Programma 2. Goede bereikbaarheid

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Dit programma gaat over de bereikbaarheid op en naar Texel. Daarbij zijn we zelf verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van een wegen-, straten- en fietspadennet over het hele eiland en voetpaden binnen de bebouwde kom. We willen een veilige infrastructuur die passend is bij het verkeersaanbod. Bij rehabilitaties en reconstructies van de infrastructuur richten we de weg zo veilig mogelijk in, waarbij we ondersteund worden door de Provincie.

Een belangrijk onderdeel van de bereikbaarheid is goed functionerend openbaar vervoer. De verantwoordelijkheid voor het busvervoer ligt bij de Provincie, en wij blijven in gesprek met de Provincie over mogelijke verbeteringen.

Als eiland zijn wij  sterk afhankelijk van de veerverbinding met Den Helder. We werken samen met de TESO aan de bereikbaarheid van het opstelterrein op Texel. We ondersteunen waar mogelijk in de lobby richting Rijkswaterstaat inzake het onderhoud en spoedige reconstructie van de aanlandingen in Den Helder en op Texel.

We zijn over water ook bereikbaar via de NIOZ haven en Haven Oudeschild.

Waar hebben we al op ingezet?

Terug naar navigatie - Waar hebben we al op ingezet?

2.1 Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - 2.1 Verkeer en vervoer

We willen dat ons bestaande wegen-, straten-, fiets- en wandelpadennet goed onderhouden is. Daarvoor zorgen we dat de budgetten voor onderhoud en vervanging op orde blijven. Het gebruik van de fiets als vervoermiddel op het eiland stimuleren we zoveel mogelijk.

Sinds 2021 hebben we de fietspaden, wegen en parkeerterreinen van Staatsbosbeheer overgenomen. De afgelopen jaren zijn met name de fietspaden voortvarend opgeknapt. De waardering van bezoekers op het onderdeel fiets- en wandelpaden is hierdoor ook flink gestegen. We willen deze lijn vasthouden.

Als onderlegger voor het beheer en onderhoud is er in 2023 een Wegenbeheerplan vastgesteld voor een periode van 5 jaar. Er wordt gewerkt aan een mobiliteitsvisie waarmee we richting geven aan de aanpassingen in de infrastructuur die we de komende jaren gaan doen.

2.2 Parkeren

Terug naar navigatie - 2.2 Parkeren

We zorgen voor voldoende parkeerplaatsen voor zowel auto’s als fietsen en een goede bewegwijzering daarvoor. Binnen de dorpskernen krijgen voetgangers en fietsers de ruimte.

Bij het opknappen van de parkeerterreinen bij de strandslagen investeren we om deze in lijn te krijgen met de kustvisie. Dat betekent dat er extra inzet wordt gevraagd om deze te verhogen.

2.4 Economische havens en waterwegen

Terug naar navigatie - 2.4 Economische havens en waterwegen

We willen economisch gezonde havens (Oudeschild en NIOZ) en een daarbij passende beheer- en exploitatievorm. De ontwikkelingen in de haven van Oudeschild versterken de toeristische beleving en moeten behouden blijven als karakteristieke vissers- en werkhavens met bijbehorende sfeer en bedrijvigheid. Vanuit beheer en exploitatie van de haven van Oudeschild, gaan we investeren in onderhoud en vervanging van de haven, om de kwaliteit goed te houden.

2.5 Openbaar vervoer

Terug naar navigatie - 2.5 Openbaar vervoer

We willen autogebruik terugdringen.  Hiervoor is antwoord op de vraag, of meer openbaar vervoer hiervoor een goede oplossing voor is. De veerverbinding tussen Den Helder en Texel is van cruciaal belang en we bespoedigen de vervanging van de Rijkswaterstraat bruggen zoveel mogelijk. De vervanging van de aanlanding bij 't Horntje heeft de hoogste prioriteit.

Nieuwe voorstellen

Terug naar navigatie - Nieuwe voorstellen

Voorstel 9

Onderzoek naar verkeerssituatie rondom camping Loodsmansduin
Programma/taakveld 2-2.1
Motivatie

De verkeerssituatie op de Rommelpot tussen kruispunt Klif/Witteweg naar camping Loodsmansduin is op drukke momenten verre van ideaal. De dorpscommissie ziet ook graag een meer verkeersveiliger oplossing. De smalle asfaltweg, gecategoriseerd als erftoegangsweg 60 km/uur buiten de bebouwde kom moet alle recreatieverkeer te voet, fiets, auto, camper én bezorgend verkeer verwerken. De huidige situatie op de drukste momenten in het toeristenseizoen is ongewenst. Het smalle profiel bepaalt echter de huidige beperkte speelruimte om tot optimale oplossingen te komen. Er zal eerst grondig onderzoek moeten worden gedaan naar de knelpunten en oplossingsmogelijkheden t.a.v. de verkeerscirculatie van en naar de camping rond en in Den Hoorn al dan niet in combinatie met een andere weginrichting van de huidige toegangsweg. De toekomstplannen van camping Loodsmansduin worden hierin uiteraard betrokken. De onderzoekskosten door een verkeerskundig adviesbureau worden geraamd op € 25.000.

