Hoofdstuk 1 - Actuele zaken

Programma 0. Voor en door inwoners

Terug naar navigatie - Tabel

In onderstaand tabel zijn de afwijkingen van het programma weergegeven en de motivatie per criteria in beeld gebracht. Voor nadere toelichting is onder de tabel een verdere uitleg gegeven.

Omschrijving I S onvoorzien onuitstelbaar onontkoombaar
1 CAO 2024 -320.000 Ja, onderhandelings-resultaat CAO in 2024 welke niet bekend was bij opstellen van de begroting 2024 Ja, nieuwe CAO is direct ingegaan. Ja, CAO is bindend.
2 Regeling vervroegd uittreden -230.000 Ja, onderdeel van het onderhandelings-resultaat CAO in 2024 Ja, nieuwe CAO is direct ingegaan. Ja, CAO is bindend.
3 Ontwikkeling beleid en gezonde vitaliteit gezonde werkomgeving -20.000 Ja, onderdeel van het onderhandelings-resultaat CAO in 2024 Gedeeltelijk, moet geregeld zijn CAO periode 1/1/2024-31/3/2025. Risico niet tijdig gereed. Ja, CAO is bindend.
4 Werving en selectie in relatie met arbeidsmarktsistuatie -30.000 Ja, pas in najaar 2023 bekend dat werving van o.a. 2 leidinggevenden extern nodig was. Ja, de kosten zijn al gemaakt. Ja, directiebesluit is al genomen.
5 Informatiebeveiliging -60.000 -120.000 Ja, pas maart 2024 Europese Wetgeving bekend. Let wel, pas v.a. 2025 structureel. Ja wetgeving gaat in per oktober 2024. Let wel, pas v.a. 2025 structureel. Ja, wettelijk verplicht. Let wel, pas v.a. 2025 structureel.
6 Systeem Archiefwet -20.000 Ja, pas bekend sinds april 2024 dat koppeling niet mogelijk is. Met begroting 2024 is krediet beschikbaar gesteld. Nu blijkt dus ook structureel onderhoudsbudget nodig. Ja, regeling is al in werking getreden. Dus feitelijk al in overtreding. Ja, wettelijke verplichting.
7 Wet Politie Gegevens -10.000 Ja, door eerdere FG en Organisatie is deze verplichte audit blijven liggen. Ja, gaat nu z.s.m. opgepakt worden. Ja, wettelijke verplichting.
8 GWS (Gemeentelijke Werkomgeving Sociaal Domein) -16.000 -11.500 Ja, datalek explosief toegenomen in het 1eQ 2024. Nee, Risico: datalek. Ja, op basis van reële risico inschatting.
9 Toeristenbelasting 250.000 Ja, op basis van analyse rekeningresultaat 2023. Nee, hoeft niet als voordeel opgenomen te worden. Risico: rekeningresultaat. Ja, was niet vooraf bekend.
10 OZB 100.000 Ja, op basis van analyse rekeningresultaat 2023. Nee, hoeft niet als voordeel opgenomen te worden. Risico: rekeningresultaat Ja, was niet vooraf bekend.
11 Parkeren 50.000 Ja, op basis van analyse rekeningresultaat 2023. Nee, hoeft niet als voordeel opgenomen te worden. Risico: rekeningresultaat. Ja, was niet vooraf bekend.
12 Rente verlagen budgetten rente 500.000 Ja, op basis van voortgang uitvoering projecten en rekeningresultaat 2023. Nee, hoeft niet als voordeel opgenomen te worden. Risico: rekeningresultaat Ja, is niet vooraf bekend.
13 Stelpost afschrijving 250.000 Ja, op basis van analyse rekeningresultaat 2023. Nee, hoeft niet als voordeel opgenomen te worden. Risico: rekeningresultaat. Ja, was niet vooraf bekend.
14 Vrijval afschrijvingslasten 2024 500.000 Ja, op basis van voortgang uitvoering projecten en rekeningresultaat 2023. Nee, hoeft niet als voordeel opgenomen te worden. Risico: rekeningresultaat. Ja, is niet vooraf bekend.
Totaal 994.000 -181.500
Terug naar navigatie - Programma 0

Personeel

1. In de CAO van 2024 is een salarisverhoging opgenomen van 6%. In de personeelsbegroting 2024 is rekening gehouden met 3% waardoor een bedrag van € 320.000 extra incidenteel nodig is. Vanaf 2025 is in de perspectiefnota 2025 rekening gehouden met dit bedrag.  

