Hoofdstuk 1 - Actuele zaken

Programma 0. Voor en door inwoners

Financiële afwijkingen

Terug naar navigatie - Financiële afwijkingen

In onderstaand tabel zijn de afwijkingen van het programma weergegeven en de motivatie per criteria in beeld gebracht. Voor nadere toelichting is onder de tabel een verdere uitleg gegeven.

* - min is voordeel
Omschrijving I S onvoorzien onuitstelbaar onontkoombaar
1 Preventief Medisch Onderzoek (PMO) en persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM). 40.000 2.500 Nee, is niet eerder aan gedacht om hiervoor middelen te reserveren voor PMO en niet gecontroleerd op houdbaarheidsdatum PBM. Ja, verplicht en komt voort uit plan van aanpak RI&E en arbo. Ja, verplicht en komt voort uit plan van aanpak RI&E en arbo.
2 Gewijzigde rechtspositie voor raadsleden die de AOW-gerechtigde leeftijd nog niet bereikt hebben. 17.000 Ja, Ministerieel besluit is pas in december 2024 genomen. Vanaf 2026 is rekening gehouden met deze extra kosten in de programmabegroting. Ja, Ministerieel besluit. Ja, Ministerieel besluit
3 CAO ontwikkeling -400.000 Ja, CAO is pas bekend sinds eind april 2025. Nee, als voordeel nu niet wordt meegenomen, komt dit bedrag t.z.t. ten gunste rekeningresultaat 2025. Ja, CAO is bindend.
4 Onderzoek artikel 213a 60.000 Nee, dit was te voorzien bij de programmabegroting 2025. Toen was echter de verwachting dat de twee onderzoeken intern zouden worden uitgevoerd. Daarvoor is niet gekozen vanwege de onafhankelijkheid en tijdsgebrek. Vanaf de programmabegroting 2026 is hiervoor structureel budget aangevraagd. Ja, dit betreft een toezegging die is gedaan in de programmabegroting 2025. Het niet toezeggen van dit budget zorgt ervoor dat er een keuze gemaakt moet worden welke werkzaamheden niet worden uitgevoerd. Ja, dit betreft een toezegging die is gedaan in de programmabegroting 2025. Het niet toezeggen van dit budget zorgt ervoor dat er een keuze gemaakt moet worden welke werkzaamheden niet worden uitgevoerd.
5 Regeling Kop van NoordHolland 16.000 Ja, het was bestuurlijk niet (ver) van tevoren voorzien welk besluit er genomen zou worden ten aanzien van de regionale organisatie Ja, de benodigde kennis en extra inzet is nodig om het ontwerp van de GR te kunnen maken en de implementatie te kunnen doen. Dit is niet uit de staande lokale organisaties te halen. De expertise die wel in huis beschikbaar is, is niet opgenomen in de extra kosten. Ja, er ligt een bestuurlijk besluit om in Q1 2026 een ontwerp voor te leggen aan de vier gemeenteraden. De gemeenteraden zijn hierover reeds geïnformeerd.
6 Dekkingsvoorstellen perspectiefnota 2026 -48.000 Ja, conform voorstel perspectiefnota 2026. Ja, conform voorstel perspectiefnota 2026. Ja, conform voorstel perspectiefnota 2026.
7 Onderzoek stille lasten 100.000 Ja, conform voorstel perspectiefnota 2026. Ja, conform voorstel perspectiefnota 2026. Ja, conform voorstel perspectiefnota 2026.
8 OZB woningen -100.000 Ja, op basis van analyse programmarekening 2024. Nee: kan pas meegenomen worden in de begroting 2026. Vanwege goed begroten nu al meenemen. Ja, door areaaluitbreiding stijgen de opbrengsten OZB.
9 OZB niet woningen 50.000 Ja, op basis van analyse programmarekening 2024. Nee, kan pas meegenomen worden in de begroting 2026. Vanwege goed begroten nu al meenemen. Ja, oorzaak leegstand en sloop
10 Rente leningen SVN -50.000 Nee, er is niet eerder rekening gehouden met renteopbrengst leningen SVN. Op basis van analyse programmarekening 2024. Nee, kan pas meegenomen worden in de begroting 2026. Vanwege juist begroten nu opgenomen in de tussenrapportage. Nee. was eerder bekend en had eerder meegenomen kunnen worden.
11 Rente leningen -1.150.000 Gedeeltelijk, bij de begroting wordt rekening gehouden met nog uit te voeren investeringen en het lenen daarvoor. In de praktijk is de uitvoering vertraagd waardoor incidenteel budget kan vrijvallen. Nee, als voordeel nu niet wordt meegenomen is het rekeningresultaat 2025. Nee, andere begrotingsmethodiek 'geen boter bij de vis'.
12 Incidentele vrijval afschrijvingslasten investeringsplan -1.750.000 Ja, op basis van voortgang uitvoering investeringsplan. Nee, als voordeel nu niet wordt meegenomen is rekeningresultaat 2025. Ja, is niet vooraf bekend.
12 Wegboeken stelpost begroting Incidentele vrijval afschrijvingslasten investeringsplan 500.000 Ja, op basis van voortgang uitvoering investeringsplan. Nee, als voordeel nu niet wordt meegenomen is rekeningresultaat 2025. Ja, is niet vooraf bekend.
13 Lijkschouw 10.000 Nee, vanaf 2022 is er structureel overschrijding van dit budget. Dit komt o.a. door vergrijzing. Ophogen budget is nodig. Ja, het aantal overlijdens met een niet natuurlijke dood is niet te beïnvloeden. Ook niet of deze moeten worden onderzocht op verzoek van de politie (wat meer kosten met zich mee brengt). Ja, zie hiervoor, niet beïnvloedbaar.
14 Aankoop rijksdocumenten -40.000 Nee, er is de komende jaren sprake van een reisdocumentenpiek. Er kan niet worden voorzien hoeveel aanvragen er daadwerkelijk zullen zijn. Ja, er is al sprake van budgetoverschrijving. Dit is een logisch gevolg van dat er ook meer aanvragen zijn, zie ook leges reisdocumenten (onderaan). Bij meer aanvragen zijn er ook meer aankopen. Ja, wettelijk verplicht reisdocumenten te verstrekken.
15 Leges reisdocumenten 80.000 Nee, er is de komende jaren sprake van een reisdocumentenpiek. Er kan niet worden voorzien hoeveel aanvragen er daadwerkelijk zullen zijn. Ja, er is al sprake van budgetoverschrijding. Dit is een logisch gevolg van dat er ook meer aanvragen zijn, zie bij meer aanvragen zijn er ook meer aankopen. Ja, wettelijk verplicht reisdocumenten te verstrekken.
Totaal -2.615.000 -47.500

