Hoofdstuk 4A -> Programma's 3 - Mooi en gastvrij Texel / Texel werkt!

Visie

Terug naar navigatie - Hoofdstuk 4A -> Programma's 3 - Mooi en gastvrij Texel / Texel werkt! - Visie

Dit programma gaat over economische ontwikkelingen, inclusief samenwerkingsverbanden, de fysieke basisinfrastructuur van werklocaties, het bedrijvenloket met bedrijfsregelingen en de economische promotie. 

Samenwerken
We blijven inzetten op een veerkrachtige economie. De samenwerkingen met gemeenten, bedrijfsleven, het maatschappelijk middenveld op de andere Waddeneilanden en in de Kop van Noord-Holland en zelfs regionaal in Noord-Holland-Noord, is hierbij van groot belang. We doen lokaal wat kan en regionaal wat moet.

Stabiele, toekomstgerichte economie
De beroepsbevolking daalt door minder jongeren en meer ouderen. Het is in alle sectoren moeilijk arbeidskrachten aan te trekken. Vanuit innovatiekracht werken bedrijfsleven, onderwijssector en gemeente al enige jaren samen om een antwoord te geven op de arbeidsmarktproblematiek. De gemeente wil hierin faciliteren. Dat doen we enerzijds via het Huis van Ontwikkeling en  anderzijds door het financieel ondersteunen van samenwerkingsverbanden. Een bestendige arbeidsmarkt is van belang voor een stabiele, toekomstgerichte economie. 

Vanuit economisch oogpunt zijn recreatie en toerisme van groot belang. Onze ambitie blijft:
•    streven naar toerisme en recreatie dat waarde toevoegt aan de Texelse samenleving;
•    onderscheiden van andere bestemmingen, waarbij Texel haar eigen identiteit en uniciteit behoudt en zelfs duurzaam verbeterd;
•    balans tussen de toeristische ontwikkelingen, draagkracht van natuur en landschap en draagvlak bij de inwoners.

Ook de andere pijlers landbouw, visserij, zorg, dienstverlening, retail en ambachten zijn voor een stabiele en toekomstgerichte economie van groot belang. 

Bij alle economische pijlers blijven we inzetten op innovatie en transitiekracht en faciliteren we de ontwikkeling van nieuwe economieën.

 

Link naar Visie en beleid - Texel

3.1 Economische ontwikkeling

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - 3.1 Economische ontwikkeling - Wat willen wij bereiken?

3.1 Economische ontwikkeling

Terug naar navigatie - 3.1 Economische ontwikkeling - Wat willen wij bereiken? - 3.1 Economische ontwikkeling

De samenwerkingsverbanden Samen op Kop (Kop van Noord-Holland) en Waddeneilanden bieden mogelijkheden om in te zetten op het behoud en versterking van de economie. Voor programma 3 zijn de volgende programma's relevant:


•    Samen op Kop: thema’s ‘Arbeidsmarktprojecten’, ‘Recreatie en toerisme’ en ‘Werken’. In de Regio Deal NHN proberen we samen met de regio een aantal vraagstukken te versnellen 
•    Regio Deal Waddeneilanden: programmalijn 2 ‘Toekomstbestendig Ondernemen en Ontwikkelen’ en 5 ‘Circulaire Economie’.


Het Toeristisch Toekomstplan wordt verder uitgewerkt via de Uitvoeringsagenda 2025-2027, zoals onderzoek naar bewonersprofijt, inzetten op gastvrij en toekomstbestendig ondernemerschap en het invoeren van een nachtregister. Extra aandacht voor een meerjarig monitoringprogramma blijft nodig om tijdig te kunnen bijsturen als de druk op ecologie en/of leefbaarheid te groot wordt.


Circulaire economie
We passen circulaire economie toe  in alle andere gemeentelijke disciplines, zodat we op tijd zijn met de noodzakelijke structurele veranderingen door tekorten aan grondstoffen. In 2030 moet de helft van onze grondstoffen uit hergebruikte grondstoffen bestaan. In 2050 moeten alle grondstoffen uit hergebruik komen. (Nationaal Grondstoffenakkoord 2017).

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 3.1 Economische ontwikkeling - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Samen Op Kop
Programma/taakveld 3-3.1
Programmabegroting Nieuw
Motivatie Het beoogd effect is regionale samenwerking (2026 t/m 2029), samenwerking met de provincie Noord-Holland en uitvoering van de regionale programma’s en projecten om te komen tot een toekomstbestendige regio waar het goed wonen, werken en recreëren is.
Financieel Bedrag Lasten Dekking
€ 70.000 Structureel Begroting 2026 e.v.
Toelichting financieel  

 

3.2 Fysieke bedrijfsstructuur

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - 3.2 Fysieke bedrijfsstructuur - Wat willen wij bereiken?

