Hoofdstuk 4A -> Programma's 0 - Voor en door bewoners

Visie

Terug naar navigatie - Hoofdstuk 4A -> Programma's 0 - Voor en door bewoners - Visie

De menselijke maat is bij onze dienstverlening richting inwoners, ondernemers en bezoekers het uitgangspunt. Dat betekent dat onze communicatie begrijpelijk is en dat we iedereen serieus behandelen. 
We zijn toegankelijk door een goede bereikbaarheid op verschillende manieren: via een persoonlijke afspraak, digitaal en via telefonisch contact. En voor mensen die zo bij ons binnenlopen, proberen we ook tijd vrij te maken. Ons doel is dat iedereen moeiteloos met ons kan schakelen: digitaal waar het kan, persoonlijk waar het nodig is. Het veilig kunnen werken van onze medewerkers blijft een belangrijk thema.

Persoonlijk 
Onze focus ligt op het bieden van persoonlijke ondersteuning aan bewoners die dat wensen of nodig hebben. We werken zoveel mogelijk op afspraak. Zo creëren we tijd om persoonlijke aandacht te kunnen bieden. We hebben aandacht voor mensen die laaggeletterd en/of digitaal minder vaardig zijn. Door onze processen meer te digitaliseren, standaardiseren en automatiseren is er meer tijd en ruimte voor persoonlijke aandacht en de menselijke maat. Transparantie staat bij ons hoog in het vaandel. Onze informatie moet gemakkelijk vindbaar, deelbaar, toegankelijk en goed te archiveren zijn.

Samenwerken
Wij geloven in de kracht van de Texelse gemeenschap en omarmen deze, maar bieden ondersteuning waar dat nodig is. Via de Texelse aanpak voor burgerparticipatie faciliteren wij actieve deelname aan het lokale beleid en dichten we de kloof tussen inwoner en overheid.

We werken nauw samen met de gemeenten in de Noordkop en de Waddeneilanden. In 2026 start de uitvoering van Regio Deal Noord-Holland-Noord en werken we verder met de Regio Deal de Waddeneilanden. 

Onze financiële basis is solide, met een strakke begroting en ruimte voor investeringen. Daarnaast werken we met moderne en toekomstbestendige ICT-systemen. We hebben veel aandacht voor informatiebeveiliging en privacy en werken hybride waar dit passend is. We zien dat de samenleving voortdurend verandert. Dit heeft impact op onze rol als lokale overheid en daarom ontwikkelt onze organisatie zich door via Eilandkracht. 

We zijn klaar voor de toekomst!

Link naar Visie en Beleid - Texel

0.1 Bestuur

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - 0.1 Bestuur - Wat willen wij bereiken?

0.1 Bestuur

Terug naar navigatie - 0.1 Bestuur - Wat willen wij bereiken? - 0.1 Bestuur

In maart 2026 vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. Dat betekent een nieuwe gemeenteraad en een nieuw college. Het inwerkprogramma voor de raad en college liggen klaar om zo een vliegende start te maken.

Samenwerken
De samenwerking met inwoners, ondernemers en andere overheden is van groot belang voor de gemeente. Dit doen we door regelmatig te overleggen met de dorpscommissies en het Texels Ondernemersplatform TOP. 

Ook blijven we samenwerken met andere overheden, omdat we zien dat het ons helpt in het realiseren van onze doelen. Zo zijn twee Regio Deals, De Wadden en Kop van Noord-Holland,) in uitvoering. Op deze manier blijven we nauw betrokken bij de uitvoering en het inbrengen van alle projecten specifiek voor Texel. Daarnaast versterken we de koers van 'Samen op Kop' en werken we in 2026 met volle inzet aan de oprichting van de Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoering Kop van Noord-Holland. 

Waar hebben wij al op ingezet?

