Hoofdstuk 4A -> Programma's 2 - Goede bereikbaarheid

Visie

Terug naar navigatie - Visie

Dit programma gaat over de bereikbaarheid op en naar Texel. Wij zijn verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van een wegen-, straten- en fietspadennet over het hele eiland en voetpaden binnen de bebouwde kom. We willen een veilige infrastructuur die past bij het verkeersaanbod. Bij herstel en reconstructies van de infrastructuur richten we de weg zo veilig mogelijk in, met ondersteuning van de provincie.

Een belangrijk onderdeel van de bereikbaarheid is goed functionerend openbaar vervoer. De verantwoordelijkheid voor het busvervoer ligt bij de provincie en wij blijven met haar in gesprek over mogelijke verbeteringen.

Als eiland zijn wij  sterk afhankelijk van de veerverbinding met Den Helder. We werken samen met TESO aan de bereikbaarheid van het opstelterrein op Texel. Waar mogelijk ondersteunen we de lobby richting Rijkswaterstaat inzake het onderhoud en een spoedige reconstructie van de aanlandingen in Den Helder en op Texel.

We zijn over water ook bereikbaar via de NIOZ-haven en Haven Oudeschild.

Link naar Visie en Beleid - Texel

2.1 Verkeer en vervoer

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

2.1 Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - 2.1 Verkeer en vervoer

We willen dat ons bestaande wegen-, straten-, fiets- en wandelpadennet goed is onderhouden. We zorgen ervoor dat de budgetten voor onderhoud en vervanging op orde blijven. Het gebruik van de fiets als vervoermiddel op het eiland stimuleren we zoveel mogelijk.

Sinds 2021 hebben we de fietspaden, wegen en parkeerterreinen van Staatsbosbeheer overgenomen. De afgelopen jaren zijn met name de fietspaden voortvarend opgeknapt. De waardering van bezoekers op het onderdeel fiets- en wandelpaden is hierdoor ook flink gestegen. We willen deze lijn vasthouden.

Als onderlegger voor beheer en onderhoud is in 2023 een Wegenbeheerplan vastgesteld voor een periode van vijf jaar. We verwachten in 2024 een nieuwe mobiliteitsvisie. Die bepaalt de richting van de aanpassingen in de infrastructuur die we de komende jaren gaan doen.

Waar hebben wij al op ingezet?

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Onderzoek naar verkeerssituatie rondom camping Loodsmansduin
Programma/taakveld 2-2.1
Perspectiefnota Ja, is opgenomen in de perspectiefnota 2025
Motivatie De verkeerssituatie op de Rommelpot, vanaf het kruispunt Klif/Witteweg naar camping Loodsmansduin, is op drukke momenten verre van ideaal. De dorpscommissie ziet ook graag een verkeersveiliger oplossing. De smalle asfaltweg, gecategoriseerd als erftoegangsweg 60 km/uur buiten de bebouwde kom, moet al het recreatieverkeer te voet, fietsend, per auto of camper, én het bezorgend verkeer verwerken. Op de drukste momenten in het toeristenseizoen is de huidige situatie ongewenst. Het  huidige, smalle profiel beperkt echter de  speelruimte om tot optimale oplossingen te kunnen komen. Er moet eerst onderzoek worden gedaan naar de knelpunten en oplossingsmogelijkheden aangaande de verkeerscirculatie van en naar de camping en rond en in Den Hoorn. Al dan niet in combinatie met een andere inrichting van de huidige toegangsweg. De toekomstplannen van camping Loodsmansduin worden hierin uiteraard betrokken. De onderzoekskosten door een verkeerskundig adviesbureau worden geraamd op € 25.000.
Financieel Bedrag Lasten Dekking
€ 25.000 Incidenteel Begroting 2025
Toelichting financieel  

