten uit te breiden met huisartsen en paramedici en de ondersteuning bij zelfstandig wonen van ouderen en mensen met een beperking.

We zorgen met de betreffende organisaties voor woonruimte voor essentiële beroepen.

De gemeente werkt samen met netwerkpartners om de toegang tot (jeugd)zorg zo optimaal mogelijk te organiseren. Dit doen we door regelmatig onderling af te stemmen. De vraag van de inwoner staat hierin altijd centraal. 

Waar hebben wij al op ingezet?

6.3 Inkomensregelingen

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

6.3 Inkomensregelingen

Terug naar navigatie - 6.3 Inkomensregelingen

We zetten ons extra in om alle huishoudens die recht hebben op bepaalde regelingen, zoals tegemoetkomingen voor energiekosten, te bereiken. We bieden de mogelijkheid om via de gemeente een collectieve zorgverzekering af te sluiten. Daarnaast zetten we in op het vereenvoudigen van de aanvragen van bepaalde regelingen. We werken hierin samen met onder andere Texels Welzijn en de bibliotheek.

Als gemeente willen we vraaggerichte hulp bieden, in plaats van aanbodgerichte hulp. Zo kunnen we beter aansluiten op de behoeften van onze inwoners. In de Integrale Verordening Sociaal Domein, die zal worden opgesteld, wordt in heldere taal beschreven hoe en waar een inwoner een hulpvraag kan stellen, de manier waarop de gemeente hulp biedt, welke vormen van zorg en ondersteuning  mogelijk zijn, welke rechten en plichten de inwoner heeft en wat inwoners en gemeente van elkaar mogelijk verwachten. Ook de gevolgen van het niet-nakomen van verplichtingen komt hierin aan bod.

Waar hebben wij al op ingezet?

6.4 WSW en beschut werk

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

6.4 WSW en beschut werk

Terug naar navigatie - 6.4 WSW en beschut werk

Bij Leer-werkbedrijf De Bolder staat arbeidsparticipatie, met de daaruit voortvloeiende leer- en werktrajecten van medewerkers, centraal. Ieder mens is uniek, waardoor altijd maatwerk wordt geleverd. We werken nauw samen met ketenpartners in de samenleving. De Bolder biedt werkervaringstrajecten, beschut werken, re-integratietrajecten, begeleid werken en detachering bij externe werkgevers.

In de bestuursopdracht Planning en Control, vastgesteld in mei, is de integratie van Leer-werkbedrijf De Bolder als sub-opdracht opgenomen. Daarom wordt de begroting van De Bolder vanaf dit jaar onderdeel van de gemeentelijke programmabegroting.

Waar hebben wij al op ingezet?

Leer-werkbedrijf De Bolder

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten
Overzicht van baten en lasten (x € 1.000)
Omschrijving Realisatie 2023 Begroting 2024 Begroting 2024 Begroting 2025
aanpassing dec'23
Lasten Baten Lasten Baten Lasten Baten Lasten Baten
Bijdrageresultaat
WSW
Lonen en personeelskosten WSW 2.133 2.168 2.168 2.179
Gemeentelijke bijdragen WSW 2.394 2.226 2.226 2.375
Resultaat WSW 261 58 58 196
Participatiewet (P-wet)
Lonen en personeelskosten P-wet 576 672 617 788
Gemeentelijke bijdragen P-wet 616 656 457 503
Resultaat P-wet 40 16 160 285
Overige trajecten
Personeelskosten overige trajecten - - - -
Vergoeding overige trajecten 22 12 - -
Resultaat overige trajecten 22 12 - -
« Totaal bijdrageresultaat 323 54 102 89
Bedrijfsopbrengsten
Opbrengst verkoop en productie 1.567 1.614 1.614 1.620
Afschrijving vaste activa t.b.v. productie 75 116 117 141
Overige bedrijfskosten t.b.v. productie 194 204 204 209
Bedrijfslasten t.b.v. productie 269 320 321 350
« Totaal bedrijfsopbrengsten 1.298 1.294 1.293 1.270
Overige opbrengsten
Huuropbrengst gebouwen 24 31 31 34
« Totaal overige opbrengsten 24 31 31 34
Bedrijfsvoering
Salariskosten ambtelijk personeel 1.137 1.112 951 1.043
Afschrijving vaste activa algemeen 54 62 62 63
Overige bedrijfskosten 460 541 541 559
« Totaal kosten bedrijfsvoering 1.651 1.715 1.554 1.665
« Bedrijfsresultaat (negatief) -6 336 332 450
Financiële baten en lasten 20 1 1 2
« Gerealiseerd/begroot totaal baten&lasten 14 337 333 448
Onttrekkingen bestemmingsreserves 64 84 84 448
« (Begroot) resultaat (negatief) 78 253 249 -
Terug naar navigatie - Meerjarenraming

