Instellen van een ondernemersloket voor Texelse ondernemers

Toelichting
In het coalitieakkoord 2022-2026 staat duidelijk vermeld dat ondernemers optimaal gefaciliteerd dienen te worden door de gemeente. Ondernemers vormen immers de economische motor van Texel en leveren een grote bijdrage aan werkgelegenheid, leefbaarheid en aantrekkelijkheid van het eiland.
Ondernemers hebben aangegeven behoefte te hebben aan één duidelijk aanspreekpunt binnen de gemeentelijke organisatie waar zij terecht kunnen voor vragen, ondersteuning en begeleiding op uiteenlopende terreinen, zoals vergunningen, regelgeving, gemeentelijke subsidies, aanbestedingen, vestigingskwesties en andere ondernemersvraagstukken.
Tot nu toe ontbreekt een dergelijk centraal en herkenbaar aanspreekpunt binnen de gemeente.
Wij zijn van mening dat het instellen van een ondernemersloket bijdraagt aan betere dienstverlening aan ondernemers en een sterker economisch klimaat op Texel.
Link naar motie 16-04-2025: Instellen van een ondernemersloket voor Texelse ondernemers
Kwaliteit (toelichting)
Een persoonlijk aanspreekpunt is een onmisbare schakel in de relatie tussen ondernemers en de (lokale) overheid. Dit aanspreekpunt zal zijn weg moeten weten te vinden in de ambtelijke organisatie. Ook zal hij de vraag van de ondernemer goed moeten kunnen doorgronden en hier eventueel verder op kunnen anticiperen. Verder zal er een digitale ingang met voorlichting en ruimte voor vragen exclusief gericht op het bedrijfsleven moeten komen.
Geld (toelichting)
Benodigd bedrag € 60.000 structureel en € 15.000 incidenteel voor inrichten fysiek en digitaal ondernemersloket.