Hoofdstuk 4A -> Programma's 6 - Zorg voor elkaar

Visie

Terug naar navigatie - Hoofdstuk 4A -> Programma's 6 - Zorg voor elkaar - Visie

Een sociaal en gezond Texel: samen voor en met inwoners.
We willen bijdragen aan de kwaliteit van leven van alle Texelaars. We streven ernaar dat alle inwoners zo volledig, volwaardig en onafhankelijk mogelijk kunnen meedoen in de samenleving. Lukt dat - tijdelijk of langdurig - niet dan bieden we goede ondersteuning. Daarbij maken we zoveel mogelijk gebruik van de eigen kracht en het eigen netwerk van de inwoner. We richten ons op wat echt belangrijk is voor de samenleving. Dit geldt zowel voor de gemeente als voor maatschappelijke organisaties, ondernemers en bewoners. We zetten in op het voorkomen van problemen. Daar waar problemen zijn, zorgen we voor creatieve oplossingen met gerichte ondersteuning en integrale samenwerking binnen het brede sociaal domein. 

Leer-werkbedrijf de Bolder levert hierin een passende en waardevolle bijdrage. De Bolder ondersteunt Texelaars bij een (vorm van) arbeidsparticipatie. Daarnaast zorgt het Huis van Ontwikkeling ervoor dat op Texel niemand verdwaalt in de infrastructuur van arbeidsmarkt en opleidingen en dat iedereen tijdig toegang krijgt tot passende begeleiding en ondersteuning waar nodig. Dit geldt voor zowel werkzoekenden, werkenden, werkgevers als maatschappelijke (vrijwilligers-)organisaties. 

De druk op het sociaal domein neemt toe. Er zijn meerdere uitdagingen voor het sociaal domein vast onderdeel  in verschillende (landelijke) beleidsstukken, zoals Integraal Zorg Akkoord (IZA) en Gezond & Actief Leven Akkoord (GALA). Deze uitdagingen vragen om een intensieve samenwerking tussen alle maatschappelijke partners binnen het sociaal domein. We werken opgavegericht , waarbij verschillende partners gezamenlijke doelen nastreven. De  gemeente vervult hierbij vooral de rol van procesregisseur.  Het voornemen is om elke vier jaar, samen met  maatschappelijk partners, nieuwe uitvoeringsprogramma's op te stellen.

Link naar Visie en Beleid - Texel

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - Wat willen wij bereiken?

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

Terug naar navigatie - 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - Wat willen wij bereiken? - 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

De gemeente richt zich in het bijzonder op wonen, welzijn en zorg voor ouderen. Inwoners kunnen zolang mogelijk op een voor hen goede en veilige manier in hun eigen omgeving blijven wonen. Onze samenleving staat open voor iedereen. Ook voor mensen met bijvoorbeeld dementie of  onbegrepen gedrag. Iedere inwoner ontvangt de ondersteuning die hij of zij nodig heeft, met zoveel mogelijk eigen regie. 
We zetten ons in om de kwaliteit van leven van onze inwoners te verhogen. En richten ons daarbij op alle leeftijden, van nul tot honderdplus. We focussen op de onderstaande speerpunten uit het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA), zoals uitgewerkt in de verschillende opgaven en benoemd in de uitvoeringsprogramma's Sociaal Domein 2024-2027:
•    extra aandacht voor de mentale gezondheid van de jeugd
•    het versterken van de sociale basis
•    het terugdringen van gezondheidsachterstanden
•    een gezonde leefstijl
•    voorkomen en vroegsignalering van middelengebruik
•    sport- en beweegparticipatie
•    mantelzorg
•    vitaal ouder worden

Waar hebben wij al op ingezet?

