Programma 0. Voor en door bewoners

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken

Bij ons staat toegankelijke dienstverlening voorop, dit door middel van een persoonlijke afspraak, maar dit kan ook digitaal en telefonisch. We streven ernaar dat iedereen moeiteloos met ons kan schakelen, 'digitaal waar het kan en persoonlijk waar het nodig is'. Onze focus ligt op het bieden van persoonlijke ondersteuning aan bewoners die dat wensen of dat nodig hebben. Door zo veel mogelijk op afspraak te werken, creëren tijd om om ook de persoonlijke aandacht te kunnen bieden. We hebben daarbij ook aandacht voor mensen met een laaggeletterdheid en/of digitale beperkingen. 
Wij geloven in de kracht van onze gemeenschap en omarmen deze, terwijl we ondersteuning bieden waar nodig. Via de Texelse benadering van burgerparticipatie faciliteren wij actieve deelname aan het lokale beleid.
Transparantie staat bij ons hoog in het vaandel. Wij streven ernaar om onze informatie gemakkelijker vindbaar, deelbaar, toegankelijk en goed te archiveren te maken.
Als zelfstandige gemeente werken we nauw samen met de Noordkop en de Waddeneilanden. Onze financiële basis is solide, met een strakke begroting en moderne, toekomstbestendige ICT-systemen. We hebben veel aandacht  voor informatiebeveiliging, privacy van uw gegevens en de hybride werken waar dit passend is.

 

 


Waar hebben we al op ingezet?

Terug naar navigatie - Waar hebben we al op ingezet?

0.1 Bestuur

Terug naar navigatie - 0.1 Bestuur

We zetten in op samenwerking met de inwoners, mede door overleg tussen dorpscommissies en gemeente. We zetten in op de regiodeal Wadden en werken daarin samen met de andere Waddeneilanden. Daarnaast werken we samen in de Noordkop en zetten we ons in voor de versterking van de belangen van de Noordkop. 

0.2 Burgerzaken

Terug naar navigatie - 0.2 Burgerzaken

De dienstverlening  op Texel is toegankelijk en begrijpelijk voor iedereen. Of dat nu aan de balie is, online of aan de telefoon. Iedereen kan eenvoudig zaken met ons doen. Waar nodig verbeteren we deze dienstverlening. Vanuit het principe ‘digitaal waar het kan en persoonlijk waar het nodig is’ gaan we mee met de ontwikkelingen die er zijn. 

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

Terug naar navigatie - 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

We zorgen goed voor de instandhouding van gebouwen, gronden en landerijen die de gemeente (al of niet tijdelijk) in bezit heeft en niet in exploitatie neemt. We beheren de locaties en verhuren locaties waar dat mogelijk is. 

0.4 Overhead

Terug naar navigatie - 0.4 Overhead

Om de uitvoering van alle diensten van de gemeente zo goed mogelijk te kunnen uitvoeren, worden kosten gemaakt die samenhangen met de sturing en ondersteuning van medewerkers in het primaire proces. In de huidige arbeidsmarkt vraagt dit veel inspanning om de organisatie op sterkte te houden. We zetten in op effectieve arbeidsmarktcommunicatie voor het versterken van de organisatie.

0.63 Parkeerbelasting

Terug naar navigatie - 0.63 Parkeerbelasting

Voor het bekostigen van het parkeren op het eiland, zijn er verschillende middelen beschikbaar. Hiermee houden we Texel bereikbaar. De middelen zijn:

  • heffing en invordering;
  • opbrengsten parkeerfaciliteiten;
  • opbrengsten boetes.

We zetten de middelen passend in en handhaven daarop structureel. 

0.7 Texelse Aanpak Burgerparticipatie

Terug naar navigatie - 0.7 Texelse Aanpak Burgerparticipatie

De aanpak wordt in de loop van 2024 geëvalueerd. Op basis van de evaluatie zullen met name enkele projecten gericht op rehabilitatie infrastructuur (Beheerplan Wegen) volgens de participatie-aanpak worden uitgevoerd en vervolgens geëvalueerd. De raad zal daarover vooraf worden geïnformeerd.

