Arbeidsmarkt communicatiebeleid / employerbranding / aantrekkelijke werkgever

Vanwege de krapte op de arbeidsmarkt is de gemeente Texel eind 2023 gestart met de ontwikkeling van een doordacht arbeidsmarkt-communicatiebeleid om competente, geïnteresseerde en betrokken medewerkers aan te trekken en te behouden. Prettig en bedoeld bijeffect is de positieve uitstraling van de gemeente als werkgever. Richting alle Texelaars en naar een selecte doelgroep overkanters. Ook zorgt het voor trots bij en behoud van de huidige medewerkers.
Voor de verdere uitrol van dit communicatiebeleid en deze employer branding zijn we toe aan ontwikkeling en uitwerking van het werkgeversmerk, passend bij de identiteit en het toekomstbeeld van de gemeente Texel. Gevolgd door een marketingcampagne en zichtbaarheid via diverse kanalen.
Het eenmaal vastgestelde arbeidsmarktcommunicatiebeleid moet een vaste plek krijgen in de plannen en op de agenda’s van zowel het HRM-team als het team van communicatie. Het aantrekken, boeien en binden van werknemers is een gedeelde verantwoordelijkheid. Het verdient aanbeveling om voor de komende jaren structureel budget te reserveren voor evaluatie, bijstelling en onderhoud van het beleid, de campagne en de uitingen.
Link naar raadsbesluit 07-11-2024 voorstel begroting 2025 - Programma 0-0.4
Kwaliteit (toelichting)
In 2024 is de arbeidsmarktcampagne live gegaan. In diverse abri's op het eiland zijn posters verschenen met de arbeidsmarktcampagne, net als op onze website. Deze campagne is meerjarig en zal steeds worden voorzien van updates.
Geld (toelichting)
€ 25.000 structureel | begroting 2025