Hoofdstuk 4A -> Programma's 0 - Voor en door bewoners

Visie

Terug naar navigatie - Visie

De menselijke maat is bij  onze dienstverlening richting inwoners, ondernemers en bezoekers het uitgangspunt. Dat betekent dat onze communicatie begrijpelijk is en dat we iedereen serieus behandelen. 

We zijn toegankelijk door een goede bereikbaarheid op verschillende manieren:  via een persoonlijke afspraak, digitaal en via telefonisch contact. En voor mensen die zo bij ons binnenlopen, proberen we ook tijd vrij te maken. Ons doel is dat iedereen moeiteloos met ons kan schakelen: digitaal waar het kan, persoonlijk waar het nodig is. Het veilig kunnen werken van onze medewerkers blijft een belangrijk thema. 

Onze focus ligt op het bieden van persoonlijke ondersteuning aan bewoners die dat wensen of nodig hebben. We werken zoveel mogelijk op afspraak. Zo creëren we tijd om persoonlijke aandacht te kunnen bieden. We hebben aandacht voor mensen die laaggeletterd en/of digitaal minder vaardig zijn. Door meer digitalisering, standaardisering en automatisering is er meer tijd en ruimte voor persoonlijke aandacht en de menselijke maat.

Wij geloven in de kracht van de Texelse gemeenschap en omarmen deze, terwijl we ondersteuning bieden waar dat nodig is. Via de Texelse aanpak voor burgerparticipatie faciliteren wij actieve deelname aan het lokale beleid en dichten we de kloof tussen inwoner en overheid. Transparantie staat bij ons hoog in het vaandel. Onze informatie moet gemakkelijk vindbaar, deelbaar, toegankelijk en goed te archiveren zijn.
We werken nauw samen met de gemeenten in de Noordkop en de Waddeneilanden. In 2025 start de uitvoering van Regio Deal de Waddeneilanden. 

Onze financiële basis is solide, met een strakke begroting. Daarnaast werken we met moderne en toekomstbestendige ICT-systemen. We hebben veel aandacht voor informatiebeveiliging en privacy en werken hybride waar dit passend is. We zien dat de samenleving voortdurend verandert. Dit heeft impact op onze rol als lokale overheid en daarom ontwikkelt onze organisatie door via Organisatie op Koers 2.0. 

We zijn klaar voor de toekomst!

Link naar Visie en Beleid - Texel

0.1 Bestuur

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

0.1 Bestuur

Terug naar navigatie - 0.1 Bestuur

De samenwerking met inwoners, ondernemers en andere overheden is van groot belang voor de gemeente. Dit doen we door regelmatig te overleggen met de dorpscommissies en het Texels Ondernemersplatform TOP.  Samenwerken met andere overheden werpt zijn vruchten af, zoals bij het binnenhalen van twee Regio Deals. De Regio Deal de Waddeneilanden is van start gegaan met de uitvoering langs de vijf deellijnen. We blijven nauw betrokken bij de uitvoering en het inbrengen van specifieke projecten voor Texel.  Daarnaast werken we samen met de gemeenten in de Noordkop en zetten we ons gezamenlijk in voor de versterking van de belangen in de Noordkop. Hoe deze samenwerking vorm krijgt, wordt steeds duidelijker. 

Waar hebben wij al op ingezet?

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Instellen bestemmingsreserve programmalijn Regio Deal de Waddeneilanden
Programma/taakveld 0-0.1
Perspectiefnota Ja, is opgenomen in de perspectiefnota 2025
Motivatie

Door de raad is op 16 februari 2022 het uitvoeringsplan 'Programmaplan de Waddeneilanden' ter kennisgeving aangenomen. Er is nu duidelijkheid over de bijdragen van de eilanden. 
In totaal is voor de Regio Deal € 36.000.000 beschikbaar. Hiervan wordt € 9.000.000 aan de Waddeneilanden gevraagd. Een bedrag van € 5.000.000 is beschikbaar voor de versnellingsgelden woningbouw 2023. De overige € 31.000.000 is voor de vijf programmalijnen beschikbaar gesteld. Hieraan moeten de Waddeneilanden 25% bijdragen, het Rijk financiert 50% en de provincies Noord-Holland en Friesland 25%.
De verdeling van de bijdragen zal volgens de huidige verdeelsleutels plaatsvinden. Dat betekent voor Texel 30%: € 2.325.000. Het voorstel is om voor dit bedrag een bestemmingsreserve in te stellen.  

