Hoofdstuk 2 - Financieel perspectief 2025 - 2028

Financieel perspectief 2025-2028

Terug naar navigatie - Tabel - Financieel perspectief 2025-2028

Onderstaand  een overzicht van de structurele mutaties tot en met de besluitvorming van de raad oktober 2024, inclusief het meerjarige saldo van de diverse begrotingsjaren. De volledige samenvatting van de begroting 2025, inclusief onderstaande voorstellen, is opgenomen in hoofdstuk 3 van deze programmabegroting.

Bedragen x €1.000

Financieel perspectief 2025-2028
Nr.   2025 2026 2027 2028
1 Begrotingsoverschot 2024 2.017 2.210 116 459
  Autonome ontwikkelingen        
2 Algemene uitkering  2.112 -1.921 416 365
3 Indexaties  -998 0 0 0
4 Personeel en bestuur -1.190 0 0 0
  Reeds genomen raadsbesluiten        
5 Verwerking aangenomen raadsbesluiten na besluit programmabegroting 2024  -437 -573 17 0
6 Leer-werkbedrijf De Bolder, bijdrage structureel tekort 0 0 -90 -434
  Overige voorstellen        
7 Voordeel rente leningen  200 0 0 0
8 Kapitaallasten Reconstructie parkeerterrein Paal 12 en 15 -186 0 0 0
  Voorstellen perspectiefnota 2025        
9 Niet-ingezette index 2024 630 0 0 0
10 Perspectiefnota 2025 voorstellen  -541 0 0 0
11 Perspectiefnota 2025 kapitaallasten investeringsplan 2025  -598 0 0 0
12 Voorstellen naar aanleiding van een terugkerend positief rekeningsaldo (zie toelichting voor details) 1.250

0

  Aanvullende voorstellen programmabegroting 2025        
13 Programmabegroting 2025 aanvullende voorstellen -271 0 0 0
14 Programmabegroting 2025 aanvullende kapitaallasten investeringen -147 0 0 0
15 Mutaties voorstellen perspectiefnota  100 0 0 0
16 Mutaties investeringsplan perspectiefnota 244 0 0 0
17 Stelpost onderzoek kostendekkendheid leges 0 400 0 0
18 Mutatie aangenomen amendement hogere energie-exploitatielasten Sporthal innovatiever oplossen 25 0
19 Begrotingsoverschot 2025 eenmalig naar de algemene reserve -2.210 0 0 0
  Totaal 0 116 459 390

Ten opzichte van de perspectiefnota zijn de belangrijkste wijzigingen:  

  • de verwerking van de meicirculaire 2024 
  • verlaging indexatie diverse budgetten van 2,8% naar 2,3%
  • verwerking genomen raadsbesluiten na de perspectiefnota, inclusief tussenrapportage 2024
  • nieuwe voorstellen die opgenomen zijn in deze programmabegroting 2025

Toelichting tabel Financieel perspectief

Terug naar navigatie - Toelichting over bovenstaande onderwerpen

1) De begroting 2024 sluit met een positief saldo van ruim € 2.000.000. Dit is het financiële vertrekpunt voor de begroting 2025.

2) De structurele mutatie van de algemene uitkering is voor het begrotingsjaar 2025 en verder gebaseerd op de meicirculaire 2024.  De meerjarige positieve bijstelling ten opzichte van vorig jaar is onder andere het gevolg van een hogere compensatie prijsstijgingen in 2024, die structureel doortelt. Daarnaast wordt vanaf 2026  € 1 miljard structureel toegevoegd aan het gemeentefonds, ter compensatie van de nieuwe financieringsmethodiek. De opschalingskorting wordt definitief geschrapt. 

3) De indexering voor 2025 bedraagt per saldo € 965.000. Het gaat om een indexatie van 3,9% (€ 119.000) voor 'bijdragen Gemeenschappelijke Regelingen', volgens de financiële uitgangspunten van de Gemeenschappelijke Regelingen. Voor de volgende posten is gerekend met een prijsindex van 2,3%, in overeenstemming met de meicirculaire 2024: overige budgetten (€ 854.000), subsidies (€ 77.000) , inkomsten leges/rechten (€ 39.000) en verhoging onroerendezaakbelasting (€ 46.000).  In de perspectiefnota 2025 is nog rekening gehouden met een index van 2,8%. Dit percentage is inmiddels ingehaald door geactualiseerde cijfers in de meicirculaire 2024.  