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Personeel en organisatie 
In 2025 wordt gemeentebreed een preventief medisch onderzoek gehouden voor personeel. Dit onderzoek is verplicht en komt uit het plan van aanpak voor risico-inventarisatie en evaluatie. Kosten hiervoor zijn eenmalig € 40.000. Daarnaast is structureel € 2.500 extra nodig voor persoonlijke beschermingsmiddelen. 
De rechtspositie voor de raadsleden die de AOW gerechtigde leeftijd nog niet hebben bereikt is gewijzigd. De extra vergoeding bedraagt € 17.000 en gaat over het zelf regelen van voorzieningen voor pensioen en arbeidsongeschiktheid.  In deze rapportage worden deze kosten incidenteel meegenomen en vanaf volgend jaar wordt hiermee rekening gehouden in de begroting. 
In de personeelsbegroting 2025 is rekening gehouden met een CAO van 6%. Inmiddels is de nieuwe CAO  voor de periode april 2025 t/m maart 2027 vastgesteld. De loonsverhoging volgens de nieuwe CAO is lager. 2% verhoging per 1 april 2025 en 1,85% per 1 oktober 2025. Hiermee kan € 400.000 incidenteel retour naar de algemene middelen. 
In de begroting 2025  is opgenomen dat er twee onderzoeken  worden uitgevoerd zoals bedoeld in de verordening artikel 213a. Het gaat dit jaar om een onderzoek inzake afvalstoffenheffing en uitvoering minimabeleid. Voor de uitvoering van dit onderzoek is inhuur door een extern bureau nodig. De verwachting is dat de kosten daarvoor incidenteel € 60.000 bedragen. In de perspectiefnota 2026 is overigens € 30.000 structureel toegezegd voor een dergelijk onderzoek per jaar. 
De 4 colleges van de NoordKop hebben in maart 2025 besloten om een gemeenschappelijke regeling te ontwerpen. Hierover is de raad op 11 maart 2025 geïnformeerd via een RIB. Als gevolg hiervan is er dit jaar incidenteel 16.000 nodig.
In de perspectiefnota 2026 zijn enkele structurele dekkingsvoorstellen gedaan voor nieuwe voorstellen in dat jaar. Voor dit programma  gaat het in totaal om € 48.000 die al in 2025 incidenteel ingeboekt kunnen worden. Het gaat om de volgende budgetten die verlaagd kunnen worden: externe expertise inkoop en aanbesteding omdat hiervoor een medewerker is aangenomen,  onderhoud automatisering in verband met een jaarlijks terugkomend overschot en reis- en verblijfskosten voor opleidingen vanwege toenemende digitale cursussen.
Via de perspectiefnota 2026 heeft de raad aan het college de opdracht gegeven om de stille lasten en baten door een extern bureau in kaart te brengen. De kosten hiervoor worden geschat op € 100.000.

OZB woningen/niet woningen
Per saldo kan de opbrengst van de OZB met € 50.000 verhoogd worden.  Enerzijds een verhoging op woningen van € 100.000 door o.a. areaaluitbreiding en anderzijds een nadeel  op niet-woningen van € 50.000 in verband met leegstand en sloop. 

Financiering en vrijval afschrijvingslasten
In de jaarrekening 2024 is geconstateerd dat de renteopbrengst voor leningen die via SVN lopen niet begroot zijn. Hierbij wordt dit gecorrigeerd. Het gaat naar verwachting om ca. € 50.000 structureel. Daarnaast is het verantwoord om het gereserveerde rentebudget met € 1.150.000 incidenteel te verlagen in 2025. Dit komt enerzijds door een positief rekeningresultaat 2024, goedkoper lenen dan verwacht en vertraging uitvoering investeringsplan. In de perspectiefnota 2026 is al een structurele verlaging van dit budget meegenomen.  
In de praktijk is de uitvoering van het investeringsplan later dan gepland. In de begroting is hiermee rekening gehouden met een structurele stelpost van € 500.000 voordelig. De verwachting is dat dit al opgenomen voordeel dit jaar incidenteel opgeplust kan worden met € 1.2750.000 als gevolg van o.a. vertraging uitvoering Thijssehuis en diverse infrastructurele werken. 

