Nieuwe ontwikkelingen, niet meegenomen

Financieel, juridisch en/of beleidsmatig

Terug naar navigatie - Financieel, juridisch en/of beleidsmatig

Organisatieontwikkeling

Het wordt steeds complexer om de juiste mensen te vinden en te behouden. Tegelijkertijd worden de vraagstukken breder en complexer,  de maatschappij reageert veel meer vanuit individueel standpunt en komt de veiligheidsgevoel van de medewerkers onder druk te staan. In het kader van organisatieontwikkeling hebben we afgelopen periode kunnen putten uit bestaande budgetten. Maar we zien ook, kijkend naar de toekomst dat het om extra budgetten gaat vragen. Zoals aangegeven in de jaarrekening, zijn we bezig om de benodigde middelen daarvoor scherp te krijgen. Om de organisatie te laten aansluiten op wat de ontwikkelingen vereisen is de verwachting dat er zowel structureel en incidenteel budgetten nodig zijn. 

Informatiebeveiliging

De overheid vereist dat gemeenten een effectieve tool voor informatiebeveiliging gebruiken. Echter, de eerder geselecteerde tool van de VNG voldeed niet aan de eisen, waardoor extra investeringen nodig zijn. Daarnaast gebruikt de gemeente Texel op dit moment een basisbeveiligingspakket van Microsoft, maar door toenemende online dreigingen is een overstap naar een uitgebreider pakket met onder andere betere bescherming tegen cyberaanvallen en datalekken noodzakelijk.

Regionale samenwerking 

Op 15 februari 2024 heeft Noord-Holland Noord de regiodeal toegekend gekregen van  €  32,5 miljoen. De aankomende periode wordt hier uitvoering aangegeven langs de 3 programmalijnen beter leren, beter werken en beter leven in Noord-Holland Noord. De inzet is versterken van de brede welvaart in de regio. Dit is een samenwerking met de overheid, het bedrijfsleven en het onderwijs en uit zich onder andere in cofinanciering van 50% vanuit deze partijen.  Daarmee is er een totale deal van  €  65 miljoen. De regiodeal heeft een looptijd van vier jaar.

Cofinanciering Regio Deal

De Regio Deal NHN zal de komende maanden verder worden uitgewerkt in een convenant tussen Rijk en regio. Het convenant zal voor het zomerreces gereed zijn. In en na de zomer volgt dan een bestuurlijk traject waarin alle partijen het convenant bespreken, waaronder de gemeenteraden en colleges. Zodra het convenant is vastgesteld en ondertekend, volgt de inwerkingtreding van de Regio Deal. Deze is voorzien op 1 november 2024. Het convenant wordt vertaald naar een samenwerkingsovereenkomst tussen de drie O's. De Overheid, het Onderwijs en de Ondernemers. De financiële gevolgen zullen worden meegenomen in de begroting van 2025.

Algemene uitkering 

In het meerjarenperspectief 2025-2028 van deze nota is nog rekening gehouden met de meerjarige uitkomsten van de meicirculaire 2023. 

Inmiddels zijn er ontwikkelingen geweest die nog niet financieel vertaald kunnen worden in  deze nota en naar verwachting per saldo een positief effect hebben. Zo stelt het demissionaire kabinet voor om de opschalingskorting die in 2026 zou terugkeren definitief af te schaffen en de nieuwe financieringsmethodiek vervroegd in te laten gaan.
De financiële consequenties van dit kabinetsvoorstel zijn een tempering van de eerder ingezette bezuiniging v.a. 2026 met € 1 miljard (van 3 naar 2 miljard) en een eenmalige korting in 2025 van € 675 miljoen. De Texelse omvang is ongeveer 0,9 promille. In de begroting 2025 wordt dit te verwachte positieve effect per saldo verwerkt. 

Daarnaast is het verdeelmodel in 2023 aangepast als gevolg van de herijking gemeentefonds. Het Rijk is bezig om dit model nog beter aan te laten sluiten bij wat gemeenten (echt) nodig hebben en is bezig met een onderzoek. Dit onderzoek behelst o.a. een verdiepingsslag naar Overige Eigen Middelen van gemeenten waaronder de toeristenbelasting. Dit kan een nadelig effect hebben op de omvang van de toekomstige algemene uitkering.   

Groene infrastructuur

Er wordt gewerkt aan het opstellen van een beleidsplan Groene Infrastructuur. Door een ander groenbeleid kan geanticipeerd worden op klimaatverandering (natter, droger, heter) en wordt de biodiversiteit op Texel vergroot. Naast een natuurlijker beheer wat zorgt voor het verhogen van de biodiversiteit zullen er meer groen en bomen geplant worden, tevens zal het huidige groen omgevormd worden. Het plan zal in de tweede helft van 2024 aan de raad worden aangeboden, de verwachting is dat er voor de realisatie hiervan vanaf 2025 een structureel bedrag van € 1 miljoen euro nodig is. 

Koers sociaal domein

Om het beleid vanuit deze visie concreet vorm te geven werken we met uitvoeringsprogramma’s. Wij zetten de komende jaren in op de volgende programma’s.  

We zetten de komende jaren in op de  volgende doelgroepen:

  1.  ‘Alle (kwetsbare) inwoners’
  2.   ‘Kind en jongeren’
  3.   ‘Ouderen’

De totale uitgaven over deze periode bedragen € 936.740. Deze worden deels gedekt uit al bestaande budgetten voor loonkosten en incidenteel uit de SPUK-GALA bijdragen van het Rijk ad € 352.985. Voor het deel wat niet gedekt wordt ad € 505.755 is dekking uit de algemene reserve gevraagd en  opgenomen in het overzicht 'tussenstand Algemene Reserve'.  Besluitvorming in de gemeenteraad vond plaats op 22 mei 2024.