2. De nieuwe CAO maakt mogelijk dat personeel gebruik kan maken van de Regeling Vervroegd Uittreden (RVU).  Dit is een gesloten regeling waar een aantal medewerkers voor in aanmerking komen. Deze regeling eindigt in 2027. Hiervan hebben al een aantal medewerkers gebruik van gemaakt en er gaan meer volgen.  De financiële gevolgen zijn voor de jaren 2024 € 60.000, 2025 € 95.000, 2026 € 55.000 en 2027 € 20.000.

3. Daarnaast is in de CAO van 2024 opgenomen dat beleid ontwikkeld moet worden voor vitaliteit en een gezonde veilige werkomgeving. Gestart wordt met het organiseren van een vitaliteitsweek in september voor alle medewerkers. De financiële kosten zijn op € 20.000 structureel geschat. 

4. Het werving en selectie budget staat onder druk gezien de arbeidsmarktsituatie. Er is extra inzet nodig om vacatures ingevuld te krijgen. Dit jaar is het gelukt om meerdere leidinggevende functies, die via een extern bureau geworven moesten worden, in te vullen. De extra kosten voor dit jaar worden op € 30.000 geschat. 

Informatiebeveiliging

5. De Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) verplicht gemeenten om een Security Operations Center/ Security Information & Event Management (SOC/SIEM) tool te implementeren.  De tool van de Gemeentelijke Gemeenschappelijk Infrastructuur (GGI) voldoet niet aan de gestelde eisen van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG).

Daarnaast is de VNG een strategisch partnership aangegaan om te komen tot de overeenkomst. Deze omgeving biedt lokale overheden de mogelijkheid om op een veilige manier tijd- en locatie onafhankelijk te werken. Momenteel maakt de gemeente Texel gebruik van het ‘Business Premium’ licentiemodel. Dit model was de afgelopen jaren een solide informatiebeveiliging. Vanwege de huidige dreigingen is het cruciaal om de overstap te maken naar een ander licentiemodel. Dit model bevat geavanceerde beveiligingsfuncties, met sterke verdediging tegen cyberdreigingen en datalekken.

De extra investeringen is nodig om de informatiebeveiliging te kunnen blijven waarborgen. De kosten zijn in 2024 € 60.000 en vanaf 2025 € 120.000 per jaar. 

Systeem archiefwet

6. Volgens de archiefwet dient ieder systeem documenten op te slaan in een archiefwaardig systeem. Pink Roccade heeft aangegeven definitief niet te koppelen met ons zaaksysteem Mozard. Hierdoor moet de gemeente een extra systeem van Pink Roccade afnemen. Deze kosten bedragen € 20.000  per jaar.

Wet Politie Gegevens

7. Er zijn extra veiligheidseisen nodig. De gemeente is daarom verplicht om jaarlijks een audit uit te voeren op het gebied van de WPG.  De kosten zijn € 10.000 structureel.   

Gemeentelijke Werkomgeving Sociaal Domein

8. Het gaat hierbij om het automatiseren van uitkeringspecificaties. Handmatige uitvoering is zeer gevoelig voor datalekken. Voor deze automatisering zijn licenties nodig en aanschaf software. De kosten bedragen jaarlijks € 11.500 en € 16.000 incidenteel. 

Belastingen

9., 10. en 11. Op basis van de jaarrekening 2023  kunnen in 2024 de volgende posten incidenteel worden verhoogd:  toeristenbelasting met € 250.000,  OnroerendZaakBelasting met € 100.000 en parkeren met € 50.000. Vanaf 2025 is via de perspectiefnota 2025 voorgesteld om deze bedragen  structureel mee te nemen.   