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Texelgezinnen
Program/taakveld 6-6.1
Perspectiefnota Ja, is opgenomen in de perspectiefnota 2026
Motivatie Bij de behandeling van de Programmabegroting 2025 heeft de gemeenteraad besloten dat het Preventiebudget structureel wordt verhoogd naar € 35.000. Via het amendement Incidentele verhoging budget Texelgezinnen is dit budget in 2025 gekoppeld aan Texelgezinnen. Naast deze structurele verhoging wordt voor 2025 eenmalig nog € 20.000 beschikbaar gesteld, waaraan de voorwaarde is gesteld dat in 2025 geïnventariseerd moet worden of (en zo ja: welke) dubbelingen er zijn met (preventieve) werkzaamheden van andere instanties. Op basis van deze inventarisatie zullen concrete afspraken, taken, doelstellingen en financiële afspraken op papier moeten staan.
Omdat de inventarisatie nog niet rond is, en er nog geen definitieve afspraken zijn gemaakt, wordt voorgesteld om voor 2026 eveneens incidenteel € 20.000 beschikbaar te stellen. Zo is er financiële ruimte beschikbaar voor te maken afspraken.
Financieel Bedrag Lasten Dekking
 € 55.000
- € 35.000
Incidenteel
Incidenteel
Begroting 2026
Toelichting financieel Vanuit het preventiebudget wordt € 35.000 ingezet voor Texelgezinnen. Dit betekent per saldo dat € 20.000 incidenteel extra wordt aangevraagd.

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel KernGezond Texel
Program/taakveld 6-6.1
Programmabegroting Nieuw
Motivatie Een bijdrage leveren aan de Coöperatie Kern Gezond Texel voor de exploitatiekosten van het netwerk als samenwerkingsplatform op het gebied van gezondheid op Texel. De Gemeente ondersteunt hiermee Het doel van de Coöperatie, het verbinden van inwoners, zorgprofessionals en de maatschappelijke netwerkpartners op het gebied van Gezondheid op Texel.
Financieel Bedrag Lasten Dekking
€ 20.000
€ 20.000
€ 20.000
Incidenteel
Incidenteel
Incidenteel
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
Toelichting financieel  

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Boventrendmatige verhoging jaarlijkse subsidies Dorpshuizen ter overbrugging naar Dorpshuizenbeleid
Program/taakveld 6-6.1
Programmabegroting Nieuw
Motivatie Inzetten voor de 6 dorpshuizen, ter ondersteuning van de exploitatie van de dorpshuizen. De dorpshuizen hebben te maken gekregen met gestegen energiekosten en kosten van groot onderhoud en hebben moeite om de exploitatie sluitend te krijgen. Voor 4 dorpshuizen was de subsidie 2025 niet toereikend om het begrote exploitatietekort te dekken.
Financieel Bedrag Lasten Dekking
€ 15.000 Structureel Begroting 2026 e.v.
Toelichting financieel  

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Bestendiging Beleidsadviseur Inburgering en Asiel
Program/taakveld 6-6.1
Programmabegroting Nieuw
Motivatie Texel vangt net als andere gemeentes statushouders en ontheemden uit Oekraïne op. Om te zorgen dat de statushouders en ontheemde uit Oekraïne goed landen op Texel is het belangrijk dat de samenwerking met intern en externe netwerkpartners goed wordt vormgegeven. Inburgering op Texel brengt immers andere uitdagingen met zich mee dan inburgeren dan in een grote stad. Daarnaast is er veel beweging als het gaat om het beleid vanuit de Rijksoverheid, waarvan de verwachting dat het de komende jaren impact heeft op het lokale beleid bij de gemeente Texel. Dit betekent dat de beleidsmedewerker intensief betrokken zal blijven op het inburgeringsdossier en dat het een structurele opgave is. 
Financieel Bedrag Lasten Dekking
€ 90.000 Structureel Begroting 2027 e.v.
Toelichting financieel  

 

6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen - Wat willen wij bereiken?

