Het doel van de tussenrapportage is de raad te informeren over de financiële afwijkingen over de eerste vier maanden van 2024.
De afspraak met de gemeenteraad is dat over de afwijkingen gerapporteerd moet worden, naast dat de rapportage de mogelijkheid biedt om extra budget te vragen. Dit laatste is alleen mogelijk als dit voldoet aan de drie O’s, onvoorzien, onuitstelbaar en onoverkomelijk. Er moet aan minimaal 2 van de 3 voorwaarden worden voldaan. Alleen met gemotiveerde reden kan hier incidenteel van afgeweken worden, dit wordt dan uitvoerig onderbouwd.
In deze tussenrapportage komt aan de orde:
Hoofdstuk 1: Actuele zaken
Hoofdstuk 2: Financieel
2.1 Uitkomsten financieel tussenrapportage
2.2 Resultaat programmarekening 2023
2.3 Tussenstand algemene reserve
Hoofdstuk 3: Investeringen en projectbudgetten
3.1 Voortgang in de realisatie van investeringen
3.2 Voorstellen kredietwijzigingen
3.3 Voortgang overheveling projectbudgetten
Hoofdstuk 4: Leer-Werkbedrijf De Bolder
In hoofdstuk 1 zijn, conform de gemaakte afspraken, per programma de financiele afwijkingen gecombineerd met de beleidsmatige toelichtingen op mogelijke afwijkingen.
In hoofdstuk 2 zijn de financiële consequenties in totaliteit opgenomen van deze tussenrapportage. In dit hoofdstuk ook een korte terugblik naar de programmarekening 2023 en de stand van de algemene reserve. Een toelichting op de uitkomsten van de meicirculaire 2024 volgt op een later moment.
In hoofdstuk 3 is de voortgang in de realisatie van investeringen en overheveling budgetten opgenomen, waarbij ook een aantal investeringen worden afgesloten.
Planning tussenrapportage 2024
Tussentijdse rapportage | Onderwerp | Betrokken |
25-06-2024 | Vergadering Auditcommissie | Auditcommissie |
26-06 / 27-06-2024 | Bespreking tussentijdse rapportage in raadscommissie | Raadscommissie |
10-07-2024 | Vaststelling tussenrapportage in raad | Raad |