Burgerzaken
Door o.a. toenemende vergrijzing zijn de kosten van lijkschouwing toegenomen. Naar verwachting  is  daarvoor ca. € 10.000 structureel extra nodig.  
De laatste jaren is sprake van een toenemende vraag aan reisdocumenten waardoor meer inkomsten gerealiseerd worden. Op basis van de jaarrekening 2024 is de verwachting dat deze opbrengst structureel € 40.000 hoger is.  Mede daardoor stijgen ook de kosten voor de inkoop van diverse rijksdocumenten . Naar verwachting gaat het om ca  € 80.000 structureel.   

 

Programma 1. Veiligheid op orde

Programma 2. Goede bereikbaarheid

Financiële afwijkingen

Terug naar navigatie - Financiële afwijkingen

In onderstaand tabel zijn de afwijkingen van het programma weergegeven en de motivatie per criteria in beeld gebracht. Voor nadere toelichting is onder de tabel een verdere uitleg gegeven.

* - min is voordeel
Omschrijving I S 2025 S 2026 onvoorzien onuitstelbaar onontkoombaar
1 Groot onderhoud wegen 67.000 Ja, Oudeweg verzakking rijbaan welke versneld achteruit is gegaan als gevolg van nutswerkzaamheden en zandtransport richting paal 12. Ja, rijbaan moest afgesloten worden voor de veiligheid. Maatregel was noodzakelijk. Ja, gaat anders ten koste van geprogrammeerd onderhoud.
2 Groot onderhoud wegen+ openbare verlichting Bomendiek 19.800 1.000 Ja, Paal 17 toegangsweg strand aanpassing ivm verplaatsing paviljoen richting zee. Voor de Bomendiek stelt het college een maatwerkoplossing voor. Ja, maatregel bleek nodig voor goede veilige, bereikbaarheid paviljoen en strand. Ja, gaat anders ten koste van geprogrammeerd onderhoud.
3 Beheer kunstwerken 215.000 Nee, tijdelijke oplossing brug Kogerstrand was geraamd als onderdeel van een krediet. Ja, tijdelijke oplossing was geraamd als onderdeel van een krediet. Ja, tijdelijke oplossing was geraamd als onderdeel van een krediet.
4 Toezicht en voorbereiding wegen 100.000 Ja, in de gesprekken met betrokkenen in het begin van dit jaar kwam al snel naar voren dat onderzoek naar alternatieven geen oplossing ging bieden. Ja, met de verkeersveiligheid in het geding zijn de betrokkenen gebrand op een snelle oplossing. Door snel te handelen wordt verdere frustratie voorkomen, en risico verkleind. Ja, het verkeer over dit stukje Rommelpot is de laatste jaren qua intensiteit, maar ook qua breedte, sterk toegenomen. Herstel van het huidige asfalt met verbreding door vlakke graskeien is gezien ontbreken van alternatieven onontkoombaar.
5 MF tractor, bosmaaier en kettingzaag 10.000 Ja, onvoorziene storing aan uitlaat -nabehandelingssysteem tractor, bosmaaier en kettingzaag kunnen niet gerepareerd worden. Ja, tractor, bosmaaier en kettingzaag niet inzetbaar. Ja, bij niet vervangen kunnen delen van het onderhoud openbaar groen niet worden uitgevoerd.
Totaal 411.800 0 1.000

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Wegen
De Oudeweg is verzakt als gevolg van nutswerkzaamheden en het zandtransport richting Paal 12.  Het herstel van deze verzakking kost incidenteel € 67.000. De toegangsweg bij Paal 17 moest, i.v.m. de verplaatsing van het paviljoen richting zee, worden aangepast.
De kosten voor het goed en veilig bereikbaar maken van het strand en het paviljoen bedragen incidenteel € 19.800.  Voor maatwerkoplossing openbare verlichting Bomendiek De Waal is structureel € 1.000 nodig. 
In de eerste maanden van dit jaar zijn gesprekken met betrokkenen gevoerd over verkeerskundige oplossingen voor het verkeer over de Rommelpot van en naar camping Loodsmansduin. Er wordt een alternatief wandelpad naar het dorp gerealiseerd, maar
andere oplossingen (zoals een vrijliggend fietspad naast de Rommelpot) zijn in overleg met betrokkenen niet te realiseren. Hierdoor is het verbreden van de huidige weg met vlakke graskeien om de toegenomen verkeersdrukte te faciliteren onontkoombaar
geworden. Door dit werk zo snel mogelijk uit te voeren, wordt verdere frustratie bij betrokkenen voorkomen. Het voor onderzoek beschikbaar gestelde incidentele budget wordt ingezet en met € 100.000 opgehoogd om dit knelpunt aan te pakken.

Kunstwerken
De kosten voor de tijdelijke brug bij het Kogerstrand mogen niet worden geactiveerd. Deze kosten waren destijds geraamd als onderdeel van het krediet. Voor de kosten ad € 215.000 voor de tijdelijke oplossing wordt een incidenteel budget gevraagd en het krediet brug Kogerstrand wordt met ditzelfde bedrag verlaagd.

Tractie
De MF tractor heeft een storing aan het uitlaat/nabehandelingssysteem. Reparatie van deze storing kost incidenteel € 7.500.