6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen

Terug naar navigatie - 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen - Wat willen wij bereiken? - 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen

De gemeente streeft naar een sociaal domein die werkt vanuit de bedoeling: ondersteuning die aansluit op wat inwoners écht nodig hebben. Vanaf het eerste contactmoment werken we samen met professionals om passende hulp te bieden. We benaderen vragen en problemen integraal, kijken breed naar de situatie van de inwoner en zorgen ervoor dat verschillende vormen van hulp goed op elkaar aansluiten. Voor inwoners is het duidelijk waar ze hulp kunnen krijgen: die is dichtbij, laagdrempelig en gemakkelijk te vinden. 
De gemeente hecht veel waarde aan om de eerstelijnsvoorzieningen op Texel. We stimuleren initiatieven van huisartsen en andere zorgaanbieders die belangrijke zorgfuncties clusteren en faciliteiten op Texel willen uitbreiden.
De gemeente ondersteunt initiatieven van dorpscommissies zoals het uitbreiden van dorpsservicepunten  met huisartsen en paramedici en de ondersteuning bij zelfstandig wonen van ouderen en mensen met een beperking.
We zetten ons in om woonruimte te realiseren voor essentiële beroepen in samenwerking met de betreffende organisaties. 
Om de toegang tot (jeugd)zorg te optimaliseren, werkt de gemeente samen met netwerkpartners. We realiseren dit door regelmatig onderling af te stemmen, waarbij de vraag van de inwoner altijd centraal staat.

Waar hebben wij al op ingezet?

6.4 WSW en beschut werk

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - 6.4 WSW en beschut werk - Wat willen wij bereiken?

6.4 WSW en beschut werk

Terug naar navigatie - 6.4 WSW en beschut werk - Wat willen wij bereiken? - 6.4 WSW en beschut werk

Bij Leer-werkbedrijf De Bolder staat arbeidsparticipatie en de hieruit  voortvloeiende leer- en werktrajecten van medewerkers, centraal. Ieder mens is uniek, zodat er altijd maatwerk wordt geleverd. De Bolder biedt, in nauwe samenwerking met ketenpartners in de samenleving,  diverse vormen van ondersteuning, zoals:
•    werkervaringstrajecten
•    beschut werken
•    re-integratietrajecten
•    begeleid werken
•    detachering bij externe werkgevers

Leer-werkbedrijf De Bolder

Terug naar navigatie - Leer-werkbedrijf De Bolder - Meerjarenraming

                     

Investeringsvoorstel Aanschaf bakkenwagen De Bolder

Programma/taakveld

6-6.4

Perspectiefnota

Ja, is opgenomen in de perspectiefnota 2026

Motivatie

De bakkenwagen van de Bolder is aan vervanging toe. 

Financieel

Bedrag investering (excl. BTW) Dekking

   € 130.000

- € 130.000

Begroting 2026

Vervangingsinvestering

Toelichting financieel

De afschrijftermijn is 10 jaar

 

