Hoofdstuk 4A -> Programma's 2 - Goede bereikbaarheid

Visie

Terug naar navigatie - Hoofdstuk 4A -> Programma's 2 - Goede bereikbaarheid - Visie

Dit programma gaat over de bereikbaarheid op en naar Texel. Wij zijn verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van een wegen-, straten- en fietspadennet over het hele eiland en voetpaden binnen de bebouwde kom. We willen een veilige infrastructuur die past bij het verkeersaanbod. Bij herstel en reconstructies van de infrastructuur richten we de weg zo veilig mogelijk in, met ondersteuning van de provincie.

Openbaar vervoer
Een belangrijk onderdeel van de bereikbaarheid is goed functionerend openbaar vervoer. De verantwoordelijkheid voor het busvervoer ligt bij de provincie en wij blijven met haar in gesprek over mogelijke verbeteringen.

Veerverbinding Den Helder
Als eiland zijn wij  sterk afhankelijk van de veerverbinding met Den Helder. We werken samen met TESO aan de bereikbaarheid van het opstelterrein op Texel. Waar mogelijk ondersteunen we de lobby richting Rijkswaterstaat wat betreft het onderhoud en een spoedige reconstructie van de aanlandingen in Den Helder en op Texel.

We zijn over water ook bereikbaar via de NIOZ-haven en Haven Oudeschild.

Link naar Visie en Beleid - Texel

2.1 Verkeer en vervoer

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - 2.1 Verkeer en vervoer - Wat willen wij bereiken?

2.1 Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - 2.1 Verkeer en vervoer - Wat willen wij bereiken? - 2.1 Verkeer en vervoer

We willen dat ons bestaande wegen-, straten-, fiets- en wandelpadennet goed is onderhouden. We zorgen ervoor dat de budgetten voor onderhoud en vervanging op orde blijven. Het gebruik van de fiets als vervoermiddel op het eiland stimuleren we zoveel mogelijk.

De afgelopen jaren zijn met name de fietspaden voortvarend opgeknapt. De waardering van bezoekers op het onderdeel fiets- en wandelpaden is hierdoor ook flink gestegen. We willen deze lijn vasthouden.

Als onderlegger voor beheer en onderhoud is in 2023 een Wegenbeheerplan vastgesteld voor een periode van vijf jaar. De nieuwe mobiliteitsvisie is in concept gereed. Die bepaalt de richting van de aanpassingen in de infrastructuur voor de komende jaren.

Waar hebben wij al op ingezet?

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 2.1 Verkeer en vervoer - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Bermverharding Laagwaalderweg en Pijpersdijk
Programma/taakveld 2-2.1
Perspectiefnota Ja, is opgenomen in de perspectiefnota 2026
Motivatie Grasbetontegels aanleggen naast geasfalteerde/gerehabiliteerde buitenwegen: Laagwaalderweg alleen bermverharding en Pijpersdijk in combinatie met een nieuwe asfaltdeklaag.
Financieel Bedrag Lasten Dekking
€ 465.000 Incidenteel Begroting 2026
Toelichting financieel  

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 2.1 Verkeer en vervoer - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Degeneratie kabels en leidingen
Programma/taakveld 2-2.1
Programmabegroting Nieuw
Motivatie Het zijn opbrengsten van externe partijen die graven in de grond van de gemeente. Dit levert opbrengst op die eerder niet is begroot. Daarnaast stellen we voor het jaar 2026 een toezichthouder aan om toe te zien op de werkzaamheden om daarmee de overlast te beperken. 
Financieel Bedrag Lasten Dekking

- € 120.000

€ 90.000

Structureel

Incidenteel

Begroting 2026 e.v.