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 0.1 Bestuur - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Inzetten op raadscommunicatie
Programma/taakveld 0-0.1
Perspectiefnota Ja, is opgenomen in de perspectiefnota 2026
Motivatie Vanaf 2026 zal elke week voor een commissievergadering een halve pagina worden ingekocht bij de Texelse Courant en Texel dit Weekend, om te vertellen over de agenda van de raad, wijzen op mogelijkheden van inspreken en invloed, maar ook bijvoorbeeld: via leuke weetjes, achtergrondartikelen en interviews het werk van de gemeenteraad dichter bij de inwoners te brengen. 
Financieel Bedrag Lasten Dekking
€ 10.000 Structureel     Begroting 2026 e.v.
Toelichting financieel  

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 0.1 Bestuur - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Gemeenteraadsverkiezingen
Programma/taakveld 0-0.1
Perspectiefnota Ja, is opgenomen in de perspectiefnota 2026
Motivatie Het betreft o.a. kosten die volgen uit: organisatie van het Verkiezingsdebat, Kieskompas, opkomstbevordering en de kosten voor de benoemingstoets en risicoprofiel wethouders 2026-2030.
Financieel Bedrag Lasten Dekking
€ 40.000 Incidenteel Begroting 2026
Toelichting financieel Dit bedrag zal worden opgenomen in de meerjarenbegroting en komt elke 4 jaar terug in de begroting. 

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 0.1 Bestuur - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Raadsreis
Programma/taakveld 0-0.1
Perspectiefnota Ja, is opgenomen in de perspectiefnota 2026
Motivatie De RaadsReis zal minimaal 2 keer per raadsperiode plaatsvinden, en heeft tot doel om via trainingen, gesprek en werkbezoek te werken aan deskundigheidsbevordering en teambinding.
Financieel Bedrag Lasten Dekking
€ 17.500 Structureel per 2 jaar     Begroting 2026 e.v.
Toelichting financieel Deze kosten worden in de meerjarenbegroting elke 2 jaar opgenomen. 

 

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 0.1 Bestuur - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Regionale samenwerking
Programma/taakveld 0-0.1
Programmabegroting Nieuw
Motivatie Met de oprichting van de bedrijfsvoering GR is een stap gezet in de regionale samenwerking. Voor de oprichting van de GR is budget noodzakelijk dat wordt berekend aan de hand van het aantal inwoners. De medewerkers die bedoeld zijn voor de nieuwe GR komen tijdelijk in dienst bij de gemeente Den Helder.
Financieel Bedrag Lasten Dekking
€ 47.000
€ 16.000
Incidenteel
Incidenteel
Begroting 2026
Begroting 2027
Toelichting financieel  

 

0.2 Burgerzaken

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - 0.2 Burgerzaken - Wat willen wij bereiken?

0.2 Burgerzaken

Terug naar navigatie - 0.2 Burgerzaken - Wat willen wij bereiken? - 0.2 Burgerzaken

De Gemeentewinkel
De Gemeentewinkel is en blijft het centrale punt voor het eerste contactmoment (zowel met als zonder afspraak) met onze inwoners. Persoonlijk contact vergroot in de regel het vertrouwen en dus passen we onze interne processen hierop aan. Daarnaast heeft de Gemeentewinkel een belangrijke rol in het voorkomen van fraude, uitbuiting en ondermijning. Deze rol wordt steeds belangrijker, niet alleen bij reisdocumenten maar ook bij andere registraties. Sinds 2024 is de gemeente verplicht om bij adresonderzoeken ook fysiek onderzoek uit te voeren. Dit vraagt naast extra inzet en meer werk naar verwachting ook tot een taakverzwaring. 

Waar hebben wij al op ingezet?

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 0.2 Burgerzaken - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Digitale dienstverlening
Programma/taakveld 0-0.2
Programmabegroting Nieuw
Motivatie Aansluiting berichtenbox, Mijnomgeving als Mijntexel, een app voor meldingen en andere mogelijkheden voor het ontwikkelen van de persoonlijke gegevens. Hiervoor zijn implementatiekosten nodig om dit te kunnen ondersteunen.
Financieel Bedrag Lasten Dekking

€ 20.000
€ 20.000

Incidenteel
Structureel
Begroting 2026
Begroting 2026 e.v.
Toelichting financieel  

 

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden - Wat willen wij bereiken?

