Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Paragraaf Verbonden partijen - Verbonden partijenWaar gaat het over?
In deze paragraaf verstrekken we beleidsinhoudelijke en financiële informatie over de verbonden partijen. De algemene visie en het beleid ten aanzien van verbonden partijen zijn opgenomen in de Nota Verbonden Partijen.
Verbonden partijen zijn rechtspersonen waarin de gemeente een bestuurlijk én een financieel belang heeft. Onder bestuurlijk belang verstaan we: een zetel in het bestuur van een participatie of het hebben van stemrecht. Met een financieel belang bedoelen we dat de gemeente middelen ter beschikking heeft gesteld. Deze middelen kunnen verloren gaan bij een faillissement van de verbonden partij en/of als de financiële problemen bij de verbonden partijen worden verhaald op de gemeente.
Bestaand beleid
Nota Verbonden Partijen (2023)
Plan van Aanpak samenwerkingstrajecten (2012)
Gemeentelijke vertegenwoordiging verbonden partijen (2022)
Financiële uitvoeringsregeling gemeenschappelijke regeling (2019)
Trends en ontwikkelingen
Het bestuurlijk en financieel belang van verbonden partijen is binnen de overheid (en ook voor Texel) de laatste jaren toegenomen en blijft naar verwachting groeien.
Door ontwikkelingen binnen de overheidssector zullen kleinere gemeenten steeds vaker samenwerken om hun bestuurs- en uitvoeringskracht te waarborgen.
Dit vraagt van het college en de raad steeds meer een balans tussen ‘loslaten’ en ‘grip houden op’. Dit vereist een hechtere samenwerking tussen de raad, het college en de ambtelijke organisatie (intern) als ook in de samenwerking met andere gemeenten.
We hebben verbeteringen in onze informatievoorziening uitgevoerd op basis van de vernieuwing van het Besluit Begroten en Verantwoorden (BBV), de uitkomsten van onderzoeken naar sturing op verbonden partijen (concern control) en informatievoorziening verbonden partijen (rekenkamercommissie). Ook geven we in de programma’s expliciet aan welke verbonden partijen betrokken zijn en binnen welke taakvelden zij actief zijn. Bij beleidsvoorstellen van de programma’s vermelden we ook – indien van toepassing – welke verbonden partij betrokken is.
Beleidsdoelstellingen
We voeren de in 2023 vastgestelde Nota Verbonden Partijen uit en verbeteren de informatievoorziening aan de gemeenteraad over de verbonden partijen. Hier richten we ons met name op de sturing en toezicht op de uitvoering en volgens de uitgangspunten die het college en de raad zijn overeengekomen.
Totaaloverzicht verbonden partijen gemeente Texel
De Nota Verbonden Partijen is in 2023 geactualiseerd waardoor veranderingen ontstaan in de verbonden partijen waarin de Gemeente Texel deelneemt. De onderstaande verbonden partijen zijn opgenomen in de paragraaf verbonden partijen:
| Publiekrechtelijke verbonden partijen |
|
| Naamloze vennootschappen |
|
| Stichtingen |
|
Informatievoorziening verbonden partijen van college aan de raad
Op 29 juni 2023 heeft de raad de ‘Nota Verbonden Partijen gemeente Texel 2023’ vastgesteld. Hierin staat dat we de gemeenteraad informeren over de verbonden partijen via de programmabegroting en de jaarrekening. Dit gebeurt in de paragraaf verbonden partijen.
Artikel 15 (BBV) schrijft voor dat er een lijst van verbonden partijen is opgenomen in de programmabegroting en jaarrekening en dat deze per verbonden partij minimaal de volgende gegevens bevat:
1. de naam en de vestigingsplaats;
2. het openbaar belang dat op deze wijze wordt behartigd;
3. de veranderingen die zijn opgetreden tijdens het begrotingsjaar in het belang dat de gemeente in de verbonden partij heeft;
4. het eigen vermogen en het vreemd vermogen van de verbonden partij aan het begin en aan het einde van het begrotingsjaar;
5. het resultaat van de verbonden partij.
