Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Verbonden partijenWaar gaat het over?
In deze paragraaf wordt beleidsinhoudelijke en financiële informatie verstrekt over de verbonden partijen. De algemene visie en het beleid ten aanzien van verbonden partijen zijn opgenomen in de Nota Verbonden Partijen.
Verbonden partijen zijn rechtspersonen waarin de gemeente een bestuurlijk én een financieel belang heeft. Onder bestuurlijk belang wordt verstaan: een zetel in het bestuur van een participatie of het hebben van stemrecht. Met een financieel belang wordt bedoeld dat de gemeente middelen ter beschikking heeft gesteld. Deze middelen kunnen verloren gaan in geval van faillissement van de verbonden partij en/of als de financiële problemen bij de verbonden partijen kunnen worden verhaald op de gemeente.
Bestaand beleid
Nota Verbonden Partijen (2023)
Plan van Aanpak samenwerkingstrajecten (2012)
Gemeentelijke vertegenwoordiging verbonden partijen (2022)
Financiële uitvoeringsregeling gemeenschappelijke regeling (2019)
Trends en ontwikkelingen
Het bestuurlijk en financieel belang van verbonden partijen is binnen de overheid (ook voor Texel) de laatste jaren toegenomen en zal naar verwachting blijven groeien.
Kleinere gemeenten zullen vanwege ontwikkelingen binnen de overheidssector in toenemende mate in samenwerkingsverbanden participeren om bestuurskracht en uitvoeringskracht te kunnen garanderen.
Van college en raad wordt in toenemende mate een balans gevraagd tussen ‘loslaten’ en ‘grip hebben op’. Dit vraagt een nauwer samenspel tussen raad, college en ambtelijke organisatie (intern) en in de samenwerking met andere gemeenten.
Op basis van de vernieuwing van het Besluit Begroten en Verantwoorden (BBV) en de uitkomsten van onderzoeken naar sturing op verbonden partijen (concern control) en informatievoorziening verbonden partijen (rekenkamercommissie) zijn verbeteringen in de informatievoorziening uitgevoerd in deze paragraaf. Tevens wordt in de programma’s expliciet aangegeven welke verbonden partijen betrokken zijn en voor/binnen welke taakvelden zij actief zijn. Bij beleidsvoorstellen in de programma’s wordt ook vermeld – indien van toepassing – welke verbonden partij betrokken is.
Beleidsdoelstellingen
Uitvoering geven aan de in 2023 vastgestelde Nota Verbonden Partijen; verbeteren van de informatievoorziening aan de gemeenteraad over de verbonden partijen – met name in relatie tot sturing en toezicht op de uitvoering – volgens de uitgangspunten die zijn overeengekomen tussen college en raad.
Totaaloverzicht verbonden partijen gemeente Texel
De nota verbonden partijen is in 2023 geactualiseerd en dit heeft als gevolg dat veranderingen hebben plaatsgevonden in de verbonden partijen waarin de Gemeente Texel participeert. De onderstaande verbonden partijen worden opgenomen in de paragraaf verbonden partijen:
Publiekrechtelijke verbonden partijen |
|
Naamloze vennootschappen |
|
Stichtingen |
|
Informatievoorziening verbonden partijen van college aan de raad
Op 29 juni 2023 heeft de raad de ‘Nota verbonden partijen gemeente Texel 2023’ vastgesteld. Hierin staat dat de gemeenteraad geïnformeerd wordt over verbonden partijen via de programmabegroting en de jaarrekening. Dit gebeurt in de paragraaf verbonden partijen.
Artikel 15 (BBV) schrijft voor dat er een lijst van verbonden partijen is opgenomen in de programmabegroting en jaarrekening en dat deze per verbonden partij minimaal de volgende gegevens bevat:
1. de naam en de vestigingsplaats;
2. het openbaar belang dat op deze wijze wordt behartigd;
3. de veranderingen die zich hebben voorgedaan gedurende het begrotingsjaar in het belang dat de gemeente in de verbonden partij heeft;
4. het eigen vermogen en het vreemd vermogen van de verbonden partij aan het begin en aan het einde van het begrotingsjaar;
5. het resultaat van de verbonden partij.
Informatie over verbonden partijen
Hierna treft u de beleidsinhoudelijk en financiële informatie per verbonden partij. Een aantal onderdelen is wettelijk verplicht, overige onderdelen zijn opgenomen op basis van de door de raad vastgestelde Nota verbonden partijen. De informatie is zo actueel mogelijk ingevoerd op basis van beschikbare informatie per verbonden partij.