In overeenstemming met eerdere besluitvorming zal het geprognotiseerde (negatieve) saldo van baten en lasten worden onttrokken aan reserve egalisatie rekeningresultaten van Leer-werkbedrijf De Bolder.                                

Meerjarenraming 2025 – 2028 (x € 1.000)
Omschrijving 2025 2026 2027 2028
Lasten Baten Lasten Baten Lasten Baten Lasten Baten
Bijdrageresultaat
WSW
Lonen en personeelskosten WSW 2.179 1.996 1.884 1.817
Gemeentelijke bijdragen WSW 2.375 2.201 2.138 2.075
Resultaat WSW 196 205 254 258
Participatiewet (P-wet)
Lonen en personeelskosten P-wet 788 788 788 788
Gemeentelijke bijdragen P-wet 503 505 505 505
Resultaat P-wet 285 283 283 283
Overige trajecten
Personeelskosten overige trajecten - - - -
Vergoeding overige trajecten - - - -
Resultaat overige trajecten - - - -
« Totaal bijdrageresultaat 89 78 29 25
Bedrijfsopbrengsten
Opbrengst verkoop en productie 1.620 1.600 1.600 1.600
Afschrijving vaste activa t.b.v. productie 141 164 178 188
Overige bedrijfskosten t.b.v. productie 209 209 209 209
Bedrijfslasten t.b.v. productie 350 373 387 397
« Totaal bedrijfsopbrengsten 1.270 1.227 1.213 1.203
Overige opbrengsten
Huuropbrengst gebouwen 34 34 34 34
« Totaal overige opbrengsten 34 34 34 34
Bedrijfsvoering
Salariskosten ambtelijk personeel 1.043 1.043 1.043 1.043
Afschrijving vaste activa algemeen 63 62 59 67
Overige bedrijfskosten 559 559 559 559
« Totaal kosten bedrijfsvoering 1.665 1.664 1.661 1.669
« Bedrijfsresultaat (negatief) 450 481 443 457
Financiële baten en lasten 2 17 47 67
« Gerealiseerd/begroot totaal baten&lasten 448 498 490 524
Onttrekkingen bestemmingsreserves 448 498 400 -
Bijdrage exploitatietekort - - 90 524
« (Begroot) resultaat (negatief) - - - -
Terug naar navigatie - Toelichting

Volgens deze meerjarenbegroting kan een deel van het negatieve resultaat van 2026 nog worden gedekt uit de reserve egalisatie rekeningresultaten van De Bolder. In overeenstemming met eerdere besluitvorming zullen daarna de overige reserves van De Bolder worden aangewend om de begrote verliezen te dekken. Met de nu gepresenteerde cijfers kan het verlies van 2027 niet meer volledig worden gedekt uit de bestaande reserves.                              