Financieel Bedrag Lasten Dekking
  € 25.000 Incidenteel Begroting 2025
Toelichting financieel  

Voorstel 10

Aanleggen grasbetonstenen langs diverse buitenwegen
Programma/taakveld 2-2.1
Motivatie

In het Beheerplan Wegen 2024-2028 is een uitgangspunt om de buitenwegen te voorzien van grasbetonstenen op de locaties waar veel schade aan de bermen wordt toegebracht door het verkeer. Oorzaak is doorgaans de relatief smalle rijbanen i.c.m. de hoeveelheid en zwaarte van het verkeer. Jaarlijks worden daarom vele kilometers wegbermen onderhouden. Op deze manier houden we de wegconstructies zolang mogelijk in een goede kwaliteit en streven we naar verbetering van de veiligheid van alle verkeer. In 2025 wordt onderzocht welke wegen (Amaliaweg, Laagwaalderweg (De Vang-Veenselangweg), Rommelpot (Klif-Loodsmansduin), Fonteinsweg (Westerslag- 
Jan Ayeslag), Koningsweg) op korte termijn op een andere manier dan met grasbetonblokken veilig kunnen worden gemaakt en leggen we hier de noodzakelijke grasbetonstenen aan. Bij de andere gevraagde trajecten worden eerst alternatieve mogelijkheden onderzocht zoals passeerstroken of een richtingsverkeer.

Financieel Bedrag Lasten Dekking
  € 606.750 Incidenteel Begroting 2025
Toelichting financieel  

Voorstel 23

Straatmeubilair vervangen
Programma/taakveld 2-2.1
Motivatie

In 2025 wordt verder gegaan met het periodiek vervangen van de gemeentelijke banken, picknicksets, borden e.d. langs de Texelse wegen. Verder vervangen we de gemeentelijke hekwerken om de algemene begraafplaatsen in Den Burg en Oosterend. Vanwege de forse investeringen in de afgelopen jaren is voor 2025 een bedrag van € 95.000 toereikend.

Financieel Bedrag Lasten Dekking
  € 95.000 Incidenteel Begroting 2025
  - € 170.000 Incidenteel Reeds structureel opgenomen (besloten bij begroting 2019) € 170.000.
Toelichting financieel  

Investeringsvoorstel 1

Pontweg Noord (De Koog/Dorpsstraat – Californiëweg) rehabiliteren 2025
Programma/taakveld 2-2.1
Motivatie

In het najaar van 2023 heeft de raad het Beheerplan Wegen 2024-2028 vastgesteld. Een aantal wegen staan voor deze periode in het kader van het structureel verbeteren/vervangen van wegverhardingen. De rehabilitatie van de Pontweg Noord (De Koog/Dorpsstraat-Californiëweg) staat nu op de planning voor 2025 en het zuidelijke deel tot de Akenbuurt voor later moment in 2026 (perspectiefnota 2026).

De status van de weg is Gebiedsontsluitingweg. Maximumsnelheid 80 km per uur
De Pontweg is de verbindingsweg tussen veerhaven/Den Burg en De Koog. Verkeersintensiteit geschat tussen de 3000 en 8000 motorvoertuigen per etmaal
Huidige situatie is asfaltverharding, breed 7,20 m met aan beide zijden een vrij liggend fietspad. Op diverse plekken zijn aanliggende bushaltes aanwezig.
Deze situatie voldoet aan de huidige inrichtingseisen. De weginrichting blijft daarom hetzelfde.

De Pontweg is in slechte staat van onderhoud en technisch grotendeels afgeschreven en is een forse ingreep noodzakelijk. Voorgesteld wordt om in eerste instantie de Pontweg Noord baanbreed te versterken en tevens de naastliggende fietspaden te voorzien van nieuw asfalt. Het betreft het gedeelte tussen de kom van De Koog en de T-kruising met de Californiëweg. De Pontweg is de hoofdontsluitingsweg op Texel. Het afsluiten van deze weg ten tijde van het onderhoud voor al het verkeer heeft grote impact op de bereikbaarheid van dorpen, vakantieparken en strandslagen. Vanwege de functie en het gebruik is er voor gekozen om de rehabilitatie in twee fasen uit te voeren. Voor 2025 staat dit gedeelte op het programma en het gedeelte vanaf de Californiëweg tot de rotonde Akenbuurt in 2026.