Begroting 2026 voor Leer-werkbedrijf De Bolder
Overzicht van baten en lasten (x € 1.000)
Omschrijving Realisatie 2024 Begroting 2025 Begroting 2025 Begroting 2026
tussenrapportage
Lasten Baten Lasten Baten Lasten Baten Lasten Baten
Bijdrageresultaat
WSW
Lonen en personeelskosten WSW 2.171 2.179 2.179 2.076
Gemeentelijke bijdragen WSW 2.500 2.375 2.393 2.400
Resultaat WSW 329 196 214 324
Participatiewet (P-wet)
Lonen en personeelskosten P-wet 597 788 718 835
Gemeentelijke bijdragen P-wet 467 503 448 503
Resultaat P-wet 130 285 270 332
Overige trajecten
Personeelskosten overige trajecten - - - -
Vergoeding overige trajecten - - - -
Resultaat overige trajecten - - - -
« Totaal bijdrageresultaat 199 89 56 8
Bedrijfsopbrengsten
Opbrengst verkoop en productie 1.654 1.620 1.620 1.650
Afschrijving vaste activa t.b.v. productie 104 141 141 187
Overige bedrijfskosten t.b.v. productie 241 209 209 210
Bedrijfslasten t.b.v. productie 345 350 350 397
« Totaal bedrijfsopbrengsten 1.309 1.270 1.270 1.253
Overige opbrengsten
Huuropbrengst gebouwen 38 34 34 30
« Totaal overige opbrengsten 38 34 34 30
Bedrijfsvoering
Salariskosten ambtelijk personeel 921 1.043 1.117 1.095
Afschrijving vaste activa algemeen 58 63 63 64
Overige bedrijfskosten 483 559 559 550
« Totaal kosten bedrijfsvoering 1.462 1.665 1.739 1.709
« Bedrijfsresultaat (negatief) 84 450 491 434
Financiële baten en lasten 10 2 10 17
« Gerealiseerd/begroot totaal baten&lasten 94 448 501 451
Onttrekkingen bestemmingsreserves 78 448 501 451
« (Begroot) resultaat (negatief) 172 - - -
Conform eerdere besluitvorming zal het geprognotiseerde (negatieve) saldo van baten en lasten worden onttrokken aan de reserves van Leer-werkbedrijf De Bolder.
Begroting 2026 voor Leer-werkbedrijf De Bolder
Meerjarenraming 2026 – 2029 (x € 1.000)
Omschrijving 2026 2027 2028 2029
Lasten Baten Lasten Baten Lasten Baten Lasten Baten
Bijdrageresultaat
WSW
Lonen en personeelskosten WSW 2.076 1.949 1.876 1.837
Gemeentelijke bijdragen WSW 2.400 2.344 2.270 2.229
Resultaat WSW 324 395 394 392
Participatiewet (P-wet)
Lonen en personeelskosten P-wet 835 835 835 835
Gemeentelijke bijdragen P-wet 503 503 503 503
Resultaat P-wet 332 332 332 332
« Totaal bijdrageresultaat 8 63 62 60
Bedrijfsopbrengsten
Opbrengst verkoop en productie 1.650 1.677 1.693 1.712
Afschrijving vaste activa t.b.v. productie 187 214 230 249
Overige bedrijfskosten t.b.v. productie 210 210 210 210
Bedrijfslasten t.b.v. productie 397 424 440 459
« Totaal bedrijfsopbrengsten 1.253 1.253 1.253 1.253
Overige opbrengsten
Huuropbrengst gebouwen 30 35 35 35
« Totaal overige opbrengsten 30 35 35 35
Bedrijfsvoering
Salariskosten ambtelijk personeel 1.095 1.095 1.095 1.095
Afschrijving vaste activa algemeen 64 59 59 58
Overige bedrijfskosten 550 540 540 540
« Totaal kosten bedrijfsvoering 1.709 1.694 1.694 1.693
« Bedrijfsresultaat (negatief) 434 343 344 345
Financiële baten en lasten 17 46 56 68
« Gerealiseerd/begroot totaal baten&lasten 451 389 400 413
Onttrekkingen bestemmingsreserves 451 389 392 -
« Begroot resultaat (negatief) - - 8 413
Volgens deze meerjarenbegroting zal bijna het gehele negatieve resultaat van 2028 nog kunnen worden gedekt uit de reserves van De Bolder. Volgens eerdere besluitvorming komen de negatieve resultaten daarna t.l.v. de gemeente.
Begroting 2026 voor Leer-werkbedrijf De Bolder - Toelichting
Algemeen
Net als in het voorgaande jaar is de begroting van De Bolder volledig opgenomen in de programmabegroting van de gemeente enwordt er dus geen apart rapport meer gepresenteerd. Dit betekent dat de begroting minder gedetailleerd is dan in het verleden