Ankerplaatsen

Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft het Nationaal Actieplan Dakloosheid ‘Eerst een thuis’ geïntroduceerd, met als doel dakloosheid in Nederland structureel terug te dringen. Regionaal is in 2020 een Versterkingsplan ontwikkeld, waarbinnen het project Ankerplaatsen een rol speelt. Dit project sluit aan op de brede visie voor Maatschappelijke Opvang.  Vanwege de behoefte aan duurzame huisvesting en zorg voor kwetsbare dak- en thuisloze inwoners worden drie mobiele woonunits op de Pontweg 89 Den Burg geplaatst, gefaciliteerd door wooncorporatie Woontij en zorg wordt dagelijks verleend door Novalishoeve. Het terrein moet gereed worden gemaakt voor bouw en bewoning, met gegarandeerde zorg. Financiering is nodig voor Q4 2024 of Q1 2025. Zorgvuldige afstemming met betrokken partijen in het Sociaal, Fysiek domein en samenwerkende partners in essentieel voor het opleveren en financieren van het project. De exacte opleverdatum, ofwel in Q4 2024 of in Q1 2025, is momenteel nog onzeker omdat de verantwoordelijkheden en financiële verplichten tussen de betrokken partijen moeten worden besproken.  Bij de programmabegroting 2025 zullen deze worden opgenomen.

Migratie en asiel

De gemeente Texel is verantwoordelijk voor de uitvoering Spreidingswet, de nieuwe tijdelijke wet opvang ontheemden Oekraïne en de gemeentelijke taakstelling voor het huisvesten van statushouders. De Spreidingswet is sinds februari 2024 ingegaan, waarbij de opdracht aan de gemeente is om asielvoorzieningen mogelijk te maken.  De taakstelling voor het opvangen van statushouders en Oekraïense ontheemden wordt elk half jaar bepaald door de Rijksoverheid. Om aan de Spreidingswet te kunnen voldoen zijn verschillende scenario’s mogelijk waarbij de andere opgaves worden meegewogen. De verwachting is dat de verschillende taakstellingen de aankomende jaren zullen stijgen. De gemeente Texel is in gesprek met de gemeenten in de Noordkop om samen te kijken welk scenario het meest haalbaar is. Afhankelijk van de keuzes die worden gemaakt, moet duidelijk worden welke financiële consequenties dit voor de gemeente Texel heeft. 

Leer-werkbedrijf De Bolder

Vorig jaar is een Toekomstscenario voor Leer-werkbedrijf De Bolder uitgewerkt en akkoord bevonden door de gemeenteraad. 
In dit toekomstscenario zijn de herinvesteringen in de gekozen productielijnen uitgewerkt en opgenomen in de kapitaallasten van het Leer-werkbedrijf De Bolder. Tevens gaat het Huis van Ontwikkeling dit jaar van start, die de trajectbegeleiding van het Leer-werkbedrijf De Bolder overneemt. Hieruit volgt de overdracht van een aantal financiële, administratieve en begeleidende taken en verantwoordelijkheden van De Bolder naar het Huis van Ontwikkeling.
Rekening houdend met het Huis van Ontwikkeling is een aangepaste meerjarenbegroting voor het Leer-werkbedrijf De Bolder opgesteld waarin de tekorten naar verwachting oplopen van ca. € 250.000 dit jaar naar bijna € 480.000 (op basis van programmarekening 2023) in 2027.

Leer-werkbedrijf De Bolder is hierin niet uniek want bijna alle Sociaal Ontwikkeling Bedrijven hebben met tekorten te maken en hebben hiervoor aandacht gevraagd m.b.v. de brancheorganisatie Cedris. Dit heeft ertoe geleid dat er  vanuit het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, gemeenten en de branchevereniging een Visie Toekomstbestendig Sociaal Ontwikkelingsbedrijven komt. 

Basisscholen in stand houden in de buitendorpen

In het vervolg op de realisatie van “De Skool” worden de gebouwen van de basisscholen in de buitendorpen ook verduurzaamd en gemoderniseerd. Dit traject is gestart. De gemeenteraad heeft kennisgenomen van het document “Plan scholen buitendorpen Texel” van ICS Adviseurs. Hierin staan uitgangspunten en kaders op basis waarvan definitieve plannen voor de afzonderlijke scholen worden ontwikkeld. Deze kwaliteitsslag voor de schoolgebouwen komt voort uit de visie ‘Passend thuis nabij onderwijs op Texel’: ‘toekomstbestendige voorzieningenstructuur voor het primair- en voortgezet onderwijs’. De financiële consequenties zijn nog niet bekend en daarom ook nog niet meegenomen in de perspectiefnota 2025-2028.

 

Planning



Perspectiefnota 2025 - 2028

Onderwerp

Betrokken

10-05-2024

Verzenden Perspectiefnota naar raadsfracties

Advies & Ondersteuning

28-05-2024

Vergadering Auditcommissie

Auditcommissie

05-06 / 06-06-2024

Bespreking Perspectiefnota in speciale raadscommissie

Raadscommissie

19-06-2024

Vaststelling Perspectiefnota in raad

Raad