Nieuwe voorstellen

Terug naar navigatie - Nieuwe voorstellen

Voorstel 2

Arbeidsmarkt com.beleid/ employerbranding/  aantrekkelijke werkgever
Programma/taakveld 0-0.4
Motivatie Vanwege de krapte op de arbeidsmarkt is de gemeente Texel eind 2023 gestart met de ontwikkeling van een doordacht arbeidsmarktcommunicatiebeleid om competente, geïnteresseerde en betrokken medewerkers aan te trekken en te behouden. Prettig en bedoeld bijeffect is de positieve uitstraling van de gemeente als werkgever richting alle Texelaars, een selecte doelgroep overkanters en trots en behoud van de huidige medewerkers.
Voor de verdere uitrol van dit arbeidsmarktcommunicatiebeleid en deze employer branding zijn we toe aan ontwikkeling en uitwerking van het werkgeversmerk, passend bij de identiteit en het toekomstbeeld van gemeente Texel, gevolgd door een campagne en zichtbaarheid via diverse kanalen.
Het eenmaal vastgestelde arbeidsmarktcommunicatiebeleid moet een vaste plek krijgen in de plannen en op de agenda’s van zowel het team van HRM als het team van Communicatie. Het aantrekken, boeien en binden van werknemers is een gedeelde verantwoordelijkheid. Het verdient aanbeveling voor de komende jaren structureel budget te reserveren voor evaluatie, bijstelling en onderhoud van het beleid, de campagne en de uitingen.
Financieel Bedrag Lasten Dekking
 

€ 25.000

Structureel

Begroting 2025 e.v.

Toelichting financieel  

Voorstel 3

Incidenteel A&O uitbreiding (teamleider)
Programma/taakveld 0-0.4
Motivatie 1 fte teamleider Bedrijfsvoering (voorlopig voor 2 jaar als pilot). De voormalige manager Advies & Ondersteuning heeft geconstateerd dat op het onderdeel Bedrijfsvoering een teamleider noodzakelijk is. Gemeentesecretaris en OR hebben daarmee ingestemd, maar zien dit graag als pilot voor 2 jaar waarna wordt geëvalueerd of de functie structureel dient te worden ingevuld.
Financieel Bedrag Lasten Dekking
 

€    80.000

€    80.000

Incidenteel

Incidenteel

Begroting 2025 

Begroting 2026

Toelichting financieel  

Voorstel 4

Incidenteel A&O HRM
Programma/taakveld 0-0.4
Motivatie Tijdelijk, voor twee jaar, uitbreiding/ondersteuning HRM i.v.m. arbeidsmarktsituatie (recruiter) en inzet op grote projecten zoals SPP, Organisatie op Koers en beleidsmatige ontwikkelingen uit de CAO zoals bijvoorbeeld vitaliteit en werken in een gezonde en veilige omgeving.
Financieel Bedrag Lasten Dekking
 

€ 110.000

€ 110.000

Incidenteel

Incidenteel

Begroting 2025

Begroting 2026

Toelichting financieel  

Voorstel 5

Herwaarderingsronde
Programma/taakveld 0-0.4
Motivatie De laatste keer dat gemeentebreed functies zijn beschreven en gewaardeerd was in 2013. Inmiddels is er veel geschoven met taken en verantwoordelijkheden en is er het nodige veranderd in de werkzaamheden. Het is daarom tijd voor een gemeentebrede herwaarderingsronde. Voor deze werkzaamheden wordt een extern bureau ingeschakeld.
Financieel Bedrag Lasten Dekking
  € 50.000 Incidenteel Begroting 2025
Toelichting financieel  

Voorstel 6

Bestendigen uren communicatie
Programma/taakveld 0-0.4
Motivatie

Voor het bestendigen van de communicatie inzet op gemeentelijke onderwerpen vragen wij een bedrag van € 149.000 structureel. 