Bij de afschrijvingen is rekening gehouden met de jaarlijkse vervangingsinvesteringen van De Bolder en daarnaast met de geplande extra investeringen voor de modernisering van de wasserij, conform het besluit van de raad van 19 december 2023.
Bij het opstellen van de begroting kon nog geen rekening worden gehouden met de besluiten die genomen (zullen) worden over de verdergaande integratie van De Bolder met de gemeente
Hieronder volgt een toelichting op de cijfers per begrotingspost.
Bijdrageresultaat
WSW
De lonen en personeelskosten zijn gebaseerd op de huidige bezetting (48,06 fte per 31-12-2025), rekening houdend met de personen die in de loop van de jaren de pensioengerechtigde leeftijd zullen bereiken (40,22 fte per 31-12-2029).
De opgenomen bijdrage WSW is conform de meicirculaire 2025.
Participatiewet (P-wet)
Voor wat betreft personen die zijn aangewezen op beschut werk gaat het in 2026 naar huidige verwachting om 13 fte (21 personen). Het aantal personen dat via de praktijkroute werkt zal in 2026 waarschijnlijk 12 bedragen (9,6 fte). Doordat er zowel sprake is van onzekere aantallen in- als uitstroom is het aantal fte in de daarop volgende jaren gelijk gehouden.
De bijdrage P-wet bestaat enerzijds uit loonkostensubsidie gebaseerd op de gemeten loonwaarde en anderzijds uit de door de overheid vastgestelde bijdrage voor begeleiding.
Bedrijfsopbrengsten
De opbrengst uit productie en verkoop zal in 2026 nagenoeg gelijk zijn aan die voor 2024 is behaald. De opbrengst uit de wasserij kan de komende jaren nog groeien. Voor de andere afdelingen is groei niet vanzelfsprekend.
De bedrijfslasten t.b.v. de productie nemen toe als gevolg van de geplande extra investeringen die samenhangen met de modernisering van de wasserij en het meerjarenonderhoudsplan gebouwen.
Overige opbrengsten
Dit betreft de verhuur van het zg. NUON-pand aan de Reijer Keijserstraat op basis van de huidige contracten.
Kosten bedrijfsvoering
Salariskosten ambtelijk personeel
De kosten zijn gebaseerd op de verwachte bezetting van ruim 13 fte.
Afschrijving vaste activa algemeen
Een groot deel van de totale afschrijvingskosten heeft betrekking op productie-onderdelen en wordt daarom ook doorbelast aan de productie (zie bedrijfslasten t.b.v. de productie). De rest heeft betrekking op de algemene activa.
Overige bedrijfskosten
Hieronder vallen de kosten voor onderhoud van gebouwen en installaties, het energieverbruik (niet gerelateerd aan de productie), belastingen en verzekeringen en diverse algemene kosten, zoals kosten van ICT, accountant, externe deskundigen, ondernemingsraad, etc.
Financiële baten en lasten
Tussen De Bolder en de gemeente vindt verrekening van rente plaats over de activa enerzijds en de reserves anderzijds. Vanwege de toenemede investeringen enerzijds en de afnemende reserves anderzijds wordt het saldo van de financiële baten en lasten de komende jaren in hogere mate negatief.
Onttrekkingen bestemmingsreserves
Na bestemming van het resutlaat over 2024 bedraagt het vermogen van De Bolder ruim 1.401 duizend euro. Naast de algemene reserve van 360 duizend, bestaat het overige vermogen uit bestemmingsreserves. De onttrekkingen aan de investeringsreserves bestaan uit de afschrijvingskosten van de investeringen die t.l.v. deze investeringen zijn gedaan. De investeringen worden niet ineens onttrokken, maar gelijk aan de afschrijvingstermijnen in de tijd. Zoals eerder vermeld zal het totaal aan reserves bij de nu begrote resultaten aan het einde van 2028 zijn uitgenut.