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

Terug naar navigatie - 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden - Wat willen wij bereiken? - 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

We zorgen goed voor de gebouwen, gronden en landerijen die we, al of niet tijdelijk, in bezit hebben. We beheren deze locaties en verhuren aan derden daar waar van toepassing. Ook werken we volgens een meerjarige onderhoudsplanning - in 2024 vastgesteld door de gemeenteraad - zodat werkzaamheden gestructureerd en kostenefficiënt worden uitgevoerd.
Jaarlijks reserveren we op basis van deze onderhoudsplanning geld voor het in standhouden en verduurzamen van deze objecten. De duurzaamheidsambities van de gemeente Texel om gasloos te zijn in 2035, zijn in deze onderhoudsplanning verwerkt.

Waar hebben wij al op ingezet?

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden - Wat gaan wij ervoor doen?
Investeringsvoorstel Renovatie KOTEX gebouw

Programma/taakveld

0-0.3

Programmabegroting

Nieuw

Motivatie

Gehele kapconstructie van het hoofdgebouw vervangen omdat het pannendank  het einde van de levensduur heeft bereikt. Tegelijkertijd vindt er verduurzaming plaats d.m.v. isolatie plus vervanging dakgoten en bekisting. Normaal gesproken sparen we voor groot onderhoud, hetgeen hier niet voor is gebruikt.

Financieel

Bedrag investering (excl. BTW) Dekking
€ 100.000 Begroting 2026

Toelichting financieel

De afschrijftermijn is 25 jaar

 

0.4 Overhead

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - 0.4 Overhead - Wat willen wij bereiken?

0.4 Overhead

Terug naar navigatie - 0.4 Overhead - Wat willen wij bereiken? - 0.4 Overhead

Koers Eilandkracht
Het afgelopen jaar hebben we binnen de organisatie ingezet op Eilandkracht, dit zie je ook terug in onze campagne ‘Texel roept je'. In 2025 ligt de nadruk op het bekendmaken van onze  kernwaarden ('in balans', 'in verbinding' en 'in beweging') binnen de organisatie en het integreren ervan in onze werkwijze, zodat we conform deze kernwaarden werken en de onderlinge samenwerking verbeteren. In 2026 ligt de nadruk om koersvast te blijven en de basis verder op orde te brengen. 
Binnen de organisatie zorgt dit voor een hechtere samenwerking, meer samenhang en overzicht in de processen en een werkwijze die prioriteren en procesmatig werken centraal stelt. De inwoners, bedrijven en instellingen merken dit door een betere dienstverlening, sterkere verbinding met de samenleving en een organisatie die klaar is voor de uitdagingen en ambities van de komende jaren. 

Wet Open Overheid (WOO)
In 2024 zijn we gestart met de aanpak van de Wet Open Overheid (WOO). Vanaf 2026 krijgt de WOO een structurele aanpak in onze organisatie op basis van de door het rijk beschikbare middelen. 

Strategie ICT
De informatiestrategie 2025 vormt de basis voor de verdere ontwikkeling van ICT binnen de gemeente in 2026. 
Voor verdere digitalisering en samenwerking volgen we de initiatieven vanuit de Digitale Agenda 2020. 

Waar hebben wij al op ingezet?

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 0.4 Overhead - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Versterken bedrijfsvoering
Programma/taakveld 0-0.4
Perspectiefnota Ja, is opgenomen in de perspectiefnota 2026
Motivatie Om de dienstverlening te verbeteren en een aantrekkelijke werkgever te blijven moeten we de bedrijfsvoering versterken. Met dit voorstel verhogen we  onder andere het budget voor de opleidingen, starten we een programma om de vitaliteit van de medewerkers te verhogen en gaan we structureel aan de slag  met een medewerkertevredenheidsonderzoek. 
Financieel Bedrag Lasten Dekking

€ 20.000

€ 205.000

Incidenteel

Structureel

Begroting 2026

Begroting 2026 e.v.

Toelichting financieel Voor het medewerkerstevredenheidsonderzoek wordt een systeem aangeschaft wat zorgt voor incidentele inrichtingskosten. De structurele middelen gaan over onder andere de uitvoering van het medewerkerstevredenheidsonderzoek, verhogen opleidingsbudget en de vitaliteitsonderzoek.