Samenwerking op het gebied van sociaal domein
De informatie over de regionale samenwerking in het sociaal domein is te vinden in programma 2 Zorg voor elkaar, veiligheid op orde.
Publiekrechtelijk verbonden partijen
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord
Naam | Veiligheidsregio Noord-Holland Noord |
Rechtsvorm | Publiekrechtelijk; gemeenschappelijke regeling |
Vestigingsplaats | Alkmaar |
Doelstelling en openbaar belang | De doelstelling van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN) is het verkleinen van risico’s en het beperken van leed en (gezondheids-)schade bij incidenten. De Veiligheidsregio bereikt dit door het bieden van adequate hulp en door intensief samen te werken met andere betrokken partijen. |
Relatie met beleidsprogramma | 1: Veiligheid op orde |
Deelnemende partijen | De gemeenten Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Dijk en Waard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec en Texel |
Bestuurlijk belang | De burgemeester is lid van het algemeen bestuur |
Bestuurlijk aandeel | In de gemeenschappelijke regeling is opgenomen dat de stemverhouding gelijk is aan de (procentuele) bijdrage aan de begroting en dat het algemeen bestuur deze stemverhouding ieder jaar in de eerste vergadering (of de vergadering na een wijziging van de gemeenschappelijke regeling) formeel vaststelt. Voor Texel is het aantal stemmen in 2025 vastgesteld op vier (aldus 3,39% van het totaal aantal stemmen) |
Financieel belang |
Totale begroting 2024 € 82.093.000
|
Bijdrage gemeente |
Bijdrage 2022: € 1.837.672
|
Eigen Vermogen |
2021: € 7.988.000 |
Vreemd vermogen | 2021: € 38.246.000 2022: € 41.948.000 2023: € 42.613.000 |
Solvabiliteitsindex | 2021: 17,3% 2022: 13,9% 2023: 11,1% |
Financieel resultaat | 2021: € 3.145.000 2022: € 798.000 2023: € 850.000 negatief |
Risico’s |
In verband met Europese wet- en regelgeving is het noodzakelijk om differentiatie aan te brengen tussen vrijwilligers en beroepsmedewerkers van de brandweer, dat tegelijkertijd geen afbreuk doet aan het niveau en kwaliteit van de brandweerzorg. Naar aanleiding daarvan zijn inmiddels diverse onderzoeken gedaan. Het laatste onderzoek vat samen dat het Nederlands stelsel van vrijwillige brandweer grotendeels kan worden gehandhaafd zonder taakdifferentiatie. Voorwaarde hiervoor is dat de rechtspositie van brandweer vrijwilligers expliciet wordt gebaseerd op het concept van vrijwilligheid en het contrast met beroepsbrandweer wordt verscherpt. Daarom moet verplichte beschikbaarheid voor vrijwilligers verdwijnen. Dit betekent onder meer dat er niet meer gewerkt kan worden met consignatie of kazernering. Dit spoor wordt nu verder concreet uitgewerkt, hetgeen een langdurig proces is. Financieel bestaat het risico dat een Europese rechter conclusies uit het onderzoek niet volgt, en alsnog een taakdifferentiatie moet worden geïmplementeerd. Dat kan leiden tot een mogelijke verplichting tot betaling minimumloon, pensioen en betaling bij ziekte.
|
Ontwikkelingen |
Brandweer Crisisbeheersing Zorg in de Veiligheidsregio
|
GGD Hollands Noorden
Naam | Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Hollands Noorden (GGD Hollands Noorden) |
Rechtsvorm | Publiekrechtelijk; gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam) |
Vestigingsplaats | Alkmaar |
Doelstelling en openbaar belang |
Doel van de samenwerking is het behartigen van belangen, die de schaal van de individuele gemeenten te boven gaan. GGD Hollands Noorden bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid en veiligheid van de inwoners van Noord Holland-Noord.
