1) De begroting 2024 sluit met een positief saldo van ruim € 2.000.000. Dit is het financiële vertrekpunt voor de begroting 2025.
2) De structurele mutatie van de algemene uitkering is voor het begrotingsjaar 2025 en verder gebaseerd op de meicirculaire 2024. De meerjarige positieve bijstelling ten opzichte van vorig jaar is onder andere het gevolg van een hogere compensatie prijsstijgingen in 2024, die structureel doortelt. Daarnaast wordt vanaf 2026 € 1 miljard structureel toegevoegd aan het gemeentefonds, ter compensatie van de nieuwe financieringsmethodiek. De opschalingskorting wordt definitief geschrapt.
3) De indexering voor 2025 bedraagt per saldo € 965.000. Het gaat om een indexatie van 3,9% (€ 119.000) voor 'bijdragen Gemeenschappelijke Regelingen', volgens de financiële uitgangspunten van de Gemeenschappelijke Regelingen. Voor de volgende posten is gerekend met een prijsindex van 2,3%, in overeenstemming met de meicirculaire 2024: overige budgetten (€ 854.000), subsidies (€ 77.000) , inkomsten leges/rechten (€ 39.000) en verhoging onroerendezaakbelasting (€ 46.000). In de perspectiefnota 2025 is nog rekening gehouden met een index van 2,8%. Dit percentage is inmiddels ingehaald door geactualiseerde cijfers in de meicirculaire 2024.
4) De autonome kostenstijgingen voor personeel bedragen € 1.258.000. Het gaat om de gevolgen van de cao van januari 2024 tot 1 maart 2025 (1,75% vanaf 1 januari en 1,25% vanaf 1 oktober 2024 extra). Daarnaast moet ermee rekening worden gehouden dat de lonen na 1 april 2025 met circa 6% stijgen. Bij de bepaling van dit percentage is gekeken naar de cao-onderhandelingen van het Rijk, waarin werd ingezet op 9%. Verder zijn extra middelen nodig voor periodieken en schaalverhogingen.
5) Het gaat om de volgende besluiten:
In 2025: raad 19/04/2023: regionale samenwerking Sociaal Domein (N 50K); raad 19-12-2023: renovatie wielerbaan sportpark Den Burg-Zuid (N 28K); raad 19/12/2023 en 28/02/2024: toegang Kogerstrand I en II (per saldo N 12K); raad 28/02/2024: meerjarenontwikkelingsplan brandweer (N 99K); raad 17/04/2024: tijdelijke huisvesting Vliekotter (N 64K); raad 22/05/2024: Samenwerkingsverband De Waddeneilanden (N 62K); raad 22/05/2024: aanvullend voorstel schapenboetenbeleid motie 'Texels erfgoed op peil' (N 31K); raad 10/07/2024: tussenrapportage 2024 (N 91K).
In 2026: extra scholingsgelden gemeenteraadsverkiezingen, eens per vier jaar (N 8K); raad 13/07/2022: regionale samenwerkingsagenda Kop van Noord Holland (V 48K); raad 13/07/2022: evaluatie parkeren (extra BOA in combinatie met decentralisatie-uitkering meicirculaire 2022 (per saldo 0); raad 19/12/2023: Huis van Ontwikkeling (N 548K); raad 28/02/2024: meerjarenontwikkelingsplan brandweer (extra N 49K); raad 17/04/2024: tijdelijke huisvesting Vliekotter (extra N 2K); raad 17/04/2024: cofinanciering Wandelnetwerk (N 14K).
In 2027: raad 28/02/2024: meerjarenontwikkelingsplan brandweer (extra N 49 K); raad 17/04/2024: tijdelijke huisvesting Vliekotter (V 66K).
6) Vanaf het begrotingsjaar 2027 is een bijdrage van de gemeente voor het Leer-werkbedrijf De Bolder van € 90.000 nodig om het exploitatietekort op te vanen en vanaf 2028 is dat € 524.000 waardoor rekening is gehouden met nog eens extra bijdrage van € 434.000 structureel vanaf 2028.
7) De recent afgesloten leningen zijn afgesloten tegen een lagere rente dan waarop was begroot. Daarnaast zien we ook dat investeringen later worden uitgevoerd. Dit zorgt voor een rentevoordeel van €200.000 structureel.