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 0.4 Overhead - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Abonnement fiscaalondersteuner
Programma/taakveld 0-0.4
Perspectiefnota Ja, is opgenomen in de perspectiefnota 2026
Motivatie De complexiteit op het gebied van belastingen neemt toe. Daarnaast hebben we gekozen voor horizontaal toezicht met de belastingdienst en is het belangrijk om expertise op het gebied van belastingen te kunnen inschakelen. Het betreft het inschakelen van advies bij belastingvraagstukken bij een externe fiscaal adviseur. 
Financieel Bedrag Lasten Dekking
€ 20.000 Structureel Begroting 2026 e.v.
Toelichting financieel  

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 0.4 Overhead - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel 213a onderzoeken
Programma/taakveld 0-0.4
Perspectiefnota Ja, is opgenomen in de perspectiefnota 2026
Motivatie Het college doet onderzoek naar de doelmatigheid conform de gemeentewet artikel 213a. Hiervoor was in de programmabegroting geen geld voor opgenomen. Het college vindt het belangrijk om jaarlijks zo'n onderzoek uit te voeren en hiervoor middelen te begroten. 
Financieel Bedrag Lasten Dekking
€ 30.000 Structureel Begroting 2026 e.v.
Toelichting financieel  

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 0.4 Overhead - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Expertise inkoop en aanbesteding
Programma/taakveld 0-0.4
Perspectiefnota Ja, is opgenomen in de perspectiefnota 2026
Motivatie Door de komst van een inkoop- en aanbestedingsadviseur is de inzet van externe expertise op het gebied van reguliere inkoop- en aanbesteding niet meer nodig. Deze middelen kunnen vrijvallen. 
Financieel Bedrag Lasten Dekking
- € 25.000 Structureel Begroting 2026 e.v.
Toelichting financieel  

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 0.4 Overhead - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Onderhoud automatisering
Programma/taakveld 0-0.4
Perspectiefnota Ja, is opgenomen in de perspectiefnota 2026
Motivatie Kritisch is gekeken naar de budgetten voor het onderhoud op het gebied van automatisering. Gebleken is dat structureel € 15.000 kan vrijvallen en incidenteel € 20.000.
Financieel Bedrag Lasten Dekking

- € 15.000

- € 20.000

Structureel

Incidenteel

Begroting 2026 e.v.

Begroting 2026

Toelichting financieel  

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 0.4 Overhead - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Reis en verblijfskosten opleidingen
Programma/taakveld 0-0.4
Perspectiefnota Ja, is opgenomen in de perspectiefnota 2026
Motivatie Op het budget reis en verblijfkosten opleiding kan structureel € 8.000 worden ingeleverd. 
Financieel Bedrag Lasten Dekking
- € 8.000 Structureel     Begroting 2026 e.v.
Toelichting financieel  

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 0.4 Overhead - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Extra ondersteuning aanbestedingen
Programma/taakveld 0-0.4
Programmabegroting Nieuw
Motivatie Uit de spendanalyse over 2024 blijkt dat veel contracten onrechtmatig zijn en aanbesteed had moeten worden. Om een inhaalslag te maken is eenmalig externe ondersteuning nodig.
Financieel Bedrag Lasten Dekking
€ 100.000 Incidenteel Begroting 2026
Toelichting financieel  

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 0.4 Overhead - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Ondersteuning AI
Programma/taakveld 0-0.4
Programmabegroting Nieuw
Motivatie We starten een pilot met SafeGPT dat een afgeschermde omgeving voor het gebruik van AI is. Vertrouwelijke gesprekken kunnen allemaal veilig en afgeschermd opgeslagen en beheerd worden. Zo wordt voorkomen dat o.a. bsn's, bankrekeningen en andere gevoelige gegevens gedeeld worden met onbevoegden.  Tijdens de pilot wordt gekeken naar de voordelen en meerwaarde voor de organisatie.
Financieel Bedrag Lasten Dekking
€ 15.000 Structureel Begroting 2026 e.v.
Toelichting financieel  