4) De autonome kostenstijgingen voor personeel bedragen € 1.258.000. Het gaat om de gevolgen van de cao van januari 2024 tot 1 maart 2025 (1,75% vanaf 1 januari en 1,25% vanaf 1 oktober 2024 extra). Daarnaast moet ermee rekening worden gehouden dat de lonen na 1 april 2025 met circa 6% stijgen.  Bij de bepaling van dit percentage is gekeken naar de cao-onderhandelingen van het Rijk, waarin werd ingezet op 9%. Verder zijn extra middelen nodig voor periodieken en schaalverhogingen. 

5) Het gaat om de volgende besluiten:

In 2025: raad 19/04/2023: regionale samenwerking Sociaal Domein (N 50K); raad 19-12-2023: renovatie wielerbaan sportpark Den Burg-Zuid (N 28K); raad 19/12/2023 en 28/02/2024: toegang Kogerstrand I en II (per saldo N 12K); raad 28/02/2024: meerjarenontwikkelingsplan brandweer (N 99K); raad 17/04/2024: tijdelijke huisvesting Vliekotter (N 64K); raad 22/05/2024: Samenwerkingsverband De Waddeneilanden (N 62K); raad 22/05/2024: aanvullend voorstel schapenboetenbeleid motie 'Texels erfgoed op peil' (N 31K); raad 10/07/2024: tussenrapportage 2024 (N 91K). 

In 2026: extra scholingsgelden gemeenteraadsverkiezingen, eens per vier jaar (N 8K); raad 13/07/2022: regionale samenwerkingsagenda Kop van Noord Holland (V 48K); raad 13/07/2022: evaluatie parkeren (extra BOA in combinatie met decentralisatie-uitkering meicirculaire 2022 (per saldo 0); raad 19/12/2023: Huis van Ontwikkeling (N 548K); raad 28/02/2024: meerjarenontwikkelingsplan brandweer (extra N 49K); raad 17/04/2024: tijdelijke huisvesting Vliekotter (extra N 2K); raad 17/04/2024: cofinanciering Wandelnetwerk (N 14K).

In 2027: raad 28/02/2024: meerjarenontwikkelingsplan brandweer (extra N 49 K); raad 17/04/2024: tijdelijke huisvesting Vliekotter (V 66K).

6) Vanaf het begrotingsjaar 2027 is een bijdrage van de gemeente voor het Leer-werkbedrijf De Bolder van € 90.000 nodig om het exploitatietekort op te vanen en vanaf 2028 is dat € 524.000  waardoor rekening is gehouden met nog eens extra bijdrage van € 434.000 structureel vanaf 2028. 

7) De recent afgesloten leningen zijn afgesloten tegen een lagere rente dan waarop was begroot. Daarnaast zien we ook dat investeringen later worden uitgevoerd. Dit zorgt voor een rentevoordeel van €200.000 structureel. 

8) De raad heeft op 16 oktober 2024 besloten een krediet van € 3.100.000 beschikbaar te stellen. De kapitaallasten bedragen € 186.000 per jaar op basis van een afschrijvingstermijn van 40 jaar en 3,5% rente.  De raad heeft hierbij het college opdracht gegeven om subsidie aan te vragen bij de Provincie Noord Holland en STIFT.

9) Voor indexatie van de (overige) budgetten heeft de raad voor de begroting 2024 € 1.021.000 structureel beschikbaar gesteld.  Dit bedrag was gebaseerd op een index van 3%. Net als voorgaande jaren zijn niet standaard alle budgetten met dit percentage geïndexeerd, maar is gekeken naar wat echt nodig is. Er is getoetst op vastgelegde afspraken met externen  en wettelijk verplichte indexaties. Hieruit is gebleken dat € 630.000 structureel terug kan naar de algemene middelen. 

10) De toelichting en specificatie is terug te vinden in het hoofdstuk overzicht financiële vertaling voorstellen, dat is opgenomen in deze programmabegroting. 

11) De toelichting en specificatie is opgenomen in het hoofdstuk investeringsplan, dat is opgenomen in deze programmabegroting. 