|
Relatie met beleidsprogramma | 6: Zorg voor elkaar, 1: veiligheid op orde |
Deelnemende partijen | De gemeenten Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Dijk en Waard, Enkhuizen, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec en Texel |
Bestuurlijk belang | De wethouder van o.a. Sociaal Domein/Zorg is gemeentelijk vertegenwoordiger in het algemeen bestuur van de GGD |
Bestuurlijk aandeel | Ieder lid van het algemeen bestuur heeft een aantal stemmen afhankelijk van het aantal inwoners van de gemeente. De verdeelsleutel voor stemmen is: één stem per volle 10.000 inwoners per gemeente. Het totaal aantal stemmen is 75. Hiervan zijn twee stemmen voor Texel. Ieder lid van het dagelijks bestuur heeft één stem |
Financieel belang | De totale lasten van GGD Hollands Noorden voor 2022 bedraagt € 94.149.000 De totale lasten van GGD Hollands Noorden voor 2023 bedraagt € 63.048.000 |
Bijdrage gemeente Texel |
2022: € 662.000 |
Eigen Vermogen |
2021: € 1.015.000 |
Vreemd Vermogen |
2021: € 16.875.000 |
Solvabiliteitsindex |
2021: 4,5% |
Financieel resultaat |
2021: € 90.000 |
Risico’s |
De omvang van de algemene reserve en de weerstandscapaciteit staan onder druk als gevolg van het ongedekte cao-gat dat is ontstaan in 2023. Bij GGD HN wordt de beschikbare weerstandscapaciteit gevormd door de algemene reserve. Rekening houdend met de kans van 75% en de impact van € 2.175.00 wordt het financiële risico voor 2025 ingeschat op € 1.631.000. De algemene reserve is ultimo 2025 begroot op € 747.000 en daarmee ontoereikend om alle begrotingsrisico’s in 2025 op te vangen.
|
Ontwikkelingen |
Voor het jaar 2025 verwacht GGD HN geen extra (structurele) financiering van de gemeenten nodig te hebben. Met het oog op de komende veranderingen in de uitkering uit het Gemeentefonds is GGD HN zich ervan bewust dat kritisch gekeken moet worden naar de GR-taken en aanvullende diensten. Hiertoe is in het algemeen bestuur van 13 maart 2024 afgesproken dat (algemeen) bestuur en directie met elkaar in gesprek gaan over de financiële vooruitzichten voor 2026 en verder in de context van het ravijnjaar. |
Omgevingsdienst Noord-Holland Noord
Naam | Omgevingsdienst Noord Holland Noord |
Rechtsvorm | Publiekrechtelijk; gemeenschappelijke regeling |
Vestigingsplaats | Hoorn |
Doelstelling en openbaar belang | De gemeentelijke milieutaken uitvoeren op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH-taken) te verbeteren en een uniform karakter te geven. Openbaar belang: een schone en veilige leefomgeving |
Relatie met beleidsprogramma |
1: Veiligheid op orde |
Deelnemende partijen | De gemeenten Alkmaar, Drechterland, Dijk en Waard, Hollands Kroon, Medemblik, Stede Broec, Bergen, Enkhuizen, Hoorn, Opmeer, Castricum, Koggenland, Den Helder, Heiloo, Schagen, Texel en de Provincie Noord-Holland |
Bestuurlijk belang | De wethouder van o.a. Gemeentewerken is gemeentelijk vertegenwoordiger in het algemeen bestuur van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord |
Bestuurlijk aandeel |
De stemverhouding is op basis van inwoneraantal en financiën |
Financieel belang |
Lumpsum bijdrage deelnemende gemeenten en provincie 2024: € 24.322.000 waarvan Lumpsum bijdrage deelnemende gemeenten en provincie 2025: € 25.825.000 waarvan |
Bijdrage gemeente |
2023: € 499.806 |
Eigen vermogen |
2021: € 2.748.256 |
Vreemd vermogen |
2021: € 4.950.000 |
Solvabiliteitsindex |
2021: 35,7% |
Financieel resultaat |
2021: € 1.901.433 |
Risico’s |
1. Claims aansprakelijkheid door verwijtbaar handelen. 2. Datalek van geregistreerde gegevens 3. Aanbestedingsrisico’s 4. Projecten ten laste van het rekeningresultaat
7. Basistaken moeten in overleg met de deelnemers worden opgenomen in het uitvoeringsprogramma. Opname van plustaken in het uitvoeringsprogramma is niet verplicht. Door als deelnemer de plustaken zelf uit te voeren, kan een risico ontstaan in de robuustheid en kwaliteit binnen de OD NHN. Door tekort aan adviseurs bij de ODNHN op het gebied van natuur en stikstof is dit nog niet weggenomen. De gemeente heeft deze taken daarom neergelegd bij externe adviseurs
|
Ontwikkelingen |
De ODNHN heeft een plan van aanpak opgesteld om te kunnen voldoen aan de robuustheidscriteria van het Rijk. Welke investeringen nodig zijn en wat de hoogte is van de extra bijdrage die Texel moet betalen, is nog niet bekend.