6.5 Arbeidsparticipatie

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - 6.5 Arbeidsparticipatie - Wat willen wij bereiken?

6.5 Arbeidsparticipatie

Terug naar navigatie - 6.5 Arbeidsparticipatie - Wat willen wij bereiken? - 6.5 Arbeidsparticipatie

De gemeente vindt het belangrijk dat iedereen op ons eiland mee kan doen. Daarom hebben wij het Huis van Ontwikkeling (HvO) opgericht. Dit is een centrale plek waar inwoners terecht kunnen met vragen over werk, scholing, persoonlijke ontwikkeling en meedoen in de samenleving. 
Via één herkenbare en toegankelijke plek kunnen we onze inwoners beter ondersteunen. Ook bedrijven, werkgevers en maatschappelijke organisaties kunnen bij het HvO terecht. Wij vinden het belangrijk dat ook inwoners zonder werk betrokken blijven bij de samenleving. Via het HvO bieden wij hen de mogelijkheid om vrijwilligerswerk te doen. Zo blijven zij actief en kunnen ze stap voor stap worden begeleid naar betaald werk. 

Waar hebben wij al op ingezet?

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 6.5 Arbeidsparticipatie - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Huis van Ontwikkeling
Programma/taakveld 6-6.5
Programmabegroting Nieuw
Motivatie

Het Huis van Ontwikkeling loopt voor op hetgeen er op dit moment in Nederland wordt ontwikkeld. Het Huis van Ontwikkeling richt zich op alles wat met participatie te maken heeft. Het Huis van Ontwikkeling helpt inwoners om (vrijwilligers) werk te vinden en te behouden. Zowel de aansturing van het team als de externe contacten die de teamleider onderhoudt met werkgevers en andere netwerkpartijen vraagt een stap extra. Ook geeft het de teamleider de kans om de landelijke ontwikkelingen op het gebied van participatie te implementeren binnen onze lokale situatie. Hiermee worden de inwoners, ondernemers en uiteraard onze netwerkpartners zoals De Bolder en Texels Welzijn beter geholpen.

Uit de evaluatie zal blijken of het Huis van Ontwikkeling in het huidige pand kan blijven. Als dat het geval is zal een extern onderzoek nodig zijn waarbij ook andere vastgoedlocaties van de gemeente worden onderzocht door de komst van het Thijssehuis. Het uitgangspunt voor het Huis van Ontwikkeling is een locatie buiten het gemeentehuis omdat dit ervoor zorgt dat inwoners extra gestimuleerd worden om aan het werk te gaan. Inwoners lopen nu ook binnen en geven soms aan niets met de gemeente te maken willen hebben. Daarnaast is de inloop laagdrempelinger dan in het gemeentehuis. Ze lopen het pand binnen zonder dat ze de buren tegenkomen die bijvoorbeeld een paspoort komen halen.

Financieel Bedrag Lasten Dekking

€ 90.000

€ 30.000

Incidenteel

Structureel

Begroting 2026

Begroting 2026 e.v.

Toelichting financieel  

 

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 6.5 Arbeidsparticipatie - Wat gaan wij ervoor doen?
Investeringsvoorstel Gespreksunits huis van ontwikkeling

Programma/taakveld

6-6.5

Programmabegroting

Nieuw

Motivatie

Units om privacygevoelige gesprekken met inwoners en collega's te kunnen voeren.

Financieel

Bedrag investering (excl. BTW) Dekking
€ 60.000 Begroting 2026

Toelichting financieel

De afschrijftermijn is 10 jaar

 

6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) - Wat willen wij bereiken?

6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)

Terug naar navigatie - 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) - Wat willen wij bereiken? - 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)

De gemeente vindt het belangrijk dat alle inwoners kunnen meedoen in de maatschappij, ook als zij ondersteuning nodig hebben door fysieke of chronische psychische klachten. Lukt dit niet op eigen kracht? Dan ondersteunen wij waar nodig. Samen met onze netwerkpartners zorgen wij voor de meest passende ondersteuning waarbij we elkaar versterken door samenwerking vanuit gedeeld vertrouwen en vakkennis. 

Waar hebben wij al op ingezet?

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Uitvoeringsagenda Ouderen
Program/taakveld 6-6.6
Perspectiefnota Ja, is opgenomen in de perspectiefnota 2026
Motivatie Om de participatie van ouderen te bevorderen gaan we inzetten op de thema's digitale vaardigheden, mobiliteit, sociaal contact, beweging, eenzaamheid en veerkracht 
Financieel Bedrag Lasten Dekking

   € 30.000

- € 30.000

Incidenteel

Incidenteel

Begroting 2026

Begroting 2026

Toelichting financieel De dekking wordt gevonden in de pilot kosten sociale basis in dorpshuizen. 