Informatie over verbonden partijen
Hieronder staat de beleidsinhoudelijk en financiële informatie per verbonden partij. Een aantal onderdelen is wettelijk verplicht, overige onderdelen zijn opgenomen op basis van de door de raad vastgestelde Nota Verbonden Partijen. De informatie is zo actueel mogelijk verwerkt op basis van de beschikbare gegevens per verbonden partij.
Samenwerking op het gebied van sociaal domein
De informatie over de regionale samenwerking in het sociaal domein staat in programma 2 Zorg voor elkaar, veiligheid op orde.
Publiekrechtelijk verbonden partijen
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord
| Naam | Veiligheidsregio Noord-Holland Noord |
| Rechtsvorm | Publiekrechtelijk; gemeenschappelijke regeling |
| Vestigingsplaats | Alkmaar |
| Doelstelling en openbaar belang | De doelstelling van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN) is het verkleinen van risico’s en het beperken van leed en (gezondheids-)schade bij incidenten. De Veiligheidsregio bereikt dit door het bieden van adequate hulp en door intensief samen te werken met andere betrokken partijen. |
| Relatie met beleidsprogramma | 1: Veiligheid op orde |
| Deelnemende partijen | De gemeenten Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Dijk en Waard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec en Texel |
| Bestuurlijk belang | De burgemeester is lid van het algemeen bestuur |
| Bestuurlijk aandeel | In de gemeenschappelijke regeling is opgenomen dat de stemverhouding gelijk is aan de (procentuele) bijdrage aan de begroting en dat het algemeen bestuur deze stemverhouding ieder jaar in de eerste vergadering (of de vergadering na een wijziging van de gemeenschappelijke regeling) formeel vaststelt. Voor Texel is het aantal stemmen in 2025 vastgesteld op vier (aldus 3,39% van het totaal aantal stemmen) |
| Financieel belang |
Totale begroting 2025 € 89.270.000 |
| Bijdrage gemeente |
Bijdrage 2024: € 1.673.470 |
| Eigen Vermogen |
2022: € 6.756.000 |
| Vreemd vermogen | 2022: € 41.948.000 2023: € 42.613.000 2024: € 48.362.000 |
| Solvabiliteitsindex | 2022: 13,9% 2023: 11,1% 2024: 10,0% |
| Financieel resultaat | 2022: € 798.000 2023: € 850.000 negatief 2024: € 207.000 |
| Risico’s |
In verband met Europese wet- en regelgeving is het noodzakelijk om differentiatie aan te brengen tussen vrijwilligers en beroepsmedewerkers van de brandweer, dat tegelijkertijd geen afbreuk doet aan het niveau en kwaliteit van de brandweerzorg. Naar aanleiding daarvan zijn inmiddels diverse onderzoeken gedaan. Het laatste onderzoek vat samen dat het Nederlands stelsel van vrijwillige brandweer grotendeels kan worden gehandhaafd zonder taakdifferentiatie. Voorwaarde hiervoor is dat de rechtspositie van brandweer vrijwilligers expliciet wordt gebaseerd op het concept van vrijwilligheid en het contrast met beroepsbrandweer wordt verscherpt. Daarom moet verplichte beschikbaarheid voor vrijwilligers verdwijnen. Dit betekent onder meer dat er niet meer gewerkt kan worden met consignatie of kazernering. Dit spoor wordt nu verder concreet uitgewerkt, hetgeen een langdurig proces is. Financieel bestaat het risico dat een Europese rechter conclusies uit het onderzoek niet volgt, en alsnog een taakdifferentiatie moet worden geïmplementeerd. Dat kan leiden tot een mogelijke verplichting tot betaling minimumloon, pensioen en betaling bij ziekte.
|
| Ontwikkelingen |
Brandweer
|
GGD Hollands Noorden
| Naam | Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Hollands Noorden (GGD Hollands Noorden) |
| Rechtsvorm | Publiekrechtelijk; gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam) |
| Vestigingsplaats | Alkmaar |
|
Doelstelling en openbaar belang |
Doel van de samenwerking is het behartigen van belangen, die de schaal van de individuele gemeenten te boven gaan. GGD Hollands Noorden bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid en veiligheid van de inwoners van Noord Holland-Noord.