Begroting 2026

Toelichting financieel  

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 2.1 Verkeer en vervoer - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Vrijval kapitaallasten
Programma/taakveld 2-2.1
Programmabegroting Nieuw
Motivatie Bij de begroting is gekeken welke investeringen vrijvallen doordat geen vervanging plaatsvind op dit moment. Dat is structurele ruimte.
Financieel Bedrag Lasten Dekking
- € 150.000 Structureel Begroting 2026 e.v.
Toelichting financieel  

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 2.1 Verkeer en vervoer - Wat gaan wij ervoor doen?
Voorstel Omgevingsmanager
Programma/taakveld 2-2.1
Programmabegroting Nieuw
Motivatie Het afgelopen jaar is er op aangeven van het college een omgevingsmanager actief geweest bij de afdeling Gemeentewerken. Een omgevingsmanager is een uitbreiding op de capaciteit van de functie projectleider, waarbij er extra aandacht is voor het betrekken van stakeholders bij het ontwerpen en uitvoeren van een project, in dit geval specifiek in de openbare ruimte. De verwachtingen van burgers rondom hun betrokkenheid bij projecten in de openbare ruimte is hoog, en de komende jaren wordt er nog veel werk verzet in de openbare ruimte, daarom is het voorstel om de inzet van een omgevingsmanager voor twee jaar te bestendigen.
Financieel Bedrag Lasten Dekking

€ 115.000

€ 115.000

Incidenteel

Incidenteel

Begroting 2026

Begroting 2027

Toelichting financieel  

 

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 2.1 Verkeer en vervoer - Wat gaan wij ervoor doen?
Investeringsvoorstel Pontweg Zuid (Californieweg-Akenbuurt)
Programma/taakveld 2-2.1
Perspectiefnota Ja, is gewijzigd t.o.v. de perspectiefnota 2026 
Motivatie

Diverse rehabilitaties zijn uitgevoerd. Het benodigde resterende budget is bestemd voor verkeerskundige maatregelen op kruispunt Gerritslanderdijkje-Pontweg-Kogerweg in combinatie met het nog beschikbare budget 'Pontweg Noord aanvullende verkeerskundige maatregelen'.

Financieel Bedrag investering (excl. BTW) Dekking
  Begroting 2026
Toelichting financieel De afschrijftermijn is 40 jaar

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 2.1 Verkeer en vervoer - Wat gaan wij ervoor doen?
Investeringsvoorstel  Fietspaden Pontweg Noord en Zuid
Programma/taakveld 2-2.1
Perspectiefnota Ja, is gewijzigd t.o.v. de perspectiefnota 2026
Motivatie Tegelijkertijd met rehabilitatie Pontweg worden ook de fietspaden vernieuwd en verkeersveiliger gemaakt.
Financieel Bedrag investering (excl. BTW) Dekking
  Begroting 2026
Toelichting financieel De afschrijftermijn is 40 jaar

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 2.1 Verkeer en vervoer - Wat gaan wij ervoor doen?
Investeringsvoorstel  Oude Kogerweg-Rozendijk
Programma/taakveld 2-2.1
Perspectiefnota Ja, is gewijzigd t.o.v. de perspectiefnota 2026
Motivatie Asfaltconstructie vervangen en verkeersveiliger maken. Het sluit aan op werkzaamheden Pontweg. 
Financieel Bedrag investering (excl. BTW) Dekking
  Begroting 2026
Toelichting financieel De afschrijftermijn is 40 jaar

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 2.1 Verkeer en vervoer - Wat gaan wij ervoor doen?
Investeringsvoorstel  Voetpaden Den Burg, De Koog, Oudeschild
Programma/taakveld 2-2.1
Perspectiefnota Ja, is opgenomen in de perspectiefnota 2026
Motivatie Het opnieuw inrichten van diverse voetpaden.
Financieel Bedrag investering (excl. BTW) Dekking
  Begroting 2026
Toelichting financieel De afschrijftermijn is 40 jaar