Programma 3. Mooi en gastvrij Texel / Texel werkt!

Programma 4. Toekomst voor de jeugd

Financiële afwijkingen

Terug naar navigatie - Financiële afwijkingen

In onderstaand tabel zijn de afwijkingen van het programma weergegeven en de motivatie per criteria in beeld gebracht. Voor nadere toelichting is onder de tabel een verdere uitleg gegeven.

* - min is voordeel
Omschrijving I S onvoorzien onuitstelbaar onontkoombaar
1 OSG De Hogeberg buitenkant hoofdgebouw 440.000 Ja, één van de luchtbehandelingskasten van de OSG is onverwacht verzakt. Daarmee is de dakbedekking beschadigd en is lekkage ontstaan. Ja, voor herstel en om problemen bij de andere luchtbehandelingskasten te voorkomen moet de isolatie en de dakbedekking vervangen worden. Ja, door verzakking op het dak is lekkage ontstaan. Om andere verzakkingen te voorkomen en de ontstane lekkage duurzaam te herstellen, zal de dakbedekking en de isolatie vervangen moeten worden. Dit was op dit moment niet voorzien. Waar nodig wordt de isolatie opgewaardeerd, als voorbereiding op het gasloos maken van de gehele school. Het geraamde budget bedraagt € 440.000.
Totaal 440.000 0

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

OSG De Hogeberg buitenkant
Eén van de luchtbehandelingskasten van de OSG is onverwacht verzakt. De kosten voor het duurzaam herstellen van de lekkage en het voorkomen van verzakkingen van de overige luchtbehandelingskasten bedragen incidenteel € 440.000.   

Programma 5. Samen beleven en bewegen

Financiële afwijkingen

Terug naar navigatie - Financiële afwijkingen

In onderstaand tabel zijn de afwijkingen van het programma weergegeven en de motivatie per criteria in beeld gebracht. Voor nadere toelichting is onder de tabel een verdere uitleg gegeven.

* - min is voordeel
Omschrijving I S onvoorzien onuitstelbaar onontkoombaar
1 Bewakingskosten Noordzeestrand 23.000 Ja, sterke stijging huur van het onderkomen Texelse Reddingsbrigade en prijs van het eten. Ja, geen strandbewaking. Ja.
2 Inhuur begeleiding USW 15.000 Ja, afspraak met gemeenteraad, alternatieven in kaart brengen. Ja, gevolg uit raadscommissie en toelichting burgemeester. Ja.
5 Sportveld de Cocksdorp De Koog 4.500 -2.500 Nee, weinig onderhoud aan het sportveld, mag structureel omlaag met dit bedrag en ballenvanger in de Koog kapot. Ja, ivm veiligheidsrisico van ballen op de Boodtlaan en fietspad is deze uitgave noodzakelijk. Ja.
7 Ramsomes 5.000 Ja, onvoorzien noodzakelijk onderhoud aan brandstof, koelstof en hydraulisch systeem. Ja, anders niet meer inzetbaar waardoor en geen sportvelden en gazonnen gemaaid kunnen worden. Ontevreden sportclubs, uitstel van voetbalwedstijden. Ja.
8 Texelse Museumpas (regeling 2023-2025) 8.000 Ja, er is bij de programmabegroting van 2025 een voorstel voor extra budget gedaan, deze is afgewezen omdat er geen nieuw beleid werd opgesteld. Het gaat hier louter om de bijstelling van een budget. In de gehele periode voor deze regeling is er al een overschrijding van €4000-5000. Door stijging van het aantal bezoekers en de ticketprijs wordt ook dit jaar een forse overschrijding verwacht. Ja, de regeling loopt in 2025 af. Hierdoor kan het niet wachten tot de programmabegroting van 2026. Als de verhoging niet wordt toegekend, dan zal er opnieuw een tekort zijn. Bij een tekort is er kans dat de kleine Texelse musea het zich niet langer kunnen veroorloven om de Texelse museumpas te accepteren. De Texelaar kan dan niet meer gratis naar de Texelse musea. Nee, Er zou met de kleine musea onderhandeld kunnen worden over het percentage van de vergoeding. Echter is er in de BCF afgesproken dat STM 80% van de vergoeding ontvangt, dus zou het niet eerlijk zijn tegenover de kleine musea wanneer dit voor hen niet geldt. Het is dus ook niet wenselijk om iets aan de regeling aan te passen voor 2025, daarnaast wordt er aan een nieuwe regeling voor 2026-2028 gewerkt.
9 Correctie vergoedingen gymonderwijs 142.000 9.000 Ja, doordat de dorpscommissie Oosterend vragen heeft gesteld is dit bekend geworden. Ja, doordat het een fout betreft in de berekening is het noodzakelijk deze fout te herstellen. Ja, doordat het een fout betreft in de berekening is het noodzakelijk deze fout te herstellen.
Totaal 197.500 6.500

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Inhuur begeleiding USW
Naar aanleiding van de discussie in de raad en toezegging van de burgemeester worden er een aantal zaken m.b.t. de strandbewaking opgepakt, totaal aan incidentele kosten € 15.000.

Bewakingskosten Noordzeestrand
De huur van het onderkomen van de Texelse reddingsbrigade en de prijs van het eten is sterk gestegen, incidenteel € 23.000.