|
| Relatie met beleidsprogramma | 6: Zorg voor elkaar, 1: veiligheid op orde en 4: toekomst voor de jeugd |
| Deelnemende partijen | De gemeenten Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Dijk en Waard, Enkhuizen, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec, Texel en Uitgeest. |
| Bestuurlijk belang | De wethouder van o.a. Sociaal Domein/Zorg is gemeentelijk vertegenwoordiger in het algemeen bestuur van de GGD NH. |
| Bestuurlijk aandeel | Ieder lid van het algemeen bestuur heeft een aantal stemmen afhankelijk van het aantal inwoners van de gemeente. De verdeelsleutel voor stemmen is: één stem per volle 10.000 inwoners per gemeente. Het totaal aantal stemmen is 75. Hiervan zijn twee stemmen voor Texel. Ieder lid van het dagelijks bestuur heeft één stem |
| Financieel belang | De totale lasten van GGD Hollands Noorden voor 2026 bedraagt: € 59.355.000 |
| Bijdrage gemeente Texel |
2023: € 677.226 |
| Eigen Vermogen |
2022: - € 1.954.000 |
| Vreemd Vermogen |
2022: € 25.057.000 |
| Solvabiliteitsindex |
2022: -8,5% |
| Financieel resultaat |
2022: € 3.691.000 negatief |
| Risico’s |
De omvang van de algemene reserve en de weerstandscapaciteit staan onder druk als gevolg van aanpassingen en kortingen in het gemeentefonds, dat zorgt voor bezuinigingsopgaven bij gemeenten. Bij GGD HN wordt de beschikbare weerstandscapaciteit gevormd door de algemene reserve. Rekening houdend met de kans van 75% en de impact van € 1.360.000 wordt het financiële risico voor 2026 ingeschat op € 1.020.000. De algemene reserve is ultimo 2026 begroot op € 448.000 en daarmee ontoereikend om alle begrotingsrisico’s in 2026 op te vangen.
|
| Ontwikkelingen |
Vanaf 2026 worden gemeenten geconfronteerd met aanpassingen en kortingen in het gemeentefonds, dat zorg voor bezuinigingsopgaven bij gemeenten. In de begroting 2026 heeft de GGD HN een 5% bezuinigingsscenario verwerkt. |
Omgevingsdienst Noord-Holland Noord
| Naam | Omgevingsdienst Noord Holland Noord |
| Rechtsvorm | Publiekrechtelijk; gemeenschappelijke regeling |
| Vestigingsplaats | Hoorn |
| Doelstelling en openbaar belang | De gemeentelijke milieutaken uitvoeren op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH-taken) te verbeteren en een uniform karakter te geven. Openbaar belang: een schone en veilige leefomgeving |
| Relatie met beleidsprogramma |
1: Veiligheid op orde |
| Deelnemende partijen | De gemeenten Alkmaar, Drechterland, Dijk en Waard, Hollands Kroon, Medemblik, Stede Broec, Bergen, Enkhuizen, Hoorn, Opmeer, Castricum, Koggenland, Den Helder, Heiloo, Schagen, Texel en de Provincie Noord-Holland |
| Bestuurlijk belang | De wethouder van o.a. milieu is gemeentelijk vertegenwoordiger in het algemeen bestuur van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord |
| Bestuurlijk aandeel |
De stemverhouding is op basis van inwoneraantal en financiën |
| Financieel belang |
Lumpsum bijdrage deelnemende gemeenten en provincie 2025: € 25.825.000 waarvan € 656.000 voor de gemeente Texel. Lumpsum bijdrage deelnemende gemeenten en provincie 2026: € 29.502.000 waarvan € 677.000 voor de gemeente Texel
|
| Bijdrage gemeente |
2024: € 631.000 |
| Eigen vermogen |
2022: € 4.841.181 |
| Vreemd vermogen |
2022: € 5.481.406 |
| Solvabiliteitsindex |
2022: 46,9% |
| Financieel resultaat |
2022: € 1.110.040 |
| Risico’s |
1. Verminderen van de omvang van de stelpost onvoorziene kosten tot €1.000,- vanaf 2026 (maatregel 1 uit de bezuinigingsscenario’s). Risico dat eventuele hogere onvoorzien kosten niet binnen de begroting gedragen kunnen worden en een direct beroep zal worden gedaan op de deelnemers (risicodragers). |
| Ontwikkelingen |
Ontwikkelingen De ODNHN heeft een plan van aanpak opgesteld om te kunnen voldoen aan de robuustheidscriteria van het Rijk.