Rente 

12. Het budget rente kan incidenteel met € 500.000 verlaagd worden doordat later geleend hoeft te worden dan verwacht. Dit komt enerzijds door het positieve rekeningresultaat 2023 en anderzijds doordat investeringen later plaatsvinden dan verwacht.   

Vrijval afschrijvingslasten 2024

13. Op basis van de jaarrekening 2023 is het verantwoord  om de stelpost afschrijvingen in 2024 te verhogen met € 250.000 naar € 500.000.  In de praktijk is de uitvoering van investeringen later dan gepland waardoor een structureel overschot ontstaat. Om enigszins hiermee rekening te houden  is al een stelpost van € 250.000 structureel in de begroting opgenomen. Vanaf 2025 is via de perspectiefnota 2025 voorgesteld om dit bedrag structureel mee te nemen.  

14. Daarnaast kan per saldo € 500.000 incidenteel vrijvallen, rekening houdend met een al opgenomen stelpost van € 500.000. In totaal gaat het dan dus  om € 1 miljoen vrijval aan afschrijvingslasten. Hierbij gaat het om beschikbaar gestelde kredieten waarvan het kenmerk is er administratief over meerdere jaren moet worden afgeschreven na gereedkoming. Als een investering vertraging oploopt, door welke reden dan ook,  worden in dat jaar geen afschrijvingskosten gemaakt  terwijl deze wel zijn begroot.  Voorbeelden hiervan zijn de realisatie van het Thijssenhuis en infrastructurele werken.  

  

Programma 1. Veiligheid op orde

Terug naar navigatie - tabel

In onderstaand tabel zijn de afwijkingen van het programma weergegeven en de motivatie per criteria in beeld gebracht. Voor nadere toelichting is onder de tabel een verdere uitleg gegeven.

Omschrijving I S onvoorzien onuitstelbaar onontkoombaar
1 Openbare orde en veiligheid 10.000 Ja, op basis van analyse rekeningresultaat 2023. Nee, hoeft niet als voordeel opgenomen te worden. Risico: rekeningresultaat. Ja, was niet vooraf bekend.
2 Onderhoud brandkranen ivm nieuwe brandputten -4.000 Nee, is in de aanvraag investering nieuwe brandputten niet meegenomen. Ja, uitstel van onderhoud.Riscio: brandput op termijn niet meer operationeel. Ja, onderhoud is noodzakelijk voor goed funcionerende brandputten.
Totaal 0 6.000
Terug naar navigatie - Programma 1

Openbare orde en veiligheid

  1. Er zijn een aantal budgetten waarvan in de praktijk geen gebruik van wordt gemaakt.  Per saldo gaat het om ruim € 10.000 dat structureel ingeleverd kan worden.
  2. Verder is het onderhoudsbudget van de brandkranen door de aanleg van nieuwe brandputten ontoereikend geworden. Er is extra € 4.000 structureel nodig.  

Programma 2. Goede bereikbaarheid

Terug naar navigatie - Tabel

In onderstaand tabel zijn de afwijkingen van het programma weergegeven en de motivatie per criteria in beeld gebracht. Voor nadere toelichting is onder de tabel een verdere uitleg gegeven.

Omschrijving I S onvoorzien onuitstelbaar onontkoombaar
1 Nieuw parkeerbeleid -50.000 Ja, opdracht van de raad, is naar voren gehaald bij vaststellen nieuwe beleid. Ja, opdracht van de raad, betreft de evaluatie die we eigenlijk in 2025 hadden willen doen, maar naar voren gehaald is bij vaststellen nieuwe beleid. Ja, opdracht raad. Beleid is al in uitvoering.
2 Blauwe lijnen -10.000 Ja, nieuw beleid, geen budget meegenomen omdat dat niet bekend was . Ja, nieuw beleid vereist aanleggen van blauwe lijnen en bebording. Ja, nieuw beleid vereist aanleggen van blauwe lijnen en bebording.
3 Extra middelen comminicatie Texelvignet -20.000 Nee, budget is al jaren structureel te laag. Nooit geindexeerd. Risico: Overschrijding budget. Ja, situatie al vernieuwd, de blauwe lijnen liggen er al Ja, blauwe lijnen liggen er al, communicatie naar burgers noodzakelijk
Totaal -80.000 0
Terug naar navigatie - Programma 2