De afgelopen jaren is de vraag naar communicatieondersteuning toe genomen. Gemeentelijke onderwerpen worden groter en complexer en vragen om meer aandacht voor de communicatie. En landelijke thema’s zoals het tekort aan betaalbare woningen, de energie- en vluchtelingencrisis en de Omgevingsvisie/wet vragen een stevige communicatievisie en aanpak. Communicatie wordt steeds veelzijdiger en onoverzichtelijker en informatie verspreid zich sneller. Daarnaast is sprake van een toename van maatschappelijk onbehagen en polarisatie. Ingezette ontwikkelingen als het Inwonersberaad en de professionalisering van participatie dragen bij aan het herstel van vertrouwen, maar vragen ook om communicatie ondersteuning. 

De afgelopen jaren is de toename aan communicatieondersteuning incidenteel opgelost. Om de kwaliteit en continuering van de communicatie te bestendigen is een structurele urenuitbreiding nodig. De huidige formatie is 2,1 fte, gevraagde uitbreiding is 1,5 fte.

Financieel Bedrag Lasten Dekking
  € 149.000 Structureel Begroting 2025 e.v.
Toelichting financieel  

Voorstel 7

Uitbreiding AO aanbesteding
Programma/taakveld 0-0.4
Motivatie 1 fte adviseur inkoop en aanbesteding. In de hele organisatie is er behoefte aan een adviseur inkoop & aanbesteding. Als gemeente lopen we risico’s (financieel en qua rechtmatigheid) wanneer de inkoop en aanbesteding niet op orde is. Het is noodzakelijk voor een gedegen bedrijfsvoering om de professionele kennis op dit gebied in eigen huis te hebben. De loonkosten voor een full-time adviseur III bedragen € 110.000. Er is een structureel inhuurbudget beschikbaar van € 25.000 waardoor wordt bijgevraagd:
Financieel Bedrag Lasten Dekking
  € 85.000 Structureel Begroting 2025 e.v.
Toelichting financieel  

Voorstel 1

Instellen bestemmingsreserve programmalijn Regiodeal de Waddeneilanden
Programma/taakveld 0-0.1
Motivatie

Door de raad is op 16 februari 2022 het uitvoeringsplan programmaplan de Waddeneilanden ter kennisgeving aangenomen. Er is nu duidelijkheid over de bijdragen van de eilanden. 
In totaal is er voor de Regiodeal € 36 miljoen beschikbaar. Hiervan wordt € 9 miljoen van de Waddeneilanden gevraagd. Een bedrag van € 5 miljoen is beschikbaar voor de versnellingsgelden woningbouw 2023. De overige € 31 miljoen is voor 5 programmalijnen beschikbaar gesteld. Hiervan moeten de Waddeneilanden 25% van bijdragen (het Rijk draagt 50% en de provincie Noord-Holland en Fryslân dragen 25% bij).
De verdeling van de bijdragen zal conform de huidige verdeelsleutels plaatsvinden, dat betekent voor Texel 30% zijnde € 2.325.000. Het voorstel is om voor dit bedrag een bestemmingsreserve in te stellen.  

De verwachting is dat dit bedrag niet (volledig) noodzakelijk is. Projecten die in aanmerking komen voor een bijdrage uit de Regiodeal, vallen te zijner tijd  weer vrij ten gunste van de Algemene Reserve.

Financieel Bedrag Lasten Dekking
  € 2.325.000

Incidenteel

Begroting 2025
Toelichting financieel  

Voorstel 8

Formaliseren projectassistentie Gemeentewerken
Programma/taakveld 0-0.4
Motivatie

Voor 2025 e.v. wordt structureel 0,5 fte (18 uur per week) projectassistentie gevraagd voor langlopende projecten bij Gemeentewerken. De afgelopen vier jaar is projectassistentie ingezet en incidenteel gedekt. Gebleken is dat structurele ondersteuning van de projectleider(s) noodzakelijk en efficiënt is.

Financieel Bedrag Lasten Dekking
  € 31.500

Structureel

Begroting 2025 e.v.
Toelichting financieel