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 2.1 Verkeer en vervoer - Wat gaan wij ervoor doen?
Investeringsvoorstel  Burgerhoutstraat
Programma/taakveld 2-2.1
Perspectiefnota Ja, is gewijzigd t.o.v. de perspectiefnota 2026
Motivatie Voorbereidingskrediet voor vervanging riolering in combinatie met onderhoud van de weginrichting. Uitvoering gepland in 2027,  volgend op aanpak Wilhelminalaan
Financieel Bedrag investering (excl. BTW) Dekking
  Begroting 2026
Toelichting financieel Betreft een voorbereidingskrediet. De afschrijftermijn is 40 jaar

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 2.1 Verkeer en vervoer - Wat gaan wij ervoor doen?
Investeringsvoorstel Trompstraat

Programma/taakveld

2-2.1

Perspectiefnota

Ja, is opgenomen in de perspectiefnota 2026

Motivatie

Herinrichten met nieuwe materialen niet gerioleerde deel van de straat

Financieel

Bedrag investering (excl. BTW) Dekking
  Begroting 2026

Toelichting financieel

De afschrijftermijn is 40 jaar

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 2.1 Verkeer en vervoer - Wat gaan wij ervoor doen?
Investeringsvoorstel Diek

Programma/taakveld

2-2.1

Perspectiefnota

Ja, is opgenomen in de perspectiefnota 2026

Motivatie

Herinrichten straat met nieuwe materialen (groen, verharding, verkeer)

Financieel

Bedrag investering (excl. BTW) Dekking
  Begroting 2026

Toelichting financieel

De afschrijftermijn is 40 jaar

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 2.1 Verkeer en vervoer - Wat gaan wij ervoor doen?
Investeringsvoorstel Wilhelminalaan 

Programma/taakveld

2-2.1

Programmabegroting

Nieuw

Motivatie

Vervanging riolering in combinatie met onderhoud van de weginrichting passend bij de karakteristiek/authentieke  woonstraat.

Financieel

Bedrag investering (excl. BTW) Dekking
  Begroting 2026

Toelichting financieel

De afschrijftermijn is 40 jaar

 

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 2.1 Verkeer en vervoer - Wat gaan wij ervoor doen?
Investeringsvoorstel Burgwal 

Programma/taakveld

2-2.1

Programmabegroting

Nieuw

Motivatie

Vervanging riolering in combinatie met onderhoud van de verharding met nieuwe gebakken klinkers conform andere straten in het centrum.

Financieel

Bedrag investering (excl. BTW) Dekking
  Begroting 2026

Toelichting financieel

De afschrijftermijn is 40 jaar

 

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 2.1 Verkeer en vervoer - Wat gaan wij ervoor doen?
Investeringsvoorstel Julianastraat 

Programma/taakveld

2-2.1

Programmabegroting

Nieuw

Motivatie

Vervanging riolering in combinatie met onderhoud van de weginrichting passend bij de karakteristiek/authentieke  woonstraat. Dit volgend op aanpak Wilhelminalaan.

Financieel

Bedrag investering (excl. BTW) Dekking
  Begroting 2026

Toelichting financieel

De afschrijftermijn is 40 jaar

 

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 2.1 Verkeer en vervoer - Wat gaan wij ervoor doen?
Investeringsvoorstel De Ruyterstraat

Programma/taakveld

2-2.1

Programmabegroting

Nieuw

Motivatie

Het betreft een indexering van oorspronkelijk aangevraagde bedrag (huidige begroot bedrag is van 2022, €1.2 milj). De Ruyterstraat wordt heringericht en deels voorzien van een regenwaterriolering. Het is een combinatiewerk van riolering, groen en wegen. 

Financieel

Bedrag investering (excl. BTW) Dekking
  Begroting 2026

Toelichting financieel

De afschrijftermijn is 40 jaar

 

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 2.1 Verkeer en vervoer - Wat gaan wij ervoor doen?
Investeringsvoorstel Postweg Zuid Eierland

Programma/taakveld

2-2.1

Programmabegroting

Nieuw

Motivatie

Het aanbregen van asfalt binnen de bebouwde kom van Zuid Eierland

Financieel

Bedrag investering (excl. BTW) Dekking
  Begroting 2026

Toelichting financieel

De afschrijftermijn is 40 jaar

 

2.2 Parkeren

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - 2.2 Parkeren - Wat willen wij bereiken?