3.2 Fysieke bedrijfsstructuur

Terug naar navigatie - 3.2 Fysieke bedrijfsstructuur - Wat willen wij bereiken? - 3.2 Fysieke bedrijfsstructuur

In 2025 is de uitbreiding van bedrijventerrein Oudeschild gestart. De retail-sector is economisch en maatschappelijk belangrijk voor inwoners, bedrijven en gasten. De centra blijven daardoor aantrekkelijk en levensvatbaar. Het is  noodzakelijk dat ze compact, compleet en comfortabel zijn. Het nieuwe (vaste) standplaatsenbeleid is hierop afgestemd. Het marktbeleid wordt in  2027  geactualiseerd.

MKB
Gezamenlijk met de provincie rollen we het Ondersteuningsprogramma Verduurzaming MKB uit. Daarin worden eigenaren en huurders in de winkelgebieden geadviseerd op het gebied van verduurzaming van panden en processen (programma 7). 


Samen met de Texelse boeren en natuurbeheerders vindt overleg plaats over het toekomstbestendig houden van de landbouwsector en het behalen van natuurdoelen. Dit zal een plek moeten krijgen in de Omgevingsvisie. (programma 8).
De toekomstbestendige exploitatie van de haven Oudeschild wordt in 2026 verder uitgewerkt. (programma 2).

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 3.2 Fysieke bedrijfsstructuur - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Texel innovatief eiland
Program/taakveld 3-3.2
Perspectiefnota Ja, is opgenomen in de perspectiefnota 2026
Motivatie

Het is belangrijk pilots op het gebied van energie, wateropslag en duurzame landbouw en visserij te ondersteunen. Daarbij  willen we tevens inzetten op het verwerven van subsidies. Een financiële bijdrage bij de start is vaak onmisbaar. Het budget Texel innovatief eiland is in voorgaande jaren succesvol ingezet. We stellen daarom voor dit  incidenteel in de begroting op te nemen voor 2026.

Aanvragen willen we toetsen volgens het onderstaande kader:
1. de aanvraag betreft de aanpak van of het oplossen van een vraagstuk op het gebied
van energie, zoetwaterbeschikbaarheid, ecosysteemdiensten, verduurzaming landbouw en visserij op het grondgebied Texel
2. de aanvraag is niet strijdig met gemeentelijk beleid
3. de resultaten moeten maatschappelijke meerwaarde hebben en worden daarom
openbaar gemaakt
4. er is ook andere financiering, waaronder bijdrage in natura
5. de aanvraag kan zowel door organisaties als natuurlijke personen worden gedaan,
waarbij de aanvrager verklaart dat geen sprake is van ongeoorloofde staatssteun

Financieel Bedrag Lasten Dekking
€ 100.000 Incidenteel     Begroting 2026
Toelichting financieel  

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 3.2 Fysieke bedrijfsstructuur - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Vitale bestendige arbeidsmarkt
Program/taakveld 3-3.2
Perspectiefnota Ja, is opgenomen in de perspectiefnota 2026
Motivatie De beroepsbevolking daalt door meer ouderen en minder jongeren. Vanwege de krappe arbeidsmarkt is het in alle sectoren moeilijk om arbeidskrachten aan te trekken. De innovatiekracht op Texel en het vermogen om samen te werken zijn groot. Al enige jaren hebben bedrijfsleven, onderwijssector en gemeente de krachten gebundeld om actief de arbeidsmarktproblematiek op te lossen. Denk bijvoorbeeld aan het HR-Netwerk, Kenniswerkplaats Texel, Texel Academy en OSG De Hogeberg. 
In het coalitieprogramma is aangegeven dat wij een ondersteunende en/of faciliterende rol hierin willen vervullen. Dat kunnen we financieel door initiatieven vanuit het maatschappelijk veld, die gericht zijn op het vinden van oplossingen, te ondersteunen. Wij stellen voor om ook voor 2026 voor dit doel € 75.000 te reserveren. 
Financieel Bedrag Lasten Dekking
€ 75.000 Incidenteel Begroting 2026
Toelichting financieel  

 

3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen - Wat willen wij bereiken?

3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen

Terug naar navigatie - 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen - Wat willen wij bereiken? - 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen

Ons inkoop- en aanbestedingsbeleid biedt kansen voor de lokale economie. Het gemeentelijke bedrijvenloket kan ondernemers helpen bij gemeentelijke opdrachten. Ondernemers kunnen zich hier melden als ze opdrachten voor de gemeente willen uitvoeren.

Arbeidsmarkt
Gezamenlijk zetten we in op een bestendige arbeidsmarkt. Dit doen we onder andere door te investeren in jongeren en het aantrekkelijk maken om op Texel te komen werken. Daarnaast is het belangrijk dat beroepsopleidingen beter aansluiten op de arbeidsmarkt. We streven ernaar om in 2026 het bedrijvenloket verder te ontwikkelen, zodat het zowel persoonlijk als digitaal toegankelijk is.