 

Financieel Bedrag investering (excl. BTW) Dekking
    Begroting 2025
Toelichting financieel De afschrijftermijn is 40 jaar

Investeringsvoorstel 1

Amaliaweg rehabilitatie
Programma/taakveld 2-2.1
Motivatie

De Amaliaweg is een erftoegangsweg in het buitengebied en geldt een maximum snelheid van 60 km per uur. De verharding is versneld achteruitgegaan mede door de omleidingsroute hierlangs bij de recente verbetering van het provinciale deel van de Pontweg. De weg is nu volledig aan het einde van de technische levensduur. De weg zal moeten worden gerehabiliteerd.

Financieel Bedrag investering (excl. BTW) Dekking
    Begroting 2025
Toelichting financieel De afschrijftermijn is 40 jaar

Investeringsvoorstel 1

Ploeglanderweg rehabilitatie
Programma/taakveld 2-2.1
Motivatie

De Ploeglanderweg is een 60 km per uur erftoegangsweg in het buitengebied. De weg wordt veel door fietsers gebruikt en is een belangrijke recreatieve fietsverbinding. De weg door het bos in het duingebied bestaat uit een oude versleten klinkerbestrating. Omdat er geen fundering aanwezig is ontstaan wijde voegen en kuilen. Ook de betonranden zijn versleten. Een algehele vervanging met nieuwe klinkers op een granulaatfundering en een opsluiting van de rijbaan met grasbetonstenen is gewenst. De inrichting kan naar voorbeeld zijn van de Rozendijk. (kasseienstrook in midden van de rijweg)

Financieel Bedrag investering (excl. BTW) Dekking
    Begroting 2025
Toelichting financieel De afschrijvingstermijn is 40 jaar

Investeringsvoorstel 1

Wilhelminalaan herinrichting na aanbrengen riolering
Programma/taakveld 2-2.1
Motivatie

In de Wilhelminalaan wordt de riolering vervangen. Daarna volgt de herinrichting van de straat met onder meer nieuwe bestrating en groen. De status van de weg is Erftoegangsweg. Maximumsnelheid 30 km per uur
De Wilhelminalaan is een woonstraat nabij het centrum van Den Burg. Vanwege de aanwezigheid van twee supermarkten wordt de weg veel gebruikt, de intensiteit is tussen 1500 en 3000 motorvoertuigen per etmaal. De weg bestaat uit de rijbaan, 5 m breed met daarnaast aan beide zijden een verhoogd voetpad. Aan twee zijden is een bomenrij aanwezig. Het betreft een jaren 60 weginrichting. Deze is gedateerd en voldoet niet aan de huidige richtlijnen van het CROW.
In de nieuwe situatie wordt alles A niveau aangelegd en uitgevoerd met gebakken straatstenen. Er komen mogelijk (deels) nieuwe bomen in de straat. De huidige bomen duwen de bestrating omhoog. Er zal kritisch gekeken worden naar de laanstructuur, met daarbij de inpasbaarheid en gesteldheid van de bestaande en eventuele nieuwe bomen. Als de straat open gaat zullen ook de kabels- en leidingenbedrijven aan het werk willen slaan om hun onderhoud te doen. Omdat de Wilhelminalaan een belangrijke straat is voor het verkeer van en naar het centrum willen we de laan in één keer voor langere tijd goed aanpakken.

Financieel Bedrag investering (excl. BTW) Dekking
    Begroting 2025
Toelichting financieel De afschrijftermijn is 40 jaar

Investeringsvoorstel 2

Aanleggen openbare verlichtingsnetten Wilhelminalaan grondkabels
Programma/taakveld 2-2.1
Motivatie

Tijdens de reconstructie van de Wilhelminalaan is het nodig de energievoorziening van de openbare verlichting geheel te vernieuwen. Het betreft het aanbrengen van nieuwe grondkabels en OV-Kasten (stroomvoorziening). Bestaande kabelnetten van Liander/gemeente zijn met elkaar verweven en geven frequent veel (ondergrondse) storingen en zijn niet veilig om aan te werken. Er is tijdens de reconstructie een kans om hierin een combinatie van werkzaamheden te maken. Het betreft de omgeving Wilhelminastraat. Liander heeft geen bemoeienis met dit openbare verlichtingsnet en laat het aan de gemeente om hier een nieuw net aan te leggen. De veiligheid en betrouwbaarheid van de openbare verlichting ligt bij de gemeente als OV beheerder.