 

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Subsidie Alzheimer
Program/taakveld 6-6.6
Perspectiefnota Ja, is opgenomen in de perspectiefnota 2026
Motivatie Het budget wordt ingezet op het houden van het Alzheimer Café, informatiebijeenkomsten, het lotgenotencontact en personele inzet om dit te begeleiden. 
Financieel Bedrag Lasten Dekking

€ 15.760

- € 15.760

Structureel

Structureel

Begroting 2026

Begroting 2026

Toelichting financieel We verlagen het subsidieplafond als dekking. 

 

6.72a Jeugdhulp begeleiding

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - 6.72a Jeugdhulp begeleiding - Wat willen wij bereiken?

6.72a Jeugdhulp begeleiding

Terug naar navigatie - 6.72a Jeugdhulp begeleiding - Wat willen wij bereiken? - 6.72a Jeugdhulp begeleiding

Wij vinden het belangrijk dat ieder kind positief, veilig en gezond kan opgroeien. We zetten in op preventie via Kansrijke Start, Opgroeien in een Kansrijke Omgeving (OKO), Schoolmaatschappelijk werk en jongerenwerk. Wanneer netwerkpartners of het sociaal team signaleren dat bepaalde thema’s bij een grote groep jongeren veel voorkomen, wordt daar in gezamenlijkheid en met een bewezen effectieve aanpak op ingespeeld. Zijn de problemen niet preventief op te lossen? Dan kunnen we jongeren en hun ouders begeleiden naar jeugdhulp.

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 6.72a Jeugdhulp begeleiding - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Regionaal expertise team
Program/taakveld 6-6.72
Perspectiefnota Ja, is opgenomen in de perspectiefnota 2026
Motivatie Borgen van de inzet van het Regionaal Expertise Team voor advies over jeugdhulp 
Financieel Bedrag Lasten Dekking
€ 10.500 Structureel Begroting 2026
Toelichting financieel  

 

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 6.72a Jeugdhulp begeleiding - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Versterken team Jeugd
Program/taakveld 6-6.72a
Programmabegroting Nieuw
Motivatie Om de jeugd en ouders op het eiland goed en snel van dienst te kunnen zijn als zij problemen ervaren is het belangrijk dat de klantmanagers van de gemeente Texel voldoende expertise hebben. De klantmanagers moeten snel en adequaat mogen en kunnen handelen in complexe situaties. Klantmanagers die zich bezighouden met de jeugdwet hebben hiervoor een skj-registratie nodig. In 2025 is er personeelsverloop geweest. Het vinden van klantmanagers met een SKJ-registratie is een behoorlijk uitdaging. Op dit moment zijn er nieuwe collega’s aangetrokken die bezig zijn met het behalen van de skj-registratie. Om te zorgen dat deze klantmanagers voldoende worden begeleid en om te borgen dat jeugdigen en ouders die zich bevinden in een complexe situatie ook goed geholpen kunnen worden is er tijdelijk een senior klantmanagers nodig.
Financieel Bedrag Lasten Dekking
€ 107.500 Incidenteel Begroting 2026
Toelichting financieel  

 

6.81a Beschermd wonen (WMO)

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - 6.81a Beschermd wonen (WMO) - Wat willen wij bereiken?

6.81a Beschermd wonen (WMO)

Terug naar navigatie - 6.81a Beschermd wonen (WMO) - Wat willen wij bereiken? - 6.81a Beschermd wonen (WMO)

In 2024 is de decentralisatie van Beschermd wonen opnieuw door de Rijksoverheid uitgesteld. De streefdatum staat nu vastgesteld op 1 januari 2026. Hoewel het financiële kader nog niet volledig duidelijk is, heeft de regio op uitvoeringsniveau al samenwerkingsafspraken gemaakt en bereiden we ons voor op deze decentralisatie. In lijn met de in 2024 vastgestelde inkoopstrategie Wmo, verschuift onze focus van verblijf in beschermde woonvormen naar begeleiding in de eigen leefomgeving: de beweging naar beschermd thuis. Met deze aanpak stimuleren we actief de zelfstandigheid van inwoners en bieden ondersteuning bij herstel in de vertrouwde leefomgeving.