Begroting 2025 voor Leer-werkbedrijf De Bolder - toelichting                                
                                
Algemeen                                
Dit is de eerste keer dat de begroting van De Bolder volledig is opgenomen in de programmabegroting van de gemeente en er dus geen apart rapport meer wordt gepresenteerd. Hierdoor is de begroting minder gedetailleerd dan in voorgaande jaren.                                 
De begroting is gebaseerd op de situatie per 1 januari 2024, dat wil zeggen na het raadsbesluit van 19 december 2023 over de toekomst van De Bolder en de start van het 'Huis van Ontwikkeling'. Net als in de aangepaste begroting van 2024 zijn de investeringen voor de modernisering van de wasserij hierin ook opgenomen. Hieronder volgt een toelichting op de cijfers per begrotingspost.                                
                                
Bijdrageresultaat                                
WSW                                
De lonen en personeelskosten zijn gebaseerd op de huidige bezetting (54,6 fte per 31-12-2024), rekening houdend met de personen die in de loop van de jaren de pensioengerechtigde leeftijd zullen bereiken (42,9 fte per 31-12-2028). De opgenomen bijdrage WSW is in overeenstemming met de meicirculaire 2024.  
                             
Participatiewet (P-wet)                                
Volgens de huidige verwachting zijn in 2025 22 personen (12,7 fte) aangewezen op beschut werk. Twaalf personen (9,2 fte) zullen in 2025 via de praktijkroute aan het werk gaan. Zowel bij de in- als uitstroom zijn de aantallen onzeker, zodat het aantal fte's in de komende jaren gelijk is gehouden. De bijdrage P-wet bestaat enerzijds uit loonkostensubsidie, gebaseerd op de gemeten loonwaarde, en anderzijds uit de door de overheid vastgestelde bijdrage voor begeleiding.                                 
                                
Bedrijfsopbrengsten                                
In 2025 zal de opbrengst uit productie en verkoop nagenoeg gelijk zijn aan die is geraamd voor 2024. De opbrengst uit de wasserij neemt toe, maar voor de overige productie-onderdelen zijn de omstandigheden naar verwachting minder gunstig. Omdat het onzeker is hoeveel personen in het kader van de P-wet zullen instromen, hebben we bij de begroting van de bedrijfsopbrengst rekening gehouden met minder productieve uren. De bedrijfslasten voor de productie nemen toe door de geplande extra investeringen die samenhangen met de modernisering van de wasserij en het meerjaren-onderhoudsplan gebouwen.       
                                                       
Overige opbrengsten                                
Dit betreft de verhuur van het zogeheten Nuon-pand aan de Reijer Keijserstraat op basis van de huidige contracten.                                
                                
Kosten bedrijfsvoering                                
Salariskosten ambtelijk personeel                                
De kosten zijn gebaseerd op de verwachte bezetting van 12,1 fte.                                
Afschrijving vaste activa algemeen                                
Een groot deel van de totale afschrijvingskosten heeft betrekking op productie-onderdelen en wordt daarom ook doorbelast aan de productie (zie bedrijfslasten ten behoeve van de productie). De rest heeft betrekking op de algemene activa.                                
Overige bedrijfskosten                                
Hieronder vallen de kosten voor onderhoud van gebouwen en installaties, het energieverbruik (niet gerelateerd aan de productie), belastingen en verzekeringen en diverse algemene kosten, zoals kosten van ICT, accountant, externe deskundigen, ondernemingsraad, etcetera.                                
                                
Financiële baten en lasten                                
Tussen De Bolder en de gemeente vindt verrekening van rente plaats over de activa enerzijds en de reserves anderzijds. Vanwege de toenemende investeringen en de afnemende reserves wordt het saldo van de financiële baten en lasten de komende jaren snel negatief.                                 
                                
Investeringen                                
Het investeringsoverzicht is opgenomen onder 5C van Hoofdstuk 5 van het investeringsplan voor Leer-werkbedrijf De Bolder, samen met de subhoofdstukken 5A en 5B, die betrekking hebben op respectievelijk nieuwe en vervangingsinvesteringen van de gemeente.                  
                                
Onttrekkingen bestemmingsreserves                                
Na bestemming van het resultaat over 2023 bedraagt het vermogen van De Bolder € 1.308.000. Naast de algemene reserve van € 360.000 bestaat het overige vermogen uit bestemmingsreserves. 
De onttrekkingen aan de investeringsreserves bestaan uit de afschrijvingskosten van de investeringen die ten laste van deze investeringen zijn gedaan. De investeringen worden niet in één keer onttrokken, maar geleidelijk over de looptijd van de afschrijvingstermijnen verdeeld. Op basis van de huidige begrotingsresultaten zullen de totale reserves in de loop van 2027 volledig zijn uitgeput.                        