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Aanleggen grasbetonstenen langs diverse buitenwegen
Programma/taakveld 2-2.1
Perspectiefnota Ja, is opgenomen in de perspectiefnota 2025
Motivatie In het Beheerplan Wegen 2024-2028 is een uitgangspunt om de buitenwegen te voorzien van grasbetonstenen op de locaties waar veel schade aan de bermen wordt toegebracht door het verkeer. Oorzaak is doorgaans de relatief smalle rijbanen i.c.m. de hoeveelheid en zwaarte van het verkeer. Jaarlijks worden daarom vele kilometers wegbermen onderhouden. Op deze manier houden we de wegconstructies zolang mogelijk in een goede kwaliteit en streven we naar verbetering van de veiligheid van alle verkeer. In 2025 wordt onderzocht welke wegen (Amaliaweg, Laagwaalderweg (De Vang-Veenselangweg), Rommelpot (Klif-Loodsmansduin), Fonteinsweg (Westerslag- 
Jan Ayeslag), Koningsweg) op korte termijn niet op een andere manier dan met grasbetonblokken veilig kunnen worden gemaakt en leggen we hier de noodzakelijke grasbetonstenen aan. Bij de andere gevraagde trajecten worden eerst alternatieve mogelijkheden onderzocht zoals passeerstroken of eenrichtingsverkeer.
Financieel Bedrag Lasten Dekking
€ 606.750 Incidenteel Begroting 2025
Toelichting financieel  

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Straatmeubilair vervangen
Programma/taakveld 2-2.1
Perspectiefnota Ja, is opgenomen in de perspectiefnota 2025
Motivatie In 2025 wordt het periodiek vervangen van gemeentelijke banken, picknicksets, borden en dergelijke langs de Texelse wegen voortgezet. Verder vervangen we de gemeentelijke hekwerken om de algemene begraafplaatsen in Den Burg en Oosterend. Vanwege de forse investeringen in de afgelopen jaren is voor 2025 een bedrag van € 95.000 toereikend.
Financieel Bedrag Lasten Dekking

   €    95.000 

- € 170.000

Incidenteel

Incidenteel

Begroting 2025

Reeds structureel opgenomen (besloten bij begroting 2019) € 170.000

Toelichting financieel  

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan wij ervoor doen?
Investeringsvoorstel Pontweg Noord (De Koog/Dorpsstraat - Californiëweg) rehabiliteren 2025
Programma/taakveld 2-2.1
Perspectiefnota Ja, is opgenomen in de perspectiefnota 2025
Motivatie

In het najaar van 2023 heeft de raad het Beheerplan Wegen 2024-2028 vastgesteld. In het kader van het structureel verbeteren/vervangen van wegverhardingen staat een aantal wegen in het beheerplan opgenomen in deze periode. Het herstel van Pontweg-Noord (De Koog/Dorpsstraat-Californiëweg) staat nu op de planning voor 2025 en het zuidelijke deel tot de Akenbuurt voor een later moment in 2026 (perspectiefnota 2026).

De weg heeft de status gebiedsontsluitingsweg, de geldende maximumsnelheid bedraagt 80 km per uur. De Pontweg is de verbindingsweg tussen de veerhaven, Den Burg en De Koog. De verkeersintensiteit wordt geschat op drieduizend tot achtduizend motorvoertuigen per etmaal. In de huidige situatie is de asfaltverharding 7,20 meter breed, met aan beide zijden een vrijliggend fietspad. Op diverse plekken zijn aanliggende bushaltes aanwezig. Deze situatie voldoet aan de huidige inrichtingseisen en daarom blijft de weginrichting ongewijzigd.