2.2 Parkeren

Terug naar navigatie - 2.2 Parkeren - Wat willen wij bereiken? - 2.2 Parkeren

We zorgen voor voldoende parkeerplaatsen en een goede bewegwijzering voor zowel auto’s als fietsen. Binnen de dorpskernen krijgen voetgangers en fietsers de ruimte.

 

Waar hebben wij al op ingezet?

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - 2.2 Parkeren - Wat gaan wij ervoor doen?
Investeringsvoorstel Parkeerautomaten vervangen

Programma/taakveld

2-2.2

Programmabegroting

Nieuw

Motivatie

We schaffen 7 nieuwe parkeerautomaten aan. De oude en afgeschreven automaten zijn zeer vaak kapot en dat werkt niet mee aan het 'zorgeloos' parkeren op Texel. 

Financieel

Bedrag investering (excl. BTW) Dekking
€ 130.000 Begroting 2026

Toelichting financieel

De afschrijftermijn is 8 jaar

 

2.4 Economische havens en waterwegen

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - 2.4 Economische havens en waterwegen - Wat willen wij bereiken?

2.4 Economische havens en waterwegen

Terug naar navigatie - 2.4 Economische havens en waterwegen - Wat willen wij bereiken? - 2.4 Economische havens en waterwegen

We willen economisch gezonde havens (Oudeschild en NIOZ) en een daarbij passende beheer- en exploitatievorm. De ontwikkelingen in de haven van Oudeschild versterken de toeristische beleving. We willen de havens behouden als karakteristieke vissers- en werkhavens met een bijbehorende sfeer en bedrijvigheid. Als fundament voor een  kwaliteit, investeren we vanuit beheer en exploitatie van de haven van Oudeschild in onderhoud en vervanging van de haven.

Voor de haven van Oudeschild werken we in lijn met recente besluitvorming aan het oprichten van een havenbedrijf. Naar verwachting leggen we in het eerste kwartaal een voorstel voor de oprichting van de BV Haven Oudeschild aan de raad voor.

Waar hebben wij al op ingezet?

2.5 Openbaar vervoer

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - 2.5 Openbaar vervoer - Wat willen wij bereiken?

2.5 Openbaar vervoer

Terug naar navigatie - 2.5 Openbaar vervoer - Wat willen wij bereiken? - 2.5 Openbaar vervoer

We willen autogebruik terugdringen.  Hiervoor is beantwoording van de vraag of meer openbaar vervoer een goede oplossing is noodzakelijk. De veerverbinding tussen Den Helder en Texel is van cruciaal belang en we bespoedigen de vervanging van de Rijkswaterstaat-bruggen zoveel mogelijk. De vervanging van de aanlandinstallatie bij 't Horntje heeft de hoogste prioriteit.

Waar hebben wij al op ingezet?

Verbonden partijen in programma 2

2 Beleidsindicatoren

2 Begroting

2 Begroting

Terug naar navigatie - 2 Begroting - 2 Begroting
Bedragen x €1.000 meerjaren begroting
Lasten Rekening Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029
Verkeer en Vervoer 6.198 5.536 7.541 7.878 7.323 7.323 7.323
Parkeren 609 720 782 714 714 714 714
Recreatieve havens 59 151 0 0 - - -
Economische havens en waterwegen 1.132 1.062 978 1.001 1.001 1.001 1.001
Totaal lasten programma 2 7.998 7.469 9.301 9.593 9.038 9.038 9.038
Bedragen x €1.000
Baten Rekening Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029
Verkeer en Vervoer 268 215 114 259 259 259 259
Parkeren 1 1 0 0 - - -
Economische havens en waterwegen 711 750 923 927 927 927 927
Totaal baten programma 2 980 966 1.037 1.186 1.186 1.186 1.186
Saldo -7.018 -6.503 -8.264 -8.407 -7.852 -7.852 -7.852