De verwachting is dat dit bedrag niet (volledig) noodzakelijk is. Projecten die in aanmerking komen voor een bijdrage uit de Regio Deal, vallen te zijner tijd  weer vrij ten gunste van de Algemene Reserve.

Financieel Bedrag Lasten Dekking
€ 2.325.000 Incidenteel Begroting 2025
Toelichting financieel  

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Vernieuwing Programmaplan Organisatie op Koers 2.0
Programma/taakveld 0-0.1
Programmabegroting Nieuw
Motivatie

In de afgelopen jaren hebben we gebruikgemaakt van bestaande middelen voor organisatieontwikkeling. Voor de uitvoering van het Programmaplan hebben we echter nog geen inzicht in de eventuele extra middelen die structureel nodig zouden kunnen zijn. Daarom verzoeken wij voor 2025 om incidenteel budget voor onder andere externe advisering, om de uitvoering van het Programmaplan te verfijnen en mogelijke scenario's te verkennen. 

Financieel Bedrag Lasten Dekking
€ 50.000 Incidenteel Begroting 2025
Toelichting financieel  

0.2 Burgerzaken

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

0.2 Burgerzaken

Terug naar navigatie - 0.2 Burgerzaken

De dienstverlening  op Texel is toegankelijk en begrijpelijk voor iedereen. Of dat nu aan de balie is, online of aan de telefoon. Iedereen kan eenvoudig zaken met ons doen. Waar nodig verbeteren we deze dienstverlening. Vanuit het principe ‘digitaal waar het kan en persoonlijk waar het nodig is’ gaan we mee met de ontwikkelingen die er zijn. 

Waar hebben wij al op ingezet?

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

Terug naar navigatie - 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

We zorgen goed voor de gebouwen, gronden en landerijen die we, al of niet tijdelijk, in bezit hebben. We beheren deze locaties en verhuren aan derden daar waar van toepassing. We werken met een meerjarige onderhoudsplanning, zodat werkzaamheden gestructureerd en zo kosten efficiënt mogelijk worden uitgevoerd.
Jaarlijks reserveren we op basis van deze onderhoudsplanning geld voor het in standhouden en verduurzamen van deze objecten. De duurzaamheidsambities van de gemeente Texel om gasloos te zijn in 2035, zijn in de onderhoudsplanning verwerkt.

Waar hebben wij al op ingezet?

0.4 Overhead

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

0.4 Overhead

Terug naar navigatie - 0.4 Overhead

Om alle gemeentelijke diensten zo goed mogelijk te kunnen uitvoeren, worden kosten gemaakt die samenhangen met sturing en ondersteuning van medewerkers in het primaire proces. In de huidige arbeidsmarkt vraagt het veel inspanning om de organisatie op sterkte te houden. We zetten in op effectieve arbeidsmarktcommunicatie voor het versterken van onze organisatie.

Waar hebben wij al op ingezet?