De weg is in slechte staat van onderhoud en technisch grotendeels afgeschreven. Een forse ingreep is noodzakelijk. Voorgesteld wordt om in eerste instantie Pontweg-Noord baanbreed te versterken en ook de naastgelegen fietspaden te voorzien van nieuw asfalt. Het gaat om het gedeelte tussen de kom van De Koog en de T-kruising met de Californiëweg. De Pontweg is de hoofdontsluitingsweg van Texel. Het afsluiten van deze weg voor alle verkeer tijdens het onderhoud heeft grote impact op de bereikbaarheid van dorpen, vakantieparken en strandslagen. Vanwege de functie en het gebruik is ervoor gekozen om de herstelwerkzaamheden in twee fases uit te voeren. Voor 2025 staat het noordelijke deel op het programma, het gedeelte vanaf de Californiëweg tot de rotonde Akenbuurt volgt in 2026.

Financieel Bedrag investering (excl. BTW) Dekking
  Begroting 2025
  De afschrijvingstermijn is 40 jaar

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan wij ervoor doen?
Investeringsvoorstel  Amaliaweg rehabilitatie
Programma/taakveld 2-2.1
Perspectiefnota Ja, is opgenomen in de perspectiefnota 2025
Motivatie De Amaliaweg is een erftoegangsweg in het buitengebied. Er geldt een maximum snelheid van 60 km per uur. De verharding is versneld achteruitgegaan, mede doordat de omleidingsroute bij de recente verbetering van het provinciale deel van de Pontweg hierlangs ging. De weg is nu volledig aan het einde van de technische levensduur en zal moeten worden hersteld.
Financieel Bedrag investering (excl. BTW) Dekking
  Begroting 2025
Toelichting financieel De afschrijftermijn is 40 jaar

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan wij ervoor doen?
Investeringsvoorstel  Herinrichting Keesomlaan gedeelte Elemert (incl. busstation) tot Beatrixlaan
Programma/taakveld 2-2.1
Perspectiefnota Ja, is opgenomen in de perspectiefnota 2025
Motivatie Dit deel van de Keesomlaan krijgt een regenwaterriool, waarvoor al een krediet beschikbaar is. Er is nog geen budget voor de herinrichting van de straat. Als de Keesomlaan opengaat, zullen ook de kabel- en leidingbedrijven hun onderhoud willen doen. De status van de weg is erftoegangsweg, de geldende maximumsnelheid is 30 km per uur. Dit gedeelte van de Keesomlaan is een woonstraat nabij het centrum van Den Burg. Het betreft een eenrichtingsweg vanaf de Beatrixlaan. De verkeersintensiteit is redelijk, tussen de zevenhonderdvijftig en tweeduizend motorvoertuigen per etmaal. De weg bestaat uit een rijbaan van vijf meter breed, met daarnaast aan beide zijden een verhoogd voetpad. Er is nauwelijks openbaar groen aanwezig. Het betreft een jaren '60 weginrichting. Deze is gedateerd en voldoet niet aan de huidige richtlijnen van het CROW. Het busstation is de centrale halte voor Den Burg en wordt intensief gebruikt. De inrichting is gedateerd en past allang niet meer bij het huidige gebruik. Kortom, een herinrichting is hier gewenst. 
Financieel Bedrag investering (excl. BTW) Dekking
  Begroting 2025
Toelichting financieel De afschrijftermijn is 40 jaar

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan wij ervoor doen?
Investeringsvoorstel  Renovatie pleintje hoek Warmoesstraat-Schilderend, zgn. Gouden Strookje
Programma/taakveld 2-2.1
Perspectiefnota Ja, is opgenomen in de perspectiefnota 2025
Motivatie Dit pleintje op de hoek Schilderend-Warmoesstraat in het centrum van Den Burg wordt ook wel 'Het Gouden Strookje' genoemd. Het maakt een versleten en rommelige indruk door de concentratie van functies. Met afvalcontainers, geparkeerde fietsen, grote bomen, bloembakken, kabelkasten en bestrating op een beperkte oppervlakte. Boomwortels veroorzaken forse opdruk van de verharding, met het risico op valpartijen. Dit moet worden verbeterd. Een renovatie is gewenst met onder meer nieuwe bestrating en aanpassing van het straatmeubilair. Ook de staat van kabels en leidingen behoeft aandacht.
Financieel Bedrag investering (excl. BTW) Dekking
  Begroting 2025
Toelichting financieel De afschrijftermijn is 40 jaar