Sportvelden
De ballenvanger van sportveld De Koog is kapot en kan niet meer worden gemaakt. De kosten voor een ballenvanger bedragen incidenteel € 4.500. Voor het sportveld De Cocksdorp kan het structurele onderhoudsbudget verlaagd worden met € 2.500.

Tractie
De Ransomes maaier heeft noodzakelijk onderhoud nodig aan het koel- en brandstof en hydraulisch systeem. Incidentele kosten zijn € 5.000.

Museumpas
Voor 2025 is incidenteel €8.000 extra nodig voor de Texelse Museumpas vanwege een structurele overschrijding door meer bezoekers en hogere ticketprijzen; voor de jaren daarna wordt gewerkt aan een nieuwe regeling voor 2026–2028.

Correctie vergoedingen gymonderwijs
Dorpshuizen ontvangen een vergoeding voor het gymonderwijs dat wordt uitgevoerd in hun gymzalen. Onderdeel van de berekening van deze vergoedingen zijn de inhoudsmaten van de gymzalen. Jarenlang zijn niet de juiste inhoudsmaten toegepast. Dit zorgt voor een correctie met terugwerkende kracht. Het gaat om een incidentele vergoeding van € 142.000. Voor het vervolg gaat het om een structurele aanpassing in de begroting van € 9.000. 

Programma 6. Zorg voor elkaar

Afwijkingen

Terug naar navigatie - Afwijkingen

In onderstaande tabellen zijn de afwijkingen van het programma weergegeven en de motivatie per criteria in beeld gebracht. Voor nadere toelichting is onder de tabel een verdere uitleg gegeven.

* - min is voordeel
Omschrijving I S onvoorzien onuitstelbaar onontkoombaar
1 Dagbesteding 50.000 Ja, er is meer schooluitval, omdat kinderen niet op de juiste plek binnen het onderwijs zitten (vanwege wens om kinderen op texel op school te houden). Het vervoer naar dagbesteding overkant valt in de weekenden niet onder leerlingenvervoer. Ja, wanneer een jeugdige zorg nodig heeft, dient de jeugdige dit zo spoedig mogelijk te krijgen. Tevens zorgt uitstel van het leveren van zorg ervoor dat wachtlijsten oplopen. Ja, het betreft een wettelijke taak met open einde regeling. De gemeente moet dit uitvoeren.
2 Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf 5.000 Ja, er was achterstand in het verwerken van de hulpvraag. Een toename wordt verwacht omdat huisartsen verwijzingen omgezet worden in BTO's Ja, wanneer een jeugdige zorg nodig heeft, dient de jeugdige dit zo spoedig mogelijk te krijgen. Tevens zorgt uitstel van het leveren van zorg ervoor dat wachtlijsten oplopen. Ja, het betreft een wettelijke taak met open einde regeling. De gemeente moet dit uitvoeren.
3 Pleegzorg -20.000 Ja, dit is een variabele variant, afhankelijk van aantal plaatsingen in pleegzorg tegenover vroegtijdig beeïndiging pleegzorg. Nee, risico: budget dat op een andere plek binnen het Sociaal Domein nodig is, wordt niet ingezet. Ja, het betreft een wettelijke taak met open einde regeling. De gemeente moet dit uitvoeren.
4 Jeugdhulp met verblijf 176.000 Ja, er is een toename van het aantal plaatsingen met verblijf met extra begeleiding. Ja, wanneer een jeugdige zorg nodig heeft, dient de jeugdige dit zo spoedig mogelijk te krijgen. Tevens zorgt uitstel van het leveren van zorg ervoor dat wachtlijsten oplopen. Ja, het betreft een wettelijke taak met open einde regeling. De gemeente moet dit uitvoeren.
5 Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf 100.000 Ja, ook dit is een variabele variant. We zien op dit moment een toename aantal crisisgevallen. Crisis valt niet te voorspellen. Ingekochte hulp is niet beschikbaar waardoor er wordt geleverd door zzp-ers wat hogere kosten met zich meebrengt. Ja, wanneer een jeugdige zorg nodig heeft, dient de jeugdige dit zo spoedig mogelijk te krijgen. Tevens zorgt uitstel van het leveren van zorg ervoor dat wachtlijsten oplopen. Ja, het betreft een wettelijke taak met open einde regeling. De gemeente moet dit uitvoeren.
6 Jeugdbescherming 25.000 Ja, er is een toename onder toezichtstellingen. Ja, wanneer een jeugdige zorg nodig heeft, dient de jeugdige dit zo spoedig mogelijk te krijgen. Tevens zorgt uitstel van het leveren van zorg ervoor dat wachtlijsten oplopen. Ja, het betreft een wettelijke taak met open einde regeling. De gemeente moet dit uitvoeren.
7 leerlingenvervoer 100.000 Nog onbekend. Zoals het er nu uitziet is er een overschrijding van +- 100.000. Dit is nog afhankelijk van de nieuwe aanbesteding en werkelijk te vervoeren kinderen. Ja, jeugdigen die naar school gaan en vervoer nodig hebben, dienen dit te krijgen. Wordt het leerlingenvervoer niet geregeld door de gemeente dan kunnen zij niet naar school. Ja, het betreft een wettelijke taak met open einde regeling. De gemeente moet dit uitvoeren.
8 Subsdie dorpshuizen 33.000 Ja, doordat de dorpscommissie Oosterend vragen heeft gesteld is dit bekend geworden. Ja, doordat het verschil is geconstateerd dienen we het te corrigeren voor de toekomst. Ja, doordat het verschil is geconstateerd dienen we het te corrigeren voor de toekomst.
Totaal 436.000 33.000

