Financiële afwijkingen
Terug naar navigatie - Financiële afwijkingenIn onderstaand tabel zijn de afwijkingen van het programma weergegeven en de motivatie per criteria in beeld gebracht. Voor nadere toelichting is onder de tabel een verdere uitleg gegeven.
* - min is voordeel | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | I | S | onvoorzien | onuitstelbaar | onontkoombaar | |
1 | Preventief Medisch Onderzoek (PMO) en persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM). | 40.000 | 2.500 | Nee, is niet eerder aan gedacht om hiervoor middelen te reserveren voor PMO en niet gecontroleerd op houdbaarheidsdatum PBM. | Ja, verplicht en komt voort uit plan van aanpak RI&E en arbo. | Ja, verplicht en komt voort uit plan van aanpak RI&E en arbo. |
2 | Gewijzigde rechtspositie voor raadsleden die de AOW-gerechtigde leeftijd nog niet bereikt hebben. | 17.000 | Ja, Ministerieel besluit is pas in december 2024 genomen. Vanaf 2026 is rekening gehouden met deze extra kosten in de programmabegroting. | Ja, Ministerieel besluit. | Ja, Ministerieel besluit | |
3 | CAO ontwikkeling | -400.000 | Ja, CAO is pas bekend sinds eind april 2025. | Nee, als voordeel nu niet wordt meegenomen, komt dit bedrag t.z.t. ten gunste rekeningresultaat 2025. | Ja, CAO is bindend. | |
4 | Onderzoek artikel 213a | 60.000 | Nee, dit was te voorzien bij de programmabegroting 2025. Toen was echter de verwachting dat de twee onderzoeken intern zouden worden uitgevoerd. Daarvoor is niet gekozen vanwege de onafhankelijkheid en tijdsgebrek. Vanaf de programmabegroting 2026 is hiervoor structureel budget aangevraagd. | Ja, dit betreft een toezegging die is gedaan in de programmabegroting 2025. Het niet toezeggen van dit budget zorgt ervoor dat er een keuze gemaakt moet worden welke werkzaamheden niet worden uitgevoerd. | Ja, dit betreft een toezegging die is gedaan in de programmabegroting 2025. Het niet toezeggen van dit budget zorgt ervoor dat er een keuze gemaakt moet worden welke werkzaamheden niet worden uitgevoerd. | |
5 | Regeling Kop van NoordHolland | 16.000 | Ja, het was bestuurlijk niet (ver) van tevoren voorzien welk besluit er genomen zou worden ten aanzien van de regionale organisatie | Ja, de benodigde kennis en extra inzet is nodig om het ontwerp van de GR te kunnen maken en de implementatie te kunnen doen. Dit is niet uit de staande lokale organisaties te halen. De expertise die wel in huis beschikbaar is, is niet opgenomen in de extra kosten. | Ja, er ligt een bestuurlijk besluit om in Q1 2026 een ontwerp voor te leggen aan de vier gemeenteraden. De gemeenteraden zijn hierover reeds geïnformeerd. | |
6 | Dekkingsvoorstellen perspectiefnota 2026 | -48.000 | Ja, conform voorstel perspectiefnota 2026. | Ja, conform voorstel perspectiefnota 2026. | Ja, conform voorstel perspectiefnota 2026. | |
7 | Onderzoek stille lasten | 100.000 | Ja, conform voorstel perspectiefnota 2026. | Ja, conform voorstel perspectiefnota 2026. | Ja, conform voorstel perspectiefnota 2026. | |
8 | OZB woningen | -100.000 | Ja, op basis van analyse programmarekening 2024. | Nee: kan pas meegenomen worden in de begroting 2026. Vanwege goed begroten nu al meenemen. | Ja, door areaaluitbreiding stijgen de opbrengsten OZB. | |
9 | OZB niet woningen | 50.000 | Ja, op basis van analyse programmarekening 2024. | Nee, kan pas meegenomen worden in de begroting 2026. Vanwege goed begroten nu al meenemen. | Ja, oorzaak leegstand en sloop | |
10 | Rente leningen SVN | -50.000 | Nee, er is niet eerder rekening gehouden met renteopbrengst leningen SVN. Op basis van analyse programmarekening 2024. | Nee, kan pas meegenomen worden in de begroting 2026. Vanwege juist begroten nu opgenomen in de tussenrapportage. | Nee. was eerder bekend en had eerder meegenomen kunnen worden. | |
11 | Rente leningen | -1.150.000 | Gedeeltelijk, bij de begroting wordt rekening gehouden met nog uit te voeren investeringen en het lenen daarvoor. In de praktijk is de uitvoering vertraagd waardoor incidenteel budget kan vrijvallen. | Nee, als voordeel nu niet wordt meegenomen is het rekeningresultaat 2025. | Nee, andere begrotingsmethodiek 'geen boter bij de vis'. | |
12 | Incidentele vrijval afschrijvingslasten investeringsplan | -1.750.000 | Ja, op basis van voortgang uitvoering investeringsplan. | Nee, als voordeel nu niet wordt meegenomen is rekeningresultaat 2025. | Ja, is niet vooraf bekend. | |
12 | Wegboeken stelpost begroting Incidentele vrijval afschrijvingslasten investeringsplan | 500.000 | Ja, op basis van voortgang uitvoering investeringsplan. | Nee, als voordeel nu niet wordt meegenomen is rekeningresultaat 2025. | Ja, is niet vooraf bekend. | |
13 | Lijkschouw | 10.000 | Nee, vanaf 2022 is er structureel overschrijding van dit budget. Dit komt o.a. door vergrijzing. Ophogen budget is nodig. | Ja, het aantal overlijdens met een niet natuurlijke dood is niet te beïnvloeden. Ook niet of deze moeten worden onderzocht op verzoek van de politie (wat meer kosten met zich mee brengt). | Ja, zie hiervoor, niet beïnvloedbaar. | |
14 | Aankoop rijksdocumenten | -40.000 | Nee, er is de komende jaren sprake van een reisdocumentenpiek. Er kan niet worden voorzien hoeveel aanvragen er daadwerkelijk zullen zijn. | Ja, er is al sprake van budgetoverschrijving. Dit is een logisch gevolg van dat er ook meer aanvragen zijn, zie ook leges reisdocumenten (onderaan). Bij meer aanvragen zijn er ook meer aankopen. | Ja, wettelijk verplicht reisdocumenten te verstrekken. | |
15 | Leges reisdocumenten | 80.000 | Nee, er is de komende jaren sprake van een reisdocumentenpiek. Er kan niet worden voorzien hoeveel aanvragen er daadwerkelijk zullen zijn. | Ja, er is al sprake van budgetoverschrijding. Dit is een logisch gevolg van dat er ook meer aanvragen zijn, zie bij meer aanvragen zijn er ook meer aankopen. | Ja, wettelijk verplicht reisdocumenten te verstrekken. | |
Totaal | -2.615.000 | -47.500 | ||||