Hoofdstuk 4A -> Programma's 4 - Toekomst voor de jeugd

Visie

Terug naar navigatie - Visie

Texel is een aantrekkelijke gemeente om te leven. De rust, ruimte en natuur, maar ook de toeristische dynamiek zorgen ervoor dat het plezierig wonen en werken is op het eiland. Er heerst een goed vestigingsklimaat. Ons eiland spreekt ook jonge gezinnen aan, omdat er goede scholen zijn voor basis- en voortgezet onderwijs. Jeugd kan op Texel gezond, gelukkig en veilig opgroeien! Voor de jongste kinderen zijn er voldoende voorzieningen voor spelen, bewegen en ontdekken.  

Scholen werken intensief en integraal samen. Dat gebeurt vanuit een integrale doorgaande leerlijn van 0 tot 19 jaar.  Dit is geborgd in een goed ontwikkeld en sterk onderwijsnetwerk.  Er zijn vijf denominaties waaruit ouders kunnen kiezen. De basisscholen in de dorpen worden zo lang mogelijk in stand gehouden.  Er heerst een uitstekend pedagogisch en didactisch klimaat. Het maakt niet uit in welk dorp leerlingen naar school gaan. De brede scholengemeenschap  OSG De Hogeberg biedt praktijkonderwijs, vmbo, mavo, havo en vwo.  Het  vmbo biedt de sectoren toerisme, techniek, horeca, zorg en bouw aan.  De doorgaande leerlijnen tussen het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs sluiten goed op elkaar aan.   

Inwoners zijn zelfredzaam en kunnen geestelijk en lichamelijk vitaal ouder worden. Elke (jong-)volwassene moet voldoende kunnen lezen, schrijven en rekenen en kunnen werken aan zijn of haar basisvaardigheden. En dat begint al bij de jeugd.

Link naar Visie en Beleid - Texel

4.1 Openbaar basisonderwijs

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

4.1 Openbaar basisonderwijs

Terug naar navigatie - 4.1 Openbaar basisonderwijs

Er zijn vier openbare basisscholen, waaronder een  school voor speciaal basisonderwijs, de Kompasschool. Het regulier openbaar basisonderwijs is bestuurlijk geborgd in een zelfstandige stichting: Stichting Kopwerk. Zij vertegenwoordigt OBS Jac. P. Thijsseschool, OBS De Bruinvis en OBS Durperhonk. De Kompasschool valt bestuurlijk onder Stichting Samenwerkingsscholen Den Helder.

De voorzieningen voor het bewegingsonderwijs worden gefaciliteerd door de gemeente.  Het bewegingsonderwijs vindt plaats in de TXL Sporthal in Den Burg en in sportzalen van de dorpshuizen. 

De scholen werken nauw samen. Dat gebeurt op basis van de 'Texelse Agenda Onderwijs en Zorg' en de Texelse Onderwijsvisie.  Op basis van deze agenda worden initiatieven voor Passend Thuisnabij Onderwijs en één integraal onderwijskundig en organisatorisch netwerk ontplooid.  Voor de zorgstructuur rond het basis- en voortgezet onderwijs wordt ook samengewerkt met de gemeenten in de regio Kop van Noord-Holland, op basis van de Regionale Agenda Onderwijs & Zorg.      

4.2 Onderwijshuisvesting

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

4.2 Onderwijshuisvesting

Terug naar navigatie - 4.2 Onderwijshuisvesting

De gemeente heeft een wettelijke taak voor onderwijshuisvesting. Voor dit beleid, dat geldt voor het openbaar en bijzonder onderwijs, gebruikt de gemeente de 'Voorzieningen Huisvesting Onderwijs gemeente Texel'.  

Het faciliteren van voorzieningen voor het bewegingsonderwijs is ook een taak van de gemeente. We volgen daarbij de uitgangspunten voor het basis- en voortgezet onderwijs.  Het bewegingsonderwijs vindt plaats in de TXL Sporthal in Den Burg en in de sportzalen van de dorpshuizen. 

Actueel is de planvorming voor het verduurzamen en moderniseren van de schoolgebouwen in de dorpen.  Dit is het vervolg op De Skool in Den Burg. Gemeente en schoolbesturen werken op basis van het huidige rijksbeleid toe naar integrale huisvestingsplannen. De verduurzamingsambitie van de gemeentelijke gebouwen wordt hierin meegenomen.    

Waar hebben wij al op ingezet?

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Vervangen sportvloer gymzaal dorpshuis De Hof
Program/taakveld 4-4.2
Perspectiefnota Ja, is opgenomen in de perspectiefnota 2025
Motivatie

De sportvloer van de gymzaal in dorpshuis De Hof is aan het einde van de technische levensduur.  De vloer is onderdeel van de gyminventaris voor het onderwijs waar de gemeente voor zorgt, is weliswaar nog net veilig, maar slecht.

De gymzaal wordt hoofdzakelijk gebruikt voor de gymlessen van de Lubertischool. Deze lessen moeten kunnen doorgaan.  Momenteel wordt ook onderzocht wat het toekomstperspectief is van het gebouw waarin het dorpshuis is gevestigd. Dit gaat naar verwachting nog enkele jaren duren.  