Afwijkingen De Bolder

Terug naar navigatie - Afwijkingen De Bolder
Omschrijving I S onvoorzien onuitstelbaar onontkoombaar
1 Toename WSW-budget 18.000 Ja, cf. sept.circulaire 2024, dus ontvangen na opstellen begroting Ja, gaat dit jaar in Ja, gaat dit jaar in
2 Minder dienstverbanden PW 70.000 Ja, aantal lager dan geschat op basis van tijdens begroting lopende trajecten Ja, is realiteit, kan niet worden afgedwongen Ja, is realiteit, kan niet worden afgedwongen
3 Minder loonkostensubsidie PW -55.000 directe relatie met punt 2 directe relatie met punt 2 directe relatie met punt 2
4 Salariskosten ambtelijk personeel.: inhuur begeleiding transitie -108.000 Ja, afspraken zijn tot stand gekomen na opstellen programmabegroting 2025 Ja, in het kader van integratie De Bolder binnen de gemeente Ja, in het kader van integratie De Bolder en gemeente
5 Minder financiële baten en lasten: minder betalingskorting leveranciers -12.000 Ja, 1) door overname van transportbedrijf per 1/3/25 geen betalingskorting meer 2) in de loop van 2025 zal afnemer van vloerplaten zelf mdf (gezaagd) aanleveren, daarmee vervalt betalingskorting van mdf-leverancier Ja, 1) geen invloed op overname proces 2) indirect gevolg van sluiten houtafdeling Ja, 1) geen invloed op overname proces 2) indirect gevolg van sluiten houtafdeling
6 Hogere onttrekking reserve egalisatie rekeningresultaten 87.000 Ja, volgens afspraak met gemeente om verliezen eerst uit eigen reserves te dekken Ja, volgens afspraak met gemeente om verliezen eerst uit eigen reserves te dekken Ja, volgens afspraak met gemeente om verliezen eerst uit eigen reserves te dekken
Totaal -21.000 21.000

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Zorg voor elkaar
Als gevolg van een toename in uithuisplaatsingen, een hogere schooluitval en meer benodigde intensieve zorg, nemen de lasten binnen het Sociaal Domein in 2025 sneller toe dan bij het opstellen van de begroting werd voorzien. Dit maakt een bijstelling van de budgetten noodzakelijk.
Daarnaast is er sprake van een stijgende behoefte aan leerlingenvervoer. Bij de nieuwe aanbesteding wordt ingezet op het stabiliseren of verlagen van de kosten. We hebben ook een voordeel ontvangen na controle bij zorgorganisatie Ihub. Dit zorgt voor een incidenteel voordeel van € 24.000.

Subsidie dorpshuizen
De dorpshuizen van Oudeschild en De Koog ontvangen een subsidie voor de exploitatie van de gymzaal. De dorpshuizen van De Cocksdorp en Oosterend niet, terwijl deze ook een gymzaal hebben. Dit willen wij voor deze dorpshuizen vanaf 2025 gelijktrekken. Dit zorgt voor een structurele verhoging van de lasten van € 33.000.

De Bolder
Per saldo is het effect op de begroting neutraal, doordat de nadelige posten zijn gecompenseerd met een hogere onttrekking aan de reserve

 

Programma 7. Volksgezondheid, duurzaam en schoon

Financiële afwijkingen

Terug naar navigatie - Financiële afwijkingen

In onderstaand tabel zijn de afwijkingen van het programma weergegeven en de motivatie per criteria in beeld gebracht. Voor nadere toelichting is onder de tabel een verdere uitleg gegeven.

* - min is voordeel
Omschrijving I S onvoorzien onuitstelbaar onontkoombaar
1 Budget voor het opstellen van een Uitvoeringsagenda Intergrale Waterveiligheidsstrategie 40.000 Ja Ja, de raad heeft het college opdracht gegeven om deze taak op te pakken (Raadsbesluit met zaaknummer 3502376), het is daarom niet uit te stellen om hiermee aan de gang te gaan. Ja, doordat deze taken moeten worden uitgevoerd en het een opdracht is van de raad, is het niet te voorkomen om deze uitgaven te doen.
2 Duurzaam Texel -105.000 Ja, door het aangenomen raadsvoorstel over de uitkomsten van het inwonersberaad waarin structurele middelen beschikbaar gesteld worden v.a. 2026 uit duurzaamheid, kan in 2025 eenmalig € 105,000 vrijvallen omdat er voor duurzaamheid voldoende budget beschikbaar is in 2025. Ja, door het aangenomen raadsvoorstel over de uitkomsten van het inwonersberaad waarin structurele middelen beschikbaar gesteld worden v.a. 2026 uit duurzaamheid, kan in 2025 eenmalig € 105,000 vrijvallen omdat er voor duurzaamheid voldoende budget beschikbaar is in 2025. Ja, door het aangenomen raadsvoorstel over de uitkomsten van het inwonersberaad waarin structurele middelen beschikbaar gesteld worden v.a. 2026 uit duurzaamheid, kan in 2025 eenmalig € 105,000 vrijvallen omdat er voor duurzaamheid voldoende budget beschikbaar is in 2025.
3 Insectenbestrijding -4.500 Nee, er worden weinig insecten bestreden door gemeentewerken, post kan structureel verlaagd worden. Nee, indien dit toeneemt kan dit in volgende begrotingen worden aangepast. Nee.
4 Verwerkingskosten/opbrengst oud papier 50.000 Ja, traject inkoop aanbesteding met Amsing en vertraagde juridische onderhandelingen contract/Europese aanbesteding voor perscontainers OPK ten behoeve van Scouting en ZDH. Ja, kosten moeten in 2025 worden gemaakt. Ja, is noodzakelijk voor de inzameling oud papier.
5 Visie kustverdediging De Koog 45.000 Nee Ja, In het document Visie en Meerjarenprogramma strand en duingebied Noordzeekust Texel staat vastgesteld dat in de periode 2022 tot 2026 een gebiedsvisie voor de buitendijkse delen van De Koog wordt opgesteld. Ja, dit is vastgesteld door de raad van 2021 vastgesteld en dient nu uitgevoerd te worden
Totaal 30.000 -4.500

