Raadsbesluit 09-11-2022 voorstel begroting 2023-111

De raad heeft in een eerder stadium aangegeven een fulltime concern controller in dienst te willen hebben. Op dit moment is het een parttime functie van 18 uur. De (uitgebreide) werkzaamheden, waaronder de verbijzonderde interne controle, de rechtmatigheidsverklaring, de uitvoering van de controle op de belastingen (werkzaamheden voortvloeiende uit de doorontwikkeling Horizontaal Toezicht) fiscale risicobeheersing etc. passen niet meer binnen de huidige 18 uur. Het voorstel is om drie jaar de formatie uit te breiden met 18 uur concern controller.  Kosten voor 2023, 2024 en 2025, € 50.000 per jaar.

Link naar begroting 2023

Kwaliteit (toelichting)

Er is extra geld ter beschikking gesteld voor de inzet van 1 fte (36 uur) Concern controller voor de jaren 2023, 2024, 2025. Na de uitdiensttreding van de eerdere concern controller in 2024 is besloten de functie in te vullen met een ervaren concerncontroller op basis van inhuur voor 24 uur per week en de duur van een jaar. Dit besluit is meerledig.

De inhuur van onze tijdelijke ervaren concern controller geeft de gemeente de ruimte om in de tussenliggende periode een (ervaren) concern controller te werven die in loondienst wil treden en ondersteuning kan bieden bij de verdere professionalisering van de P&C cyclus. Daarbij kan de huidige interim concern controller adviseren in de vraag hoeveel uur/fte concern control per week uiteindelijk structureel nodig is voor een organisatie van onze grootte voor wij starten met de vaste werving van een concern controller. Ook geeft de inzet van de huidige interim concern controller ons de mogelijkheid een mogelijk niet zo ervaren kandidaat op te leiden en toekomstgericht te werven gezien de huidige krapte in de arbeidsmarkt.

Geld (toelichting)

Begroting 2023-111: Incidenteel € 150.000 

Voor de jaren  2023, 2024 en 2025, € 50.000 per jaar. Deze middelen zijn reeds ingezet voor invulling van de functie.