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 0.4 Overhead - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Social Media Archivering
Programma/taakveld 0-0.4
Programmabegroting Nieuw
Motivatie Het is een wettelijke verplichting om social media te archiveren. Hiervoor moet een applicatie worden aangeschaft om dit te kunnen archiveren.
Financieel Bedrag Lasten Dekking
€ 20.000 Structureel Begroting 2026 e.v.
Toelichting financieel  

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 0.4 Overhead - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Bellen via Teams
Programma/taakveld 0-0.4
Programmabegroting Nieuw
Motivatie De huidige telefooncentrale voldoet niet meer aan de huidige manier van werken binnen de organisatie. Daarnaast is de kwaliteit van de verbinding regelmatig niet goed. Vervanging is nodig. Het bellen onder teams is al beschikbaar vanuit de huidige office licenties, maar er moet een apart product voor de KCC worden aangeschaft. Het voorstel betreft de aanschaf van de KCC module.
Financieel Bedrag Lasten Dekking

€ 5.000
€ 20.000

Incidenteel
Structureel

Begroting 2026
Begroting 2026 e.v.

Toelichting financieel  

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 0.4 Overhead - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Organisatieontwikkeling
Programma/taakveld 0-0.4
Programmabegroting Nieuw
Motivatie De implementatie van Eilandkracht zijn structurele middelen nodig om het programma uit te rollen. Teams worden begeleid, leiderschap wordt versterkt, ontwikkeltrajecten worden ingezet en de kernwaarden 'in balans', 'in verbinding' en 'in beweging' worden naar de praktijk vertaald.
Financieel Bedrag Lasten Dekking
€ 50.000 Structureel Begroting 2026 e.v.
Toelichting financieel  

 

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 0.4 Overhead - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Dekkingsvoorstel
Programma/taakveld

0-0.4
0-0.8
0-0.61
0-0.64

Programmabegroting Nieuw
Motivatie BHV opleidingsbudget wordt al jaren geboekt op opleidingskosten organisatie breed. Hierdoor wordt het budget BHV opleidingen niet gebruikt. Voorstel is om beide posten samen te voegen en gelijk € 10.000 af te romen.

Elk jaar is er sprake van verkoop van snippergroen. Deze opbrengsten worden niet geraamd waardoor er elk jaar een rekeningresultaat is.
Daarom is nu het voorstel om hiervoor wel een bedrag te ramen, dat behoudend is begroot.

Door areaaluitbreiding stijgen de OZB opbrengsten voor woningen. Het budget passen we hierop aan.

De opbrengst precariorechten is de afgelopen jaren te weinig begroot aan de opbrengstenkant, daarnaast is door de controle op de precario deze zomer de opbrengst verhoogd.
Financieel Bedrag Lasten Dekking
- € 10.000
- € 100.000
- € 100.000 
- € 25.000
Structureel
Structureel
Structureel
Structureel
Dekkingsvoorstel opleiding BHV
Dekkingsvoorstel verkoop snippergroen
Areaaluitbreiding OZB
Opbrengst precariorechten
Toelichting financieel  

 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 0.4 Overhead - Wat willen we bereiken?
Voorstel Investeren in een toekomstbestendige organisatie. 
Programma/taakveld

0-0.4

Programmabegroting Nieuw
Motivatie

Investeren in een toekomstbestendige organisatie. 

De gemeente Texel bevindt zich in een fase van transitie en doorontwikkeling naar een toekomstbestendige en wendbare organisatie. Na een periode van krapte op de arbeidsmarkt, waarin vacatures moeilijk vervuld konden worden en uitstroom door pensionering zichtbaar was, werpt de arbeidsmarktcampagne  'Texel Roept je' inmiddels vruchten af. Er is weer beweging: we weten nieuw talent aan te trekken én te behouden.
Texel kiest bewust voor de instroom van jonge professionals. Dit vraagt extra inzet op het gebied van begeleiding en ontwikkeling, maar het zorgt ook voor duurzame binding aan de organisatie. Hiermee wordt een stevige basis gelegd om beleidsdoelen niet alleen te formuleren, maar ook structureel te realiseren.