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

 Intergrale Waterveiligheidsstrategie
De raad heeft het college opdracht gegeven een Uitvoeringsagenda Intergrale Waterveiligheidsstrategie op te stellen, de incidentele kosten bedragen € 40.000.

Duurzaam Texel
De raad heeft op 7 mei 2025 besloten om voor de uitkomsten van het inwonersberaad structureel middelen beschikbaar te stellen vanaf 2026. Als dekking hiervoor is aangegeven een structureel budget voor duurzaam Texel. In 2025 is voldoende budget beschikbaar voor duurzaamheid waardoor € 105.000 incidenteel kan vrijvallen.  

Insectenbestrijding
Door verminderd aantal insectenbestrijdingen kan het structureel budget verlaagd worden met € 4.500.

Oud papier
De kosten voor de trajecten m.b.t. de inkoop en aanbesteding van het inzamelen van het oud papier en die van de perscontainers voor het oud papier bedragen incidenteel € 50.000.

Visie kustverdediging De Koog
In het Visiedocument staat dat tussen 2022 en 2026 een gebiedsvisie voor de buitendijkse delen van De Koog wordt opgesteld. Incidentele kosten bedragen € 45.000.

 

Programma 8. Goed wonen

Beleidsmatige bijstellingen

Terug naar navigatie - Beleidsmatige bijstellingen

8.1 Ruimte en Leefomgeving

Beleidsvoornemen: 
De Omgevingsvisie Texel 2050 wordt in 2025 uitgewerkt in programma's en regels voor het Omgevingsplan. De woonvisie, het uitvoeringsprogramma (planning vaststelling 2024)  en de regionaal afgestemde woonzorgvisie vormen samen de basis voor het in 2025 op te stellen Volkshuisvestingprogramma Wonen.
Bijstelling:
De Omgevingsvisie en de Regionale Woonzorgvisie worden in 2025 opgepakt.?De Omgevingsvisie wordt in 2026 verder uitgewerkt in programma’s (bijvoorbeeld het Volkshuisvestingsprogramma) en regels voor het Omgevingsplan, dat uiterlijk in 2032 klaar moet zijn. De bijstelling is ogenomen in de Perspectiefnota 2026.
Onderbouwing:
Het opstellen van de Omgevingsvisie is vertraagd.
Financieel gevolg: 
n.v.t.

Beleidsvoornemen: 
Actualiseren Welstandbeleid inclusief nota Omgevingskwaliteit
Bijstelling:
Na de vaststelling van de Omgevingsvisie wordt gestart met de Nota Omgevingskwaliteit. Eerst zal een nota van uitgangspunten aan de raad worden voorgelegd. De bijstelling is opgenomen in de Perspectiefnota 2026.
Onderbouwing:
Het opstellen van de Omgevingsvisie is vertraagd.
Financieel gevolg: 
n.v.t.

Financiële afwijkingen

Terug naar navigatie - Financiële afwijkingen

In onderstaand tabel zijn de afwijkingen van het programma weergegeven en de motivatie per criteria in beeld gebracht. Voor nadere toelichting is onder de tabel een verdere uitleg gegeven.