Waar hebben wij al op ingezet?

Verbonden partijen in programma 6

6 Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - 6 Beleidsindicatoren - 6 Beleidsindicatoren
Taakveld Indicator Eenheid Bron Jaar Texel Nederland
6. Sociaal Domein Kinderen in uitkeringsgezin % kinderen tot 18 jaar CBS 2021 4 6
2022 4 6
2023 4 6
6. Sociaal Domein Netto arbeidsparticipatie % van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de totale beroepsbevolking CBS 2022 70 72,2
2023 71 73,1
2024 71,1 73,2
6. Sociaal Domein Werkloze jongeren % 16 t/m 22 jarigen CBS 2020 2 2
2021 1 2
2022 - 2
6. Sociaal Domein Personen met een bijstandsuitkering Aantal per 1.000 inwoners CBS 2022 14 37
2023 15 34
2024 15 34
6. Sociaal Domein Lopende re-integratievoorzieningen Aantal per 1.000 inwoners inwoners van 15-74 jaar CBS 2022 2,9 12,2
2023 3,8 12,5
2024 3,8 13,1
6. Sociaal Domein Jongeren met jeugdhulp % van alle jongeren tot 18 jaar CBS 2022 13,7 13,5
2023 13,9 13,9
2024 12,7 13,7
6. Sociaal Domein Jongeren met jeugdbescherming % van alle jongeren tot 18 jaar CBS 2022 0,8 1,2
2023 0,9 1,1
2024 0,8 1,0
6. Sociaal Domein Jongeren met jeugdreclassering % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar CBS 2022 - 0,3
2023 - 0,3
2024 - 0,4
6. Sociaal Domein Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo Aantal per 1.000 inwoners CBS 2022 55 69
2023 54 69
2024 55 70

6 Begroting

6 Begroting

Terug naar navigatie - 6 Begroting - 6 Begroting
Bedragen x €1.000 meerjaren begroting
Lasten Rekening Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029
Samenkracht en burgerparticipatie 1.748 2.300 2.507 3.219 2.942 2.712 2.765
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen WMO 2.691 2.102 1.473 1.451 1.373 1.373 1.373
Inkomensregelingen 4.032 3.558 3.530 3.576 3.576 3.576 3.576
WSW en beschut werk 2.499 2.494 2.667 5.070 5.024 4.969 5.343
Arbeidsparticipatie 345 757 734 848 758 758 758
Maatwerkvoorzieningen (WMO) 513 582 534 522 522 491 491
Jeugdhulp ambulant lokaal 0 0 0 1 1 1 1
Jeugdhulp ambulant regionaal 292 215 1.362 1.344 1.344 1.344 1.344
Jeugdhulp met verblijf regionaal 2.856 3.500 1.891 1.891 1.891 1.891 1.891
PGB Wmo 2.412 2.424 2.258 2.258 2.258 2.258 2.258
PGB Jeugd 0 0 22 22 22 22 22
Jeugdreclassering 0 0 0 208 208 208 208
Jeugdbescherming 104 278 208 0 0 0 0
Coördinatie en beleid Wmo 0 0 441 487 481 468 468
Coördinatie en beleid Jeugd 0 0 109 85 41 0 0
Totaal lasten programma 6 17.492 18.210 17.736 20.983 20.442 20.072 20.499
Bedragen x €1.000
Baten Rekening Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029
Samenkracht en burgerparticipatie 45 302 69 52 13 13 13
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 24 12 0 0 0 0 0
Inkomensregelingen 2.108 2.553 2.346 2.346 2.346 2.346 2.346
WSW en beschut werk 44 -78 65 2.195 2.195 2.195 2.195
Arbeidsparticipatie 202 35 0 0 0 0 0
Maatwerkvoorzieningen (WMO) 84 103 108 108 108 108 108
Jeugdhulp begeleiding 0 13 0 0 0 0 0
Totaal baten programma 6 2.507 2.940 2.588 4.700 4.662 4.662 4.662
Saldo -14.985 -15.270 -15.148 -16.282 -15.780 -15.410 -15.837