12) Naar aanleiding van een jaarlijks terugkerend rekeningresultaat wordt voorgesteld om de onderstaande baten en lasten structureel aan te passen, met  een voordelig saldo van € 1.250.000:

  • de post toeristenbelasting kan worden verhoogd met € 250.000
  • de post OZB kan worden verhoogd met € 100.000 door onder andere nieuwbouw en omzetting niet-woningen naar woningen
  • het is verantwoord om de post parkeeropbrengsten met € 50.000 te verhogen
  • de stelpost afschrijvingen kan met € 250.000 worden verhoogd naar € 500.000. Dit is verantwoord omdat structureel investeringen later worden uitgevoerd dan gepland, waardoor jaarlijks gereserveerd budget voor afschrijvingslasten incidenteel vrijvalt, terwijl dat feitelijk als structureel gezien kan worden
  • het budget voor kosten Wmo kan met € 100.000 worden verlaagd, omdat hiervoor jaarlijks teveel budget is begroot 

Daarnaast is in het gepresenteerde meerjarenperspectief (nog) rekening rekening gehouden met een indexatie voor alle (overige) budgetten van 2,3%. In de praktijk blijkt dit structureel niet volledig nodig te zijn. Het is verantwoord om dit gereserveerde bedrag te verminderen, waardoor een besparing van € 500.000 ingeboekt kan worden.

13) De toelichting en specificatie is terug te vinden in het hoofdstuk 4B overzicht voorstellen, dat is opgenomen in deze programmabegroting. 

14) De toelichting en specificatie is terug te vinden in het hoofdstuk 5 investeringsplan, dat is opgenomen in deze programmabegroting. 

15) Het gaat om een mutatie op een voorstel uit de perspectiefnota 2025 en betreft 'Texel innovatief eiland'.  Dit voorstel wordt voor € 100.000 incidenteel opgenomen waardoor er een structureel voordeel van € 100.000 ontstaat.  

16) Het gaat om een mutatie op het investeringsplan van de perspectiefnota 2025. De investeringsvoorstellen rehabilitatie Ploeglanderweg en aanleg openbare verlichtingsnetten Wilhelminalaan (grondkabels en OV kasten) worden uitgesteld.  Het voordeel aan kapitaallasten  is  € 244.000. 

17) Voor de berekening van de kostendekkendheid van de leges is dit jaar een extern bureau ingeschakeld. Dit bureau heeft op basis van de aangeleverde gegevens de kostendekkendheid berekend. De verwachting is dat er meer opbrengsten gegenereerd kan worden.  Vanaf 2026 is daarom rekening gehouden met een meeropbrengst van € 400.000. 

18) In de begrotingsraad is het amendement hogere energie-exploitatielasten Sporthal innovatiever oplossen aangenomen. Het amendement heeft betrekking op de opwekcapaciteit van de zonnepanelen. Besloten is om in 2025 voor de hogere energiekosten, in afwachting van een onderzoek, € 25.000 incidenteel beschikbaar te stellen ten laste van de algemene reserve in plaats van structureel. Dit betekent een structureel voordeel van € 25.000.  

19) Het begrotingsoverschot van 2025 wordt eenmalig in de algemene reserve gestort. 

 

Nieuwe ontwikkelingen niet meegenomen

Terug naar navigatie - Nieuwe ontwikkelingen niet meegenomen

Informatiebeveiliging

De overheid vereist dat gemeenten een effectieve tool voor informatiebeveiliging gebruiken. Het eerder geselecteerde hulpprogramma van de VNG voldeed niet aan de gestelde eisen, waardoor extra investeringen nodig zijn. Daarnaast gebruikt de gemeente Texel op dit moment een basisbeveiligingspakket van Microsoft, maar door toenemende online-dreigingen is de overstap naar een uitgebreider pakket met onder andere een betere bescherming tegen cyberaanvallen en datalekken noodzakelijk.