|
Gemeenschappelijke regeling de Waddeneilanden
Naam | De Waddeneilanden |
Rechtsvorm | Publiekrechtelijk; gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam) |
Vestigingsplaats | Harlingen |
Doelstelling en openbaar belang |
Het doel van de gemeenschappelijke regeling:
|
Relatie met beleidsprogramma |
0: Voor en door bewoners |
Deelnemende partijen | De gemeenten Texel, Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog |
Bestuurlijk belang |
Vanuit het college maakt de burgemeester deel uit van het dagelijks bestuur |
Financieel belang |
Begroting 2022: € 746.500 |
Bijdrage gemeente Texel |
2022: € 177.870 |
Eigen Vermogen |
€ 50.000 |
Vreemd Vermogen |
n.v.t. |
Solvabiliteitsindex |
n.v.t. |
Financieel resultaat |
n.v.t. |
Risico’s |
De lasten van de gemeenschappelijke regeling worden in de komende jaren geheel gedekt door bijdragen van de deelnemende gemeenten. Wel kan het zo zijn dat bij een verder teruglopende financiering van de deelnemende gemeenten door de rijksoverheid, de bijdragen van deze gemeenten aan de gemeenschappelijke regeling onder druk komen te staan, waardoor de activiteiten wellicht moeten worden ingeperkt. In verband met geldende regelgeving, is de GR eigen risicodrager voor wat betreft de in Hoofdstuk 10D van de CAR/UWO opgenomen bepalingen over werkloosheid. Hieruit kunnen voor de GR aanzienlijke financiële verplichtingen ontstaan, die door de deelnemende gemeenten moeten worden gedragen. Daarnaast kunnen bij uitval door ziekte risico’s ontstaan als voor de werkzaamheden externe vervanging moet worden ingehuurd. De kantoorruimte wordt gehuurd van de gemeente Harlingen. Vooralsnog is uitgegaan van continuering van deze huurovereenkomst. Bij opzegging van de huurovereenkomst door een van beide partijen, kunnen financiële verplichtingen ontstaan in verband met het afkopen van het huurcontract of in verband met de verhuizing naar een andere locatie |
Ontwikkelingen |
In 2023 is een Regio Deal aangevraagd en toegekend om met het Rijk en provincies onze opgaven gezamenlijk aan te pakken met het programma Waddeneilanden. Samen met de vier overige eilanden, beide provincies en het Rijk gaan we op zoek naar samenwerking en cofinanciering om de brede welvaart op de eilanden te stimuleren |
Gemeenschappelijke regeling Regionaal Historisch Centrum Alkmaar
Naam | Gemeenschappelijke Regeling Regionaal Historisch Centrum Alkmaar |
Rechtsvorm | Publiekrechtelijk; gemeenschappelijke regeling |
Vestigingsplaats | Alkmaar |
Doelstelling en openbaar belang | Het Regionaal Archief Alkmaar is een publieksgerichte erfgoedinstelling die het voor mensen mogelijk, makkelijk en aantrekkelijk maakt om de geschiedenis van Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Dijk en Waard, Heiloo, Hollands Kroon, Schagen en Texel te leren kennen. Voor de aangesloten overheidsorganisaties is het Regionaal Archief een deskundige partner die volgens zijn wettelijke opdracht informatie langdurig betrouwbaar en toegankelijk houdt omwille van bedrijfsvoering, bewijsvoering, onderzoek en democratische controle |
Relatie met beleidsprogramma | 0: Voor en door bewoners |
Deelnemende partijen | De gemeentes Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Dijk en waard, Heiloo, Hollands Kroon, Schagen en Texel |
Bestuurlijk belang | De burgemeester heeft namens Texel zitting in het algemeen bestuur |
Bestuurlijk aandeel | 2 stemmen van de in totaal 50 |
Financieel belang |
Omvang totale begroting 2022: € 2.809.772 |
Bijdrage gemeente Texel |
2021: € 62.309 |
Eigen Vermogen |
2021: € 368.415 |
Vreemd Vermogen |
2021: € 958.009 |
Solvabiliteitsindex |
2021: 27,7% |
Financieel resultaat |
2021: € 70.295 negatief |
Risico’s |
Jaarlijks worden financiële risico’s ingeschat over de mogelijke omvang en de kans dat deze zich voor doen. Per risico wordt een bedrag berekend en wordt de benodigde weerstandscapaciteit berekend. Risico’s (uit begroting 2025 RHCA)
|
Ontwikkelingen |
Algemeen: Doelstellingen in 2025 zijn: Verwachtingen ten aanzien van 2026-2028: |
Regionale archeologie West-Friesland
Naam | GR Archeologie West-Friese gemeenten |
Rechtsvorm | Publiekrechtelijk; gemeenschappelijke regeling |
Vestigingsplaats | Gemeente Hoorn |
Doelstelling en openbaar belang |
Ondersteunen en adviseren op het gebied van archeologie De gemeenschappelijke regeling wordt ingesteld vanwege de regionale samenhang van archeologische structuren en om archeologisch beleid, en indien nodig uitvoerende werkzaamheden, gezamenlijk gestalte te geven. Hierbij zullen de dienst afnemende gemeenten gebruikmaken van de adviezen van Archeologie West-Friesland. Daarnaast zullen vondstmeldingen worden aangenomen, grondwerkzaamheden worden verricht en erfgoedvoorlichting/educatie worden uitgevoerd. Daarnaast wordt de archeologische waardenkaart geactualiseerd.