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Arbeidsmarkt com.beleid / employerbranding / aantrekkelijke werkgever
Programma/taakveld 0-0.4
Perspectiefnota Ja, is opgenomen in de perspectiefnota 2025
Motivatie Vanwege de krapte op de arbeidsmarkt is de gemeente Texel eind 2023 gestart met de ontwikkeling van een doordacht arbeidsmarkt-communicatiebeleid om competente, geïnteresseerde en betrokken medewerkers aan te trekken en te behouden. Prettig en bedoeld bijeffect is de positieve uitstraling van de gemeente als werkgever. Richting alle Texelaars en naar een selecte doelgroep overkanters. Ook zorgt het voor trots bij en behoud van de huidige medewerkers.
Voor de verdere uitrol van dit communicatiebeleid en deze employer branding zijn we toe aan ontwikkeling en uitwerking van het werkgeversmerk, passend bij de identiteit en het toekomstbeeld van de gemeente Texel. Gevolgd door een marketingcampagne en zichtbaarheid via diverse kanalen.
Het eenmaal vastgestelde arbeidsmarktcommunicatiebeleid moet een vaste plek krijgen in de plannen en op de agenda’s van zowel het HRM-team als het team van communicatie. Het aantrekken, boeien en binden van werknemers is een gedeelde verantwoordelijkheid. Het verdient aanbeveling om voor de komende jaren structureel budget te reserveren voor evaluatie, bijstelling en onderhoud van het beleid, de campagne en de uitingen.
Financieel Bedrag Lasten Dekking
€ 25.000 Structureel Begroting 2025 e.v.
Toelichting financieel  

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Incidenteel A&O uitbreiding (teamleider)
Programma/taakveld 0-0.4
Perspectiefnota Ja, is opgenomen in de perspectiefnota 2025
Motivatie 1 fte teamleider Bedrijfsvoering (voorlopig voor twee jaar als pilot). Er is geconstateerd dat op het onderdeel Bedrijfsvoering een teamleider noodzakelijk is. We zien dit als een pilot voor twee jaar,  waarna wordt geëvalueerd of de functie structureel dient te worden ingevuld.
Financieel Bedrag Lasten Dekking

€ 80.000

€ 80.000

Incidenteel

Incidenteel

Begroting 2025

Begroting 2026

Toelichting financieel  

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Incidenteel A&O HRM
Programma/taakveld 0-0.4
Perspectiefnota Ja, is opgenomen in de perspectiefnota 2025
Motivatie Tijdelijk, voor twee jaar, uitbreiding/ondersteuning HRM in verband met arbeidsmarktsituatie (recruiter) en inzet op grote projecten zoals Strategische Personeelsplanning (SPP), Organisatie op Koers en beleidsmatige ontwikkelingen uit de cao, zoals vitaliteit en werken in een gezonde en veilige omgeving.
Financieel Bedrag Lasten Dekking

€ 110.000

€ 110.000

Incidenteel

Incidenteel

Begroting 2025

Begroting 2026

Toelichting financieel  

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Herwaarderingsronde
Programma/taakveld 0-0.4
Perspectiefnota Ja, is opgenomen in de perspectiefnota 2025
Motivatie De laatste keer dat gemeentebreed functies zijn beschreven en gewaardeerd was in 2013. Inmiddels is veel geschoven met taken en verantwoordelijkheden en is er veel veranderd in de werkzaamheden. Het is daarom tijd voor een gemeentebrede herwaarderingsronde. Voor deze werkzaamheden wordt een extern bureau ingeschakeld.
Financieel Bedrag Lasten Dekking
€ 50.000 Incidenteel Begroting 2025
Toelichting financieel  

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Bestendigen uren communicatie
Programma/taakveld 0-0.4
Perspectiefnota Ja, is opgenomen in de perspectiefnota 2025
Motivatie

Voor het bestendigen van de communicatie-inzet op gemeentelijke onderwerpen vragen wij een structureel bedrag van € 149.000. 

De afgelopen jaren is de vraag naar communicatieondersteuning toegenomen. Gemeentelijke onderwerpen worden groter en complexer en de communicatie ervan vraagt meer aandacht. Landelijke thema’s, zoals het tekort aan betaalbare woningen, de energie- en vluchtelingencrisis en de Omgevingsvisie/-wet hebben een stevige communicatievisie en -aanpak nodig. Communicatie wordt steeds veelzijdiger en onoverzichtelijker en informatie verspreidt zich sneller. Daarnaast is sprake van een toename van maatschappelijk onbehagen en polarisatie. Ingezette ontwikkelingen, zoals het inwonersberaad en de professionalisering van participatie, dragen bij aan het herstel van vertrouwen, maar vragen ook om communicatieve ondersteuning. 