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan wij ervoor doen?
Investeringsvoorstel  Vervangen OV-kasten
Programma/taakveld 2-2.1
Perspectiefnota Ja, is opgenomen in de perspectiefnota 2025
Motivatie

Een groot aantal openbare verlichtingskasten is aan vervanging toe. Er zijn technische gebreken geconstateerd die niet meer zijn op te lossen; het einde van de levensduur is bereikt. Daarnaast komen er uit inspecties gebreken naar boven die we moeten repareren om de kasten weer veilig te maken.

De totale kosten voor het vervangen van dertien ov-kasten bedragen € 178.000. De afschrijftermijn is 25 jaar.

Financieel Bedrag investering (excl. BTW) Dekking
€ 178.000 Begroting 2025
Toelichting financieel De afschrijving is 25 jaar.

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan wij ervoor doen?
Investeringsvoorstel Herstel halfverharding Tuunen

Programma/taakveld

2-2.1

Programmabegroting

Nieuw

Motivatie

De Tuunen is een nog nieuwe duurzame woonwijk die in opdracht van de gemeente Texel en woningcorporatie Woontij is ontworpen voor een relatief korte woonduur van ca. 20 jaar. Sociale samenhang staat centraal. Bij het opstellen van de plannen voor De Tuunen is gekozen om qua inrichting en uitstraling dit woongebied in te richten als een erf. Daarom is hier geen traditionele verharding van betonstraatstenen aangebracht, maar halfverharding. Echter in de afgelopen tijd is gebleken dat halfverharding ongeschikt is voor belasting door auto's. In de praktijk blijkt dat er veel onderhoud nodig is op de gedeelten waar autoverkeer is. Veel kuilen en gaten die bijna wekelijks moeten worden gedicht om het veilig en begaanbaar te houden en daarmee niet duurzaam te onderhouden is. Vooralsnog wordt gedacht om een tussenvorm aan te brengen oftewel grasbetonstenen in de parkeergedeelten en de rijlopers wel uitvoeren met een duurzame betonstraatsteen. Met nog grote oppervlaktes open verharding op de voetpaden blijft de groene uitstraling van het erf in stand en kan bovendien het regenwater makkelijk infiltreren in de ondergrond. Voor de komende 20 jaar is dit een adequate goed beheer(s)bare oplossing. 

Financieel

Bedrag investering (excl. BTW) Dekking
  Begroting 2025 e.v.

Toelichting financieel

De afschrijving is 40 jaar

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan wij ervoor doen?
Investeringsvoorstel Pontweg Noord-verkeerskundige aanpassingen tijdens rehabilitatie

Programma/taakveld

2-2.1

Programmabegroting

Nieuw

Motivatie

In het najaar van 2023 heeft de raad het Beheerplan Wegen 2024-2028 vastgesteld. Een aantal wegen staan voor deze periode in het kader van het structureel verbeteren/vervangen van wegverhardingen. De rehabilitatie van de Pontweg Noord (De Koog/Dorpsstraat-Californiëweg) staat nu op de planning voor 2025 en het zuidelijke deel tot de Akenbuurt voor later moment in 2026 (perspectiefnota 2026). Bij de behandeling van de perspectiefnota 2025 is dit deel Pontweg Noord goedgekeurd. Het betreft alleen aangevraagd budget voor de vervanging van asfaltverharding. In navolging van de kruispunten op de Postweg/Nieuwlanderweg en de inzet van Provincie om op hun deel van de Pontweg fietsvriendelijke oversteekmogelijkheden te creëren, willen we tijdens het werk toch ook de kruisingen aanpakken. Vanuit het perspectief van verkeersveiligheid zijn hier vanuit de Provincie ook mogelijkheden voor subsidie. Het gaat dan om het aanpassen van de kruispunten met Californiëweg, Pelikaanweg, Pijpersdijk en Schumakersweg. Het is essentieel om gelijktijdig met de rehabilitaite ook verkeerskundige aanpassingen te doen aan de weginrichting passend bij het wegtracé inclusief de splitsingen/kruispunten met Californiëweg, Pelikaanweg, Pijpersdijk en Schumakersweg. 