8) De raad heeft op 16 oktober 2024 besloten een krediet van € 3.100.000 beschikbaar te stellen. De kapitaallasten bedragen € 186.000 per jaar op basis van een afschrijvingstermijn van 40 jaar en 3,5% rente. De raad heeft hierbij het college opdracht gegeven om subsidie aan te vragen bij de Provincie Noord Holland en STIFT.
9) Voor indexatie van de (overige) budgetten heeft de raad voor de begroting 2024 € 1.021.000 structureel beschikbaar gesteld. Dit bedrag was gebaseerd op een index van 3%. Net als voorgaande jaren zijn niet standaard alle budgetten met dit percentage geïndexeerd, maar is gekeken naar wat echt nodig is. Er is getoetst op vastgelegde afspraken met externen en wettelijk verplichte indexaties. Hieruit is gebleken dat € 630.000 structureel terug kan naar de algemene middelen.
10) De toelichting en specificatie is terug te vinden in het hoofdstuk overzicht financiële vertaling voorstellen, dat is opgenomen in deze programmabegroting.
11) De toelichting en specificatie is opgenomen in het hoofdstuk investeringsplan, dat is opgenomen in deze programmabegroting.
12) Naar aanleiding van een jaarlijks terugkerend rekeningresultaat wordt voorgesteld om de onderstaande baten en lasten structureel aan te passen, met een voordelig saldo van € 1.250.000:
- de post toeristenbelasting kan worden verhoogd met € 250.000
- de post OZB kan worden verhoogd met € 100.000 door onder andere nieuwbouw en omzetting niet-woningen naar woningen
- het is verantwoord om de post parkeeropbrengsten met € 50.000 te verhogen
- de stelpost afschrijvingen kan met € 250.000 worden verhoogd naar € 500.000. Dit is verantwoord omdat structureel investeringen later worden uitgevoerd dan gepland, waardoor jaarlijks gereserveerd budget voor afschrijvingslasten incidenteel vrijvalt, terwijl dat feitelijk als structureel gezien kan worden
- het budget voor kosten Wmo kan met € 100.000 worden verlaagd, omdat hiervoor jaarlijks teveel budget is begroot
Daarnaast is in het gepresenteerde meerjarenperspectief (nog) rekening rekening gehouden met een indexatie voor alle (overige) budgetten van 2,3%. In de praktijk blijkt dit structureel niet volledig nodig te zijn. Het is verantwoord om dit gereserveerde bedrag te verminderen, waardoor een besparing van € 500.000 ingeboekt kan worden.
13) De toelichting en specificatie is terug te vinden in het hoofdstuk 4B overzicht voorstellen, dat is opgenomen in deze programmabegroting.
14) De toelichting en specificatie is terug te vinden in het hoofdstuk 5 investeringsplan, dat is opgenomen in deze programmabegroting.
15) Het gaat om een mutatie op een voorstel uit de perspectiefnota 2025 en betreft 'Texel innovatief eiland'. Dit voorstel wordt voor € 100.000 incidenteel opgenomen waardoor er een structureel voordeel van € 100.000 ontstaat.
16) Het gaat om een mutatie op het investeringsplan van de perspectiefnota 2025. De investeringsvoorstellen rehabilitatie Ploeglanderweg en aanleg openbare verlichtingsnetten Wilhelminalaan (grondkabels en OV kasten) worden uitgesteld. Het voordeel aan kapitaallasten is € 244.000.
17) Voor de berekening van de kostendekkendheid van de leges is dit jaar een extern bureau ingeschakeld. Dit bureau heeft op basis van de aangeleverde gegevens de kostendekkendheid berekend. De verwachting is dat er meer opbrengsten gegenereerd kan worden. Vanaf 2026 is daarom rekening gehouden met een meeropbrengst van € 400.000.
18) In de begrotingsraad is het amendement hogere energie-exploitatielasten Sporthal innovatiever oplossen aangenomen. Het amendement heeft betrekking op de opwekcapaciteit van de zonnepanelen. Besloten is om in 2025 voor de hogere energiekosten, in afwachting van een onderzoek, € 25.000 incidenteel beschikbaar te stellen ten laste van de algemene reserve in plaats van structureel. Dit betekent een structureel voordeel van € 25.000.
19) Het begrotingsoverschot van 2025 wordt eenmalig in de algemene reserve gestort.