Parkeerbeleid

1. Oorspronkelijk stond voor 2025 een evaluatie van het parkeerbeleid op de Lange Termijn Planning. Naar aanleiding van de uitspraak van de Hoge Raad, vanwege de handhaafbaarheid, en de invoer van de blauwe zones, heeft de raad gevraagd dit beleid in 2024 te evalueren. De evaluatie en onderzoek wordt uitgevoerd door een extern bureau, de kosten bedragen incidenteel € 50.000. November 2024 worden de resultaten teruggekoppeld aan de raad.

2. De kosten voor het zetten van blauwe lijnen, door invoering van blauwe zones, bedragen (inclusief bebording) incidenteel € 10.000.

Texelvignet

3. Extra middelen voor communicatie Texelvignet in verband met nieuw parkeerbeleid. Sinds 2018 werken we met hetzelfde budget (€55.000). Doordat alle kosten gestegen zijn komen we hier niet mee uit en wordt deze post de afgelopen jaren overschreden. Daarnaast speelt mee dat als gevolg van de wijzigingen op parkeergebied er meer communicatie nodig is. Tevens is in de perspectiefnota een voorstel opgenomen om vanaf 2025 structureel €20.000 meer op te nemen voor communicatie.

 

Programma 3. Mooi en gastvrij Texel / Texel werkt!

Terug naar navigatie - Tabel

In onderstaand tabel zijn de afwijkingen van het programma weergegeven en de motivatie per criteria in beeld gebracht. Voor nadere toelichting is onder de tabel een verdere uitleg gegeven.

Omschrijving I S onvoorzien onuitstelbaar onontkoombaar
1 Bevraging Texelaar en gasten, portokosten -31.500 Ja, kosten waren niet voorzien omdat de vorm waarin het onderzoek gedaan werd, nog niet was vastgesteld. Ja, het onderzoek wordt juist in juni 2024 gehouden om zo vergelijkingen te kunnen maken met het eerder gehouden onderzoek in juni 2019. Ja, om de respons op het onderzoek zo hoog mogelijk te laten zijn is er gekozen om per post de bewoners te benaderen.
Totaal -31.500 0
Terug naar navigatie - Programma 3

Bevraging Texelaar en gasten

1. In de programmabegroting 2023 stond opgenomen in de doelenboom de opdracht ‘Bevraging Texelaar en gasten’, 3.4.2 Toerisme kwalitatief stimuleren.
We gaan in juni 2024 een herhaling doen van het inwonersbelevingsonderzoek uit 2019. Bij het vaststellen van de begroting is geen rekening gehouden met portokosten van de mailing. Deze worden begroot op   € 31.500.

Programma 4. Toekomst voor de jeugd

Terug naar navigatie - Tabel

In onderstaand tabel zijn de afwijkingen van het programma weergegeven en de motivatie per criteria in beeld gebracht. Voor nadere toelichting is onder de tabel een verdere uitleg gegeven.

Omschrijving I S onvoorzien onuitstelbaar onontkoombaar
1 Energiekosten OSG 0 12.000 Ja, de berekening kan pas aan het begin van het nieuwe boekjaar vinden omdat de indexcijfers van het CBS dan pas bekend zijn. Ja, de bijdrage dient jaarlijks als dekking van de financiering energievoorziening. Ja, de bijdrage moet jaarlijks in rekening gebracht worden conform de overeenkomst met OSG.
2 Leegstand scholen 0 0 Ja, uitgaven afhankelijk van uitvoering beleid herontwikkeling. Ja, aan de uitgaven liggen contracten ten grondslag. Ja, ter voorkoming van overlast en vandalisme.
Totaal 0 12.000
Terug naar navigatie - Programma 4