Waar hebben wij al op ingezet?

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Ondernemersloket
Programma/taakveld 3-3.3
Programmabegroting Nieuw
Motivatie Aantrekken van (deel)functionaris voor het begeleiden van ondernemers met vraagstelingen binnen het gemeentelijk terrein inclusief inkoop- en aanbesteding. Inrichten digitaal ondernemersloket.
Financieel Bedrag Lasten Dekking
€ 15.000 Incidenteel Begroting 2026
Toelichting financieel  

 

3.4 Economische promotie

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - 3.4 Economische promotie - Wat willen wij bereiken?

3.4 Economische promotie

Terug naar navigatie - 3.4 Economische promotie - Wat willen wij bereiken? - 3.4 Economische promotie

De VVV is verantwoordelijk voor de economische promotie van het toerisme. Zij geven invulling aan de ambitie, visie en uitgangspunten van het Toeristisch Toekomstplan. 
Zij richten zich ook op het aantrekken van deskundig personeel binnen alle economische pijlers. Ondanks de krapte op de arbeidsmarkt blijft het belangrijk dat nieuwe bedrijven, inclusief zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers), zich op Texel vestigen. 

Samen met onder meer het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland-Noord zetten we in op acquisitie van bedrijven die bij de identiteit en innovatiekracht van Texel passen. 
In het kader van het Visserij Ontwikkel Plan werken we ook aan de promotie van onze regio Kop van Noord-Holland en Texel als visserijgemeenschap(pen). 
Stichting Toeristisch Investeringsfonds Texel (STIFT) draagt ook bij aan lokale promotie van toerisme, infrastructuur, landbouw en visserij, cultuur en evenementen.

Waar hebben wij al op ingezet?

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 3.4 Economische promotie - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Digitaal nachtregister
Programma/taakveld 3-3.4
Programmabegroting Nieuw
Motivatie Inrichten van een digitaal nachtregister waaruit rechtsreeks de aangifte toeristenbelasting kan worden uitgelezen. Tronsponderen data naar een voorspellingsmodel van de te verwachten bezetting van accommodaties.
Financieel Bedrag Lasten Dekking
€ 15.000 Structureel Begroting 2026 e.v.
Toelichting financieel  

Verbonden partijen in programma 3

Terug naar navigatie - Verbonden partijen in programma 3 - Verbonden partijen in dit programma
Naam verbonden partijen Taakvelden Bijdrage aan gemeentelijke doelen
De waddeneilanden

2.3 Recreatieve havens
3.4 Economische promotie
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
8.1 Ruimte en leefomgeving

Samenwerking toepassing Convenant vaarrecreatie en kwailiteitsverbetering jachthavens. Bevordering toerisme naar Waddeneilanden in relatie tot Werelderfgoed-status Wadden. Samenwerken op het vlak van de omgevingswet.
Stichting VVV Texel promotie 3.4 Economische promotie Kwalitatief toeristisch bezoek aan het eiland. Dit is van groot algemeen economisch en maatschappelijk belang.

3 Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - 3 Beleidsindicatoren - 3 Beleidsindicatoren
Taakveld Indicator Eenheid Bron Jaar Texel Nederland
3. Economie Functiemenging %

LISA/

CBS

2018   55,9 52,9
2019 56,1 53,3
2020 55,6 53,2
2021 55,5 53,3
2022 55,2 53,8
2023 55,2 54,2
3. Economie Vestigingen (van bedrijven) Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 64 jaar LISA 2018 220,9 145,3
2019 229,2 151,2
2020 231,8 157,8
2021 235,7 164,5
2022 242,6 173,3
2023 247,0 181,8
6. Sociaal Domein Banen Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 64 jaar

LISA/

CBS

2018 980,3 778,5
2019 1005,0 795,0
2020 999,2 795,7
2021 1013,8 805,1
2022 1032,0 824,7
2023 1021,4 836,6

3 Begroting

3 Begroting

Terug naar navigatie - 3 Begroting - 3 Begroting
Bedragen x €1.000 meerjaren begroting
Lasten Rekening Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029
Economische ontwikkeling 348 395 473 622 447 447 447
Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen 54 95 110 131 116 116 116
Economische promotie 955 1.095 1.004 1.019 1.054 909 909
Totaal lasten programma 3 1.357 1.585 1.587 1.772 1.617 1.472 1.472
Bedragen x €1.000
Baten Rekening Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029
Economische ontwikkeling - 50 0 0 - - -
Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen 29 34 32 33 33 33 33
Economische promotie 9.848 10.647 10.336 11.186 11.186 11.186 11.186
Totaal baten programma 3 9.877 10.731 10.368 11.219 11.219 11.219 11.219
Saldo 8.520 9.146 8.781 9.446 9.601 9.746 9.746