Het betreft het aanbrengen van nieuwe grondkabels (stroomvoorziening). Voor de kabels is een bedrag van € 80.000 nodig. 

Financieel Bedrag investering (excl. BTW) Dekking
  € 80.000 Begroting 2025
Toelichting financieel De afschrijftermijn van de grondkabels is 40 jaar. 

Investeringsvoorstel 3

Aanleggen openbare verlichtingsnetten Wilhelminalaan OV kasten
Programma/taakveld 2-2.1
Motivatie

Tijdens de reconstructie van de Wilhelminalaan is het nodig de energievoorziening van de openbare verlichting geheel te vernieuwen. Het betreft het aanbrengen van nieuwe grondkabels en OV-Kasten (stroomvoorziening). Bestaande kabelnetten van Liander/gemeente zijn met elkaar verweven en geven frequent veel (ondergrondse) storingen en zijn niet veilig om aan te werken. Er is tijdens de reconstructie een kans om hierin een combinatie van werkzaamheden te maken. Het betreft de omgeving Wilhelminastraat. Liander heeft geen bemoeienis met dit openbare verlichtingsnet en laat het aan de gemeente om hier een nieuw net aan te leggen. De veiligheid en betrouwbaarheid van de openbare verlichting ligt bij de gemeente als OV beheerder.

Het betreft het aanbrengen van OV-Kasten (stroomvoorziening).

Financieel Bedrag investering (excl. BTW) Dekking
  € 13.500 Begroting 2025
Toelichting financieel De afschrijftermijn van de OV-kasten is 25 jaar.

Investeringsvoorstel 1

Herinrichting Keesomlaan gedeelte Elemert (incl. busstation) tot Beatrixlaan
Programma/taakveld 2-2.1
Motivatie

Dit gedeelte van de Keesomlaan krijgt een regenwaterriool en daarvoor is een krediet beschikbaar. Er is nog geen krediet voor de herinrichting van de straat. Als de straat open gaat zullen ook de kabels- en leidingenbedrijven om hun onderhoud te doen. De status van de weg is Erftoegangsweg. Maximumsnelheid 30 km per uur. Dit gedeelte van de Keesomlaan is een woonstraat nabij het centrum van Den Burg. Het betreft een eenrichtingsweg vanaf de Beatrixlaan. De verkeersintensiteit is redelijk, tussen de 750 en 2000 mvt per etmaal. De weg bestaat uit de rijbaan, 5 m breed met daarnaast aan beide zijden een verhoogd voetpad. Er is amper openbaar groen aanwezig. Het betreft een jaren 60 weginrichting. Deze is gedateerd en voldoet niet aan de huidige richtlijnen van het CROW. Het busstation is de centrale halte voor Den Burg. Deze wordt intensief gebruikt. De inrichting is gedateerd en past allang niet meer bij het huidige gebruik. Kortom, een herinrichting is hier gewenst. 

Financieel Bedrag investering (excl. BTW) Dekking
    Begroting 2025
Toelichting financieel De afschrijftermijn is 40 jaar

Investeringsvoorstel 1

Renovatie pleintje hoek Warmoesstraat-Schilderend, zgn. Gouden Strookje
Programma/taakveld 2-2.1
Motivatie

Dit pleintje hoek Schilderend-Warmoesstraat in het centrum wordt ook wel “Het Gouden Strookje” genoemd. Het pleintje maakt een versleten en rommelige indruk door de concentratie van functies als afvalcontainers, fietsparkeren, grote bomen, bloembakken, kabelkasten, bestrating. De boomwortels veroorzaken forse opdruk van de verharding met het risico op valpartijen en moet worden verbeterd. Een renovatie is gewenst met onder meer nieuwe bestrating en aanpassing van het straatmeubilair. Ook gaat de aandacht uit naar de staat van kabels en leidingen.

Financieel Bedrag investering (excl. BTW) Dekking
    Begroting 2025
Toelichting financieel De afschrijftermijn is 40 jaar

Investeringsvoorstel 4

Vervangen OV-kasten
Programma/taakveld 2-2.1
Motivatie

Een groot aantal openbare verlichtingskasten zijn aan vervanging toe. Er zijn technische gebreken geconstateerd die niet meer op te lossen zijn en het einde van de levensduur is bereikt. Daarnaast komen er uit inspecties gebreken die we moeten repareren om de kasten weer veilig te maken.

De totale kosten voor het vervangen van 13 ov-kasten bedragen € 178.000. De afschrijftermijn is 25 jaar.

Financieel Bedrag investering (excl. BTW) Dekking
  € 178.000 Begroting 2025
Toelichting financieel De afschrijving is 25 jaar.