Cofinanciering Regio Deal

Op 15 februari 2024 is aan Noord-Holland-Noord een Regio Deal toegekend van  € 32.500.000. De aankomende periode wordt deze uitgevoerd langs de drie programmalijnen beter leren, beter werken en beter leven in Noord-Holland-Noord. De inzet is het versterken van brede welvaart in de regio. Het is een samenwerking van overheid,  bedrijfsleven en onderwijs, gebaseerd op cofinanciering van 50 procent vanuit de betrokken partijen. Het totale budget komt hiermee op € 65.000.000. De Regio Deal heeft een looptijd van vier jaar.
De Regio Deal voor Noord-Holland-Noord is uitgewerkt in een convenant tussen Rijk en regio. Dit convenant is ondertekend en daarmee is de Regio Deal in werking getreden. Het convenant wordt vertaald naar een samenwerkingsovereenkomst tussen de drie o's: overheid, onderwijs en ondernemers. Voor nu zijn er geen financiële gevolgen, omdat nog niet duidelijk is welke projecten  Texel zal indienen. Daarbij kan ook cofinanciering worden geleverd op basis van ambtelijke capaciteit. 

Algemene uitkering

In 2023 is het verdeelmodel aangepast als gevolg van de herijking van het gemeentefonds. Het Rijk onderzoekt de mogelijkheden om dit model nog beter te laten aansluiten bij wat gemeenten (echt) nodig hebben. Dit  behelst onder andere een verdiepingsslag naar zogenoemde overige eigen middelen van gemeenten, waaronder de toeristenbelasting. Dit kan voor Texel een nadelig effect hebben op de omvang van de toekomstige algemene uitkering. De uitkomsten van het rijksonderzoek worden niet voor eind 2024 verwacht.  

Leer-werkbedrijf De Bolder

Vorig jaar is een toekomstscenario voor Leer-werkbedrijf De Bolder uitgewerkt en akkoord bevonden door de gemeenteraad. Hierin zijn de herinvesteringen in de gekozen productielijnen uitgewerkt en opgenomen in de kapitaallasten van De Bolder. Tevens is dit jaar het Huis van Ontwikkeling van start gegaan, dat de trajectbegeleiding van het leer-werkbedrijf overneemt. Een aantal financiële, administratieve en begeleidende taken en verantwoordelijkheden van De Bolder zijn overdragen aan het Huis van Ontwikkeling.
Rekening houdend met het Huis van Ontwikkeling is een aangepaste meerjarenbegroting voor Leer-werkbedrijf De Bolder opgesteld, waarin de tekorten naar verwachting oplopen van circa € 90.000 in 2027 naar € 524.000 (op basis van programmabegroting 2024) in 2028.
De Bolder is hierin niet uniek; bijna alle sociaal ontwikkelbedrijven hebben te maken met tekorten en  vragen hiervoor aandacht via brancheorganisatie Cedris. Dit heeft ertoe geleid dat er vanuit het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, gemeenten en de branchevereniging een visie 'Toekomstbestendig sociaal ontwikkelbedrijven' komt. 

Basisscholen in stand houden in de buitendorpen

In het vervolg op de realisatie van De Skool worden de gebouwen van de basisscholen in de buitendorpen verduurzaamd en gemoderniseerd. Dit traject is gestart. De gemeenteraad heeft kennisgenomen van het document 'Plan scholen buitendorpen Texel' van ICS Adviseurs. Hierin staan uitgangspunten en kaders op basis waarvan definitieve plannen voor de afzonderlijke scholen worden ontwikkeld. Deze kwaliteitsslag voor de schoolgebouwen komt voort uit de visie ‘Passend thuisnabij onderwijs op Texel: toekomstbestendige voorzieningenstructuur voor het primair en voortgezet onderwijs’. De financiële consequenties zijn nog niet bekend en daarom ook nog niet meegenomen in de programmabegroting 2025-2028.