 

6.5 Arbeidsparticipatie

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

6.5 Arbeidsparticipatie

Terug naar navigatie - 6.5 Arbeidsparticipatie

We hechten er veel waarde aan dat iedereen op het eiland actief meedoet in de samenleving. Ook Texelaars die (nog) geen baan hebben. De gemeente wil deze mensen via vrijwilligerswerk bij de samenleving betrekken en ze vervolgens, indien mogelijk, begeleiden bij een geleidelijke terugkeer naar de arbeidsmarkt. Dit doen we in samenwerking met het Huis van Ontwikkeling, De Bolder en Texels Welzijn.

 

Waar hebben wij al op ingezet?

6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)

Terug naar navigatie - 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)

We hechten er veel waarde aan dat alle inwoners kunnen meedoen in de maatschappij, ook wanneer zij hinder ondervinden van een fysieke of psychische beperking. Als dit niet lukt op eigen kracht, ondersteunen wij waar nodig. Samen met netwerkpartners wordt onderzocht welke ondersteuning het meest passend is. We werken samen vanuit vertrouwen in elkaars expertise. 

Waar hebben wij al op ingezet?

6.72a Jeugdhulp begeleiding

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

6.72a Jeugdhulp begeleiding

Terug naar navigatie - 6.72a Jeugdhulp begeleiding

Gemeente Texel vindt het belangrijk dat ieder kind gezond en veilig kan opgroeien. We zetten in op preventie via Opgroeien in een Kansrijke Omgeving (OKO), Schoolmaatschappelijk werk en jongerenwerk. Wanneer netwerkpartners of het sociaal team zien dat bepaalde thema’s veel spelen bij een grote groep jeugdigen, dan worden groepstrainingen aangeboden.  Als problemen niet preventief zijn op te lossen, dan kunnen jongeren en hun ouders worden begeleid naar jeugdhulp.

Waar hebben wij al op ingezet?

6.81a Beschermd wonen (WMO)

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

6.81a Beschermd wonen (WMO)

Terug naar navigatie - 6.81a Beschermd wonen (WMO)

De decentralisatie van Beschermd wonen is in 2024 opnieuw door de overheid uitgesteld.  De streefdatum staat nu op 1 januari 2026. Ondanks het financieel nog onduidelijke kader, heeft de regio op uitvoeringsniveau samenwerkingsafspraken gemaakt. Vanuit de inkoopstrategie Wmo, vastgesteld in 2024, gaan we behalve op het bieden van zorg in een beschermde accommodatie (Beschermd wonen) de focus meer leggen op het bieden van zorg in de eigen omgeving (Beschermd thuis). 

Waar hebben wij al op ingezet?

Verbonden partijen in programma 6

Terug naar navigatie - Verbonden partijen in dit programma
Naam verbonden partijen Taakvelden Bijdrage aan gemeentelijke doelen
GGD Hollands Noorden 1.2 Openbare orde en veiligheid
6.1 Toezicht kwaliteit en kinderopvang
7.1 Volksgezondheid
Uitvoering inspectie kinderopvang. Bescherming en bevordering van de gezondheid, uitvoering gemeentelijk gezondheidsbeleid, goede jeugdgezondheidszorg (o.a. consultatiebureau) en preventie.