De afgelopen jaren is de toename aan communicatieondersteuning incidenteel opgelost. Om de kwaliteit en continuering ervan te bestendigen, is een structurele urenuitbreiding nodig. De huidige formatie is 2,1 fte, gevraagde uitbreiding is 1,5 fte.

Financieel Bedrag Lasten Dekking
€ 149.000 Structureel Begroting 2025 e.v.
Toelichting financieel  

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Uitbreiding AO aanbesteding
Programma/taakveld 0-0.4
Perspectiefnota Ja, is opgenomen in de perspectiefnota 2025
Motivatie 1 fte adviseur inkoop en aanbesteding. In de hele organisatie is er behoefte aan een adviseur inkoop & aanbesteding. Als gemeente lopen we risico’s (financieel en qua rechtmatigheid) wanneer de inkoop en aanbesteding niet op orde zijn. Voor een gedegen bedrijfsvoering is het noodzakelijk om de professionele kennis op dit gebied in eigen huis te hebben. De loonkosten voor een fulltime-adviseur III bedragen € 110.000. Er is een structureel inhuurbudget beschikbaar van € 25.000, waardoor € 85.000 extra wordt gevraagd.
Financieel Bedrag Lasten Dekking
€ 85.000 Structureel Begroting 2025 e.v
Toelichting financieel  

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Formaliseren projectassistentie Gemeentewerken
Programma/taakveld 0-0.4
Perspectiefnota Ja, is opgenomen in de perspectiefnota 2025
Motivatie Voor 2025 e.v. wordt structureel 0,5 fte (18 uur per week) projectassistentie gevraagd voor langlopende projecten bij Gemeentewerken. De afgelopen vier jaar is projectassistentie ingezet en incidenteel gedekt. De structurele ondersteuning van de projectleider(s) bleek noodzakelijk en efficiënt.
Financieel Bedrag Lasten Dekking
€ 31.500 Structureel Begroting 2025 e.v.
Toelichting financieel  

0.63 Parkeerbelasting

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

0.63 Parkeerbelasting

Terug naar navigatie - 0.63 Parkeerbelasting

Voor het bekostigen van het parkeren op Texel, zijn verschillende middelen beschikbaar. Hiermee houden we ons eiland bereikbaar. De beschikbare middelen zijn:

  • heffing en invordering
  • opbrengsten parkeerfaciliteiten
  • opbrengsten boetes

Het beleid is om het fietsen op het eiland te stimuleren. Daarom verhogen we de parkeertarieven het komende jaar.

We zetten de middelen passend in en handhaven hierop structureel. 

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Verhogen parkeeropbrengsten
Programma/taakveld 0-0.63
Programmabegroting Nieuw en amendement begrotingsvergadering 6 november 2024
Motivatie

Het beleid is om het fietsen op het eiland te stimuleren. Daarnaast zijn de tarieven voor parkeren de laatste jaren niet verhoogd. We stellen daarom voor om de tarieven te verhogen per 1 januari naar:

Jaarvignet     € 40

Weekvignet € 30

Dagvignet     € 20

Uurtarief       € 5

Amendement begrotingsvergadering

 Financieel Bedrag Baten Dekking

- € 1.400.000 (voordeel)

Structureel

Begroting 2025

Toelichting financieel In de opbrengst is rekening gehouden met gedragsverandering doordat er minder auto's worden geparkeerd op plaatsen voor betaald parkeren. 

0.8 Overige baten en lasten

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Onderzoek kostendekkendheid leges
Programma/taakveld 0-0.8
Programmabegroting Nieuw
Motivatie Voor de berekening van de kostendekkendheid van de leges is dit jaar een extern bureau ingeschakeld. Dit bureau heeft op basis van de aangeleverde gegevens de kostendekkendheid berekent. Dit bureau berekent voor vele gemeenten in Nederland de kostendekkendheid en heeft op basis van de berekening voor Texel aanknopingspunten meegeven voor een onderzoek. Dit onderzoek zou moeten gaan over de kostendekkendheid van de leges. Hierbij moet minimaal worden gekeken naar de toerekening van kosten, de hoogte van de leges en andere mogelijkheden voor het heffen van leges. Dit op basis van ervaringen bij andere gemeenten. Het college stelt hiervoor een bestuursopdracht op. We verwachten dat we door het onderzoek meer opbrengsten kunnen krijgen bij de leges. We nemen daarom vanaf 2026 een stelpost op van €400.000 structureel.
Financieel Bedrag Baten Dekking

- € 400.000 (voordeel)

Structureel

Begroting 2026 e.v.