Balans tussen flexibiliteit en beheersbaarheid. 
In voorgaande jaren is ingezet op hybride werken, met meer ruimte voor plaats- en tijdsonafhankelijk werken. De nieuwe informatiestrategie houdt hierbij nadrukkelijk rekening met geopolitieke risico’s. Er is gekozen voor een beheersbare, stabiele koers die enerzijds medewerkers de flexibiliteit biedt die past bij de huidige arbeidsmarkt, en anderzijds de afhankelijkheid van internationale spelers op ICT-gebied beperkt.

Onderzoeken, plannen en inzicht in de personele opgave
Het onderzoek naar stille lasten is in volle gang en de bestuursopdracht P&C nadert de afronding. Het strategisch personeelsplan 2026–2030 wordt binnenkort vastgesteld, waarmee de personele behoeften voor de langere termijn in beeld zijn gebracht. Daaruit blijkt dat een aantal essentiële functies momenteel niet structureel zijn geborgd. Denk aan posities zoals de concerncontroller, beleidsmedewerkers toerisme en de teamleiders van o.a. financiën. Deze functies zijn cruciaal voor een goed functionerende beleidsuitvoering en bedrijfsvoering. Het versterken van deze posities is geen luxe, maar een noodzaak. Niet alleen om de ondersteunende en sturende functies goed in te richten, maar ook om structurele capaciteit te organiseren voor de uitvoering van projecten. Daarmee wordt de afhankelijkheid van tijdelijke inhuur verlaagd, ontstaat meer continuïteit in het werk, en wordt de kennis binnen de organisatie behouden.
Daarnaast zetten we in op het aantrekken van trainees, ondersteund door een sterk ontwikkelprogramma. Zo bouwen we aan een duurzame organisatie waar mensen zich kunnen ontwikkelen en willen blijven. Het college heeft – in overleg met het managementteam – op onderdelen tijdelijke budgetten begroot, zodat het nieuwe college de ruimte heeft om keuzes te maken over de structurele borging van deze posities. Dit voorstel biedt dus zowel een directe versterking van de organisatie als bestuurlijke flexibiliteit voor de toekomst.

Oproep tot gezamenlijk investeren
Het is belangrijk om samen blijvend te reflecteren op wat deze ontwikkelingen betekenen voor de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening en de financiële houdbaarheid op langere termijn. Een gezondere, veerkrachtige organisatie draagt rechtstreeks bij aan het leveren van betrouwbare, professionele en duurzame dienstverlening aan inwoners en ondernemers.

 

Financieel Bedrag Lasten Dekking
€  435.000
€  109.000
€  505.000
€  285.000
Structureel
Structureel
Incidenteel
Incidenteel
Begroting 2026 e.v.
Begroting 2027 e.v.
Begroting 2026
Begroting 2027
Toelichting financieel  

 

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 0.4 Overhead - Wat gaan wij ervoor doen?
Investeringsvoorstel Vervanging ICT omgeving

Programma/taakveld

0-0.4

Programmabegroting

Nieuw

Motivatie

De digitale infrastructuur wordt gefaseerd vernieuwd volgens de zogenoemde hybride IT-strategie. Daarbij wordt de lokale opslag- en rekencapaciteit vernieuwd conform de eisen van veiligheid, continuïteit en beheersbaarheid. De aanpak sluit aan bij de Cloudaanpak en het informatiebeleidsplan van onze gemeente. De vernieuwing wordt binnen bestaande capaciteit gedaan. Externe ondersteuning is nodig voor de specialistische installatie en inrichting

Financieel

Bedrag investering (excl. BTW) Dekking
€ 700.000 Begroting 2026 e.v.

Toelichting financieel

De afschrijftermijn is 5 jaar

 

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 0.4 Overhead - Wat gaan wij ervoor doen?
Investeringsvoorstel Surfaces voor de raad

Programma/taakveld

0-0.4

Programmabegroting

Nieuw

Motivatie

Uitfaseren voor de ipads voor de gemeenteraad en vervangen voor Microsoft Surface laptops. Er is een pilot geweest en na de evaluatie is besloten om Microsoft Surfaces aan te schaffen.