Voortgezet onderwijs

1. OSG De Hogeberg is aangesloten op energievoorziening van de gemeente. Vanuit het exploitatievoordeel levert de OSG een financieringsbijdrage. Deze wordt op basis van afspraken jaarlijks geïndexeerd en bedraagt momenteel ca. € 62.500. De OSG wil deze bijdrage fixeren op € 50.000. Hierover is de gemeente in gesprek.  De gemeente heeft  echter  momenteel nog steeds  een bedrag begroot van  € 38.000.  Dit bedrag is nooit  aangepast aan de indexering, wel werden de werkelijke geïndexeerde bedragen doorberekend aan de OSG De Hogeberg. Wanneer de bijdrage gefixeerd wordt op €  50.000 geeft dit een structureel voordeel van   € 12.000  voor de begroting van de gemeente vanaf 2024. Het gaat hierbij om een administratieve mutatie. 

 

Leegstand scholen

De kosten leegstandsbeheer 2023 zijn bij de jaarrekening 2023 ten laste van het rekeningresultaat gegaan. Deze kosten hadden ten laste van de reserve onderhoud scholen moeten komen, echter is dit verzuimd in de besluitvorming daarvoor mee te nemen.  Dit heeft geleid tot een onrechtmatige overschrijding in 2023.  Het gaat hierbij dus niet om een budgetaanvraag maar om een voorstel akkoord te gaan om de toekomstige kosten van leegstand, die ten laste van de reserve onderhoud scholen te brengen om zo een  onrechtmatige overschrijding in de toekomst te voorkomen.  Als alle locaties her ontwikkeld zijn, wordt voorgesteld om de overgebleven gelden van deze reserve vrij te laten vallen ten gunste van de algemene reserve. 

Aanvullende informatie: Het leegstandsbeheer voor de voormalig vrije school is inmiddels beëindigd. Het leegstandsbeheer voor de voormalig Jozefschool en Fonteinschool is afhankelijk van de herontwikkeling van deze locaties en zal naar verwachting ook (deels) in 2025 nog nodig zijn. Leegstand is geen optie. Enerzijds omdat de gebouwen nu een bijdrage leveren aan het verminderen van het woontekort, anderzijds omdat er dan overlast en vandalisme ontstaat.

 

 

Programma 5. Samen beleven en bewegen

Terug naar navigatie - Tabel

In onderstaand tabel zijn de afwijkingen van het programma weergegeven en de motivatie per criteria in beeld gebracht. Voor nadere toelichting is onder de tabel een verdere uitleg gegeven.

Omschrijving I S onvoorzien onuitstelbaar onontkoombaar
1 Drainage sportveld De Koog -15.000 Ja, de situatie die zich voordoet is onvoorzien door vele neerslag. Ja, bij niet tijdig uitvoeren heeft dit gevolg voor exploitatieresultaat Ja, als de werkzaamheden niet worden uitgevoerd beïnvloed dit het gebruik.
2 Herstelkosten storing roldekken Zwembad Molenkoog -13.700 Ja, buiten het standaard onderhoud om is er een onverwacht defect opgetreden in het roldekken. Gedeeltelijk, omdat het zwembad niet afgedekt kan worden en daardoor enorm veel warmte verliest. Risico: Energie verlies en dure stookkosten. Ja, de afdekdeken houdt het bad warm wanneer deze niet in gebruik is. Je zou een enorm energie verlies hebben wanneer deze dekens er niet op kunnen.
3 Energielasten Texel sporthal -25.000 Ja, in de begroting is geen rekening gehouden met hogere energietarieven en niet ontvangen van een vergoeding teruglevering. Ja, noodzaak van verhuur in de avonduren noodzakelijk voor exploitatieresultaat. Ja, zowel energieopwekking als het moment van verbruik niet te beïnvloeden.
4 Renovatie kerktoren De Waal -50.000 Ja, hoeveelheid te vervangen voegwerk is te laag ingeschat. Pas als de stijger erbij staat kun je een precieze berekening maken. De houten kap is door houtrot aangetast. Aan de binnenkant (droge kant) leek het mee te vallen. Maar toen de steiger erom heen stond en we de schade van buiten (natte kant) konden bekijken bleek er veel meer rot dan begroot. Ja, werk is nu in uitvoering. De steiger staat nu om de toren en daarom moet het werk nu uitgevoerd worden. Gedeeltelijk, in de kap moeten alle rotte delen vervangen worden. Wanneer rotte en beschimmelde delen blijven zitten zullen deze het verse hout snel aan tasten. Risico: Later meer kosten, steiger opbouwen kost al € 50.000 dus het is niet logisch om de steiger over 5 jaar nogmaals op te bouwen.
5 Verlagen budget open monumentendag 3.000 Nee, structureel overschot op begroting. Risico: resultaat. Nee, hoeft niet als voordeel opgenomen te worden. Risico: rekeningresultaat. Ja , als gevolg van COVID, nieuwe werknemers in deze functie.
Totaal -103.700 3.000
Terug naar navigatie - Programma 5