Duurzaam Texel
 
Vanuit het Rijk en de provincie komen voor gemeenten steeds meer hulpstructuren en financiën beschikbaar om de verduurzaming van de bebouwde omgeving, de energievoorziening en de mobiliteit vorm te geven. Parallel aan deze ontwikkeling had de gemeente moeite om het team op volle sterkte te houden, noodzakelijk om de gedelegeerde klimaattaken uit te kunnen voeren. Inmiddels is het team versterkt en richt het zich nu op een aantal specifieke onderwerpen.
De isolatieopgave krijgt prioriteit, omdat de gemeente hiervoor middelen van het Rijk heeft ontvangen die binnen twee  jaar moeten worden besteed. Daarnaast wordt het uitvoeringsprogramma Klimaatadaptatie ingevuld. Voor energie wordt nieuw beleid ontwikkeld, gebaseerd op de uitkomsten van het inwonersberaad. De gemeente streeft naar samenwerking met de provincie en lokale organisaties voor de realisatie van Duurzaam Texel. Ook willen we meer samenwerken met de Kop-regio om het werk efficiënter uit te voeren.
De planning op hoofdlijnen:
1.    versterken van de genoemde samenwerkingen: per direct
2.    opstellen Jaarplan 2025 duurzaamheid, vaststellen in college en informeren raad:  eind 2024
3.    start uitvoering isolatieopgave: half 2025, looptijd tot 2030
4.    beleidsrichting  Regionale Energiestrategie (RES) verwoorden: medio 2026
5.    vaststellen herziene transitie visie warmte: begin 2026

Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen

De Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) die op 1 januari 2024 in werking zijn getreden, hebben gevolgen voor de lasten en baten van de leges. Voor bouwactiviteiten wijzigt er veel door minder vergunningplichten en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen, die tegelijkertijd van kracht werd. Er is een knip gemaakt tussen een bouwtechnisch deel en een ruimtelijk deel. Voor beide kan een omgevingsvergunning nodig zijn, maar veel bouwwerken zijn vergunningsvrij. De bouwtechnische toets en het toezicht voor de gevolgklasse 1 (alleen nieuwbouw) worden niet meer uitgevoerd door de gemeente, dus zijn de legeskosten lager. Gevolgklasse 1 omvat simpele constructies, waarbij de gevolgen beperkt zijn als er iets gebeurt, zoals bij woningen en eenvoudige bedrijfsgebouwen.  Deze werkzaamheden verschuiven naar een private marktpartij, de kwaliteitsborger. Hieruit kunnen nog wel handhavingstaken volgen, omdat de gemeente eindverantwoordelijk blijft. Waarschijnlijk zal de Wkb per 1 juli 2025 ook gaan gelden voor verbouwingen in de gevolgklasse 1. Op Texel vallen de meeste bouwactiviteiten in deze klasse.  
De Omgevingswet stelt de gemeente voor financiële keuzes. Zoals het wel of niet heffen van leges voor een vooroverleg bij een aanvraag Omgevingswet, de keuze om de tariefstelling van de ruimtelijke toets te koppelen aan de bouwsom, zoals dat in de huidige situatie gebeurt, of hiervoor een andere heffingsmaatstaf te hanteren. Nieuw is dat gemeenten leges kunnen gaan heffen voor milieubelastende activiteiten, zoals bodemsaneringen, maar hier is nog geen besluit over genomen. Alleen bij vergunningplichten is legesheffing mogelijk. De VNG heeft een model-legesverordening opgesteld, maar dit is een uitgebreid cafetariamodel waarin we nog veel keuzes moeten maken. De legesverordening voor 2024 is vastgesteld met de beschikbare kennis van toen. In de eerste maanden van 2024 zijn nog veel aanvragen uit 2023 afgehandeld, waarop de legesverordening uit 2023 van toepassing was. Een duidelijk beeld over het aantal aanvragen dat is ingediend onder de Omgevingswet ontbreekt op dit moment nog. Daarnaast zijn de processen nog niet helemaal ingericht en moeten de medewerkers leren omgaan met de nieuwe wetgeving. Dit bemoeilijkt het vaststellen van kengetallen voor het behandelen van de aanvragen en daarmee ook de hieraan gekoppelde leges. Uit de eerste bevindingen blijkt al wel dat een aantal onderdelen uit de legesverordening moeten worden herzien. Voor 2025 wordt met de informatie die tot op heden bekend is een legesverordening opgesteld, die aan de raad ter vaststelling wordt aangeboden in december 2024. De verwachting is dat we ook 2025 nog nodig hebben voor een goed beeld van de aantallen en soorten aanvragen, met de daaraan gekoppelde tijdsbesteding.