|
Gemeenschappelijke regeling de Waddeneilanden
| Naam | De Waddeneilanden |
| Rechtsvorm | Publiekrechtelijk; gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam) |
| Vestigingsplaats | Harlingen |
| Doelstelling en openbaar belang |
Het doel van de gemeenschappelijke regeling:
|
| Relatie met beleidsprogramma |
0: Voor en door bewoners |
| Deelnemende partijen | De gemeenten Texel, Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog |
| Bestuurlijk belang |
Vanuit het college maakt de burgemeester deel uit van het dagelijks bestuur |
| Financieel belang |
Begroting 2023: € 1.024.105 |
| Bijdrage gemeente Texel |
2023: € 181.961 |
| Eigen Vermogen |
€ 50.000 |
| Vreemd Vermogen |
n.v.t. |
| Solvabiliteitsindex |
n.v.t. |
| Financieel resultaat |
n.v.t. |
| Risico’s |
De lasten van de gemeenschappelijke regeling worden in de komende jaren geheel gedekt door bijdragen van de deelnemende gemeenten. Wel kan het zo zijn dat bij een verder teruglopende financiering van de deelnemende gemeenten door de Rijksoverheid, de bijdragen van deze gemeenten aan de gemeenschappelijke regeling onder druk kunnen komen te staan, waardoor de activiteiten van de gemeenschappelijke regeling wellicht moeten worden ingeperkt. |
| Ontwikkelingen |
Met inachtneming van het bovenstaande zien we voor 2026 de volgende trends: |
Gemeenschappelijke regeling Regionaal Historisch Centrum Alkmaar
| Naam | Gemeenschappelijke Regeling Regionaal Historisch Centrum Alkmaar |
| Rechtsvorm | Publiekrechtelijk; gemeenschappelijke regeling |
| Vestigingsplaats | Alkmaar |
| Doelstelling en openbaar belang | Het Regionaal Archief Alkmaar is een publieksgerichte erfgoedinstelling die het voor mensen mogelijk, makkelijk en aantrekkelijk maakt om de geschiedenis van Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Dijk en Waard, Heiloo, Hollands Kroon, Schagen en Texel te leren kennen. Voor de aangesloten overheidsorganisaties is het Regionaal Archief een deskundige partner die volgens zijn wettelijke opdracht informatie langdurig betrouwbaar en toegankelijk houdt omwille van bedrijfsvoering, bewijsvoering, onderzoek en democratische controle |
| Relatie met beleidsprogramma | 0: Voor en door bewoners |
| Deelnemende partijen | De gemeentes Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Dijk en waard, Heiloo, Hollands Kroon, Schagen en Texel |
| Bestuurlijk belang | De burgemeester heeft namens Texel zitting in het algemeen bestuur |
| Bestuurlijk aandeel | 2 stemmen van de in totaal 50 |
| Financieel belang |
Omvang totale begroting 2024: € 3.219.884 |
| Bijdrage gemeente Texel |
2024: € 74.996 |
| Eigen Vermogen |
2022: € 391.648 |
| Vreemd Vermogen |
2022: € 940.914 |
| Solvabiliteitsindex |
2021: 29,4% |
| Financieel resultaat |
2022: € 117.977 |
| Risico’s |
Jaarlijks worden financiële risico’s ingeschat over de mogelijke omvang en de kans dat deze zich voor doen. Per risico wordt een bedrag berekend en wordt de benodigde weerstandscapaciteit berekend.
