Recycleplan Texel

Raadsbesluit 19-07-2023
Overwegende
• dat het Nederlandse afval- en grondstoffenplan is ingericht binnen het uitvoeringsprogramma VANG (Van Afval Naar Grondstof) en de wetgeving van het Landelijk Afvalbeheerplan (LAP)3
• dat deze twee kaders bij elkaar aansluiten en samen met de Europese Kaderrichtlijn Afvalstoffen vormen.
• dat het eerder vastgestelde afval- en grondstoffenbeleid van gemeente Texel is geëvalueerd.
• Dat nieuw beleid nodig is om vervolgstappen te kunnen zetten naar een circulaire economie.
Besluit
1. De Kadernotitie Recycleplan 2024 - 2030 vast te stellen.
2. Een nieuw Recycleplan voor de periode 2024 – 2030 uit te werken op basis van de volgende kaders:
a. Milieu: We sluiten aan bij de landelijke VANG-doelstellingen die gericht zijn op een forse vermindering van de hoeveelheid ongescheiden aangeboden restafval, met de ambitie van maximaal 100 kilo restafval per inwoner in 2026. Daarnaast optimaliseren we de gescheiden inzameling van de grondstoffen en streven we naar maximaal 30 kilo restafval per inwoner in 2030.
b.Service: We ondersteunen onze inwoners met maatregelen die gericht zijn op een gedragswijziging. Dit betekent dat we het aanbieden van grondstoffen makkelijker maken en het aanbieden van ongescheiden restafval minder aantrekkelijk. Voor doelgroepen richten we maatwerk in. Binnen het nieuwe recycleplan hebben we aandacht voor het toeristisch afval dat op Texel ontstaat en effect heeft op de resultaten.
c. Kosten: De afvalstoffenheffing is 100% dekkend. We zetten in het recycleplan in op het beheersen van de alsmaar stijgende kosten.
Link naar raadsbesluit Kadernotitie Recycleplan Texel 2024-2030
Raadsbesluit 10-07-2024 Voorontwerp recycleplan
Overwegende
• De doelstelling de hoeveelheden restafval op Texel te verminderen naar 30 kg per persoon/per jaar in 2030 en de afvalgrondstoffenfracties op het eiland beter te scheiden
vanuit vastgestelde milieu, kosten en service afwegingen;
Besluit
Voorgesteld wordt te besluiten:
1. Het Recycleplan 2024-2030 vast te stellen;
2. De invoering van het plan volgens voorgestelde tweefasen aanpak te laten plaatsvinden:
Fase 1: We brengen onze inzamelmiddelen en methodieken op orde en kiezen voor de optie ‘Aanpassen ophaalfrequenties’ als serviceprikkel, met dien verstande dat alleen
de middelen die essentieel zijn voor de metingen in Fase 1 worden aangeschaft (dus uitgezonderd die middelen die nodig zijn om het recycletarief in te voeren in Fase 2).
Fase 1: We brengen onze inzamelmiddelen en methodieken op orde en kiezen voorde optie ‘Aanpassen ophaalfrequenties’ als serviceprikkel.
Evaluatie: In 2026 evalueren we (extern, onafhankelijk) de eerste resultaten en hebben we de mogelijkheid om operationeel bij te sturen op knelpunten. Fase I eindigt met het vormgegeven van Fase II, via een voorstel aan de gemeenteraad, waarbij de resultaten van de evaluatie leidend zijn. De Hamster te actualiseren op basis van het scenario van de basisvariant;
3. De kosten voor fase 1 te dekken uit de afvalstoffenheffing. Aanpassingen aan de budgetten en krediet voor de benodigde investeringen worden meegenomen in de
programmabegroting.
Link naar raadsbesluit 10-07-2024 voorontwerp Recycleplan
Kwaliteit (toelichting)
In juli 2024 is het nieuwe Recycleplan vastgesteld.