Sportaccommodaties

1. Door grote wateroverlast bij sportveld De Koog is het noodzakelijk om drainage aan te brengen op het voetbalveld van SV De Koog. De kosten voor het aanbrengen van drainage en de aansluiting op het riool aan de Boodtlaan bedragen incidenteel € 15.000.

2. Bij zwembad Molenkoog is een onvoorziene storing aan de roldekken geconstateerd. Deze constructie bevindt zich op de bodem van het zwembad, de herstelkosten bedragen € 13.700 incidenteel.

3. De energielasten van de TXL Sporthal zijn fors gestegen. Enerzijds door de stijging van de energietarieven, anderzijds door een substantieel volume dat teruggeleverd wordt doordat de opwekking op een ander moment plaats vindt dan het gebruik. Voor 2024 incidenteel € 25.000 opnemen. In 2025 maakt deze post onderdeel uit van de evaluatie van de exploitatie Sporthal TXL.

Kerktoren de Waal

4. Bij de renovatie van de kerktoren in De Waal zijn een zaken geconstateerd die vooraf niet voorzien waren. Tijdens de schouw waren deze kosten niet in te schatten omdat de beoordeling van grote afstand geschiedt. Er is meer voegwerk dat vervangen moet worden, er is meer houtrot in de kap aanwezig en de wijzers en wijzerplaat van de klok zijn slechter dan verwacht. Daarnaast heeft de haan mechanische schade die hersteld moet worden. De kosten bedragen incidenteel € 50.000.

Monumentendag

5. Het budget is verleend o.a. voor de Open Monumentendag en themabijeenkomsten. Jaarlijks is er maximaal rond de € 7.000  uitgegeven, waardoor er structureel € 3.000 overblijft. 

 

 

 

 

 

 

 

Programma 6. Zorg voor elkaar

Terug naar navigatie - Tabel

In onderstaand tabel zijn de afwijkingen van het programma weergegeven en de motivatie per criteria in beeld gebracht. Voor nadere toelichting is onder de tabel een verdere uitleg gegeven.

Omschrijving I S onvoorzien onuitstelbaar onontkoombaar
1 Administratief voordeel verlagen uitgaven WMO 100.000 Ja, op basis van analyse rekeningresultaat 2023. Nee, hoeft niet als voordeel opgenomen te worden. Risico: rekeningresultaat. Ja, was niet vooraf bekend.
2 Woningaanpassingen -115.000 Ja, Bij het opstellen van de begroting is niet bekend hoeveel aanvragen en de grootte hiervan zal zijn. Ja, De aanvragen zijn beoordeelt en beschikt, hiervoor ontstaat een verplichting namens de gemeente. Ja, Er ligt een wettelijke zorgplicht bij de gemeente.
3 Jeugdhulp, jeugdzorg en pleegzorg -1.232.000 Ja, de hoogte van het benodigde budget is niet bepaalbaar vanwege fluctuaties in aanmeldingen en zorgvraag. Ja, de zorgvraag kan niet uitgesteld worden; acute hulp is noodzakelijk Ja, er ligt een wettelijke zorgplicht bij de gemeente.
Totaal -1.247.000 0
Terug naar navigatie - Programma 6

Wet Maatschappelijke Ondersteuning

1. Op basis van de jaarrekening 2023 en een terugkerend voordeel op de begroting van de WMO kan deze in 2024 met € 100.000 verlaagd worden. Vanaf 2025 is via de perspectiefnota 2025 voorgesteld om deze post structureel te verlagen. 