|
| Ontwikkelingen |
Algemeen:
|
Regionale archeologie West-Friesland
| Naam | GR Archeologie West-Friese gemeenten |
| Rechtsvorm | Publiekrechtelijk; gemeenschappelijke regeling |
| Vestigingsplaats | Gemeente Hoorn |
| Doelstelling en openbaar belang |
Ondersteunen en adviseren op het gebied van archeologie De gemeenschappelijke regeling wordt ingesteld vanwege de regionale samenhang van archeologische structuren en om archeologisch beleid, en indien nodig uitvoerende werkzaamheden, gezamenlijk gestalte te geven. Hierbij zullen de dienst afnemende gemeenten gebruikmaken van de adviezen van Archeologie West-Friesland. Daarnaast zullen vondstmeldingen worden aangenomen, grondwerkzaamheden worden verricht en erfgoedvoorlichting/educatie worden uitgevoerd.
|
| Relatie met beleidsprogramma | 5: Samen beleven en bewegen |
| Deelnemende partijen | Gemeenten Drechterland, Enkhuizen, Hoorn, Hollands Kroon, Koggeland, Medemblik, Opmeer, Stede Broec, Schagen en Texel |
| Bestuurlijk belang | De wethouder met portefeuille archeologie en de wethouder met portefeuille onderwaterarcheologie |
| Bestuurlijk aandeel | n.v.t. |
| Bijdrage gemeente |
2023: € 95.000 |
| Eigen Vermogen |
2022: 0 |
| Vreemd Vermogen |
2022: 0 |
| Solvabiliteitsindex |
2022: 0 |
| Financieel resultaat |
2022: 0 |
| Risico’s |
Te kort aan personeel bij Archeologie West-Friesland/Gemeente Hoorn om alle beloofde producten en diensten te ontwikkelen/leveren. |
| Ontwikkelingen |
Hollands Kroon gaat de procedure in om tot de GR toe te treden. In 2025 wordt de toetreding geformaliseerd. |
Centrumregeling samenwerking Vlieland, Ameland, Schiermonnikoog, Terschelling, Texel en Leeuwarden
| Naam | Centrum Gemeente Regeling VAST-Leeuwarden |
| Rechtsvorm | Publiekrechtelijk; enkelvoudige centrumregeling |
| Vestigingsplaats | Leeuwarden |
| Doelstelling en openbaar belang | Het tot stand brengen van voorzieningen, ter ondersteuning van de uitvoering van de aan de gemeentelijke bestuursorganen opgedragen taken |
| Relatie met beleidsprogramma | 1: Veiligheid op orde |
| Deelnemende partijen | Vlieland, Ameland, Schiermonnikoog, Terschelling, Texel en Leeuwarden |
| Bestuurlijk belang | - |
| Bestuurlijk aandeel | - |
| Financieel belang | n.v.t. |
| Bijdrage gemeente | n.v.t. |
| Eigen Vermogen | n.v.t. |
| Vreemd vermogen | n.v.t. |
| Solvabiliteitsindex | n.v.t. |
| Financieel resultaat | n.v.t. |
| Risico’s | n.v.t. |
| Ontwikkelingen | n.v.t. |
Overzicht privaatrechtelijk verbonden partijen
NV Huisvuilcentrale
| Naam | NV Huisvuilcentrale (HVC) |
| Rechtsvorm | Privaatrechtelijk; naamloze vennootschap |
| Vestigingsplaats | Alkmaar
|
| Doelstelling en openbaar belang |
NV HVC helpt gemeenten en waterschappen hun doelstellingen op het gebied van duurzame energie en hergebruik te behalen, waarbij ze maximaal bijdragen aan de reductie van broeikasgasemissies zoals CO2. De activiteiten van de groep bestaan uit: afvalinzameling, sortering, recycling en compostering, verwerking van afval en de daarmee verbonden opwekking en afzet van elektriciteit, warmte en opwerking van reststoffen tot nuttige toepasbare restproducten, advisering van haar aandeelhouders over duurzame energie, ontwikkeling en beheer van duurzame energieproductie Sinds de oprichting in 1991 helpt de HVC de aangesloten gemeenten en waterschappen duurzamer te worden. Dat doen ze door gemeenten en waterschappen te ondersteunen bij de overgang naar ‘aardgasvrij’, en het verminderen van de hoeveelheid restafval. Het gezamenlijke doel: een schone wereld.