* - min is voordeel
Omschrijving I S onvoorzien onuitstelbaar onontkoombaar
1 Exploitatie/opstartkosten Thijssehuis -80.000 Ja, door de vertraging bij de bouw van het Thijssehuis. Nee, hoeft niet als voordeel opgenomen worden. Risico: rekeningresultaat. Ja, was vooraf niet bekend.
2 Commissie Omgevingskwaliteit 5.000 Ja, het aantal behandelingen is sterk toegenomen. Hierdoor duren de vergaderingen gemiddeld 1,5 maal langer waardoor de vergoeding per vergadering ook stelselmatig hoger worden Ja, vergaderingen duren nu al langer, door het sterk toenemen van het aantal behandelingen - hogere koste n worden al gemaakt. Ja, elke aanvraag die binnenkomt moet behandeld worden. De commissie heeft verantwoordelijkheid over de ruimtelijke kwaliteit over heel Texel. Elke zaak die langskomt moet met voldoende zorg behandeld worden. Behandelingen kunnen niet afgeraffeld worden. Ook kunnen behandelingen niet geweigerd worden.
3 Abonnementen-vergunningen -3.000 Ja, komt eruit op basis van de analyse bij de jaarrekening 2024 Nee, hoeft niet als voordeel opgenomen worden. Risico: rekeningresultaat. Ja, was vooraf niet bekend.
4 Inhuur bouwinspecteur 70.500 Ja, er is ingezet op de werving van een toezichthouder bouw, helaas totnogtoe zonder resultaat. De krapte op de arbeidsmarkt, in relatie tot het feit dat het in deze een specialistische functie betreft en het gegeven dat het lastig blijkt geschikte kandidaten te vinden die op het eiland te willen werken, maken het invullen van de vacature erg lastig. Ja, werkzaamheden moeten wel uitgevoerd worden. Ja, de huidige inhuur is financieel gedekt tot september 2025. Gezien de specialistische aard van deze functie irt de krapte op de arbeidsmarkt en de bijzondere situatie van werken op Texel door zgn. overkanters, is de verwachting dat de huidige inhuur in ieder geval tot eind 2025 moet worden voortgezet
5 Woningbouwversnelling subsidie - Fontein -392.668 Ja, beschikking niet tijdig ontvangen om mee te nemen in de begroting 2025. Ja, de subsidie is reeds ontvangen en als het nu niet opgenomen wordt levert het een begrotingsonrechtmatigheid op bij de jaarrekening. Ja, de subsidie is reeds ontvangen.
Woningbouwversnelling subsidie - Fontein 392.668 Ja, zie boven betreft reservering ontvangen subsidie. Ja, zie boven betreft reservering ontvangen subsidie. Ja, zie boven betreft reservering ontvangen subsidie.
6 Woningbouwversnelling subsidie - Oosterend -265.000 Ja, beschikking niet tijdig ontvangen om mee te nemen in de begroting 2025. Ja, de subsidie is reeds ontvangen en als het nu niet opgenomen wordt levert het een begrotingsonrechtmatigheid op bij de jaarrekening. Ja, de subsidie is reeds ontvangen.
Woningbouwversnelling subsidie - Oosterend 265.000 Ja, zie boven betreft reservering ontvangen subsidie. Ja, zie boven betreft reservering ontvangen subsidie. Ja, zie boven betreft reservering ontvangen subsidie.
7 Woningbouwversnelling subsidie - Den Hoorn -350.000 Ja, beschikking niet tijdig ontvangen om mee te nemen in de begroting 2025. Ja, de subsidie is reeds ontvangen en als het nu niet opgenomen wordt levert het een begrotingsonrechtmatigheid op bij de jaarrekening. Ja, de subsidie is reeds ontvangen.
Woningbouwversnelling subsidie - Den Hoorn 350.000 Ja, zie boven betreft reservering ontvangen subsidie. Ja, zie boven betreft reservering ontvangen subsidie. Ja, zie boven betreft reservering ontvangen subsidie.
Totaal -9.500 2.000

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Thijssehuis
Door vertraging in de bouw van het Thijssehuis wordt incidenteel een bedrag voor de exploitatie/opstartkosten ingeleverd, incidenteel € 80.000.

Commissie Omgevingskwaliteit
Het aantal behandelingen is sterk toegenomen. Hierdoor duren de vergaderingen gemiddeld 1,5 maal langer waardoor de vergoeding per vergadering ook stelselmatig hoger worden. Structureel € 5.000 extra nodig.

Abonnementen-vergunningen
Uit de jaarrekening 2024 bleek dat er structureel te veel begroot is. Deel van het budget wordt structureel ingeleverd.

Inhuur bouwinspecteur
De huidige inhuur is financieel gedekt tot september 2025. Gezien de specialistische aard van deze functie irt de krapte op de arbeidsmarkt en de bijzondere situatie van werken op Texel door zgn. overkanters, is de verwachting dat de huidige inhuur in ieder geval tot eind 2025 moet worden voortgezet.  De incidenteel benodigde middelen die hiermee gepaard gaan zijn incidenteel € 70.500,- 

Ontvangen subsidies voor versnelling woningbouw
Deze subsidies zijn in mei 2025 ontvangen voor de grondexploitatie in Den Hoorn á € 350.000 , Oosterend á € 265.000 en de toekomstige grondexploitatie op de locatie van de Fonteinschool á € 392.668.  De beschikkingen zijn niet op tijd ontvangen om deze mee te nemen in de programmabegroting van 2025. Het geld wordt nu gereserveerd en bij de actualisatie van de grondexploitaties valt het voordeel vrij vanuit de voorzieningen van desbetreffende grondexploitaties.

Paragrafen

Terug naar navigatie - Paragrafen

Paragraaf F:  Financiering

Per 31 januari 2025 is een lening van € 10 miljoen aangegaan tegen 3,077% rente met een looptijd van 15 jaar, met een lineaire aflossing. De rentelasten zijn gewaarborgd in de reguliere begroting.  

Er zijn vier offertes opgevraagd waarvan één bij een duurzame bank. Twee partijen hebben een offerte uitgebracht. Twee partijen hebben geen aanbieding kunnen doen. Aan de gunstigste aanbieder,  de BNG Bank is gegund.    
   
Volgens het treasurystatuut heeft de portefeuillehouder financiën de lening geautoriseerd en heeft het college de transactie achteraf bekrachtigd.  

Deze lening was nodig voor de uitvoering van het investeringsplan. De gemeente hanteert totaalfinanciering. Dat wil zeggen dat reserves niet apart op de bank gehouden maar ingezet worden om rentekosten te besparen. De gemeente leent pas als dit nodig is. Dit was per januari 2025 het geval.