Toelichting financieel  

Verbonden partijen in programma 0

Terug naar navigatie - Verbonden partijen in dit programma
Naam verbonden partijen Taakvelden Bijdrage aan gemeentelijke doelen
De waddeneilanden

0.4 Overhead
2.3 Recreatieve havens
3.4 Economische promotie
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
8.1 Ruimtelijk en leefomgeving

Samenwerking toepassing Convenant vaarrecreatie en kwailiteitsverbetering jachthavens. Bevordering toerisme naar Waddeneilanden in relatie tot Werelderfgoed-status Wadden. Samenwerken op het vlak van de omgevingswet.
GR Regionaal Historisch Centrum Alkmaar

0.4 Overhead

Beheer overgebrachte archieven, inspectie uitvoering informatiebeheer, advisering en ondersteuning kwaliteitsverbetering.

0 Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - 0 Beleidsindicatoren
Taakveld Indicator Eenheid Bron Jaar Texel
0. Bestuur en ondersteuning Formatie Fte per 1.000 inwoners Eigen gegevens 2023 13,,14 fte

2024

12,88 fte
2025 13,71 fte
0. Bestuur en ondersteuning Bezetting Fte per 1.000 inwoners Eigen gegevens 2023 13,40 fte
2024 13,14 fte
2025 12,55 fte
0. Bestuur en ondersteuning Apparaatkosten Kosten per inwoner in € Eigen begroting 2023 € 1.499
2024 € 1.449
2025 € 1.647
0. Bestuur en ondersteuning Externe inhuur Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen Eigen begroting 2023

 € 3.020.216

16,26%

2024

€ 1.978.136

10,62%

2025

 €2.959.707 

13,73%

0. Bestuur en ondersteuning Overhead % van totale lasten (exclusief De Bolder) Eigen begroting 2023 12,1%
2024 14,7%
2025 14,2% 

 

0 Begroting

0 Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - 0 Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000 meerjaren begroting
Lasten Rekening Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028
Bestuur 1.708 8.220 1.784 3.303 2.060 1.973 1.973
Burgerzaken 810 850 869 974 974 974 974
Overhead 8.937 10.180 10.580 11.803 11.535 11.295 11.295
Treasury 999 1.131 2.220 2.907 2.907 2.907 2.907
OZB woningen 3 5 5 5 5 5 5
Parkeerbelasting 0 0 0 0 0 0 0
Belastingen overig 558 543 722 754 754 754 754
Overige baten en lasten -122 152 1.008 -16 -17 -17 -17
Mutaties reserves 6.368 9.295 3.136 5.654 1119 1119 1119
Totaal lasten programma 0 19.261 30.376 20.324 25.382 19.337 19.010 19.010
Bedragen x €1.000
Baten Rekening Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028
Bestuur 613 6.504 28 1.278 28 28 28
Burgerzaken 187 172 229 235 235 235 235
Overhead 290 296 101 101 101 101 101
Treasury 1.146 1.356 1.537 2.128 2.128 2.128 2.128
OZB woningen 1.152 1.271 1.132 1.258 1.258 1.258 1.258
OZB niet-woningen 761 798 879 899 899 899 899
Parkeerbelasting 4.568 4.634 4.527 5.977 5.977 5.977 5.977
Belastingen overig 241 241 261 267 267 267 267
Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds 32.014 34.296 34.957 37.343 35.257 35.620 35.933
Overige baten en lasten 273 516 15 15 446 378 443
Mutaties reserves 6.996 11.329 5.680 8.637 2159 1186 956
Totaal baten programma 0 48.241 61.413 49.346 58.137 48.755 48.077 48.225
Saldo 28.980 31.037 29.022 32.755 29.418 29.067 29.215