|
Relatie met beleidsprogramma | 5: Samen beleven en bewegen |
Deelnemende partijen | Gemeenten Drechterland, Enkhuizen, Hoorn, Hollands Kroon, Koggeland, Medemblik, Opmeer, Stede Broec, Schagen en Texel |
Bestuurlijk belang | De wethouder met portefeuille archeologie en de wethouder met portefeuille onderwaterarcheologie |
Bestuurlijk aandeel | n.v.t. |
Bijdrage gemeente |
2023: € 95.000 |
Eigen Vermogen |
2021: 0 |
Vreemd Vermogen |
2021: 0 |
Solvabiliteitsindex |
2021: 0 |
Financieel resultaat |
2021: 0 |
Risico’s |
- |
Ontwikkelingen |
- |
Centrumregeling samenwerking Vlieland, Ameland, Schiermonnikoog, Terschelling, Texel en Leeuwarden
Naam | Centrum Gemeente Regeling VAST-Leeuwarden |
Rechtsvorm | Publiekrechtelijk; enkelvoudige centrumregeling |
Vestigingsplaats | Leeuwarden |
Doelstelling en openbaar belang | Het tot stand brengen van voorzieningen, ter ondersteuning van de uitvoering van de aan de gemeentelijke bestuursorganen opgedragen taken |
Relatie met beleidsprogramma | 1: Veiligheid op orde |
Deelnemende partijen | Vlieland, Ameland, Schiermonnikoog, Terschelling, Texel en Leeuwarden |
Bestuurlijk belang | - |
Bestuurlijk aandeel | - |
Financieel belang | n.v.t. |
Bijdrage gemeente | n.v.t. |
Eigen Vermogen | n.v.t. |
Vreemd vermogen | n.v.t. |
Solvabiliteitsindex | n.v.t. |
Financieel resultaat | n.v.t. |
Risico’s | n.v.t. |
Ontwikkelingen | n.v.t. |
Overzicht privaatrechtelijk verbonden partijen
NV Huisvuilcentrale
Naam | NV Huisvuilcentrale (HVC) |
Rechtsvorm | Privaatrechtelijk; naamloze vennootschap |
Vestigingsplaats | Alkmaar
|
Doelstelling en openbaar belang |
NV HVC is in de jaren negentig van de vorige eeuw opgericht om een oplossing te bieden voor de groeiende afvalproblematiek. De vennootschap en haar groepsmaatschappijen, hierna aangeduid met ‘de groep’, heeft als doel voor het algemeen nut werkzaam te zijn op het gebied van afvalbeheer, reststromen en duurzame energie ten dienste van gemeenten en waterschappen. De activiteiten van de groep bestaan uit: afvalinzameling, sortering, recycling en compostering, verwerking van afval en de daarmee verbonden opwekking en afzet van elektriciteit, warmte en opwerking van reststoffen tot nuttige toepasbare restproducten, advisering van haar aandeelhouders over duurzame energie, ontwikkeling en beheer van duurzame energieproductie
|
Relatie met beleidsprogramma | 7: Volksgezondheid, schoon en innovatief |
Deelnemende partijen | 48 Aandeelhoudende gemeenten en 8 aandeelhoudende waterschappen |
Bestuurlijk belang | De wethouder die verantwoordelijk is voor milieu vertegenwoordigt de gemeente Texel bij de aandeelhoudersvergaderingen |
Bestuurlijk aandeel |
De gemeente Texel bezit 24 van de in totaal 5425 aandelen (ca. 0,4%). Texel heeft aandelen A. Het maatschappelijk kapitaal bedraagt € 273.836,25 verdeeld in 5.000 gewone aandelen A van elk € 45,45, 400 gewone aandelen B, van elk € 45,45 en 25 gewone aandelen C, van elk € 45,45. De stemverhouding is naar rato (één stem per aandeel) |
Financieel belang |
Garantstellingprovisie ’23 Gemeente Texel € 36.627 |
Bijdrage gemeente | Geen aparte bijdrage. |
Eigen vermogen |
2021: € 168.741.000 |
Vreemd vermogen |
2021: € 636.282.000 |
Solvabiliteitsindex |
2021: 20,9% |
Financieel resultaat |