|
| Relatie met beleidsprogramma | 7: Volksgezondheid, schoon en innovatief |
| Deelnemende partijen | HVC is een publiek energie- en afvalbedrijf van 52 gemeenten en 8 waterschappen. |
| Bestuurlijk belang | De wethouder die verantwoordelijk is voor milieu vertegenwoordigt de gemeente Texel bij de aandeelhoudersvergaderingen |
| Bestuurlijk aandeel |
De gemeente Texel bezit 24 van de in totaal 5425 aandelen (ca. 0,4%). Texel heeft aandelen A. Het maatschappelijk kapitaal bedraagt € 273.836,25 verdeeld in 5.000 gewone aandelen A van elk € 45,45, 400 gewone aandelen B, van elk € 45,45 en 25 gewone aandelen C, van elk € 45,45. De stemverhouding is naar rato (één stem per aandeel) |
| Financieel belang |
Garantstellingprovisie ’23 Gemeente Texel € 36.627 |
| Bijdrage gemeente | Geen aparte bijdrage. |
| Eigen vermogen |
2022: € 196.243.000 |
| Vreemd vermogen |
2022: € 618.826.000 |
| Solvabiliteitsindex |
2022: 24,1% |
| Financieel resultaat |
2022: € 28.139.000 (na belastingen) |
| Risico’s |
Onafhankelijk accountantsonderzoek naar NV HVC (de vennootschap) geeft getrouw beeld van de grootte en de samenstelling van het vermogen van de vennootschap en de groep
|
| Ontwikkelingen |
Winst- en verliesrekening; De bedrijfsopbrengsten zijn stabiel ten opzichte van 2023, maar de bedrijfskosten zijn hoger. Dit komt vooral door een toename van externe verwerkings- en transportkosten vanwege de toegenomen verwerkingsportefeuille.
|
VVV / Stichting Texel Promotie
| Naam | Stichting VVV Texel promotie |
| Rechtsvorm | Privaatrechtelijke samenwerking: stichting |
| Vestigingsplaats | Den Burg |
| Doelstelling en openbaar belang |
Het doel van de VVV is het stimuleren en managen van (kwalitatief) toeristisch bezoek aan het eiland, waarmee een groot algemeen economisch en maatschappelijk belang is gediend. Hiervoor voert de VVV intensief promotie en verschaft het informatie aan toeristen, verzamelt het toeristische kennis en wordt advies gedeeld met ondernemers. Bij de statutenwijziging is in de hoofddoelstelling van de VVV expliciet verbinding gelegd met de leefomgevingskwaliteit. Deze is nu geworden: Aan de doelstellingen van de VVV zijn afspraken toegevoegd: Dit is een vorm van publiek-private samenwerking waarbij gekozen is om die via een stichting vorm te geven. |
| Relatie met beleidsprogramma | 3: Mooi en gastvrij Texel/Texel werkt! |
| Deelnemende partijen | TOP, TESO en Gemeente Texel |
| Bestuurlijk belang | Wethouder van Economie, Toerisme, Onderwijs en Zorg |
| Bestuurlijk aandeel | n.v.t. |
| Financieel belang | TOP en gemeente betalen elk € 286.388,-, TESO draagt 50% bij van de bijdrage van TOP, € 143.194,- |
| Bijdrage gemeente | € 286.388,- per jaar voor promotie, inclusief voorlichting en informatie (met jaarlijkse indexering) |
| Eigen vermogen |
2022 € 541.439 |
| Vreemd vermogen |
2022 € 649.839 |
| Solvabiliteitsindex |
2022 45 % |
| Financieel resultaat |
2022 € 9.444 |
| Risico’s |
Geen gemeentelijke risico’s |
| Ontwikkelingen |
Ingezet wordt op versterking van het Texels product. De VVV houdt rekening met strategische keuzes vanuit het Toeristisch Toekomstplan Texel van gemeente Texel |