Financieel

Bedrag investering (excl. BTW) Dekking
€ 40.000 Begroting 2026

Toelichting financieel

De afschrijftermijn is 4 jaar

 

0.63 Parkeerbelasting

0.8 Overige baten en lasten

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - 0.8 Overige baten en lasten - Wat willen wij bereiken?

Verbonden partijen in programma 0

Terug naar navigatie - Verbonden partijen in programma 0 - Verbonden partijen in dit programma
Naam verbonden partijen Taakvelden Bijdrage aan gemeentelijke doelen
De waddeneilanden

0.4 Overhead
2.3 Recreatieve havens
3.4 Economische promotie
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
8.1 Ruimtelijk en leefomgeving

Samenwerking toepassing Convenant vaarrecreatie en kwailiteitsverbetering jachthavens. Bevordering toerisme naar Waddeneilanden in relatie tot Werelderfgoed-status Wadden. Samenwerken op het vlak van de omgevingswet.
GR Regionaal Historisch Centrum Alkmaar

0.4 Overhead

Beheer overgebrachte archieven, inspectie uitvoering informatiebeheer, advisering en ondersteuning kwaliteitsverbetering.

0 Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - 0 Beleidsindicatoren - 0 Beleidsindicatoren
Taakveld Indicator Eenheid Bron Jaar Texel
0. Bestuur en ondersteuning Formatie Fte per 1.000 inwoners Eigen gegevens 2024 12,88 fte

2025

13,71 fte
2026 14,25 fte
0. Bestuur en ondersteuning Bezetting Fte per 1.000 inwoners Eigen gegevens 2024 13,14 fte
2025 12,55 fte
2026 13,02 fte
0. Bestuur en ondersteuning Apparaatkosten Kosten per inwoner in € Eigen begroting 2024 € 1.756
2025 € 1.647
2026 € 1.779
0. Bestuur en ondersteuning Externe inhuur Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen Eigen begroting 2024

 € 4.298.398

20,26%

2025

€ 2.959.707

13,73%

2026

€ 2.669.592

11,05%

0. Bestuur en ondersteuning Overhead % van totale lasten  Eigen begroting 2024 11.8%
2025 14,2%
2026 15,7%

 

0 Begroting

0 Begroting

Terug naar navigatie - 0 Begroting - 0 Begroting
Bedragen x €1.000 meerjaren begroting
Lasten Rekening Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029
Bestuur 8.220 9.539 3.303 7.092 2.030 2.048 2.030
Burgerzaken 850 947 974 1.139 1.139 1.139 1.139
Overhead 10.180 12.377 11.803 14.668 14.161 13.860 13.860
Treasury 1.131 1.311 2.907 2.764 2.826 2.826 2.826
OZB woningen 5 7 5 7 7 7 7
Parkeerbelasting 0 0 0 0 0 0 0
Belastingen overig 543 619 754 749 749 749 749
Overige baten en lasten 152 636 -16 -238 902 1.902 2.901
Mutaties reserves 9.295 16.299 5654 1.119 1.119 1.119 1.119
Totaal lasten programma 0 30.376 41.735 25.384 27.301 22.934 23.651 24.632
Bedragen x €1.000
Baten Rekening Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029
Bestuur 6.504 6.660 1278 5.028 28 28 28
Burgerzaken 172 294 235 319 319 319 319
Overhead 296 1.041 101 1.010 1.010 1.010 1.010
Treasury 1.356 1.594 2.128 2.401 2.401 2.401 2.401
OZB woningen 1.271 1.333 1.258 1.455 1.455 1.455 1.455
OZB niet-woningen 798 828 899 912 912 912 912
Parkeerbelasting 4.634 4.611 5.977 5.977 5.977 5.977 5.977
Belastingen overig 241 296 267 299 299 299 299
Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds 34.296 36.775 37.343 39.419 39.387 38.766 39.222
Overige baten en lasten 516 1.210 15 117 117 117 117
Mutaties reserves 11.329 17.270 8637 4.324 1.270 624 604
Totaal baten programma 0 61.413 71.912 58.138 61.260 53.175 51.907 52.344
Saldo 31.037 30.177 32.754 33.959 30.241 28.257 27.711