In onderstaand tabel zijn de afwijkingen van het programma weergegeven en de motivatie per criteria in beeld gebracht. Voor nadere toelichting is onder de tabel een verdere uitleg gegeven.
Omschrijving | I | S | onvoorzien | onuitstelbaar | onontkoombaar | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | CAO 2024 | -320.000 | Ja, onderhandelings-resultaat CAO in 2024 welke niet bekend was bij opstellen van de begroting 2024 | Ja, nieuwe CAO is direct ingegaan. | Ja, CAO is bindend. | |
2 | Regeling vervroegd uittreden | -230.000 | Ja, onderdeel van het onderhandelings-resultaat CAO in 2024 | Ja, nieuwe CAO is direct ingegaan. | Ja, CAO is bindend. | |
3 | Ontwikkeling beleid en gezonde vitaliteit gezonde werkomgeving | -20.000 | Ja, onderdeel van het onderhandelings-resultaat CAO in 2024 | Gedeeltelijk, moet geregeld zijn CAO periode 1/1/2024-31/3/2025. Risico niet tijdig gereed. | Ja, CAO is bindend. | |
4 | Werving en selectie in relatie met arbeidsmarktsistuatie | -30.000 | Ja, pas in najaar 2023 bekend dat werving van o.a. 2 leidinggevenden extern nodig was. | Ja, de kosten zijn al gemaakt. | Ja, directiebesluit is al genomen. | |
5 | Informatiebeveiliging | -60.000 | -120.000 | Ja, pas maart 2024 Europese Wetgeving bekend. Let wel, pas v.a. 2025 structureel. | Ja wetgeving gaat in per oktober 2024. Let wel, pas v.a. 2025 structureel. | Ja, wettelijk verplicht. Let wel, pas v.a. 2025 structureel. |
6 | Systeem Archiefwet | -20.000 | Ja, pas bekend sinds april 2024 dat koppeling niet mogelijk is. Met begroting 2024 is krediet beschikbaar gesteld. Nu blijkt dus ook structureel onderhoudsbudget nodig. | Ja, regeling is al in werking getreden. Dus feitelijk al in overtreding. | Ja, wettelijke verplichting. | |
7 | Wet Politie Gegevens | -10.000 | Ja, door eerdere FG en Organisatie is deze verplichte audit blijven liggen. | Ja, gaat nu z.s.m. opgepakt worden. | Ja, wettelijke verplichting. | |
8 | GWS (Gemeentelijke Werkomgeving Sociaal Domein) | -16.000 | -11.500 | Ja, datalek explosief toegenomen in het 1eQ 2024. | Nee, Risico: datalek. | Ja, op basis van reële risico inschatting. |
9 | Toeristenbelasting | 250.000 | Ja, op basis van analyse rekeningresultaat 2023. | Nee, hoeft niet als voordeel opgenomen te worden. Risico: rekeningresultaat. | Ja, was niet vooraf bekend. | |
10 | OZB | 100.000 | Ja, op basis van analyse rekeningresultaat 2023. | Nee, hoeft niet als voordeel opgenomen te worden. Risico: rekeningresultaat | Ja, was niet vooraf bekend. | |
11 | Parkeren | 50.000 | Ja, op basis van analyse rekeningresultaat 2023. | Nee, hoeft niet als voordeel opgenomen te worden. Risico: rekeningresultaat. | Ja, was niet vooraf bekend. | |
12 | Rente verlagen budgetten rente | 500.000 | Ja, op basis van voortgang uitvoering projecten en rekeningresultaat 2023. | Nee, hoeft niet als voordeel opgenomen te worden. Risico: rekeningresultaat | Ja, is niet vooraf bekend. | |
13 | Stelpost afschrijving | 250.000 | Ja, op basis van analyse rekeningresultaat 2023. | Nee, hoeft niet als voordeel opgenomen te worden. Risico: rekeningresultaat. | Ja, was niet vooraf bekend. | |
14 | Vrijval afschrijvingslasten 2024 | 500.000 | Ja, op basis van voortgang uitvoering projecten en rekeningresultaat 2023. | Nee, hoeft niet als voordeel opgenomen te worden. Risico: rekeningresultaat. | Ja, is niet vooraf bekend. | |
Totaal | 994.000 | -181.500 |