Om de vloer in de komende jaren veilig in stand te houden, is een tussenvorm noodzakelijk;  de vloer voorzien van een nieuwe laklaag (€ 6.000) is niet afdoende en een geheel nieuwe vloer met een nieuwe ondervloerconstructie (€ 50.000) is op dit moment geen reële optie. Het beste alternatief is een tijdelijke oplossing: een vloer die 5+ jaren meegaat. Er wordt een  eenvoudige, nieuwe rubberen toplaag aangebracht met belijning en coating. Kosten: ca. € 30.000 inclusief btw en montage. 

Financieel Bedrag Lasten Dekking

€ 30.000

Incidenteel Begroting 2025
Toelichting financieel

Oorspronkelijke voorstel was € 20.000. Er is nu een ophoging van het genoemde bedrag met € 10.000 naar in totaal € 30.000.  Een en ander vanwege kostenstijging van materialen en een inmiddels noodzakelijke extra schokabsorberende onderlaag.  

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken

Terug naar navigatie - 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken

De gemeente voert het rijksbeleid voor onderwijsachterstanden uit (Gemeentelijk Onderwijs Achterstanden Beleid, GOAB). Er wordt een programma voor voorschoolse educatie gevolgd en kinderen in het basisonderwijs krijgen extra taalonderwijs via de Taalklas. 

De gemeente heeft een aanvullend onderwijsbeleid. Daaronder vallen de onderstaande voorzieningen: 

  • scholen en gemeente vinden het belangrijk dat leerlingen uitstekend bewegingsonderwijs krijgen. Daarom worden gymlessen verzorgd door gediplomeerde vakdocenten. De meerkosten van dit beleid subsidieert de gemeente (de zogeheten tweede gymles) 
  • kinderen met een motorische achterstand krijgen extra aandacht, voor zowel de grove als de fijne motoriek. Hiervoor ontvangen de scholen een subsidie voor Motorische Remedial Teaching (MRT)   
  • scholen ontvangen een subsidie voor schoolbegeleiding. Hiermee kunnen, naast specifieke taalondersteuning, kinderen op veel verschillende gebieden ondersteuning krijgen die nodig is om achterstanden te verhelpen of te voorkomen
  • scholen kunnen kinderen in de groepen 1 en 2, bij wie het vermoeden op spraakachterstanden bestaat, laten screenen. De gemeente vergoedt deze voorziening. Als onderdeel van het GOAB gebeurt dit ook bij kinderen in de voorschool   
  • om kinderen meer in contact te laten komen met cultuur stelt de gemeente een subsidie aan de scholen beschikbaar om extra cultuuractiviteiten te kunnen organiseren   
  • ouders van kinderen, waarvan de meest dichtbij gelegen, passende school verder weg ligt dan zes kilometer, kunnen in aanmerking komen voor leerlingenvervoer. Indien wordt voldaan aan de voorwaarden. Voor dit beleid hanteert de gemeente de Verordening leerlingenvervoer gemeente Texel.  Kinderen die naar een school aan de vaste wal moeten (voornamelijk scholen voor speciaal onderwijs), kunnen ook in aanmerking komen voor leerlingenvervoer.   

Waar hebben wij al op ingezet?

Verbonden partijen in programma 4

Terug naar navigatie - Verbonden partijen in dit programma
Naam verbonden partijen Taakvelden Bijdrage aan gemeentelijke doelen
De waddeneilanden 2.3 Recreatieve havens
3.4 Economische promotie
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
8.1 Ruimte en leefomgeving
Samenwerking toepassing Convenant vaarrecreatie en kwailiteitsverbetering jachthavens. Bevordering toerisme naar Waddeneilanden in relatie tot Werelderfgoed-status Wadden. Samenwerken op het vlak van de omgevingswet.

4 Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - 4 Beleidsindicatoren
Taakveld Indicator Eenheid Bron Jaar Texel Nederland
4. Onderwijs Absoluut verzuim Aantal per 1.000 leerlingen www.waarstaatjegemeente.nl 2019 0 2,4
2020 0,6 2,7
2021 0,6 2,7
2022 6,7 4,2
2023 3,1 6,3
4. Onderwijs Relatief verzuim Aantal per 1.000 leerlingen www.waarstaatjegemeente.nl 2019 18 25
2020 13 20
2021 13 20
2022 14 24
2023 35 27
4. Onderwijs Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv'ers) % deelnemers aan het vo- en mbo-onderwijs www.waarstaatjegemeente.nl 2019 2,0 2,0
2020 1,7 1,7
2021 1,9 1,9
2022 2,0 2,4
2023 2,5 (voorlopig) 2,4 (voorlopig)

4 Begroting

4 Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - 4 Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000 meerjaren begroting
Lasten Rekening Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028
Openbaar basisonderwijs 89 98 116 122 122 122 122
Onderwijshuisvesting 1.544 1.139 1.119 1.135 1.137 1.004 1.070
Onderwijsbeleid en leerlingzaken 1.167 943 910 924 924 924 924
Totaal lasten programma 4 2.800 2.180 2.144 2.181 2.183 2.050 2.116
Bedragen x €1.000
Baten Rekening Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028
Onderwijshuisvesting 391 18 29 18 18 18 18
Onderwijsbeleid en leerlingzaken 625 251 20 20 20 20 20
Totaal baten programma 4 1.016 269 49 38 38 38 38
Saldo -1.784 -1.911 -2.095 -2.143 -2.145 -2.012 -2.078