Parapluplan verblijfsrecreatie

Met uitvoering van de motie ‘Maximaal 20% verstenen per kampeerterrein’, dat in het kader van het parapluplan verblijfsrecreatie tijdens de raadscommissie van 10 juli 2024 is aangenomen, bestaat een aanzienlijk risico op planschade (tegenwoordig nadeelcompensatie geheten). Dit risico heeft betrekking op noodzakelijke extra juridische ondersteuning en op mogelijke toekenning van nadeelcompensatie. Het is de bedoeling om in de raadsvergadering van december 2024 het parapluplan vast te stellen. De omvang van het risico is afhankelijk van het aantal indieners en het wel of niet toekennen van de claim. 

Overzicht incidentele baten en lasten en stand algemene reserve

Voorwoord

Terug naar navigatie - Voorwoord

Onderaan het meerjarig overzicht van de incidentele lasten en baten.  Het beleid is dat bij incidentele uitgaven die over meerdere jaren lopen, op het moment van besluitvorming, rekening wordt gehouden met de financiële consequenties over de hele looptijd.   

Incidentele lasten en baten

Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten

bedragen  in €

  Besluitvorming Omschrijving 2025 2026 2027 2028
1 Raad 10/11/2021 Meer handjes aan het kraambed van woningen 70.000 0 0 0
2 Raad 09/11/2022  Incidentele voorstellen programmabegroting 2023 650.000 550.000 0 0
3 Raad 20/09/2023 Kaders subsidie BCF Stichting Texels Museum 90.000 0 0 0
4 Raad 20/09/2023 Incidentele voorstellen programmabegroting 2024 247.599 184.396 0 0
5 Raad 19/12/2023 Huis van Ontwikkeling 2025 627.666 0 0 0
6 Raad 17/04/2024 Wandelnetwerk Texel  138.509 0 0 0
 7 Raad 17/04/2024 Opvang ontheemden Oekraïne januari-maart 2025 1.250.000 0 0  
8 Raad 22/05/2024 Uitvoeringsprogramma Sociaal Domein 2025 195.800 136.050 85.490 0
9 Raad  19/06/2024

Perspectiefnota 2025 (incidentele voorstellen)

4.106.329 320.000 0 0
10 Raad 07/11/2024

Programmabegroting 2025 (aanvullende incidentele voorstellen)

1.642.800 196.800 145.000 0
11 Raad 07/11/2024

Mutaties voorstellen perspectiefnota 2025

75.000 0 0  
12 Raad 07/11/2024 Mutatie aangenomen amendementen 70.000
     
    Totaal incidentele lasten 9.163.703 1.387.246 230.490 0
    Brede SPUK-uitkering sport, bewegen en cultuur, gezondheid      232.599 184.396 0 0
  Raad 17/04/2024 Rijksuitkering opvang ontheemden Oekraïne januari-maart 2025 1.250.000 0 0 0
  Voorstel 15 PN Bijdrage reserve schapenboeten 136.244 0 0 0
  Diverse Bijdrage algemene reserve  7.544.860 1.202.850 230.490 0
    Totaal incidentele baten 9.163.703 1.387.246 230.490 0
    Saldo voordeel (-) resp. nadeel (+) 0 0 0 0

 

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

1)    De raad heeft in haar begrotingsvergadering van 2022 naar aanleiding van een amendement voor de jaren 2022 t/m 2025 € 70.000 beschikbaar gesteld voor tijdelijke formatie-uitbreiding voor wonen. Het extra budget houdt verband met een groot gebrek aan betaalbare woningen. 

2)    Met de programmabegroting 2023 zijn incidentele middelen beschikbaar gesteld die betrekking hebben op meerdere jaren: 

bedragen in €

  2025 2026
Digitoegankelijkheid op bestaande subsidies toepassen 18.000 0
Archief tijdsblok 2000 t/m 2012 bewerken en overbrengen 50.000 50.000
Interne controle versterken (concerncontroller) 50.000 0
Interne controle versterken sociaal domein 
Dekking uitvoeringskosten sociaal domein 
67.000
- 35.000
0
Oprichten van een vierjarig subsidiefonds voor duurzame investeringen in woningen                  500.000 500.000
Totaal  650.000 550.000

3)    De raad heeft op 20 september 2023 voor de jaren 2024 en 2025 € 90.000 beschikbaar gesteld voor het nieuwe contract met Stichting Texels Museum voor de uitvoering van diverse prestatiedoelstellingen. 