6 Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - 6 Beleidsindicatoren
Taakveld Indicator Eenheid Bron Jaar Texel Nederland
6. Sociaal Domein Kinderen in uitkeringsgezin % kinderen tot 18 jaar CBS 2020 4 6
2021 4 6
2022 4 6
6. Sociaal Domein Netto arbeidsparticipatie % van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de totale beroepsbevolking CBS 2021 67,9 70,4
2022 70 72,2
2023 71 73,1
6. Sociaal Domein Werkloze jongeren % 16 t/m 22 jarigen CBS 2020 2 2
2021 1 2
2022 - 2
6. Sociaal Domein Personen met een bijstandsuitkering Aantal per 10.000 inwoners CBS 2021 213,3 431,2
2022 138,7 366,7
2023 152,8 344,8
6. Sociaal Domein Lopende re-integratievoorzieningen Aantal per 10.000 inwoners inwoners van 15-74 jaar CBS 2021 36,1 197,7
2022 48,3 197,7
2023 83,1 191,5
6. Sociaal Domein Jongeren met jeugdhulp % van alle jongeren tot 18 jaar CBS 2021 14,2 13,7
2022 13,7 13,4
2023 13,5 13,5
6. Sociaal Domein Jongeren met jeugdbescherming % van alle jongeren tot 18 jaar CBS 2021 1,3 1,2
2022 0,9 1,2
2023 0,9 1,1
6. Sociaal Domein Jongeren met jeugdreclassering % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar CBS 2021 - 0,3
2022 - 0,3
2023 - 0,3
6. Sociaal Domein Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo Aantal per 10.000 inwoners CBS 2021 570 -
2022 550 710
2023 540 700

6 Begroting

6 Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - 6 Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000 meerjaren begroting
Lasten Rekening Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028
Samenkracht en burgerparticipatie 5.367 1.748 2.067 2.507 2.437 2.398 2.398
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen WMO 959 1.032 684 565 565 565 565
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd 933 1.005 665 550 550 550 550
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal 607 654 433 358 326 326 326
Inkomensregelingen 3.690 4.032 2.806 3.530 3.439 3.449 3.459
WSW en beschut werk 2.623 2.499 2.367 2.667 2.493 2.520 2.891
Arbeidsparticipatie 269 345 210 734 883 883 883
Maatwerkvoorzieningen (WMO) 507 513 561 534 522 522 491
Jeugdhulp ambulant regionaal 0 292 593 1.362 1.362 1.362 1.362
Jeugdhulp met verblijf regionaal 2.582 2.856 1.591 1.891 1.891 1.891 1.891
PGB Wmo 2.360 2.412 2.834 2.258 2.258 2.258 2.258
PGB Jeugd 0 0 0 22 22 22 22
Jeugdreclassering 0 0 39 0 208 208 208
Jeugdbescherming 167 104 288 208 0 0 0
Coördinatie en beleid Wmo 0 0 0 441 417 410 397
Coördinatie en beleid Jeugd 0 0 0 109 85 41 0
Totaal lasten programma 6 20.064 17.492 15.137 17.736 17.458 17.405 17.701
Totaal lasten Leer-Werkbedrijf De Bolder 4.534 4.629 4.876 4.982 4.838 4.767 4.738
Totaal programma 6 incl. Leer-Werkbedrijf De Bolder 24.598 22.121 20.013 22.718 22.296 22.172 22.439
Eliminatie participatiebudget WSW -2.835 -3.010 -2.882 -2.878 -2.706 -2.643 -2.580
Totaal lasten programma 6 21.763 19.111 17.131 19.840 19.590 19.529 19.859
Bedragen x €1.000
Baten Rekening Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028
Samenkracht en burgerparticipatie 3.842 45 69 69 49 10 10
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 112 24 0 0 0 0 0
Inkomensregelingen 1.863 2.108 1.868 2.346 2.346 2.346 2.346
WSW en beschut werk 237 44 65 65 65 65 65
Arbeidsparticipatie 103 202 0 0 0 0 0
Maatwerkvoorzieningen (WMO) 77 84 108 108 108 108 108
Totaal baten programma 6 6.234 2.507 2.111 2.588 2.568 2.529 2.529
Totaal baten Leer-Werkbedrijf De Bolder 4.534 4.707 4.876 4.982 4.838 4.767 4.738
Totaal programma 6 incl. Leer-Werkbedrijf De Bolder 10.768 7.214 6.987 7.570 7.406 7.296 7.267
Eliminatie participatiebudget WSW -2.835 -3.010 -2.882 -2.878 -2.706 -2.643 -2.580
Totaal baten programma 6 7.933 4.204 4.105 4.692 4.700 4.653 4.687
Saldo -13.830 -14.907 -13.026 -15.148 -14.890 -14.876 -15.172