2021: € 26.400.000 (na belastingen) |
Risico’s |
Onafhankelijk accountantsonderzoek naar NV HVC (de vennootschap) geeft getrouw beeld van de grootte en de samenstelling van het vermogen van de vennootschap en de groep
|
Ontwikkelingen |
Ultimo 2023 heeft NV HVC € 611.000.000 aan leningen die onder garantstelling van aandeelhouders uitstaan. NV HVC heeft ultimo 2023 een negatief werkkapitaal, dat wordt veroorzaakt door de aflossingsverplichtingen ad € 89.000.000 op de langlopende financiering, die onder de kortlopende schulden is opgenomen. Het betreft structurele financiering voor activa met een gemiddelde levensduur die langer is dan de looptijd van de leningen en ook wat er redelijkerwijs aan looptijd op de financieringsmarkt mogelijk is. NV HVC zal in 2024 aan haar aflossingsverplichtingen voldoen door het benutten van de verwachte operationele kasstromen, en ook via herfinanciering, waarbij ter overbrugging gebruik gemaakt kan worden van de bankfaciliteiten De in de onderhavige jaarrekening gehanteerde grondslagen van waardering en resultaatbepaling zijn dan ook gebaseerd op de veronderstelling van continuïteit van de vennootschap. De waardering van activa en passiva en de bepaling van het resultaat vindt plaats op basis van historische kosten. De aandeelhouders hebben medio 2020 besloten om met inachtneming van een minimum solvabiliteit van 13% te streven naar groei van de solvabiliteit en te streven naar een zodanige financiële positie van de onderneming dat er op termijn keuzemogelijkheid ontstaat om HVC te financieren zonder garantstelling
|
VVV / Stichting Texel Promotie
Naam | Stichting VVV Texel promotie |
Rechtsvorm | Privaatrechtelijke samenwerking: stichting |
Vestigingsplaats | Den Burg |
Doelstelling en openbaar belang |
Het doel van de VVV is het stimuleren en managen van (kwalitatief) toeristisch bezoek aan het eiland, waarmee een groot algemeen economisch en maatschappelijk belang is gediend. Hiervoor voert de VVV intensief promotie en verschaft het informatie aan toeristen, verzamelt het toeristische kennis en wordt advies gedeeld met ondernemers. Bij de recente statutenwijziging is in de hoofddoelstelling van de VVV expliciet verbinding gelegd met de leefomgevingskwaliteit. Deze is nu geworden: Aan de doelstellingen van de VVV zijn afspraken toegevoegd: Dit is een vorm van publiek-private samenwerking waarbij gekozen is om die via een stichting vorm te geven. |
Relatie met beleidsprogramma | 3: Mooi en gastvrij Texel/Texel werkt! |
Deelnemende partijen | TOP, TESO en Gemeente Texel |
Bestuurlijk belang | Wethouder van Economie, Toerisme, Onderwijs en Zorg |
Bestuurlijk aandeel | n.v.t. |
Financieel belang | TOP en gemeente betalen elk € 271.845,-, TESO draagt 50% bij van de bijdrage van TOP, € 135.922,- (peildatum 2023) |
Bijdrage gemeente | € 271.845 per jaar voor promotie, inclusief voorlichting en informatie (met jaarlijkse indexering) |
Eigen vermogen |
2021 € 531.995 |
Vreemd vermogen |
2021 € 568.034 |
Solvabiliteitsindex |
2021 48 % |
Financieel resultaat |
2021 € 15.734 |
Risico’s |
Geen gemeentelijke risico’s |
Ontwikkelingen |
Ingezet wordt op versterking van het Texels product. De VVV houdt rekening met strategische keuzes vanuit het Toeristisch Toekomstplan Texel van gemeente Texel |