2. Voor in 2023 afgegeven beschikkingen voor woningaanpassingen is voor 2024 € 115.000 meer nodig dan begroot. De facturatie vindt pas plaats bij oplevering in 2024.

Jeugdhulp, Jeugdzorg en pleegzorg

3. Gebaseerd op de cijfers over de eerste vier maanden 2024 is er een geprognotiseerd tekort van € 1.232.000. Dit tekort wordt o.a. veroorzaakt door extra cliënten met een complexe zorgvraag, waardoor zwaardere en langdurige begeleiding noodzakelijk is. Een groot aandeel van het bedrag wordt uitgegeven aan enkele cliënten die verblijven in een 24 uurs setting(€880.000).  Daarnaast zijn er meer aanmeldingen en wachtlijsten.

Programma 7. Volksgezondheid, duurzaam en schoon

Terug naar navigatie - Tabel

In onderstaand tabel zijn de afwijkingen van het programma weergegeven en de motivatie per criteria in beeld gebracht. Voor nadere toelichting is onder de tabel een verdere uitleg gegeven.

Omschrijving I S onvoorzien onuitstelbaar onontkoombaar
1 Reparatie vrachtwagen -10.000 Ja, buiten het standaard onderhoud om is er een onverwacht defect opgetreden in de cylinder. Ja, we hebben een bovenlader nodig om de bovengrondse en ondergrondse afvalbakken te legen, dus moest zo snel mogelijk gerepareerd, en tijdelijk ook vervanging. Ja. reparatie was onontkoombaar.
Totaal -10.000 0
Terug naar navigatie - Programma 7

Tractie

  1. Van de vrachtwagen is de hefcilinder van de hydraulische kraan kapot gegaan. Reparatie van dit onderdeel en de kosten voor het inhuren van een vervangende vrachtwagen bedragen incidenteel € 10.000.

Programma 8. Goed wonen

Terug naar navigatie - Tabel

In onderstaand tabel zijn de afwijkingen van het programma weergegeven en de motivatie per criteria in beeld gebracht. Voor nadere toelichting is onder de tabel een verdere uitleg gegeven.

Omschrijving I S onvoorzien onuitstelbaar onontkoombaar
1 Hogere CAR verzekering grote projecten -46.900 Ja, op moment van begroten niet bekend. Recent duidelijk dat dit niet onder de lopende CAR verzekering viel. Ja, projecten zijn in uitvoering en kunnen niet worden gestopt. Ja, zonder CAR verzekering worden er grote financiële risico's gelopen.
Totaal -46.900 0
Terug naar navigatie - Programma 8

Verzekeringen grote projecten

1. Vanwege het grote aantal grote projecten, waaronder het Thijssehuis, vallen de verzekeringskosten van de CAR verzekering hoger uit dan verwacht. Het betreft incidenteel € 46.900.

Paragrafen

Terug naar navigatie - Paragrafen

Paragraaf F:  Financiering

Per 5 februari 2024 is een lening van € 10 miljoen aangegaan tegen 2,82% rente met een looptijd van 15 jaar, lineaire aflossing. De rentelasten zijn gewaarborgd in de reguliere begroting. 

Er zijn vijf offertes opgevraagd waarvan twee bij een duurzame bank. Drie partijen hebben offerte uitgebracht. Twee partijen, onderdeel van de Volksbank (meest duurzame banken) konden geen aanbieding doen. Aan de gunstigste aanbieder, Provincie Noord-Brabant is gegund.   
 
Conform het treasurystatuut heeft de portefeuillehouder Financiën de lening geautoriseerd en het college de transactie achteraf bekrachtigd. 

Deze lening was nodig voor de algemene uitvoering van het investeringsplan en dagelijkse betalingen. De gemeente hanteert totaalfinanciering. Dat wil zeggen dat reserves niet apart op de bank gehouden maar ingezet om rentekosten te besparen. De gemeente leent dus pas als dit nodig is.