4)     Met de programmabegroting 2024 zijn incidentele middelen beschikbaar gesteld die betrekking hebben op meerdere jaren:

bedragen in €

  2025 2026
Subsidie Stichting Texel Cultuur Eiland  15.000 0
Financiële middelen Brede SPUK, sport, bewegen, cultuur en gezondheidsverordening en sociale basis 232.599 184.396
Totaal  247.599 184.396

5. De raad heeft voor de exploitatie van het huis van ontwikkeling voor 2024 en 2025 middelen beschikbaar gesteld. Vanaf 2025 zijn deze middelen structureel in de begroting opgenomen. 

6.  De gemeenteraad heeft € 138.509 beschikbaar gesteld voor de realisatie van een provinciaal wandelnetwerk volgens de inrichtingsprincipes van Wandelnetwerk Noord-Holland. Het gaat hier om een cofinanciering met provincie, VVV Texel en Stichting Toeristisch Investeringsfonds Texel (STIFT). 

7.  De raad heeft op 17 april 2024 voor de kosten  van de opvang ontheemden uit Oekraïne over de periode maart 2024 tot maart 2025 € 5.000.000 beschikbaar gesteld.  Voor de periode januari t/m maart 2025 is dat € 1.250.000.  De kosten voor deze opvang worden volledig gefinancierd door het rijk.  

8.  De gemeenteraad heeft in totaal  € 505.755 beschikbaar gesteld voor het uitvoeringsprogramma Sociaal Domein 2024-2025.  In 2024 wordt hiervoor € 88.415 ingezet.  De nieuwe programma's betreffen, behalve een koersverandering, een verdiepende uitwerking van de al ingezette strategie.  

9. De specificatie van deze voorstellen is opgenomen in hoofdstuk 4B - voorstellen perspectiefnota 2025-2028 van deze programmabegroting.   

10. De specificatie van deze voorstellen is opgenomen in hoofdstuk 4B - nieuwe voorstellen 2025-2028 van deze programmabegroting.  

11. De specificatie van deze voorstellen is opgenomen in hoofdstuk 4B - mutaties voorstellen perspectiefnota 2025.

12. De raad heeft in de begrotingsraad 2 amendementen aangenomen die incidentele financiële consequenties hebben voor 2025. Het gaat om een extra bijdrage voor Texel Gezinnen van € 20.000. Verder is een amendement aangenomen om de hogere energie-exploitatielasten Sporthal innovatiever op te lossen. Hierbij is besloten om € 25.000 beschikbaar te stellen om te onderzoeken of de opwekcapaciteit zonnepanelen anders in te zetten is. In afwachting van de resultaten is besloten om de energiekosten voor 2025 incidenteel met € 25.000 op te hogen in plaats van met € 25.000 structureel. 

 

 

   




 

Stand en mutaties algemene reserve

Terug naar navigatie - Stand en mutaties algemene reserve

bedragen in €

Stand algemene reserve per tussenrapportage 2024  3.611.718
Raad 19/06/2024 Texelpas (aanvullend besluit met de perspectiefnota 2025-nog niet bekend op moment van tussenrapportage 2024) -100.000
Raad 10/07/2024 Kwartiermaker haven Oudeschild -40.000
Raad 16/10/2024 Vrijval onderhoudsvoorziening voormalige Drijverschool Den Hoorn 251.253
Raad 06/11/2024  Algemene uitkering incidenteel voordeel meicirculaire 2024 959.272
Raad 06/11/2024 Aanvullende voorstellen programmabegroting 2025 -1.984.600
Raad 06/11/2024 Mutaties voorstellen perspectiefnota 2025 -75.000 
Raad 06/11/2024 Rapportage grondexploitaties en grote projecten -38.446
Raad 06/11/2024 Overschot begroting 2025 (eenmalig naar algemene reserve) 2.210.000
Raad 06/11/2024 Amendement Incidentele verhoging budget Texel Gezinnen en hogere energie-exploitatielasten Sporthal innovatiever oplossen -70.000
Stand algemene reserve per programmabegroting 2025 4.724.197

Dit is ruim € 2.700.000 boven de ondergrens van € 2.000.000