Financieel

Bedrag investering (excl. BTW) Dekking
  Begroting 2025 e.v.

Toelichting financieel

De afschrijving is 40 jaar

2.2 Parkeren

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

2.2 Parkeren

Terug naar navigatie - 2.2 Parkeren

We zorgen voor voldoende parkeerplaatsen en een goede bewegwijzering voor zowel auto’s als fietsen. Binnen de dorpskernen krijgen voetgangers en fietsers de ruimte.

Bij het opknappen van de parkeerterreinen bij een aantal strandslagen, investeren we in het verhogen van de terreinen, om deze in lijn te krijgen met de kustvisie. Dat betekent dat er extra inzet wordt gevraagd. 

Waar hebben wij al op ingezet?

2.4 Economische havens en waterwegen

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

2.4 Economische havens en waterwegen

Terug naar navigatie - 2.4 Economische havens en waterwegen

We willen economisch gezonde havens (Oudeschild en NIOZ) en een daarbij passende beheer- en exploitatievorm. De ontwikkelingen in de haven van Oudeschild versterken de toeristische beleving. De havens moeten behouden blijven als karakteristieke vissers- en werkhavens met bijbehorende sfeer en bedrijvigheid. Vanuit beheer en exploitatie van de haven van Oudeschild, gaan we investeren in onderhoud en vervanging van de haven, om de kwaliteit goed te houden.

Waar hebben wij al op ingezet?

2.5 Openbaar vervoer

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

2.5 Openbaar vervoer

Terug naar navigatie - 2.5 Openbaar vervoer

We willen autogebruik terugdringen.  Hiervoor is een antwoord nodig op de vraag of meer openbaar vervoer hiervoor een goede oplossing is. De veerverbinding tussen Den Helder en Texel is van cruciaal belang en we bespoedigen de vervanging van de Rijkswaterstaat-bruggen zoveel mogelijk. De vervanging van de aanlandinstallatie bij 't Horntje heeft de hoogste prioriteit.

Waar hebben wij al op ingezet?

Verbonden partijen in programma 2

Terug naar navigatie - Verbonden partijen in dit programma
Naam verbonden partijen Taakvelden Bijdrage aan gemeentelijke doelen
GR Archeologie West-friese gemeenten   De gemeenschappelijke regeling wordt getroffen vanwege de regionale samenhang van archeologische structuren, teneinde archeologisch beleid en indien nodig uitvoerende werkzaamheden gezamenlijk gestalte te geven.

2 Beleidsindicatoren

2 Begroting

2 Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - 2 Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000 meerjaren begroting
Lasten Rekening Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028
Verkeer en Vervoer 5.452 6.198 6.861 7.541 6.984 6.984 6.984
Parkeren 588 609 757 782 782 782 782
Recreatieve havens 3 59 2.085 0 0 0 0
Economische havens en waterwegen 821 1.132 959 978 978 978 978
Totaal lasten programma 2 6.864 7.998 10.662 9.301 8.744 8.744 8.744
Bedragen x €1.000
Baten Rekening Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028
Verkeer en Vervoer 227 268 114 114 114 114 114
Parkeren 5 1 0 0 0 0 0
Economische havens en waterwegen 409 711 919 923 923 923 923
Totaal baten programma 2 640 980 1.033 1.037 1.037 1.037 1.037
Saldo -6.224 -7.018 -9.629 -8.264 -7.707 -7.707 -7.707